Spring naar bijdragen

Twijfel je wel eens? (wbt christelijk geloof)  

  1. 1. Twijfel je wel eens? (wbt christelijk geloof)

    • Ja, geef ik ook eerlijk toe hoor.
      26
    • Ja, maar ik hou het geheim, want een christen hoor niet te twijfelen.
      0
    • Ja (ben niet christen)
      2
    • Nee, omdat ik christen ben ken ik geen twijfel.
      3
    • Nee, gelukkig nog geen last van gehad.
      1
    • Nee (ben niet christen)
      3


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Jawel, maar als wat ik geloof ketters is, maakt dat voor mijn geloof niet uit. Tenminste, tot voor enkele maanden geleden niet.

Dat snap ik niet helemaal.

Als je gelooft dat de RKK de waarheid leert, wat vervolgens ook gelooft strijdig is met wat de RKK leert, dan klopt er ergens iets niet. Voor die constatering, was er dan niet een moment van twijfel over of er misschien iets niet klopt in wat je gelooft?

Of snap ik je nu niet helemaal en sla ik de plank nogal mis?

Quote:
En ik heb pas gevraag om gewijd te worden, toen ik die punten opgelost had.

Begrijpelijk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Maar twijfel zie ik niet als iets slechts, maar eerder als een geestelijeke beproeving waar je doorheen moet gaan, ipv voor weg te vluchten.

yes.gif

Bij twijfel ga ik op zoek naar 'antwoorden'. Twijfel verandert mij en mijn standpunten of bevestigt dit. Twijfel laat me bewust stil staan bij "aspecten" die anders wellicht ongemerkt voorbij zouden gaan.

Zolang je niet blijft twijfelen, maar een zoektocht aangaat (of geestelijke beproeving zoals Olorin het noemt) denk ik dat je er vrijwel altijd sterker uit komt.

Anderen hebben misschien geen twijfel nodig om standpunten aan te scherpen of dichter tot God te komen. Voor mij helpt het wel om vragen te stellen en te (be)twijfelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb de mijne nu bijna twee jaar en hij verandert alleen maar van betekenis
knipoog_dicht.gif

Die van jou is dan ook erg goed. Het is fijn dat er af en toe antwoorden komen, want er komen altijd nieuwe vragen, en anders zou het wel een erg drukke boel worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Draai het eens om. Stel niet de vraag of je wel gelooft wat je volgens wie of wat dan ook zou moeten geloven, maar of wie of wat dan ook goed verwoordt wat in je leeft.

Ik denk dat Sacerdos in de diepste zin gelijk heeft: beproef jezelf, ken jezelf, weet wat in je leeft, en je kent je geloof, zonder twijfel.

Ik denk, dat ik mezelf de afgelopen jaren wel genoeg beproefd heb. En nog steeds ken ik mijn geloof niet ten volle, en ik heb, katholiek als ik ben, twijfels. Niet één, maar meerdere. Maar ooit kom ik daar wel aan voorbij. Waarschijnlijk zo ongeveer als ik weer uit het vagevuur mag... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ik nu, concreet, over twijfel is mijn kerk. Ik kom uit de GerGem en ik loop tegen verschrikkelijk veel dingen aan.. Aan de ene kant heeft God mij niet voor niets daar geplaatst, aan de andere kant is het echt níet opbouwend voor mn geloof. Maar weggaan is ook geen optie zolang ik geen andere kerk heb. Dus weet ik niet zo goed wat ik moet, behalve bidden en zoeken. En ik weet dan ook niet wat ik wél zoek in een kerkknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, eigenlijk wel logisch. Probleem is dat ik het gewoon lastig vind om te zien waar God werkt. Ik geloof namelijk niet dat er één kerk is waar God wel werkt en dat Hij in de rest niet is. En er zijn verschillende gemeenten die me wel aanspreken. En bij elke gemeente heb ik ook weer een 'Ja, maar...' gedachte. Oftewel: ik ben gewoon slecht in beslissingen nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aan de ene kant heeft God mij niet voor niets daar geplaatst

Plaatst God mensen in kerken? En is het Zijn bedoeling dat een mens daar altijd blijft?

Quote:

Ik ben benieuwd welke persoon 'nee, omdat ik christen ben ken ik geen twijfel' heeft gestemd.

Quote:

[...]ik

En ik smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid