Spring naar bijdragen

Twijfel je wel eens? (wbt christelijk geloof)  

  1. 1. Twijfel je wel eens? (wbt christelijk geloof)

    • Ja, geef ik ook eerlijk toe hoor.
      26
    • Ja, maar ik hou het geheim, want een christen hoor niet te twijfelen.
      0
    • Ja (ben niet christen)
      2
    • Nee, omdat ik christen ben ken ik geen twijfel.
      3
    • Nee, gelukkig nog geen last van gehad.
      1
    • Nee (ben niet christen)
      3


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Plaatst God mensen in kerken?

Ja.

Quote:

En is het Zijn bedoeling dat een mens daar altijd blijft?

Het zal iig. niet Zijn bedoeling zijn dat iemand zomaar vertrekt zonder daar goed en lang over te hebben gebeden en nagedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Waarom denk je dat?

Omdat God een plan met ons leven heeft.

Quote:

[...]

Waarom denk je dat?

Omdat we nergens worden opgeroepen om onnadenkende idioten te zijn voor wie een gemeenschap niet meer betekent dan wat gezelschap dat we kunnen verlaten als we het even minder naar onze zin hebben.

De Kerk is geen gezelligheidsvereniging.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat God een plan met ons leven heeft.

God had met Abraham een plan en hij moest juist vertrekken uit de plaats waar hij geboren was en was opgegroeid.

Quote:

Omdat we nergens worden opgeroepen om onnadenkende idioten te zijn voor wie een gemeenschap niet meer betekent dan wat gezelschap dat we kunnen verlaten als we het even minder naar onze zin hebben.

De Kerk is geen gezelligheidsvereniging.

Ik wil het ook niet ontkennen, maar was benieuwd of je naast je mening ook een (Bijbelse) onderbouwing hebt. Ging bv. Abraham ook lang bidden voor hij een beslissing nam? Ik ontken dat niet, maar ik vraag me dat af.

Ik ben het er mee eens dat het niet goed is als je alleen maar ergens wil zijn omdat het er 'leuk' is. Ik geloof dat het belangrijk is om ergens te zijn als het Gods wil is. Gods wil is soms anders dan wat mensen op korte termijn leuk lijkt. Gods wil is overvloedige zegen voor de mens op lange termijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God had met Abraham een plan en hij moest juist vertrekken uit de plaats waar hij geboren was en was opgegroeid.

Nou en verbaasd.gif

Beweer ik ergens dat wij altijd in dezelfde kerk moeten blijven en nooit mogen vertrekken? Nee, dat doe ik niet. Geen enkele reden dus om een geschiedenis uit zijn verband te rukken en pogen tegen mij te gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil het ook niet ontkennen, maar was benieuwd of je naast je mening ook een (Bijbelse) onderbouwing hebt. Ging bv. Abraham ook lang bidden voor hij een beslissing nam? Ik ontken dat niet, maar ik vraag me dat af.

Abraham krijg een opdracht van God en die vervulde hij.

En als we dan toch dingen uit zijn verband rukken, dat is precies wat wij ook moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nou en
verbaasd.gif

Beweer ik ergens dat wij altijd in dezelfde kerk moeten blijven en nooit mogen vertrekken? Nee, dat doe ik niet. Geen enkele reden dus om een geschiedenis uit zijn verband te rukken en pogen tegen mij te gebruiken.

Je beweert dat ook niet dus daarom gebruik ik de geschiedenis ook niet tegen je.

Quote:

[...]

Abraham krijg een opdracht van God en die vervulde hij.

En als we dan toch dingen uit zijn verband rukken, dat is precies wat wij ook moeten doen.

Ik wil ook niet bepaalde beweringen doen, maar ik stelde de vragen in de hoop dat mensen gaan nadenken over wat ze als vanzelfsprekend beschouwen. Is het wel zo dat je je hele leven in een gemeente moet blijven? Staat dat wel/niet in de Bijbel? Ik zeg niet dat iemand weg moet gaan, maar ik zeg ook niet dat iemand moet blijven. Het is belangrijk Gods wil te leren kennen en niet dingen te doen op grond van menselijke traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hé, dank jullie wel, Barbapapa en Machiavelli! Juist door jullie verschillende meningen (die toch ook weer niet zo heel verschillend zijn!) kan ik het weer eventjes helder zien, dat ik niet maarzo hoef te beslissen, maar dat ik ook niet mijn hele leven binnen die kerk hoef te blijven..

Het klopt dat het een keuze was van mijn ouders (waar ze zelf ook niet meer achter staan), maar dat sluit inderdaad niet uit dat God daar ook een plan mee had. Denk ik. Hoop ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er kwam laatst wel twijfel in me op over Gods goedheid. En toen werd ik keihard geconfronteerd met Christus offer aan het kruis.

Een gebeurtenis die me al zolang ik bewustzijn heb ik zou kennen gezien mijn christelijke opvoeding, toch overkomen me dat soort dingen toch steeds. (En dat dus allemaal in m'n hoofd in een korte tijd.)

Ook dat is twijfel, ook al had je beter kunnen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel wel eens of ik er wel zeker van kan zijn dat er geen bovennatuurlijk wezen bestaat, een God zeg maar. Soms denk ik wel eens: misschien bestaat hij wel, maar dan is hij òf heel onaangedaan over ons, òf hij is heel kwaadaardig en heeft het slecht met ons voor.

Of er een goede God bestaat, daar twijfel ik eigenlijk niet over: nee.

Vond geen antwoord waar ik deze mening in kwijt kon, want een kwaadaardige of onverschillige God, daar gaat het christelijk geloof nu juist niet over. Dat is het geloof in een onmogelijke Goede Almachtige God. En daar twijfel ik dus niet over, dat dat onmogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik twijfel wel eens of ik er wel zeker van kan zijn dat er geen bovennatuurlijk wezen bestaat, een God zeg maar. Soms denk ik wel eens: misschien bestaat hij wel, maar dan is hij òf heel onaangedaan over ons, òf hij is heel kwaadaardig en heeft het slecht met ons voor.

Of er een goede God bestaat, daar twijfel ik eigenlijk niet over: nee.

Vond geen antwoord waar ik deze mening in kwijt kon, want een kwaadaardige of onverschillige God, daar gaat het christelijk geloof nu juist niet over. Dat is het geloof in een onmogelijke Goede Almachtige God. En daar twijfel ik dus niet over, dat dat onmogelijk is.

Ãls ik al 'bekeringsdrang' naar jou zou voelen, dan zou het niet zozeer zijn om je de 'goede God' aan te smeren, maar je van het 'kwade God'-idee af te helpen.

Ik bedoel er maar mee te zeggen dat ik me er wel iets bij kan voorstellen, en dat het in jouw situatie, eerst sowieso maar eens goed is wat 'kwijt' te raken.

Mocht je nou iets als aanstoot beschouwen, eigenlijk wil ik dit zeggen -> pet.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel niet! big-smile.gif Als ik zie dat mensen genezen door Zijn kracht, hoe kan ik er dan aan twijfelen dat hij bestaat?!?!

Trouwens, deze tekst kwam bij mij in gedachte: Hebr. 11:6 Zonder geloof is het onmogelijk God welgevallig te zijn. Want wie tot God komt moet geloven dat hij bestaat en een beloner is voor wie hem ernstig zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gestemd dat ik wel eens twijfel en dat ik er geen moeite mee heb dit aan te geven.

Ik twijfel niet aan het bestaan in God, dat is iets wat heel diep in me zit wat ervoor zorgt dat ik zeker weet smile.gif

Wel twijfel ik soms aan interpretaties, de kijk op de bijbel en dat soort dingen, hoewel dat al een hele tijd geleden is dat ik die twijfel had. Ik weet niet of dit nu onder twijfel valt zoals de TS het bedoelde of dat ik dan eigenlijk had moeten zeggen dat ik niet twijfel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid