Spring naar bijdragen

Wat houdt verkrachting in?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik denk dat seksueel misbruik ook kan plaatsvinden als iemand je met seks of onthouding ervan chanteerd, of bewust vuige opmerkingen naar je maakt of onzedelijke voorstellen doet. Je wordt dan niet aangerand, maar er kan al wel sprake zijn van seksueel misbruik.

Volgens mij gaat seksueel misbruik wel met actieve daden samen, dus niet een partner seks onthouden, of onzedelijke voorstellen doen. Anders zou je het eerder seksuele intimidatie noemen (in het laatste geval, dan - niet bij het onthouden van seks aan je partner).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Sjaloom wateengedoe2,

Kan, maar in hoeverre is intimidatie dan al geen misbruik van andermans seksuele integriteit maken? Persoonlijk denk ik dat als je je partner chanteerd met seksuele onthouding, opdat hij doet wat jij wil en niet anders, dat er dan ook een zekere vorm van seksueel misbruik komt opdagen. Of als je iemand valselijk beschuldigd van verkrachting, dat je diegene dan ook seksueel misbruikt. Maar dat zijn nog slechts gedachten die in mij opkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom wateengedoe2,

Kan, maar in hoeverre is intimidatie dan al geen misbruik van andermans seksuele integriteit maken? Persoonlijk denk ik dat als je je partner chanteerd met seksuele onthouding, opdat hij doet wat jij wil en niet anders, dat er dan ook een zekere vorm van seksueel misbruik komt opdagen. Of als je iemand valselijk beschuldigd van verkrachting, dat je diegene dan ook seksueel misbruikt. Maar dat zijn nog slechts gedachten die in mij opkomen.

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn: fysieke seksuele integriteit. Dat hoeft overigens niet altijd met aanrakingen te maken te hebben (zal meestal wel, maar hoeft niet per se). Als je iemand onder bedreiging dwingt zichzelf te bevredigen (en er zelf geen hand naar uitsteekt) is dat volgens mij ook misbruik. Als het gaat over dingen zonder toestemming filmen en vervolgens op internet plaatsen, dan weet ik het eigenlijk niet.

Nogmaals de disclaimer, dat ik vanwege gebrek aan juridische kennis niet weet hoe e.e.a. wettelijk in elkaar zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat er ooit een uitspraak is geweest over een zaak die op punt 5 lijkt. De man en de vrouw hadden seks, de vrouw gaf op een gegeven moment aan dat ze niet meer wilde en de man ging toch door. De man is vrijgesproken. Ik weet even geen bron.

Ik weet echter niet of de man in die zaak ook net als in punt 5 een half uur door is gegaan. Misschien duurde het in die zaak een paar minuten. Een half uur lang doorgaan lijkt me duidelijk verkrachting, maar is dat het ook als het om twee minuten zou gaan?

Overigens zie ik geen verschil tussen de subcases die met letters genummerd zijn. Als ik het goed heb, zie ik dat iedereen dezelfde antwoorden geeft en ik sluit me daar helemaal bij aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
Topictitel gewijzigd, daar hij op twee manieren te interpreteren was en voor eventuele mensen die het mee gemaakt hebben misschien wel confronterend zou kunnen zijn.

Dankje, ik vond de topictitel ook een beetje onduidelijk, ik wou eerst iets schrijven als 'vanaf wanneer is er sprake van verkrachting?' maar dat was te lang. Jouw idee is beter. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik geloof dat er ooit een uitspraak is geweest over een zaak die op punt 5 lijkt. De man en de vrouw hadden seks, de vrouw gaf op een gegeven moment aan dat ze niet meer wilde en de man ging toch door. De man is vrijgesproken. Ik weet even geen bron.

Ik weet echter niet of de man in die zaak ook net als in punt 5 een half uur door is gegaan. Misschien duurde het in die zaak een paar minuten. Een half uur lang doorgaan lijkt me duidelijk verkrachting, maar is dat het ook als het om twee minuten zou gaan?

Ik vind 't een moeilijk geval. We weten er ook te weinig van. Ik kan me voorstellen dat als je 10 seconden voordat de man klaarkomt zegt 'ik wil niet meer', hij dan toch doorgaat t/m zijn orgasme. Beetje slechte timing. Maar als hij niet bij dat point of no return is, moet hij per direct stoppen! Dan is 10 seconden doorgaan al te lang, laat staan 2 min of 30 min.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog maar een keer( wij zullen het netjes weergeven) verkrachting is dat met geweld de man de vrouw binnenkomt totaal tegen haar wil,en door de man in bedwang wordt gehouden om de verkrachting plaat te laten vinden,tijdens de verkrachting zal de vrouw te keer gaan en zich trachten te bevrijden.Dat is verkrachting en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat
is verkrachting. Noch het fysieke in bedwang houden, noch het te keer gaan en zich trachten te bevrijden zijn elementen die een voorwaarde vormen vooraleer van verkrachting sprake is. De rechtspraak leert dat de dwang zodanig moet zijn dat "de wil gebroken wordt", kortom dat het slachtoffer iets doet of nalaat dat het zonder de dwang niet zou doen of nalaten.

Zeggen wij niet het zelfde alleen met andere woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal ja, behalve 2,op moment zelf vrijwillig, achteraf kan je in alle gevallen spijt krijgen,

4a en 4c, vanwege het feit dat ook dader dronken dus niet toerekeningsvatbaar is. 4b en 4d wel want de dader is niet dronken en is er dus machtongelijkheid tussen dader en slachtoffer.

De rest lijkt me duidelijk verkrachting inclusief 7 die is toegevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind 't een moeilijk geval. We weten er ook te weinig van. Ik kan me voorstellen dat als je 10 seconden voordat de man klaarkomt zegt 'ik wil niet meer', hij dan toch doorgaat t/m zijn orgasme. Beetje slechte timing. Maar als hij niet bij dat point of no return is, moet hij per direct stoppen! Dan is 10 seconden doorgaan al te lang, laat staan 2 min of 30 min.

Inderdaad, twee minuten is ook al te lang. En 10 seconden is ook te lang juist ook als de man op het punt klaar te komen staat en de vrouw bijvoorbeeld ineens bedenkt dat er geen voorbehoedsmiddelen gebruikt worden en daarom wil stoppen.

Neemt niet weg dat er soms in de liefde uitspraken worden gedaan die juist het tegenovergestelde zijn van wat er eigenlijk bedoeld wordt en dat dit ook voor verwarring kan zorgen.

Een wellicht bekend grapje is: Anna zegt tegen Bob: kom doe me nog eens pijn. Waarop Bob zegt: hoe waarmee dan? Anna weer: Met dat ding waarmee je plast. Waarop Bob de po pakt en haar daarmee een klap op de kop geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wmb

1) geen verkrachting, maar wel moreel laakbaar. De dame in kwestie is minimaal een naieve muts

2) geen verkrachting, want vrijwillig. Mensen zijn niet schuldig aan wat ze hadden kunnen willen doen.

3a) verkrachting.

3b) verkrachting

4a) geen verkrachting. Teveel drinken is dom. Maar wel je eigen verantwoordelijkheid. En er was geen dwang.

4b) geen verkrachting. Teveel drinken is dom. Maar wel je eigen verantwoordelijkheid. En er was geen dwang.

4c) geen verkrachting. Teveel drinken is dom. Maar wel je eigen verantwoordelijkheid. En er was geen dwang.

4d) geen verkrachting. Teveel drinken is dom. Maar wel je eigen verantwoordelijkheid. En er was geen dwang.

5a) verkrachting.

5b) verkrachting.

6a) verkrachting.

6b) verkrachting.

6c) verkrachting.

6d) verkrachting.


Samengevoegd:

7) zolang hij door gaat met verleiden: geen verkrachting. Hooguit een vervelend manneke.

7a) verkrachting

7b) verkrachting

dacht niet dat ik dit ooit nog zou zeggen maar:

100% met je eensch knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook ik sluit me aan bij CvW maar bedacht me nog een onderscheid die ik hier niet terug zie.

Rationeel gezien, kun je het in hokjes en vakjes passen en wordt het een en ander weggestreept met wel of geen verkrachting. In weze ben ik het daarin ook eens met CvW...

Toch denk ik dat mensen de gevoelskant vergeten in deze situaties, waarbij ik niet wil zeggen dat de rechtelijke veroordeling van die gevoelskant moet afhangen. Toch denk ik wel dat het indelen in "wel/ geen" verkrachting hieraan voorbij gaat. Soms zeggen we rationeel dat het geen verkrachting is, maar voelt het wellicht heel anders/ wordt het anders ervaren.

Ik kan me herinneren dat iemand eens gevoelens uitte en het had over verkrachting, waarin ik het gevoel wel begreep maar het zelf niet als verkrachting bekeek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nog maar een keer( wij zullen het netjes weergeven) verkrachting is dat met geweld de man de vrouw binnenkomt totaal tegen haar wil,en door de man in bedwang wordt gehouden om de verkrachting plaat te laten vinden,tijdens de verkrachting zal de vrouw te keer gaan en zich trachten te bevrijden.Dat is verkrachting en meer niet.

En als je te bang bent om 'te keer te gaan'? Omdat je bedreigd wordt, of je familie, of op een andere manier gechanteerd bent? Dan zou het opeens geen verkrachting meer zijn?

En in het algemeen - natuurlijk is het ook binnen een huwelijk verkrachting: alsof een man (of vrouw) het recht heeft om zijn(/haar) partner altijd op elk willekeurig tijdstip te nemen, ongeacht of de ander zelfs maar wíl?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ CvW: Ja we zijn het denk ik met elkaar eens smile.gif

Quote:

En als je te bang bent om 'te keer te gaan'? Omdat je bedreigd wordt, of je familie, of op een andere manier gechanteerd bent? Dan zou het opeens geen verkrachting meer zijn?

Of je nu heel erg tekeer gaat of niet, je zal altijd een manier van afkeer kenbaar maken... Zoiets onderga je niet met een lach zonder op enige wijze kenbaar te maken dat je het niet zou willen.

Een hoofdwegdraaien, zelf niet erop ingaan zijn m.i. ook manieren om aan te geven dat je niet wilt...

Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat wanneer je wereld vergaat, je niet alles eraan doet om er tegenin te gaan...

Quote:
En in het algemeen - natuurlijk is het ook binnen een huwelijk verkrachting: alsof een man (of vrouw) het recht heeft om zijn(/haar) partner altijd op elk willekeurig tijdstip te nemen, ongeacht of de ander zelfs maar wíl?

Maar hoe is het dan als bijvoorbeeld de een nooit zin in seks heeft? Als je gaat wachten totdat je allebei heel graag wilt heb je misschien 1 keer per jaar seks... Je hebt denk ik niet altijd op precies hetzelfde moment evenveel zin erin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En als je te bang bent om 'te keer te gaan'? Omdat je bedreigd wordt, of je familie, of op een andere manier gechanteerd bent? Dan zou het opeens geen verkrachting meer zijn?

En in het algemeen - natuurlijk is het ook binnen een huwelijk verkrachting: alsof een man (of vrouw) het recht heeft om zijn(/haar) partner altijd op elk willekeurig tijdstip te nemen, ongeacht of de ander zelfs maar wíl?

Zie de reactie van Diana.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Maar hoe is het dan als bijvoorbeeld de een nooit zin in seks heeft? Als je gaat wachten totdat je allebei heel graag wilt heb je misschien 1 keer per jaar seks... Je hebt denk ik niet altijd op precies hetzelfde moment evenveel zin erin.

Vette pech dan voor die ander die wel wil, maar je gaat niet iemand dwingen, waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat dwingen iets anders is dan iemand overhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Vette pech dan voor die ander die wel wil, maar je gaat niet iemand dwingen, waarbij ik wel de kanttekening wil maken dat dwingen iets anders is dan iemand overhalen.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet voor dwingen engel.gif

Maar ik denk inderdaad dat overhalen daar wel in de buurt kan komen. En het is natuurlijk (voor mij in iedergeval wel natuurlijk) iets waar je over kunt praten, zeker binnen een huwelijk/ relatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor de duidelijkheid, ik ben niet voor dwingen
engel.gif

Maar ik denk inderdaad dat overhalen daar wel in de buurt kan komen. En het is natuurlijk (voor mij in iedergeval wel natuurlijk) iets waar je over kunt praten, zeker binnen een huwelijk/ relatie.

Het gaat natuurlijk over verkrachting in deze draad,maar mensen die van elkaar houden willen toch met elkaar vrijen en bij elkaar zijn;dwingen en overhalen is al zo niks wat een gedoe,maar dat is geen verkrachting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid