Spring naar bijdragen

Wat houdt verkrachting in?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Het gaat natuurlijk over verkrachting in deze draad,maar mensen die van elkaar houden willen toch met elkaar vrijen en bij elkaar zijn;dwingen en overhalen is al zo niks wat een gedoe,maar dat is geen verkrachting.

Alleen gebeurt het dus wél dat mensen gedwongen worden en niet overgehaald, ook binnen het huwelijk. Ookal houden ze van elkaar. (hoewel ik mijn vraagtekens heb bij wat voor soort liefde dat is). Of misschien juist, want volgens mij vinden de meeste verkrachtingen plaats binnen relaties - iig met mensen die je ként en zou moeten kunnen vertrouwen.


Samengevoegd:

Quote:

@ CvW: Ja we zijn het denk ik met elkaar eens
smile.gif

[...]Of je nu heel erg tekeer gaat of niet, je zal altijd een manier van afkeer kenbaar maken... Zoiets onderga je niet met een lach zonder op enige wijze kenbaar te maken dat je het niet zou willen.

Een hoofdwegdraaien, zelf niet erop ingaan zijn m.i. ook manieren om aan te geven dat je niet wilt...

Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat wanneer je wereld vergaat, je niet alles eraan doet om er tegenin te gaan...

[...]Maar hoe is het dan als bijvoorbeeld de een nooit zin in seks heeft? Als je gaat wachten totdat je allebei heel graag wilt heb je misschien 1 keer per jaar seks... Je hebt denk ik niet altijd op precies hetzelfde moment evenveel zin erin.

Dan heb ik er nog een: stel jij bent twaalf en je leraar/ouder/oom/opa zegt dat het moet, dat je niet kunt tegenstribbelen want (vul maar in: als iedereen erachter komt wordt je weggehaald van je huis, doe ik je pijn, doe ik je familie pijn, erger nog doe jíj je familie pijn want als jij je niet zo slecht had gedragen, zou ik dit niet doen). Zou jij dan vechten? Zou je überhaupt echt duidelijk kunnen aangeven dat je niet wilt?

En als je in een huwelijk zit waarin een nooit zin heeft in seks, dan zal verkrachting zeker niet helpen of wel? Dan moet je een manier uit gaan vinden waarop je wél weer allebei zin hebt in seks. Maar dwingen gaat daar nooitnooit positief bij werken. (Je hebt wel gelijk dat je niet altijd evenveel zin hebt, maar het is zaak daar samen uit te komen. Niet dingen doen die je op dat moment echt niet wilt.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 89
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dan heb ik er nog een: stel jij bent twaalf en je leraar/ouder/oom/opa zegt dat het moet, dat je niet kunt tegenstribbelen want (vul maar in: als iedereen erachter komt wordt je weggehaald van je huis, doe ik je pijn, doe ik je familie pijn, erger nog doe jíj je familie pijn want als jij je niet zo slecht had gedragen, zou ik dit niet doen). Zou jij dan vechten? Zou je überhaupt echt duidelijk kunnen aangeven dat je niet wilt?

Even voor de duidelijkheid: wat wil je nu met deze vraag? Wil je dat ik het standaard antwoord geef dat iedereen zou geven? Denk je nu met deze vraag mijn eerdere vraag tegen te werken ofzo? Zou iederdeen hetzelfde verantwoorde antwoord geven?

Er is niet een standaard reactie op zoiets, iedereen is anders en iedereen reageerd erop, op zijn/ haar manier.

Ja ik schreeuw de longen uit mijn lijf, geloof me...

Er zullen ook mensen zijn die dat niet doen, dat weet ik, maar ga er niet vanuit met deze vraag, dat ik een fout antwoord kan geven, want die is er niet!

Een mens reageerd vanuit zijn/ haar perspectief, hier zijn geen standaarden voor die je er als maatlat naast kunt leggen, ook niet als je het meegemaakt hebt...

Toevoeging:

Of je het nu wel of niet duidelijk zal aan kunnen geven, was mijn punt niet. Ook een traan, een hoofd wegdraaien een verkramping van je lichaam is een signaal dat misschien niet duidelijk is. Ik zei dat het ook aangegeven wordt door er geen plezier aan te beleven, want ik merkte op dat je zoiets niet met een lach ondergaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind 't een moeilijk geval. We weten er ook te weinig van. Ik kan me voorstellen dat als je 10 seconden voordat de man klaarkomt zegt 'ik wil niet meer', hij dan toch doorgaat t/m zijn orgasme. Beetje slechte timing. Maar als hij niet bij dat point of no return is, moet hij per direct stoppen! Dan is 10 seconden doorgaan al te lang, laat staan 2 min of 30 min.

Nou, stop is stop, en als het nodig is kun je met wat handvaardigheid eventuele blauwe ballen prima voorkomen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel hoor. Dat is vrij exact wat verkrachting nu juist is.


Samengevoegd:

[...]

Jep. En zo weten veel mensen altijd heel politiek correct te zeggen dat voetbalvandalen "geen echte supporters" zijn, moslim-terroristen "geen echte gelovigen", etc.

Wat voor soort liefde: de menselijke, kortom de onvolmaakte soort. Het is rijkelijk optmistisch te denken dat mensen die van elkaar houden elkaar niet kwetsen.

Mja ik vind er nogal een verschil tussen iemand kwetsen en iemand verkrachten, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Het is in ieder geval een foutje die een partner van mij niet twee keer zal maken.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Even voor de duidelijkheid: wat wil je nu met deze vraag? Wil je dat ik het standaard antwoord geef dat iedereen zou geven? Denk je nu met deze vraag mijn eerdere vraag tegen te werken ofzo? Zou iederdeen hetzelfde verantwoorde antwoord geven?

Er is niet een standaard reactie op zoiets, iedereen is anders en iedereen reageerd erop, op zijn/ haar manier.

Ja ik schreeuw de longen uit mijn lijf, geloof me...

Er zullen ook mensen zijn die dat niet doen, dat weet ik, maar ga er niet vanuit met deze vraag, dat ik een fout antwoord kan geven, want die is er niet!

Een mens reageerd vanuit zijn/ haar perspectief, hier zijn geen standaarden voor die je er als maatlat naast kunt leggen, ook niet als je het meegemaakt hebt...

Toevoeging:

Of je het nu wel of niet duidelijk zal aan kunnen geven, was mijn punt niet. Ook een traan, een hoofd wegdraaien een verkramping van je lichaam is een signaal dat misschien niet duidelijk is. Ik zei dat het ook aangegeven wordt door er geen plezier aan te beleven, want ik merkte op dat je zoiets niet met een lach ondergaat...

Dat ben ik helemaal met je eens hoor big-smile.gif Maar omdat je zei "Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat wanneer je wereld vergaat, je niet alles eraan doet om er tegenin te gaan..." Er zijn dus situaties waarin iemand dat niet doet die toch heel begrijpelijk zijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, mensen die niet uit ervaring praten weten altijd erg goed wat ze zouden doen als...

dat is denk ik een grote fout die mensen maken... zo ook hulpverleners. Dan zeggen ze "Wat erg dat je dit moest overkomen, ik begrijp dat het dit of dat met je doet"...

Zoiets begrijp je echt niet van tevoren... En ook als je het meegemaakt hebt, kun je vaak nog niet begrijpen wat het met een ander gedaan heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als jij denkt dat verkrachting niet kwetsend is, ligt dat inderdaad aan jou.

[...]Ja, mensen die niet uit ervaring praten weten altijd erg goed wat ze zouden doen als...

Dat is moedwillig verkeerd lezen en dat weet je best. En hoe kom je er bij om er zomaar vanuit te gaan dat ik er geen ervaring mee heb nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat hoop ik voor je
smile.gif
.

Dat kan Leraje ook gewoon zelf bewerkstelligen door het uit te maken als het één keer gebeurt. Ik neem aan dat ze dat bedoelde (maar zij mag het zeggen smile.gif)


Samengevoegd:

Quote:

[...]Als jij denkt dat verkrachting niet kwetsend is, ligt dat inderdaad aan jou.

[...]Ja, mensen die niet uit ervaring praten weten altijd erg goed wat ze zouden doen als...

Quote:

[...]dat is denk ik een grote fout die mensen maken... zo ook hulpverleners. Dan zeggen ze "Wat erg dat je dit moest overkomen, ik
begrijp
dat het dit of dat met je doet"...

Zoiets begrijp je echt niet van tevoren... En ook als je het meegemaakt hebt, kun je vaak nog niet begrijpen wat het met een ander gedaan heeft.

Maar waarom gaat men er hier vanuit dat Leraje het níet heeft meegemaakt? Dat is toch nergens terug te lezen? En als ze het wél mee heeft gemaakt, is deze conversatie nodeloos kwetsend voor haar.

Wel sola-scriptura-discussiëren, hè mensen flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar waarom gaat men er hier vanuit dat Leraje het níet heeft meegemaakt? Dat is toch nergens terug te lezen? En als ze het wél mee heeft gemaakt, is deze conversatie nodeloos kwetsend voor haar.

Ik geef dan ook aan dat als je het wel hebt meegemaakt, je nog niet voor al die personen kunt spreken die het ook hebben meegemaakt...

Als zij zoiets meegemaakt heeft en dit topic zou te kwetsend zijn, wat m.i. wel meevalt, dan is het aan haar om dit topic niet te lezen.

Hoe weet jij dat er niet meer mensen in deze discussie zoiets meegemaakt zouden kunnen hebben? Op zulke vaagheden kan een discussie niet gestopt worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt en die me de hele tijd drankjes trakteert zonder zelf te drinken. We gaan naar huis en hebben, vrijwillig, seks. Pas achteraf besef ik dat deze persoon me bewust dronken gevoerd heeft om me makkelijker in bed te krijgen.

Geen verkrachting.

Je wist dat het alcohol was en je dronk jezelf dronken waardoor je kennelijk in een toestand kwam dat je wel naar bed wilde.

Het is alleen wat dubieus van die kerel zelf, niet hoffelijk misbruik van de situatie te maken.

Het zou wel verkrachting zijn als die zonder te weten iets gegeven had en toen seks met je had. Zoals dat met die rapedrugs.

Quote:

2) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks. Een tijd later lees ik in de krant dat deze persoon verschillende mensen verkracht heeft nadat hij na een leuk avondje mee naar huis gegaan is. Ik besef dat deze persoon sowieso seks met mij wou, ook als ik het niet gewild had. Hij was erop voorzien mij te verkrachten.

Geen verkrachting. Je wilde vrijwillig seks. De 'wat als' situatie is niet van toepassing.

Quote:

3a) Ik ga joggen in het bos, en plots werpt iemand me op de grond en zegt dat hij me vermoordt als ik geen seks met hem heb. Ik probeer te ontsnappen, maar slaag er niet in. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting.

Quote:

3b) Ik ga joggen in het bos, en plots werpt iemand me op de grond en zegt dat hij me vermoordt als ik geen seks met hem heb. Ik zie dat hij een mes heeft en ben te bang om me te verzetten. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting.

Quote:

4a) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met een wildvreemde, waar we vrijwillig seks hebben. De vreemde was ook dronken.

Geen verkrachting. Je had vrijwillig seks. Hadden jullie maar eerder moeten bedenken...

Quote:

4b) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met een wildvreemde, waar we vrijwillig seks hebben. De vreemde was niet dronken.

Geen verkrachting, lijk een beetje op 1).

Quote:

4c) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met één van hen, waar we vrijwillig seks hebben. De vriend was ook dronken.

Geen verkrachting.

Quote:

4d) Ik ga uit met vrienden, drink te veel, en ga naar huis met één van hen, waar we vrijwillig seks hebben. De vriend was niet dronken.

Geen verkrachting. Wel heb je dan 'fijne vrienden' zeg...

Quote:

5a) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks, maar na een tijdje begint het pijn te doen en wil ik niet meer. Ook al zeg ik hem dit, hij blijft nog een half uur doorgaan. Ik schreeuw en smeek om te stoppen en probeer me te bevrijden, maar dit lukt niet. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting vanaf het moment jij niet meer wilt en hij wel door gaat.

Quote:

5b) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me erg leuk lijkt. We gaan samen, nuchter, naar huis. We hebben vrijwillig seks, maar na een tijdje herinner ik me plots dat ik echt hoogdringend de was moet gaan doen en wil ik niet meer. Ook al zeg ik hem dit, hij blijft nog een half uur doorgaan. Ik schreeuw en smeek om te stoppen en probeer me te bevrijden, maar dit lukt niet. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting vanaf het moment je niet meer wilt en hij wel door gaat.

Quote:

6a) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me leuk lijkt. We gaan samen naar huis. Omdat we allebei nuchter zijn ga ik er van uit dat er niets vervelends zal gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting.

Quote:

6b) Bij het uitgaan ontmoet ik iemand die me leuk lijkt. We gaan samen naar huis. Doordat ik gedronken heb denk ik er niet aan dat er iets vervelends kan gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting.

Quote:

6c) Bij het uitgaan ontmoet ik een kennis. We gaan samen naar huis. Omdat we allebei nuchter zijn ga ik er van uit dat er niets vervelends zal gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting.

Quote:

6d) Bij het uitgaan ontmoet ik een kennis. We gaan samen naar huis. Doordat ik gedronken heb denk ik er niet aan dat er iets vervelends kan gebeuren. Ik vind de persoon leuk, maar ben er niet genoeg toe aangetrokken om seks te hebben. Toch dwingt hij me. Ik hou geen zichtbare verwondingen of blauwe plekken over aan het gebeuren.

Verkrachting.

Quote:

7) ik heb een relatie. mijn vriend probeert me te verleiden (ik weet ff geen ander woord) maar ik geef aan dat ik geen zin heb. toch gaat hij door.

Als het slechts bij verleiden blijft, is het geen verkrachting.

Quote:

7a) mijn partner en ik hebben seks en hij wil anale seks. hoewel ik aangeef dat ik dit niet wil doet hij het toch.

Verkrachting.

Quote:

7b) mijn vriend en ik liggen in bed. hij wil seks, ik ben moe, geef dat aan en wil slapen. terwijl ik slaap heeft hij seks met mij.

Verkrachting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]In tegendeel.

[...]

Omdat dat uit je woorden blijkt. Je zegt dat het iets is dat je partner niet
zal
doen, toekomende tijd.

Ik ga geen raadspelletjes doen, maar ik reageer op wat je schrijft.

Dat hij het niet een tweede keer zal doen in de toekomst kun je niet zonder een toekomende tijd beschrijven. Dat zegt niks over wat er in de verleden tijd gebeurd is hè.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Karin,

Bij verkrachting dringt de verkrachter daadwerkelijk bij het slachtoffer naar binnen, of stopt hij een voorwerp in het lichaam. Binnendringen kan met de penis, maar ook met de tong, vingers of andere lichaamsdelen. Als je al bij iemand je vinger in de mond stopt terwijl die ander dat niet wil, dan is het wettelijk gezien al een verkrachting.

Bij seksueel misbruik hoeft dat nog niet te gebeuren, het kan ook bij onzedelijk betasten of andere ongewenste intimiteiten blijven. Verkrachting is dus seksueel misbruik, maar seksueel misbruik is niet altijd verkrachting.

Volgens mij gaat seksueel misbruik verder hoor. Wanneer er bijvoorbeeld een verschil in status/macht is tussen twee personen (de bekende voorbeelden zijn ouder-kind, leerling-leerkracht, maar ook player van 28-naief onzeker miepje van 15), kan seks 'vrijwillig' zijn maar mijns inziens kan er dan ook sprake zijn van misbruik.

Wanneer bijv. een man van 28 zijn geslachtsdeel achternaloopt en een meisje van 15 enkel als pno'tje ziet, terwijl dat meisje in al haar naieviteit denkt dat hij echt van haar houdt en zich ouder wil voordoen dan ze is, en daarom maar alles over zich heen laat komen terwijl ze het eigenlijk niet zo fijn vind of het niet wil, dan is dat mijns inziens ook misbruik. En dan kan het zo zijn dat die meneer van 28 met het bord voor z'n kop niet eens echt doorheeft dat het meisje het niet wil, en er hoeft dan ook echt geen geweld bij te pas komen.

Het staat aardig goed beschreven in een boek van Karlijn Stoffels (http://www.karlijnstoffels.com/jeugd/rattenvanger/rattenfr.ht m), waarin het over een meisje gaat dat een manisch-depressieve moeder heeft en daardoor regelmatig naar haar buurman gaat omdat hij haar aandacht geeft en haar dus zo gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat ik er wel eens wat van gelezen heb (staat 't online toevallig?) maar ik weet het niet zeker.

Ik ben het met je eens, de motieven van de mens zijn zelden zuiver, wanneer het om seks gaat (en ook om andere dingen, maar dat terzijde). En daarom is er bijna altijd wel 'misbruik'. Maar er is een verschil tussen moedwillig en je motieven achterhouden en iemand bewust gebruiken voor je eigen lusten in een ongelijkwaardige relatie dan wanneer dit in een meer gelijkwaardiger relatie, op een onbewustere manier gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is nogal een hoop tekst, maar ik vermoed dat het je zal boeien en aanspreken.

Als je de gehele tekst wil lezen, in het engels, kan je die hier vinden:

Wat ik je ook van hárte kan aanraden is deze bloemlezing (PDF) van een eerder boek van paus JPII, toen nog priester Wojtyla: Love and responsibility.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid