Spring naar bijdragen

Politieke rel rond Utrechtse band.


Aanbevolen berichten

Dames en heren,

Een band van kennissen van me is in opspraak geraakt doordat ze 'ingebroken' hebben bij de leegstaande legendarische concertzaal Vredeburg in Utrecht, waar o.a. legendarische optredens plaatshadden van David Bowie, the Beach Boys, the Rolling Stones en Bob Dylan. En nu dus ook de band Stairs To Nowhere. Ze zijn het terrein opgegaan en zijn tot drie keer toe naar binnen gegaan. Ze hebben er een filmpje van gemaakt, en dat op het wereldwijde web gezet (waardoor het balletje is gaan rollen). Klik hier voor het filmpje, onderaan de pagina. Dat alles ging op kinderlijke wijze: het raampje stond gewoon open en ze konden zo naar binnen. Er was zelfs elektriciteit, dus een versterkt optreden had ook tot de mogelijkheden behoord. De gemeente Utrecht is niet blij met de actie van de band, en heeft het er zelfs over aangifte te doen. (Klik hier en klik hier. In eerste instantie gaf de woordvoerder van de gemeente aan, dat de band een raam gesloopt zou hebben om binnen te komen, maar dat heeft men terug moeten trekken. Het raam was gewoon open, en het was slechts een kwestie van een dranghekje opzij schuiven, over een muurtje klimmen en binnentreden. De drie bandleden hebben de landelijke pers op grootse wijze gehaald. Artikelen stonden in de Volkskrant (Klik hier), Trouw (Klik hier), De Pers (Klik hier), NRC Handelsblad (Niet online), Algemeen Dagblad (Klik hier) en 3VOOR12 (Klik hier). Ook heeft de lokale nieuwszender RTV Utrecht aandacht aan de actie besteed (Klik hier). Morgen zal de band te gast zijn bij het radioprogramma 'Spijkers met Koppen' van Dolf Janssen, om 12.00u. op Radio 2.

Stairs To Nowhere is een experimentele rockband met een voorliefde voor oude, verlaten en post-apocalyptisch aandoende omgevingen en panden. Het debuutalbum Adieu Delicate Atheist van de drie heren werd erg positief ontvangen door de landelijke pers (zowel mijn recensie in FRET als de recensies in OOR en LiveXS en op websites als File Under en KindaMuzik waren erg positief).

Klik voor de MySpace.

Klik voor de website.

Klik om het album gratis (EN LEGAAL!) te downloaden.

Wat vinden jullie van deze stunt? Ik vind het echt te gek! Geweldig gewoon. smile.gif Sowieso om de gemeente Utrecht stil te zetten bij het feit dat men zo'n schitterende zaal laat verpauperen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft mogen ze het pand nog een paar keer betreden... Het staat al jaren leeg en er zou van alles mee gedaan worden, het zou zelfs dit jaar weer opgeleverd worden als onderdeel van een nieuw geweldig concertcentrum... Het lijkt er nog niet echt op.

In eerste instantie was het als kleine stunt bedoeld, maar door de overtrokken en verongelijkte reactie van de gemeente Utrecht, springt de landelijke pers erop en wordt het enorm opgeblazen. Ik vind het een schitterende stunt en hoop dat de gemeente Utrecht zichzelf niet belachelijk zal maken door tegen de band op te treden.


Samengevoegd:

Quote:
"Cornelius van Wijck" schreef het volgende:

Ik vind dat je wel eens een cursus schrijven mag gaan volgen.

Ik vind jou soms een erg naar figuur. Ik heb het openingsbericht snel geschreven en op wat fora geplaatst, zonder de intentie literair of mooi te schrijven.

Quote:
1. Je hebt een rare neiging woorden vlak bij elkaar te herhalen, op een vermoeiende manier.

Jammer dat je er moe van wordt, maar daar lig ik niet wakker van.

Quote:
2. Een uiting kan je terug nemen, of intrekken, maar terugtrekken doe je in een oorlog of tijdens sex. Lelijke contaminatie dus.

Het spijt me verschrikkelijk dat ik op een forum, zonder de bedoeling een persbericht of anderszins journalistiek product of een literair verhaal te schrijven, een fout maak. Ik kan me voorstellen dat jij in jouw positie andere zaken hebt waar je je druk om zou moeten maken of die je zouden moeten frustreren.

Quote:
3. Superlatieven die niet kloppen zijn bespottelijk. Als je een klein beetje aandacht weet te genereren heb je niet "op grootse wijze" de pers gehaald.

Als je het als relatief onbekende - en dus kleine - band voor elkaar krijgt om in diverse landelijke dagbladen, op muzieksites en op de regionale televisie te komen, en ook nog op de landelijke radio, dan is dat redelijk 'groots'. Dat deze aandacht voor U2 niet zoveel voorstelt, weet ik ook wel, maar voor deze band wel. Daarbij ben je stevig mieren aan het jeweetwellen.

Quote:
4. Als deze band een puberale voorkeur voor verpauperde gebouwen heeft, is het vrij dom om aanklachten tegen het laten verpauperen van gebouwen te organiseren.

Ik snap niet waar je dat 'puberale' vandaan haalt. Ik vind jouw manier van reageren eigenlijk een beter voorbeeld van 'puberaal'. En die manier van reageren pas je wel vaker toe. Ze hebben een voorliefde voor dergelijke gebouwen en omgevingen inderdaad, dat is de reden dat ze onder de 'urban explorers' geschaard worden. Echter, deze concertzaal is legendarisch en er wordt mijns inziens bijzonder slecht mee omgegaan door de gemeente. Dat het een aanklacht is tegen de verpaupering van deze specifieke concertzaal/dit specifieke gebouw, is mijn mening en niet per se die van de band.

Quote:
Los daarvan maken ze k**-muziek
widegrin.gif

Tsja, dat geldt ook voor bepaalde albums van U2, die jij goed vindt. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

of tijdens sex

Het is seks.


Samengevoegd:

Quote:

Nuja,CvW's berichtje kan je ook wel gaan verbeteren (zo ist het bijv. seks en geen sex)en vast op mijne ook wel weer, maar daar gaat dit topic niet over. Ga nou gewoon eens een beetje aardig met elkaar om en doe niet zo verschrikkelijk overkritisch.

Je was me voor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allez zeg, ik plaag een beetje. Na een avond bieren dacht ik dat dat wel kon. Maar goed, als ik een kwetsbaar punt geraakt heb, dan haal ik het wel weg hoor. Pfff

Vind ik wel een beetje een smoesje. Het is hier verdorie het corps niet. Weghalen is ook een beetje onsportief, je kunt beter je excuses aanbieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeg kinders, ik heb met Mach en Kurt een bijzonder gezellige avond gehad, over van alles en nog wat vrij open zitten kletsen, en daar blijkbaar de misvatting aan over gehouden dat hij een dergelijk plaagstootje kon hebben. Mijn fout, ik heb blijkbaar een erg gevoelig punt geraakt, dat was niet de bedoeling.

Ah, nu snap ik het bieren. Mijn excuses.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeg kinders, ik heb met Mach en Kurt een bijzonder gezellige avond gehad, over van alles en nog wat vrij open zitten kletsen, en daar blijkbaar de misvatting aan over gehouden dat hij een dergelijk plaagstootje kon hebben. Mijn fout, ik heb blijkbaar een erg gevoelig punt geraakt, dat was niet de bedoeling.

Sorry voor mijn overtrokken reactie. Ik ben wat gefrustreerd de laatste dagen omdat ik er met een paar studiegerelateerde zaken niet uitkom en had even geen behoefte aan kritiek op mijn schrijfstijl. knipoog_dicht.gif Excusez-moi en nu on topic weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vond het punt van CvW dat een band die graag verpauperde locaties opzoekt, een beetje inconsequent is als ze strijdt tegen verpaupering, best sterk eigenlijk.
smile.gif

Dat is het ook. Alleen is de stunt van de band en het punt van de actie tegen de verpaupering van de Vredeburg van mij. Ik vind de stunt geweldig - en let daarbij ook op de quote die Harm-Jan plaatst (die hij van de MySpace van de band heeft, denk ik) - en er is sprake van twee vliegen in een klap wat mij betreft: eindelijk weer eens aandacht voor de waardeloze omgang met de legendarische concertzaal de Vredeburg.

Quote:
Maar Kurt, als je niet eens weet of de band daar inbrak om bezwaar te maken tegen verpaupering, wat wil je dan nog zeggen met dit topic? Alleen deze stunt onder de aandacht brengen?

Deze stunt onder de aandacht brengen, wellicht mezelf afvragen of jullie vragen waarom er relatief zoveel landelijke aandacht voor is, de plus- en minpunten van de actie. (Minpunt wellicht het feit dat het illegaal is, verder kan ik alleen pluspunten bedenken.) Wellicht een discussie over het verschil tussen kraken en vandalisme enerzijds (waarop het volgens sommigen lijkt) en de acties van 'urban explorers' anderzijds.

Quote:
PerspectieF Grunn' heeft wel eens een drukke CU-bijeenkomst verlaten met André Rouvoet onder onze armen en niemand had het door. Dat is een stunt van vergelijkbaar niveau als het betreden van een verpauperd pand via een openstaand raampje. Het is leuk om te doen, omdat het iets kwajongensachtigs heeft. Maar het gaat mij wat ver om van de daken te schreeuwen dat het zo'n briljante actie was.

Ik vind het een briljante actie. Wellicht is urban exploring enigszins gerelateerd aan kwajongensstreken, maar ik vind het bijkomende effect (alle aandacht voor de band, het urban exploren en nu ook de Vredeburg) bijzonder interessant.

Daarbij erger ik me aan de overtrokken reactie van de gemeente Utrecht en vraag me af of ik daarin alleen sta. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

op het gevaar af dat ik slaag krijg van Marlies: mijn excuus dat ik een flauw plagerijtje maak op een moment dat je het slecht hebben kan.

Het is al goed. Het heeft me opgelucht denk ik. widegrin.gifpuh2.gif

Quote:
Ik heb maar één journalistieke ervaring met je, en daar was ik zowel inhoudelijk als vwb schrijfkwaliteit juist positief over. En dat zeg ik niet omdat ik je zo aardig vind, maar omdat ik het meen.

Nou gekkie, straks word ik verlegen. knipoog_dicht.gif Maar dank je wel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gezien de indruk die Stairs to Nowhere bij mij heeft achter gelaten na een aantal ontmoetingen geloof ik niet geheel in hun onschuldigheid. Deze jongens weten echt wel de wetten en regels rond het kraken en betreden van oude panden.. Ik geloof daarom niet dat zij "zomaar" daar heen zijn gegaan en het filmpje "zomaar" op internet is gekomen.. maar dat is mijn mening..

en vraag me af.. zijn zij niet een beetje "te oud" voor kwajongens streken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kennen zij de regels, maar die zijn er natuurlijk om overtreden te worden, mits dat op ludieke en onschuldige wijze gebeurt. Natuurlijk zijn zij er niet 'zomaar' heengegaan (maar drie keer, waarvan een keer met een min of meer professionele cameraploeg) en is dat filmpje niet 'zomaar' op internet gekomen.

Ik vind de term 'kwajongensstreken' wat flauw en zo oud zijn ze nog niet. Daarbij ben je voor rock-'n-roll en alle eventuele randverschijnselen natuurlijk nooit te oud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en vraag me af.. zijn zij niet een beetje "te oud" voor kwajongens streken?

Ze zijn al 18 geweest, dus dan verwacht je dat ze geen tijd meer voor dat kattekwaad hebben, maar rond die tijd thuis zijn bij moeder en met hun kinderen en de stationcar met hout aan de zijkant nu eventjes rust mag hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid