Spring naar bijdragen

Twijfel je wel eens? (wbt christelijk geloof)  

  1. 1. Twijfel je wel eens? (wbt christelijk geloof)

    • Ja, geef ik ook eerlijk toe hoor.
      26
    • Ja, maar ik hou het geheim, want een christen hoor niet te twijfelen.
      0
    • Ja (ben niet christen)
      2
    • Nee, omdat ik christen ben ken ik geen twijfel.
      3
    • Nee, gelukkig nog geen last van gehad.
      1
    • Nee (ben niet christen)
      3


Aanbevolen berichten

Kortom, twijfel en geloof. En met geloof bedoel ik christendom, van twijfel over of God wel bestaat, tot twijfel over of Jezus wel echt opgestaan is, tot of je kerk toch wel echt de juiste kerk is, of wat je altijd geleerd is wel allemaal zo zeker is, of wat je altijd gedacht haf je roeping te zijn, wel echt dat is, of God wel écht om je geeft, of Hij werkelijk bij je is, etc. Dat soort dingen. Van die dingen die mensen soms met zekerheid beweren, maar je toch zelf soms flink over kunt twijfelen.

Dat dus. Het gaat om het christelijk geloof, maar niet alleen christenen, maar ook atheïsten die bijv. wel eens getwijfeld hebben of misschien God dan toch bestaat kunnen reageren.

Maar dus niet de twijfel over of ik morgen een zwarte of een blauwe broek zal aantrekken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

eh, ja, en heb ik nu een fout antwoord gegeven?

Wat ik bedoelde is of je wel eens twijfelt over aspecten van het christendom, of het hele christendom an sich. Of je wel eens bijvoorbeeld momenten zou hebben gehad dat je je afvroeg of God wel werkelijk bestaat, tot aan of je roeping wel werkelijk je roeping was, of dat je jezelf dat had wijs gemaakt, of dat er een bepaalde doctrine is, die dan nog zo vaststaand feit zou zijn, maar je zelf over twijfeld of 't wel echt zo is, of God misschien wel een grote hekel aan je heeft, jij toch wel de grens bent van Gods genade, etc. etc. etc.

Dat soort dingen bedoelde ik, dat noemde ik maar voor 't gemak ff 'geloof'. smile.gif

Het topic gaat over twijfel, op zaken waar de dingen die ik noemde voorbeeldjes van zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel ook wel eens. Over veel dingen, alleen de onderwerpen verschillen wel eens. Als ik al mijn twijfel kwijt ben over een bepaald punt, dan ontstaat het wel weer over andere dingen. Juist als ik tijd heb en er mee bezig ben. Volgens mij begon het ook juist toen ik me meer met geloof bezig ging houden ipv standaard met ouders naar de kerk te gaan enzo.

Naar mijn mening is twijfel ook niet iets slechts. In die periodes ben ik juist meer met het geloof bezig. Juist als ik door zo'n twijfel periode gegaan ben, heb ik het idee dat ik er veel sterker uitgekomen ben. Ik zie 't als een beproeving. En wie weet kan het ook louterend werken, beter door twijfel weer op het goede pad te komen, dan in alle rust dwalen.

Twijfel kan heel er onplezierig zijn. Ik geniet er niet van. Maar ik kan het ook niet domweg negeren, zo zit ik niet in elkaar. Er schijnen mensen die het wel kunnen, die gaan dan hard schreeuwen, het ontkennen of zich juist feller zich in de strijd gooien. Dat werkt bij mij niet. Komt mij een beetje als je zelf bedriegen over.

Andere mensen die lijken veel minder twijfel te hebben. Een aantal zullen het stiekem wel hebben, maar het ontkennen of geheim houden, anderen zullen wellicht minder twijfel kennen.

Maar twijfel zie ik niet als iets slechts, maar eerder als een geestelijeke beproeving waar je doorheen moet gaan, ipv voor weg te vluchten. Wat wel slecht is denk ik, is als je ermee gaat dwepen, die twijfel eigelijk wel lekker begint te vinden en er in wilt blijven hangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Andere mensen die lijken veel minder twijfel te hebben. Een aantal zullen het stiekem wel hebben, maar het ontkennen of geheim houden, anderen zullen wellicht minder twijfel kennen.

Klopt, ik vind het geen taboe als mensen twijfelen, maar het moet ook geen verplichting worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En nee, ik twijfel niet over (aspecten van) het christendom, meer specifiek het katholieke geloof. En wel om wat ik noemde: het is geen extern iets dat ik ontdekte, en onderzocht, en meer of minder van harte accepteerde. Het is een verwoording die ik ontdekte, die prima paste bij wat in me leeft.

Maar nooit eens bijv. getwijfeld of wat je gelooft iets 'ketters' zou blijken te zijn bijvoorbeeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid