Spring naar bijdragen

Groeigroep voor jongeren


Aanbevolen berichten

Gisteravond na de jeugddienst hadden we voor het eerst de groeigroep voor jongeren.

Het was vooraf goed aangekondigd! Alle jongeren tussen de 15 en 21 hebben een brief thuis gekregen, het stond in het kerkblad, mailtjes rondgegaan, verteld tijdens de kerkdienst.

En we waren met het geweldige getal van 3!!

De jongerenwerker en een jongen en ik die een beetje meehelpen met organiseren.

Erg druk dus!

En toen kwam er een groepje van 6 binnen! Maar die kwamen helaas alleen maar naar de bar in het jeugdhonk kijken omdat wij een nieuwe in het jeugdhonk krijgen en zij de oude waarschijnlijk overkopen voor in hun keet.

Dus helaas!

Nu is dus mijn vraag.. hoe benaderen we deze jongeren?

Hoe krijgen we ze naar onze groeigroep toe?

Er is jarenlang niet zoveel georganiseerd voor deze leeftijdscategorie, maar de jongerenwerker is ondertussen al drie jaar bezig om ze bereiken.

En met weinig succes dus!

Iemand tips? big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom zelf uit een gemeente waar ze dat soort dingen niet eens doen. Wij hebben wel op zaterdagavond zo nu en dan een soort 'lezing' over een bepaald onderwerp door een predikant uit onze gemeente. Dit schijnt behoorlijk bezocht te worden door vriendengroepen, het is rond half 10 afgelopen, kunnen ze daarna nog even thuis zitten kletsen en wat dies meer zij.

Ik ben er nog nooit heen geweest, vooral omdat ik misschien wat te oud daarvoor ben. Mijn gevoel zegt mij overigens dat je jongeren niet moet proberen te trekken met zo hip mogelijke posters, muziek, bier (of wijn), een relikroeg of superduper hippe onderwerpen. Het Woord is/moet van zichzelf krachtig genoeg zijn, ook zonder special effects.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Na zelf enige jaren jeugdleiding in een gemeente geweest te zijn is mijn ervaring inderdaad dat de verpakking voor jongeren een heleboel doet! Wij hebben ooit als eerste bijeenkomst een hawaiparty georganiseerd compleet met bloemenslingers, drankjes en beachvolleybal. Iedereen die was uitgenodigd was er!

Hoe was jullie verpakking? En waar heeft de jeugd in je gemeente behoefte aan? Heb je buiten de groeigroep om weleens gewoon een praatje gemaakt om te kijken wat ze interesseert?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je het moet doen op een manier die bij de gemeente past. Je kan wel een hawaiparty organiseren, maar dat is waarschijnlijk niet zo geschikt voor een traditionele kerk.

Hebben jullie die 6 jongeren die binnenkwamen gevraagd of ze mee wilde doen?

En is na een jeugddienst niet een beetje veel op een avond?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op een manier die bij de jongeren van die gemeente past.... die wil je tenslotte bereiken!

Op een manier die bij je gemeente past. Je wilt de jongeren onderdeel laten zijn van de gemeente en niet een losstaande groep. Daarnaast is het te hopen dat die twee manieren redelijk overeen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken het probleem, heb er ook mee te maken gehad toen ik lid was van een jongerenkring. De organisatie daarvan is dit jaar helemaal omgegooid en er is dezelfde tactiek gevolgd als van jullie (brieven naar alle jonge leden in de gemeente, afkondigingen in de kerk, mededelingen in het gemeenteblad, zelfs een speciale hyves). Als je naar procenten gaan kijken stelt het nog niks voor (het is een grote gemeente), maar de eerste avond waren er toch al 5 nieuwe mensen. Afgelopen keer al weer een paar meer. Zo komen er door mond tot mond reclame toch wat nieuwe mensen koekeloeren, waarvan je hoopt dat ze zullen blijven.

Er is overigens geen spetterende openingsactiviteit geweest, dat hoeft op zich ook niet denk ik. Het kan wel hoor, wat Toeter ook al zegt, maar als je een leuk programma hebt en de durfals die de eerste keer al kwamen aan hun vrienden vertellen dat de kring toch wel 'relaxed' is, kan het al een hoop schelen. Succes ermee in elk geval - en vergeet niet dat het een erg algemene problematiek is, niet alleen bij jullie hoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Imho gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Persoonlijk voel ik meer voor een 'Groeigroep' van 6 man dan van 16, 26 of nog meer.

Een kleine groep is m.i. veel prettiger idd.

Alleen je gaat het wel opeens heel erg merken als er één of een paar niet kunnen. En als je dan ook nog het geluk hebt bij mensen te zitten die niks in willen brengen, dan schiet het al helemaal niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En is na een jeugddienst niet een beetje veel op een avond?

Dat was ook mijn gedachte. Op zich denk ik dat jullie het best al goed aangepakt hebben, jij valt zelf ook onder de leeftijdsgroep btw? Dan kun je bijvoorbeeld ook je vrienden/leeftijdsgenoten eens enthousiast maken. Vraag gewoon of ze zin hebben mee te gaan en dergelijke. Wat zijn de onderwerpen van de jeugdavonden? Dat is vaak ook erg belangrjik. Is het een onderwerp dat aansluit bij de wereld van de jongeren? Overigens vind ik 15- 21 een erg diverse groep. Terwijl een 15-jarige waarschijnlijk best nog wel puberaal is en met de middelbare school bezig is en met ontdekken wie hij of zij is, is een 20 jarige misschien al wel belijdend lid van de gemeente en toe aan iets diepgaanders.

En niet na een keer de moed laten zakken he knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is er in loop der jaren allemaal al niet geweest, en heeft het wat uit gehaald NEEN dus.

Als de jongeren nu is gewoon naar de Kerk zouden gaan en is gewoon de Heilige Eucharistie mee vieren of voor protestanten kerkdienst.

Als jongeren nou is gewoon zouden bidden en mediteren en aanbidden,volharden in kerkgang en gebed.

Als Christelijke jongeren zich nou is zouden onderscheiden van de rest en de ongelovige jongeren jaloers maken, zouden ze al een heel eind op weg gaan ,en dan zal er grote groei komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

ik zit bij een jongererengoep. die dus uit jongeren bestaat maar ook dingen voor jongeren organiseert en het beste is wat helpt als je ook jongeren wilt bereiken is ze persoonlijk uitnodigen. dus naar ze toe gaan en vragen of ze ook komen etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan wel een hawaiparty organiseren, maar dat is waarschijnlijk niet zo geschikt voor een traditionele kerk.

widegrin.gif

Jij kan soms echt heel leuk uit de hoek komen, weet je dat?


Samengevoegd:

Quote:

Wat is er in loop der jaren allemaal al niet geweest, en heeft het wat uit gehaald NEEN dus.

Als de jongeren nu is gewoon naar de Kerk zouden gaan en is gewoon de Heilige Eucharistie mee vieren of voor protestanten kerkdienst.

Als jongeren nou is gewoon zouden bidden en mediteren en aanbidden,volharden in kerkgang en gebed.

Als Christelijke jongeren zich nou is zouden onderscheiden van de rest en de ongelovige jongeren jaloers maken, zouden ze al een heel eind op weg gaan ,en dan zal er grote groei komen.

Ja, maar ja. Als. Ook wat jij hier omschrijft gebeurt niet zomaar vanzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid