Spring naar bijdragen

moeilijke woorden


Aanbevolen berichten

Eerlijk is eerlijk, ik ben lang niet altijd goed ingelezen voordat ik op credible kom, mijn algemene kennis komt veel te kort en ik ben heel slecht in terminologie. Maar de termen die me zo hier en daar om de oren vliegen, snap ik lang niet allemaal. Wiki geeft wel een beetje duidelijkheid, maar misschien is het handig om daar een topic voor te openen. Hier kan je dus alle moeilijke termen in droppen en hopen dat iemand antwoord geeft. smile.gif

Dit is dus geen discussietopic.

Wat is arminiaans?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is dat niet afkomstig van Arminius, die ruzie kreeg met Gomarus. Zijn volgelingen vormden de remonstrantse kerk.

Dat kon ik dus ook vinden, maar ik snap nog steeds niet precies wat er met arminiaans bedoelt wordt, je iets over vrije wil en predestinatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat kon ik dus ook vinden, maar ik snap nog steeds niet precies wat er met arminiaans bedoelt wordt, je iets over vrije wil en predestinatie.

Kun je hier weer vinden. puh2.gif

link

Een belangrijk geschil was de visie op dit punt tussen de remonstranten (Arminius) en contra remonstranten (Gomarus).

Wat trouwens een leuk feitje is, is dat bij toen de Synode van Dordrecht er was (afwijzing remonstrantse leer), Arminius al dood was.

Ik ben zelf geneigd om als ik het over de leer van Arminius heb, het over arminiaans te hebben en niet over remonstranten. Remonstranten zijn een stroming op basis van oa. de leer van Arminus.

Maar John Wesley (die ook beïnvloed is door Arminius) heeft zich naar ik weet nooit met de remonstranten vereenzelvigd, terwijl de goede man meerdere keren in Nederland geweest is.

Er is trouwens een topic waar meerdere users (waaronder ik) wel die theologie van Arminius op het punt van uitverkiezing hadden gepost. Maar ik weet niet meer waar dat stond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

btw, goed idee, dit topic. ik snap in theologische discussies de helft van de woorden niet... wat nogal ontmoedigt om mee te doen... dit is misschien wel een oplossing
smile.gif

Daarom, ook ik blijf te vaak hangen op termen en mensen gebruiken ze en kunnen ze dus ook uitleggen widegrin.gifsmile.gif en zo kan iedereen de topics een beetje blijven volgen en blijven alle andere topics schoon van dit soort vragen smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

btw, goed idee, dit topic. ik snap in theologische discussies de helft van de woorden niet... wat nogal ontmoedigt om mee te doen... dit is misschien wel een oplossing
smile.gif

Ik ook niet. Ik blaat alleen maar wat mee in de hoop dat niemand het doorheeft dat ik er ook niks van snap. clown.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is arminiaans?

1) De gelovigen zijn uitverkoren op grond van hun geloof.

2) Christus is voor iedereen gestorven.

3) De mens gelooft niet uit zichzelf, maar door de genade in Christus.

4) De genade is het begin, de doorwerking en de volbrenging van al het goede, maar zij kan weerstaan worden door wie niet wil geloven.

5) Over de vraag of gelovigen hun geloof en daarmee het eeuwig heil konden verliezen kan nog geen dwingende uitspraak gedaan worden.

Of uitgebreider: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

1) De gelovigen zijn uitverkoren op grond van hun geloof.

2) Christus is voor iedereen gestorven.

3) De mens gelooft niet uit zichzelf, maar door de genade in Christus.

4) De genade is het begin, de doorwerking en de volbrenging van al het goede, maar zij kan weerstaan worden door wie niet wil geloven.

5) Over de vraag of gelovigen hun geloof en daarmee het eeuwig heil konden verliezen kan nog geen dwingende uitspraak gedaan worden.

Of uitgebreider:

Je bent een schat flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben zelf geneigd om als ik het over de leer van Arminius heb, het over arminiaans te hebben en niet over remonstranten. Remonstranten zijn een stroming op basis van oa. de leer van Arminus.

Mja, hier zit enigzins een probleem. Remonstrants is in de loop van de tijd erg geassocieerd met vrijzinnigheid en niet helemaal onterecht, maar de oorspronkelijke remonstranten en de vijf punten van de remonstranten zijn niet zo vreselijk vrijzinnig.

Wat dat betreft zou Arminiaans een betere term zijn, ware het niet dat het remonstrantse gedachtengoed en het gedachtengoed van Arminianus, naar het schijnt, ook nog wel wat discrepanties kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorbestemming, of bij je geboorte al vast staat of je gaat geloven en gered bent.


Samengevoegd:

Quote:

Ja, daar heb je dus een tweede probleem, de definitie van woorden (en om over zinsverbanden, ja complete boeken nog maar te zwijgen) ligt niet altijd even helder vast.
engel.gif

Maar globaal wel, en dit topic is er ook niet voor jou, dit topic is er oa door jou knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voorbestemming, of bij je geboorte al vast staat of je gaat geloven en gered bent.

Heel globaal gesproken. Een uitgebreide behandeling hiervan verdient eigenlijk een eigen topic gezien alle zaken die hierbij komen kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voorbestemming, of bij je geboorte al vast staat of je gaat geloven en gered bent.

En dat je geen vrije wil hebt.

Quote:
Maar globaal wel, en dit topic is er ook niet voor jou, dit topic is er oa door jou
knipoog_dicht.gif

Ik spijker jullie niet alleen theologisch bij, maar help dus ook nog mee aan het vergroten van jullie woordenschat? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid