Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Wat vind je van kerk(s)hoppen?

Waarom vind je dat?

Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

- Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

- Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

Als dat zo is: waarom doe je dat?

Waarom kerkshoppen mensen denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vind je van kerk(s)hoppen?

Ik heb daar heel veel bezwaar tegen.

Quote:
Waarom vind je dat?

Omdat ik hecht aan trouw aan je gemeenschap/gemeente.

Quote:
Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

Mensen die wisselen van kerk(elijke gemeenschap) om enig andere reden dan dat ze voor zichzelf tot de vaste overtuiging komen dat ze altijd al tot die andere kerk(elijke gemeenschap) behoorden.

Quote:
- Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

kerkgenootschap.

Quote:
- Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Wisselen van kerkgenootschap op basis van uiterlijkheden, onvolledig verstaan van wat de kerk is, etc.

Quote:
Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

nee.

Quote:
Waarom kerkshoppen mensen denk je?

post modernistische egotripperij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, kerkshoppen, erg leuk...heb ik gedaan in mijn jeugd. Een vriend moest van zijn ouders elke zondag naar de kerk. Daaraan ontkwam hij door te zeggen dat hij 's avonds ging, waarna hij samen met ons de berenburg en de blues eerde bij een van ons op zolder puh2.gif

Toen zijn ouders daarachter kwamen hebben wij ongelovigen hem trouw beloofd en hem vergezeld naar de kerk, maar wel elke zondag naar een andere. Natuurlijk gekleed in het uniform van een echte christelijke jeugdbonder van natuurstudie: klompen of laarzen, een legergroene tweedehands parka, lange haren, schapewollen sokken en truien in natuurtinten. Overal werden we blijmoedig en hartelijk ontvangen of hooguit genegeerd, maar toen kwamen we in een uiterst gereformeerde dienst terecht. Eenieder keek ons verstoord aan, de predikant smeet met de duivel dat het een leive lust was, als rechtgeaarde pubers kregen wij de slappe lach, dat vonden we toch echt niet kunnen en we hebben ons zo stillekens mogelijk teruggetrokken uit de dienst.

Deze schande kwam de ouders van de jongen ter ore en in alle wijsheid hebben zij toen besloten dat hetverstandiger was hem zijn berenburg en blues op zolder te gunnen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vind je van kerk(s)hoppen?

doelloos rondzwerven vind ik niets of banken warmhouden, maar als je het doet om een nieuwe kerk te vinden, ja waarom niet....

Quote:

Waarom vind je dat?

kerk zijn is onderdeel van een gemeenschap zijn. Dat kan je niet zomaar in de steek laten. Maar als jij als afgestudeerde in een nieuwe stad gaat wonen bijvoorbeeld, ja waarom zou je niet op zoek gaan naar een nieuwe kerk.

Quote:

Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

naar de kerk gaan om de bank warm te houden, zonder actief deel te zijn in de gemeenschap.

Quote:

- Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

zowel gemeenschap als kerkgenootschap

Quote:

- Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

als je alleen maar naar de kerkdiensten komt zonder echt deel uit te maken van de kerk. Daarvoor hoef je denk ik geen rondgang langs verschillende kerken te maken.

Quote:

Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

ja toen ik zeker wist dat ik niet meer charismatisch wilde zijn, heb ik een half jaar lang een rondgang gemaakt langs verschillende kerken voor ik bij mijn huidige kerk kwam.

Quote:

Als dat zo is: waarom doe je dat?

zie boven

Quote:

Waarom kerkshoppen mensen denk je?

omdat ze geen zin, tijd hebben of te veel beschadigd zijn om deel uit te kunnen maken van een kerk als gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vind je van kerk(s)hoppen?

Een kwalijke zaak.

Quote:
Waarom vind je dat?

Omdat je trouw hoort te zijn aan je gemeente en het beter is je ongenoegen kenbaar te maken binnen je gemeente in plaats van deze de rug toekeren. Door het gesprek aan te gaan bereik je vaak meer dan van kerkgenootschap/ gemeente te wisselen.

Quote:
Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

Elke zondag in een andere dienst aanwezig zijn, maar nergens bij horen.

Quote:
- Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

De plaatselijke gemeente/ genootschap.

Quote:
- Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Het her en der gaan kerken en niet meer komen in de gemeente waar je ingeschreven staat.

Quote:
Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

Niet echt.

Quote:
Als dat zo is: waarom doe je dat?

In Canada wel, omdat we niet een Gereformeerde gemeente in de buurt konden vinden, hebben we verschillende gemeentes bezocht, maar uiteindelijk in eentje blijven plakken.

Quote:
Waarom kerkshoppen mensen denk je?

Onwetendheid over de eigen leer en het gras is altijd groener bij de buren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat veel mensen dit doen omdat ze zich niet helemaal op hun plek voelen in hun eigen gemeente (of zelfs nog helemaal geen eigen gemeente hebben). Ieder mens is anders en heeft behoefte aan een andere manier van preken, een ander soort mensen om mee te kunnen praten na de dienst, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 3 verschillende kerken gezien. In de eerste 2 (baptist en evangelisch) voelde ik me niet thuis en in de derde wel, de RK.

Ik kon niet anders dan concluderen dat ik RK moest worden. Verstaan jullie dit als kerkshoppen?

Kijk, in elke kerk kom ik wel zaken tegen waar ik wat minder blij mee ben. Maar de theologische basis en de sacramenten vond ik toch wel heel erg zwaar wegen. In de RK ben ik pas gedoopt e.d.

Is dit kerkshoppen?

Zo ja, wanneer is kerk'shoppen' dan gerechtvaardigd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben aangesloten bij een baptistengemeente in Duiven, maar ik ga zo af en toe naar een gereformeerde gemeente in Arnhem, zoals gisteren smile.gif.

Ik zie daar de ernst niet van in en ik denk dat ik nog wel eens vaker een andere stroming zal bezoeken.

edit: Oja, waarom; Omdat ik het mooi vind om te zien hoe het in andere kerken er aan toe gaat en omdat ik het ook prettig vind om wel eens psalmen te zingen ipv altijd die eeuwige opwekking smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb 3 verschillende kerken gezien. In de eerste 2 (baptist en evangelisch) voelde ik me niet thuis en in de derde wel, de RK.

Ik kon niet anders dan concluderen dat ik RK moest worden. Verstaan jullie dit als kerkshoppen?

Kijk, in elke kerk kom ik wel zaken tegen waar ik wat minder blij mee ben. Maar de theologische basis en de sacramenten vond ik toch wel heel erg zwaar wegen. In de RK ben ik pas gedoopt e.d.

Is dit kerkshoppen?

De vraag is juist wat jij kerkshoppen vindt. knipoog_dicht.gif

Quote:
Zo ja, wanneer is kerk'shoppen' dan gerechtvaardigd?

Dat is de vraag en hangt af van de definitie gegeven aan "kerkshoppen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb 3 verschillende kerken gezien. In de eerste 2 (baptist en evangelisch) voelde ik me niet thuis en in de derde wel, de RK.

Ik kon niet anders dan concluderen dat ik RK moest worden. Verstaan jullie dit als kerkshoppen?

Kijk, in elke kerk kom ik wel zaken tegen waar ik wat minder blij mee ben. Maar de theologische basis en de sacramenten vond ik toch wel heel erg zwaar wegen. In de RK ben ik pas gedoopt e.d.

Is dit kerkshoppen?

Zo ja, wanneer is kerk'shoppen' dan gerechtvaardigd?

Kerkshoppen is alleen gerechtvaardigd als je aan het eind van de rit katholiek bent geworden widegrin.gif

Ik ben niet zozeer een shopper, meer een hopper. Ik ga niet winkelen om aan mijn geestelijke voedsel te komen, maar ik ben opzoek naar een ander kerkverband (deels). In mijn woonplaats bezoek ik 's morgens de Gereformeerde Gemeenten (Noord) en 's avonds meestal de Hersteld Hervormde Gemeente alhier.

Verder shop ik niet echt. Bij mijn vriendin wel eens naar de GKv geweest, maar ook naar de HHK en CGK om te kijken hoe het daar was of er duidelijke verschillen zijn. Ook kijk ik bijna 1 keer per jaar om de hoek bij de Oud Katholieken, gewoon omdat ik het wel boeiend vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Kerkshoppen is alleen gerechtvaardigd als je aan het eind van de rit katholiek bent geworden
widegrin.gif

Ondanks de smiley toch een serieuze reactie: mijn standaard antwoord aan christenen die aangeven dat ze katholiek willen worden is DOE HET NIET. En ik ga vrij lang door met het mensen uit hun hoofd proberen te praten.

Wie niet trouw kan zijn, óók als de preek even wat minder herhaalt wat jij allang goed vond, óók als de mensen in je gemeente/parochie/gemeenschap even wat minder op jou en je vrienden lijken, wie zichzelf en het eigen feel-good-gevoel centraal stelt en geen gehoorzaamheid kan opbrengen, maar zichzelf tot norm en maatstaf aller dingen maakt, is misschien op zoek naar een fijne kerk, maar niet naar God.

Ik denk persoonlijk dat er niets op tegen is, helemaal niets, om naar een andere kerk te gaan als je er volstrekt van overtuigd bent, NA eerlijk zelfonderzoek, dat je dat doet omdat je zo God dient. Maar alleen dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ondanks de smiley toch een serieuze reactie: mijn standaard antwoord aan christenen die aangeven dat ze katholiek willen worden is DOE HET NIET. En ik ga vrij lang door met het mensen uit hun hoofd proberen te praten.

Wie niet trouw kan zijn, óók als de preek even wat minder herhaalt wat jij allang goed vond, óók als de mensen in je gemeente/parochie/gemeenschap even wat minder op jou en je vrienden lijken, wie zichzelf en het eigen feel-good-gevoel centraal stelt en geen gehoorzaamheid kan opbrengen, maar zichzelf tot norm en maatstaf aller dingen maakt, is misschien op zoek naar een fijne kerk, maar niet naar God.

Ik denk persoonlijk dat er niets op tegen is, helemaal niets, om naar een andere kerk te gaan als je er volstrekt van overtuigd bent, NA eerlijk zelfonderzoek, dat je dat doet omdat je zo God dient. Maar alleen dan.

Juist en niet anders!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ondanks de smiley toch een serieuze reactie: mijn standaard antwoord aan christenen die aangeven dat ze katholiek willen worden is DOE HET NIET. En ik ga vrij lang door met het mensen uit hun hoofd proberen te praten.

Dat waardeer ik zeer. Ik zou dat ook doen.

Quote:
Ik denk persoonlijk dat er niets op tegen is, helemaal niets, om naar een andere kerk te gaan als je er volstrekt van overtuigd bent, NA eerlijk zelfonderzoek, dat je dat doet omdat je zo God dient. Maar alleen dan.

Om het even op mijzelf te betrekken: toen ik in de gereformeerde kerk vrijgemaakt dingen ontdekte die niet klopten, toen ik niet meer achter de gereformeerde Avondmaalsleer kon staan ben ik daar vertrokken. Ik heb geprobeerd onderdak te vinden bij andere protestanten, maar langzaam maar zeker ontdekte ik dat ik helemaal niet protestants geloofde. Dat was een schok en ik vond het erg moeilijk om te accepteren van mezelf dat ik katholiek was.

Achteraf ben ik wel blij dat ik toch die stap heb genomen, omdat ik nou ein-de-lijk mezelf kan zijn en me niet hoef in te houden bij het uitspreken wat ik geloof, omdat ik weet dat dit hetzelfde is als wat de rest gelooft.

Katholiek worden is geen gemakkelijk proces, ik kan het daarom ook iedereen afraden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat waardeer ik zeer. Ik zou dat ook doen.

[...]

Om het even op mijzelf te betrekken: toen ik in de gereformeerde kerk vrijgemaakt dingen ontdekte die niet klopten, toen ik niet meer achter de gereformeerde Avondmaalsleer kon staan ben ik daar vertrokken. Ik heb geprobeerd onderdak te vinden bij andere protestanten, maar langzaam maar zeker ontdekte ik dat ik helemaal niet protestants geloofde. Dat was een schok en ik vond het erg moeilijk om te accepteren van mezelf dat ik katholiek was.

Achteraf ben ik wel blij dat ik toch die stap heb genomen, omdat ik nou ein-de-lijk mezelf kan zijn en me niet hoef in te houden bij het uitspreken wat ik geloof, omdat ik weet dat dit hetzelfde is als wat de rest gelooft.

Katholiek worden is geen gemakkelijk proces, ik kan het daarom ook iedereen afraden.

Maar het was uiteindelijk toch de juiste keuze? Ik begrijp niet zo goed waarom je het afraad omdat het niet gemakkelijk is als het wel het juiste is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar het was uiteindelijk toch de juiste keuze? Ik begrijp niet zo goed waarom je het afraad omdat het niet gemakkelijk is als het wel het juiste is?

Het was voor mij de juiste. Als anderen in de Mis zitten en er een fijn gevoel bij krijgen, de wierrook zo lekker vinden ruiken en de kerk er zo mooi uit vinden zien, dan raad ik hen af katholiek te worden.

Je moet pas katholiek worden als je erachter komt dat je al katholiek bent, en zelfs dan is het nog erg moeilijk. Je moet wel weten waar je aan begint. Als het een bevlieging is, dan heb je wel een probleem als je in een bevlieging katholiek wordt: eenmaal katholiek, altijd katholiek...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

Kerkshoppen: naar allerlei verschillende kerken gaan zonder je te binden

Kerkhoppen: overstappen naar een andere kerk

Quote:
- Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

Kerkgenootschap

Quote:
- Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Vooral: het je nergens aan willen/durven/kunnen binden

Quote:
Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

Nee, nooit.

Quote:
Als dat zo is: waarom doe je dat?

Ik ben geïnteresseerd in andere kerken en kan me daar héél erg thuis voelen (hoewel dat wel zeldzaam is) maar ik heb een sterke band met mijn eigen kerk (CGK). Dat komt doordat ik met die mensen ben opgegroeid en me die leer, taal en gebruiken eigen heb gemaakt. Bovendien heb ik belijdenis gedaan in de CGK en voor mij betekent dat dat ik trouw moet zijn.

Toen wij trouwden en verhuisden en een nieuwe kerk zochten, zijn we ook allereerst naar de CGK gegaan die het meest in de buurt was. We boften dat die ons erg aansprak. Ik weet niet wat we hadden gedaan als dat niet zo was geweest. Het klinkt wat ouderwets, maar ik vind het wel belangrijk om niet zomaar naar een ander kerkgenootschap te gaan omdat je het daar fijner vindt. Je trouw wordt juist bepaald door de mate waarin je ondanks je moeiten, toch niet alleen voor je eigen plezier kiest.

Daarnaast heb ik er geen enkel probleem mee om eens met iemand naar diens kerk te gaan. Hoe, hangt van het kerkgenootschap af. Bij een GKV ga ik met dezelfde instelling als ik naar mijn eigen kerk ga. Bij een evangelische gemeente zou ik meer uit belangstelling meegaan. In een katholieke kerk kom ik vanaf volgende maand regelmatig, omdat ik er een koor leid. Mijn houding daar is ook weer anders.

Eigenlijk is het zo: in bijna elke kerk wordt mijn geloof aangesproken, alleen in de één meer volledig dan in de ander. Maar mijn basis is mijn eigen kerk en daar ga ik pas weg als ik zeker zou weten dat ik ergens anders thuis hoor.

Quote:
Waarom kerkshoppen mensen denk je?

Omdat ze geen besef hebben van de waarde van trouw aan een kerkgenootschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vind je van kerk(s)hoppen?

Vind het doorgaans een kwalijke zaak

Waarom vind je dat?

Ik vind trouw aan een kerk of gemeente belangrijk. Moreel gezien, maar ook praktisch. Een gemeente heeft weinig tot niets aan mensen die zo nu en dan eens komen, maar geen deel uit willen maken van de gemeenschap.

Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

De onbereidheid om trouw te zijn aan een specifieke kerk of gemeente. Vaak heeft dit als symptoom dat men naar verschillende kerken gaat.

Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

In dit geval: specifieke kerk/gemeente. Hierbij ga ik ervan uit dat die tot de Kerk als in het lichaam van Christus behoren.

Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Shoppen veronderstelt een consumerende houding. Geen bereidheid om je te binden of taken op je te nemen, de kerk is er voor jou en zelf ben je er niet voor de kerk. Een symptoom hiervan kan zijn dat je regelmatig naar verschillende kerken/gemeenten gaat. Toch kan je ook kerkshoppen terwijl je naar één gemeente gaat, als je niet bereid bent daar enige verantwoordelijkheid op je te nemen en alleen komt om de dienst te consumeren.

Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

Ik ga regelmatig naar verschillende kerken.

Als dat zo is: waarom doe je dat?

Dat komt doordat ik momenteel in de weekenden op verschillende plaatsen kom (thuis, bij mijn ouders, bij mijn schoonouders). Ik was trouw aan mijn vorige gemeente, waar ik ook verschillende taken op me nam, maar kan daar niet vaak genoeg zijn om effectief bij te dragen aan het gemeentewezen. Mede omdat ik over ongeveer een jaar hoop te trouwen en samen met mijn vriendin een gemeente wil vinden waar ik me echt aan kan binden, ben ik me nu (samen met haar) vooral nog aan het orienteren op bij welke gemeente wij passen. Tegelijkertijd grijp ik dit als mogelijkheid aan om ook verder te kijken dan mijn neus lang is en zo nu en dan bij andere denominaties te kijken.

Ik vind het wel jammer dat ik momenteel me nog niet aan een gemeente heb kunnen binden en ik hoop dat zo snel mogelijk weer te kunnen doen. Ik ben zeker bereid om taken op me te nemen en hoop uiteindelijk zelf voorganger te worden. Daarom betreur ik het dat ik dat nu door omstandigheden niet echt kan doen.

Waarom kerkshoppen mensen denk je?

Doorgaans om de verantwoordelijkheid te ontlopen om taken op zich te nemen in een gemeente, gedreven door een postmoderne consumerende houding. Uitzonderingen hierop zijn mensen die hun blik willen verruimen of zoekend zijn naar een gemeente

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Katholiek worden is geen gemakkelijk proces, ik kan het daarom ook iedereen afraden.

Er is bij mij heel veel strijd en twijfel aan vooraf gegaan en soms nog, maar ik denk dat het de enige juiste is. Ik kan er nog vanaf zien, kan het ook niet echt goed onderbouwen, maar weet voor mezelf dat ik er oprecht in ben gegaan, waar niet iedereen blij mee is...(Anti-Paapse vooroordelen in de familie) Maar vind er niks mis mee om af en toe een GKV avonddienst mee te maken, om een voorbeeld te noemen.


Samengevoegd:

Dat het geen makkelijk proces is, kan ik beamen....als je gelukkig bent in je kerk, blijf daar dan ook...je hoeft niet katholiek te zijn om in de hemel te komen, en als je getrouwd bent is het helemaal lastig als je partner er niks van wil weten...ik ben vrijgezel en overweeg het celibaat, om tal van redenen, dan ligt het toch anders

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat je trouw hoort te zijn aan je gemeente en het beter is je ongenoegen kenbaar te maken binnen je gemeente in plaats van deze de rug toekeren. Door het gesprek aan te gaan bereik je vaak meer dan van kerkgenootschap/ gemeente te wisselen

En wat nou als je dat al meerdere malen hebt gedaan omdat jij en al je gezinsleden achter je rug om stelselmatig zwart gemaakt worden? Sterker nog: Dat voorgangers, zonder dat iemand ook maar het gesprek met je aangegaan is om er eens achter te komen wie je bent, zelfs ouders van mensen met wie je net een band begint te krijgen om ze te waarschuwen voor je (als je fekking 12 bent!)

Als ze blijven ontkennen, het massahysterie afdoen maar ondertussen gewoon stug doorgaan met beledigingen, stigmatisering en nog meer pijnlijke rotzaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vind je van kerk(s)hoppen?

Nuttig, mits het is ter verrijking/vergelijking met je eigen kerk en je daardoor je eigen gemeentebijeenkomsten niet overslaat.

Waarom vind je dat?

Ten eerste het nuttige: zonder meer informatie/kennis kan je niet verlijken. Als je nooit een peer op hebt, en alleen maar appels eet weet je niet wat lekkerder is.

En weet je een appel niet te waarderen (als peren viezer zouden zijn).

Andere kerken behoppen ten koste van je eigen kerkelijke gemeente is natuurlijk ook niet echt het beste idee van Nederland. Tenslotte hoor je bij jouw gemeente!

Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

Andere kerken bezoeken voor het vergelijken.

Dus niet een keer naar een belijdenisdienst/doopdienst van kennisen/vrienden etc.

Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis

Kerkelijke gemeente-bijeenkomsten. Dus de erediensten op zondag.

Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Kijken en niet kopen.

Wel kijken en consumeren, maar niet produceren.

Nergens binden aan nemen. En alsjeblieft: bind je aan 1 kerk (zoals een spreekwoord wellicht toegepast kan worden: 2 kerken op 1 hoofdkussen, daar slaapt de duivel tussen).

Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

Ja. Om eens te kijken hoe het er 'gewoon' toegaat in een katholieke kerk, een evangelische gemeente etc.

Maar dan ook GerGem in Ned.

En dat was heel waardevol, want des te meer waardeer ik me eigen oude kerkelijke gemeente.

Als dat zo is: waarom doe je dat?

Dit vroeg je al eerder, dus is al eerder beantwoord.

Waarom kerkshoppen mensen denk je?

Sommige om dezelfde reden als ik: orientatie.

Anderen omdat ze hun eigen gemeente nog niet weten te waarderen.

Wat ik nog wel even kwijt wil: mijn kerkgeshop was niet veel, maar heeft me des te meer bij mijn eigen gemeente gebracht. Dat was goed!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat vind je van kerk(s)hoppen?

Geen goed plan.

Quote:
Waarom vind je dat?

Je mist zo de echte verbondenheid met je broeders en zusters en je leert zo nooit belangrijke waarden als trouw, discipline, volharden en je kruis dragen.

Quote:
Wat versta je onder kerk (s)hoppen?

Dat je regelmatig van kerk of gemeente wisselt.

Quote:
- Wat versta je onder het woord 'kerk' in die betekenis (denk aan plaatselijke gemeente, kerkgenootschap, de Kerk)?

De denominatie waarin je je verkeert, dus het kerkgenootschap.

Quote:
- Wanneer is iets voor jou kerk shoppen? Wat maakt iets tot shoppen?

Als je alleen maar om meer oppervlakkige redenen van kerk wisselt, dus zaken als muziekstijl, leeftijd broeders en zusters, de manier van preken, et cetera.

Quote:
Heb je het zelf wel eens gedaan of doe je het nog steeds?

Ik ben vorig jaar toegetreden tot de katholieke Kerk. Maar dat was om een dieperliggende reden dan die door mij al opgenoemd.Inderdaad een niet altijd gemakkelijke weg, katholiek worden. Maar ik zelf heb het catechumaat als één van de mooiste perioden uit mijn geloofsleven ervaren. Ãls je eenmaal moet worden wat je in je hart eigenlijk al bent, áls eenmaal het verlangen naar de Eucharistie groeit, dan ligt er weliswaar een smal en rotsachtig, maar wel heel mooi en bijzonder pad voor je klaar.

Quote:
Als dat zo is: waarom doe je dat?

Vanwege de overtuiging dat ik in de katholieke Kerk thuishoor, zonder daarbij mijn vorige gemeente als minderwaardig te willen zien. Daar ben ik opgegroeid, daar heb ik God leren kennen en daar ben ik gedoopt. Maar ik merkte al snel dat die theologische twijfel enkel een opstapje was naar het besef dat ik in mijn hart eigenlijk al vrij katholiek bezig was. En dat besef groeit nog steeds eigenlijk.

Tot op de dag van vandaag ervaar en weet ik nog steeds dat ik nu eindelijk ben waar ik hoor, ondanks de worstelingen, moeiten en soms ook teleurstellingen. Of misschien wel dankzíj de worstelingen, moeiten en soms ook teleurstellingen, want ik heb ook mogen leren dat het lijden ook een soort van gift van God kan zijn, om je te laten delen in Christus' lijden, of omdat je een wond van afhankelijkheid en verlangende liefde in je hart nodig hebt om Hem daardoor binnen te laten.

Quote:
Waarom kerkshoppen mensen denk je?

Vooral door teleurstellingen in vorige gemeenten. Dat kan om meer oppervlakkige redenen zijn, maar ook vanwege afschuwelijke ervaringen als manipulatie, treiterijen, misbruik, onderdrukking, et cetera. Er zijn legio redenen en ik denk niet dat we die per definitie moeten afwijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid