Spring naar bijdragen

Wat houdt verkrachting in?


Aanbevolen berichten

Ik kwam heel toevallig bij een eigenlijk totaal niet gerelateerde zoekopdracht een forumdiscussie over verkrachting tegen. De TS plaatste een post met een aantal verschillende scenario's, met de vraag bij welke scenario's je van verkrachting kon spreken, en waarom. Ik laat me nu eenmaal graag afleiden als ik eigenlijk studiegerelateerde dingen moet doen, dus ik heb de discussie eens doorgelezen. En tot mijn verbazing bleken de meningen een pak meer verdeeld dan ik zelf verwacht had (ok, een aantal van de scenario's waren een beetje dubbel, maar bij de meeste scenario's vond ik het zelf eigenlijk vrij duidelijk, maar dat bleek dus niet zo te zijn voor iedereen). Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jullie hierover zouden zeggen.

De originele post en de reacties erop zijn hier te lezen: link

Aangezien Engels niet bepaald aangemoedigd wordt door de crew probeer ik de verschillende scenario's uit de OP even snel te vertalen. Trouwens, voor het gemak gebruik ik 'hij' in plaats van 'hij/zij', en standaard denken de meeste mensen vast ook aan een verkrachter als zijnde een man, en aan een verkrachtingsslachtoffer als zijnde een vrouw, maar het is niet noodzakelijk daartoe beperkt. Misschien is het zelfs boeiend te bedenken of je visie op de situatie verandert als je het ingebeelde geslacht van de personages verandert.

Wel even voor alle duidelijkheid: het gaat NIET om de wettelijke definitie van verkrachting, die kan ik zelf ook wel opzoeken als ik ze wil weten. Het gaat erom in welke situaties naar jouw aanvoelen moreel gezien sprake is van verkrachting, en waarom je dit zo aanvoelt.

Goed, de scenario's dus!

1) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt en die me de hele tijd drankjes trakteert zonder zelf te drinken. We gaan naar huis en hebben, vrijwillig, seks. Pas achteraf besef ik dat deze persoon me bewust dronken gevoerd heeft om me makkelijker in bed te krijgen.

2) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks. Een tijd later lees ik in de krant dat deze persoon verschillende mensen verkracht heeft nadat hij na een leuk avondje mee naar huis gegaan is. Ik besef dat deze persoon sowieso seks met mij wou, ook als ik het niet gewild had. Hij was erop voorzien mij te verkrachten.

3a) Ik ga joggen in het bos, en plots werpt iemand me op de grond en zegt dat hij me vermoordt als ik geen seks met hem heb. Ik probeer te ontsnappen, maar slaag er niet in. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

3b) Ik ga joggen in het bos, en plots werpt iemand me op de grond en zegt dat hij me vermoordt als ik geen seks met hem heb. Ik zie dat hij een mes heeft en ben te bang om me te verzetten. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

4a) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met een wildvreemde, waar we vrijwillig seks hebben. De vreemde was ook dronken.

4b) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met een wildvreemde, waar we vrijwillig seks hebben. De vreemde was niet dronken.

4c) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met één van hen, waar we vrijwillig seks hebben. De vriend was ook dronken.

4d) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met één van hen, waar we vrijwillig seks hebben. De vriend was niet dronken.

5a) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks, maar na een tijdje begint het pijn te doen en wil ik niet meer. Ook al zeg ik hem dit, hij blijft nog een half uur doorgaan. Ik schreeuw en smeek om te stoppen en probeer me te bevrijden, maar dit lukt niet. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

5b) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks, maar na een tijdje herinner ik me plots dat ik echt hoogdringend de was moet gaan doen en wil ik niet meer. Ook al zeg ik hem dit, hij blijft nog een half uur doorgaan. Ik schreeuw en smeek om te stoppen en probeer me te bevrijden, maar dit lukt niet. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

6a) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me leuk lijkt. We gaan samen naar huis. Omdat we allebei nuchter zijn ga ik er van uit dat er niets vervelends zal gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

6b) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me leuk lijkt. We gaan samen naar huis. Doordat ik gedronken heb denk ik er niet aan dat er iets vervelends kan gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

6c) Bij het uitgaan ontmoet ik een kennis. We gaan samen naar huis. Omdat we allebei nuchter zijn ga ik er van uit dat er niets vervelends zal gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

6d) Bij het uitgaan ontmoet ik een kennis. We gaan samen naar huis. Doordat ik gedronken heb denk ik er niet aan dat er iets vervelends kan gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

7) ik heb een relatie. mijn vriend probeert me te verleiden (ik weet ff geen ander woord) maar ik geef aan dat ik geen zin heb. toch gaat hij door.

7a) mijn partner en ik hebben seks en hij wil anale seks. hoewel ik aangeef dat ik dit niet wil doet hij het toch.

7b) mijn vriend en ik liggen in bed. hij wil seks, ik ben moe, geef dat aan en wil slapen. terwijl ik slaap heeft hij seks met mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het onder invloed gedeelte vind ik lastig. Voor mij is verkrachtig: als iemand sex met je heeft terwijl je dat niet wilt. Met de kanttekening dat je nog wilsbekwaam genoeg moet zijn om eea te kunnen bepalen. Maar goed als jij dronken bent en de tegenpartij en je hebt op dat moment vrijwillige sex word het wel heel lastig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met Cornelius wat dronkenschap betreft. Je kiest er zélf voor om dronken te raken, je kiest er zélf voor om niet op te letten tijdens het drinken en allerhande en welbekende waarschuwingen daarover te negeren, dus kies je er zélf voor om tijdelijk minder toerekeningsvatbaar te zijn.

Anders wordt het denk ik wel als iemand stiekem alcohol of drugs aan je drankje zou toevoegen, zodat je onvrijwillig beïnvloed/gedrogeert wordt en daardoor misschien ineens vrijwillig seks zou hebben. Die ander laat je dan dingen doen die je nuchter misschien normaal nooit zou doen. Dan is het denk ik aan jou om te bepalen of je verkracht bent of niet, dus of je niet of wel nuchter met diegene zou gaan slapen. Want voor die dronkenschap heb je zelf immers niet gekozen. Geldt natuurlijk ook als je gedwongen alcohol of drugs moet innemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goed, de scenario's dus!

Ik geef aan met 'ja': verkrachting en 'nee': geen verkrachting

Quote:
1) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt en die me de hele tijd drankjes trakteert zonder zelf te drinken. We gaan naar huis en hebben, vrijwillig, seks. Pas achteraf besef ik dat deze persoon me bewust dronken gevoerd heeft om me makkelijker in bed te krijgen.

nee

Quote:
2) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks. Een tijd later lees ik in de krant dat deze persoon verschillende mensen verkracht heeft nadat hij na een leuk avondje mee naar huis gegaan is. Ik besef dat deze persoon sowieso seks met mij wou, ook als ik het niet gewild had. Hij was erop voorzien mij te verkrachten.

nee

Quote:
3a) Ik ga joggen in het bos, en plots werpt iemand me op de grond en zegt dat hij me vermoordt als ik geen seks met hem heb. Ik probeer te ontsnappen, maar slaag er niet in. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:
3b) Ik ga joggen in het bos, en plots werpt iemand me op de grond en zegt dat hij me vermoordt als ik geen seks met hem heb. Ik zie dat hij een mes heeft en ben te bang om me te verzetten. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:
4a) [...] 4b) [...] 4c) [...] 4d)

Nee (x4)

Quote:
5a) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks, maar na een tijdje begint het pijn te doen en wil ik niet meer. Ook al zeg ik hem dit, hij blijft nog een half uur doorgaan. Ik schreeuw en smeek om te stoppen en probeer me te bevrijden, maar dit lukt niet. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:
5b) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks, maar na een tijdje herinner ik me plots dat ik echt hoogdringend de was moet gaan doen en wil ik niet meer. Ook al zeg ik hem dit, hij blijft nog een half uur doorgaan. Ik schreeuw en smeek om te stoppen en probeer me te bevrijden, maar dit lukt niet. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:

6a) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me leuk lijkt. We gaan samen naar huis. Omdat we allebei nuchter zijn ga ik er van uit dat er niets vervelends zal gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:
6b) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me leuk lijkt. We gaan samen naar huis. Doordat ik gedronken heb denk ik er niet aan dat er iets vervelends kan gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:
6c) Bij het uitgaan ontmoet ik een kennis. We gaan samen naar huis. Omdat we allebei nuchter zijn ga ik er van uit dat er niets vervelends zal gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Quote:
6d) Bij het uitgaan ontmoet ik een kennis. We gaan samen naar huis. Doordat ik gedronken heb denk ik er niet aan dat er iets vervelends kan gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

ja

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

7) ik heb een relatie. mijn vriend probeert me te verleiden (ik weet ff geen ander woord) maar ik geef aan dat ik geen zin heb. toch gaat hij door.

Door met wat? Verleiden -> geen verkrachting

Seks hebben -> wel verkrachting

Quote:
7a) mijn partner en ik hebben seks en hij wil anale seks. hoewel ik aangeef dat ik dit niet wil doet hij het toch.

ja

Quote:
7b) mijn vriend en ik liggen in bed. hij wil seks, ik ben moe, geef dat aan en wil slapen. terwijl ik slaap heeft hij seks met mij.

ja (overigens niet als jullie beginnen terwijl jij niet slaapt, daarbij geen sprake van dwang is, en je vervolgens tijdens de seks in slaap valt)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn idee:

1: Deze vind ik eigenlijk een beetje moeilijk. Echt verkrachting kan je het niet noemen aangezien het wel vrijwillig was, maar ok is zo'n situatie toch zeker niet, en wat de 'dader' hier doet hoort wat mij betreft wel onder de noemer misbruik. Maar ok, als ik moet kiezen tussen ja en nee is het nee.

2: Nee, zoiets moet erg eng zijn om te weten te komen, maar een nooit uitgevoerde misdaad is geen misdaad.

3: Allebei duidelijk ja.

4: Geen verkrachting, maar ook niet zomaar ok. Dat je drinkt is je eigen verantwoordelijkheid, en als je allebei dronken in bed belandt is dat misschien wel stom, maar daar heb je allebei evenveel verantwoordelijkheid in. Als een van beiden nuchter is vind ik persoonlijk de verantwoordelijkheid van de nuchtere persoon om de boot af te houden, maar goed, het is niet omdat iets in mijn ogen niet netjes is dat het verkrachting is.

5: Verkrachting. Wat de reden ook is, als iemand niet meer wil stop je, zelfs al lijkt de reden een beetje stom, zoals in het tweede voorbeeld. Je kan misschien nog proberen de ander om te praten bij een beetje halfslachtig tegengepruttel (ik kan me voorstellen dat je even denkt, sh*t, stop, moet de was doen, maar je dat het bezwaar snel vergeet als het leuk is), maar als de ander duidelijk protesteert stop je gewoon.

6: Verkrachting. Het is misschien niet heel slim om met iemand naar huis te vertrekken zonder dat je die persoon echt kent, maar dat is geen excuus.

7: Verleiden is geen verkrachting maar hooguit vervelend en ongemakkelijk. Maar wanneer je iemand echt dwingt tot seksuele handelingen is het een verkrachting, dat je een relatie hebt doet daaraan niets af, in tegendeel, zo'n misbruik maken van de intieme band die je hebt is ronduit verwerpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het mezelf overkwam dan (Ik ga er van uit dat mijn sexpartner alles veilig deed)

1) Niet, maar ik zou me wel genaaid voelen...

2) Niet, maar ik zou me wel genaaid voelen...

3a) Wel

3b) Wel

4a) Niet

4b) Niet

4c) Niet, maar ik zou me wel genaaid voelen...

4d) Niet, maar ik zou me dubbel genaaid voelen...

5a) Wel

5b) Wel

6a) Wel

6b) Wel

6c) Wel

6d) Wel

7a) Wel

7b) Wel

7c) Wel, tenzij dat mss toevallig ook jouw ding is.....


Samengevoegd:

Quote:

[...]cruciaal vind ik dat er nadrukkelijk staat dat het vrijwillig is. Vrijwillige sex is wmb nooit verkrachting.

Behalve als je oiv van het eoa bent (en al helemaal als dat niet jouw schuld is)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je tegen woordig een hond over de kop aait is het al verkrachting ,en als je vriendelijk bent tegen een vrouw is dat tegenwoordig op de grens van verkrachting,zie hier weer een nieuwe mode en de waan van de dag.Verkrachting is een vrouw met geweld nemen totaal tegen haar wil en ze vecht terug om niet verkracht te worden;dat is verkrachting,en een pilletje of te veel op zowel een te kort uitdagend rokje aan is allemaal niet relevant.Verkrachting is verkrachting totaal tegen haar wil in wat voor toestand zij dan ook moge zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]cruciaal vind ik dat er nadrukkelijk staat dat het vrijwillig is. Vrijwillige sex is wmb nooit verkrachting.

Hmmm, in grote lijnen ben ik het daar mee eens, maar ik vind het dubieus in situaties waarin iemand niet (meer) in staat is om te weten wat hij doet. Bij alcohol of drugs is dat moeilijk. Het hangt er vanaf hoe dronken je bent (gewoon een beetje in de wind en misschien wat minder gereserveerd dan anders, of compleet lazarus en zodanig van de wereld dat je niet meer weet wie je bent?), en hoe bewust de andere persoon zich is van jouw staat (als die persoon zelf dronken is valt dat allicht tegen, maar als nuchter persoon vind ik wel dat je hoort te beseffen dat seks op zo'n moment geen goed plan is). In de meeste situaties vind ik zoiets dus niet netjes, maar nog steeds geen verkrachting. Maar als je iemand bewust dronken voert omdat je erop uit bent seks te hebben maar beseft dat die persoon dat nuchter allicht niet zou doen, dan zit je in mijn ogen toch wel op een heel dunne lijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

iedereen is het hier met elkaar eens of niet? Het lijkt me ook allemaal wel vrij duidelijk eigenlijk.. Over welk punt verschilden die mensen op het forum van mening iria?

Het enige waar ik wel over zou twijfelen is of verkrachting binnen een huwelijk mogelijk is. Wonderfull Star noemde al zo'n situatie, maar dat is in een relatie.. Als het in een huwelijk zou gebeuren verandert dan nog jullie mening?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

iedereen is het hier met elkaar eens of niet? Het lijkt me ook allemaal wel vrij duidelijk eigenlijk.. Over welk punt verschilden die mensen op het forum van mening iria?

Het enige waar ik wel over zou twijfelen is of verkrachting binnen een huwelijk mogelijk is. Wonderfull Star noemde al zo'n situatie, maar dat is in een relatie.. Als het in een huwelijk zou gebeuren verandert dan nog jullie mening?

Of er verkrachting is binnen het huwelijk is niet geweten en niet te meten wel dat er binnen het huwelijk veel hoerrerij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het enige waar ik wel over zou twijfelen is of verkrachting binnen een huwelijk mogelijk is.

Ja (al schijnt dat door de Ned wet nog niet eens zo lang erkend te zijn!)

Quote:
Als het in een huwelijk zou gebeuren verandert dan nog jullie mening?

Nee. Mijn opmerking over het huwelijk was andersom bedoeld: alle seks buiten het huwelijk, ook de vrijwillige, houdt een component van elkaar gebruiken in. Binnen het huwelijk kan dat ook (maar hoeft niet), en er kan ook sprake zijn van verkrachting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening verandert niet, maar door mijn (gebrek aan) geloof stel ik een relatie en een huwelijk wellicht meer op een gelijke hoogte dan jij?

Op dat forum was er wat discussie over de rol van alcohol in die dingen, maar dat was nu niet het voornaamste verschil. Wat vooral opviel was een gigantische discussie over het belang aan uiterlijk bewijs, en het idee van sommige mensen dat het onmogelijk is dat je geen zichtbare verwondingen overhoudt aan een verkrachting (vanuit het idee dat je je toch wel met alle lichamelijke kracht verzet, en als je dat niet doet zal je het wel niet zo erg vinden). Het meest opmerkelijke (en in mijn ogen zorgwekkende) vond ik de reactie van iemand die niet gelooft in het fenomeen 'date-rape', en beweert dat iets geen verkrachting kan zijn wanneer je als 'slachtoffer' eventueel dubbelzinnige tekens gegeven hebt (zoals: drinkjes accepteren, iemand mee naar huis vragen), of aan seks begonnen bent maar halverwege van gedacht veranderde. In de ogen van die persoon is verkrachting als ik het goed begrepen heb enkel van toepassing op situaties waarin je echt gewoon uit het niets overrompeld wordt en geen enkele kans gekregen hebt de situatie te beïnvloeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn mening verandert niet, maar door mijn (gebrek aan) geloof stel ik een relatie en een huwelijk wellicht meer op een gelijke hoogte dan jij?

Dat denk ik wel, inderdaad. Volgens mij kan namelijk een seksuele relatie alleen zonder bijbedoelingen van elkaar gebruiken - op wat voor subtiele wijze dan ook - zijn als het met iemand is met wie je de rest van jullie gezamenlijke leven samenblijft, en met wie de seks openstaat voor vruchtbaarheid (wat nog niet wil zeggen dat je koste wat kost moet kweken als konijnen, dan kom je bij een parodie uit). Een 'gewone' relatie is te vrijblijvend, evenals een burgelijk huwelijk.

Enfin, dit gaat wat offtopic smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat is precies het verschil tussen verkrachting en seksueel misbruik? Bijv. bij gedwongen seksuele handelingen binnen een relatie? En als dat met regelmaat gebeurd, maakt dat dan uit? (overigens ben ik ook wel benieuwd naar de wetgeving hierover)

Sjaloom Karin,

Bij verkrachting dringt de verkrachter daadwerkelijk bij het slachtoffer naar binnen, of stopt hij een voorwerp in het lichaam. Binnendringen kan met de penis, maar ook met de tong, vingers of andere lichaamsdelen. Als je al bij iemand je vinger in de mond stopt terwijl die ander dat niet wil, dan is het wettelijk gezien al een verkrachting.

Bij seksueel misbruik hoeft dat nog niet te gebeuren, het kan ook bij onzedelijk betasten of andere ongewenste intimiteiten blijven. Verkrachting is dus seksueel misbruik, maar seksueel misbruik is niet altijd verkrachting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is seksueel misbruik ook per defenitie iets dat meerdere malen voor gekomen is? Anders valt het misschien onder aanranding?

Van de wettelijke definitie durf ik niets met zekerheid te zeggen. Maar het woord 'misbruik' in het dagelijks taalgebruik duidt wel op een zich herhalende situatie, vaak binnen een vertrouwens- of familierelatie (in dat laatste geval heet het ook incest). Dat kan zowel met als zonder verkrachting zijn. Aanranding is een meer gebruikelijke term voor schending van je seksuele integriteit zonder dat daar verkrachting bij kwam kijken - kan eenmalig zijn en door een onbekende of een bekende. Maar uiteindelijk lopen deze termen toch wat door elkaar heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Karin,

Ik denk dat je het dan zou moeten vergelijken met mishandeling. Iemand een jaar stelselmatig in elkaar slaan is mishandeling. Maar iemand éénmaal in elkaar slaan is óók mishandeling. Ik denk dat dat bij seksueel misbruik ook opgaat: éénmaal iemand aanranden is ook seksueel misbruik, net zo goed als iemand een jaar lang stelselmatig aanranden.

Ik denk dat seksueel misbruik ook kan plaatsvinden als iemand je met seks of onthouding ervan chanteerd, of bewust vuige opmerkingen naar je maakt of onzedelijke voorstellen doet. Je wordt dan niet aangerand, maar er kan al wel sprake zijn van seksueel misbruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid