Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 319
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Arg, ik kan nu al niet tegen die Obama die flink doorgaat met zijn holle retoriek à la Woutert. "Change has come". Flikker toch op, man!

Denk dat die symboliek en dat psychologische effect (dat McCain mist) ook heel belangrijk is. Misschien dat Obama daar wat in doorschiet, maar een 'icoon' neerzetten waarmee veel Amerikanen uit achterstandswijken zich mee kunnen identificeren inderdaad voor hoop zorgt. Dat in tegenstelling tot 'van 8 naar 12 jaar hetzelfde', wat dan als idee bij velen als een klap was aangekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Arg, ik kan nu al niet tegen die Obama die flink doorgaat met zijn holle retoriek à la Woutert. "Change has come". Flikker toch op, man!

En dan zie je McCain zijn felicitaties aan Obama geven en dan denk ik toch: Wat jammer dat je die stomme Palin hebt gekozen, want je bent zoveel geschikter dan Obama.

Tja, die Palin zorgde ervoor dat ook ik een Obamacan ben geworden.

Als McCain 10 jaar jonger was had ik hem wel geschikt gevonden, nu vind ik zijn leeftijd gewoon te hoog voor zo'n functie.

Obama krijgt van mij zeker het voordeel van de twijfel voorlopig,ik wacht wel met een oordeel tot 2010 ofzo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom 'ben' je trouwens republikein?

De hoofdredenen zijn dat ik van mening ben dat als je een oorlog begint, je hem ook moet afmaken. Ik vrees dat de chaos in Irak flink zal toenemen als de Amerikanen terugtrekken. Niet dat ik van mening ben dat die oorlog terecht is gevoerd, sterker nog, hij had nooit gevoerd mogen worden, maar als je eraan begonnen bent, kan je nu niet in een keer de Iraakse bevolking in de steek laten.

Verder neigen Democraten naar protectionisme, terwijl Republikeinen meer voor een vrije markt zijn. Obama zal meer de eigen markt proberen te beschermen, hetgeen nadelig is voor de Europese economie. Verder kwam McCain over als iemand die eigenzinnig is en linkser dan de meeste Republikeinen. Dat heeft hij volledig vergooid door op Palin te gokken.

Maar goed, Obama heeft gewonnen, wat gelukkig weer een opsteker is voor de pro-choice beweging.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Als McCain 10 jaar jonger was had ik hem wel geschikt gevonden, nu vind ik zijn leeftijd gewoon te hoog voor zo'n functie.

Obama krijgt van mij zeker het voordeel van de twijfel voorlopig,ik wacht wel met een oordeel tot 2010 ofzo

Hij had destijds in plaats van Bush president moeten worden. Die hoge leeftijd is iets waar ik ook tegen aan hikte. En juist daarom had hij niet zo'n muts als Palin moeten nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mister_L, wees eens niet zo'n slecht verliezer. Als je een dergelijke rotbui hebt kun je misschien beter wat anders gaan doen dan forummen.

Heeft niks met verliezen te maken smile.gif maar we gaan weer bot knipoog_dicht.gif

Heb het zelf niet echt ' live' gevolgd.

Zag het vanmorgen op tv, had trouwens ook niet echt zin om te kijken, uitslag stond voor mij al vast

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok ik wil nog wat zeggen over Obama en waarom ik toch wel heel blij ben dat hij overtuigend gewonnen heeft.

De laatste jaren werd ik erg kritisch over amerika , ook na een aantal bezoeken aan dat land. Ik ben in Californie geweest, waar toch een hoeveelheid rijkdom op elkaar gestapeld is die nergens anders ter wereld te vinden is. Wolkenkrabbers en miljoenen villa's, Ferrari's en Lamborghini's. In diezelfde wijken zie je koffieverkopers, straatvegers, schoonmakers, parkeerwachters en talloze andere mensen in dienstverlenende functies. Die mensen hebben allemaal 1 ding gemeen. Ze zijn (een combinatie van) black, hispanic of hoogbejaard.

Toen ik van SF naar San Diego reed, overnachtte ik goedkopere motels. (iedereen kent ze wel uit de films, platte gebouwen in U vorm, parkeerplaats en elke kamer een afzonderlijke voordeur.)

Vaak zat er een 70 plusser (de oudste was 84) achter een zwaar getralied kantoortje. Met een shotgun onder de toonbank. Betalen ging door een luikje. Deze mensen kunnen net hun hoofd boven water houden. Pensioenen van de staat kennen ze niet of nauwelijks. De criminaliteit is zo hoog dat ze zich moeten bewapenen. Ze moeten werkelijk werken tot ze er dood bij neervallen om te overleven. Zo'n motel lag aan een weg, waar 20 mijl daarvoor nog de villa's van $5,000,000 aan de kust lagen.

Later in hotels in de binnenstad (ook hier weer de wat goedkopere) zaten er ouderwetse liftboys . Nu ja boys, de gemiddelde leeftijd was ook hier ver boven de 60. Deze mensen zitten de hele dag bij de liften, om je koffer erin te zetten en naar je kamer te brengen, en leven van fooien. Hoe ongemakkelijk voel je je als iemand die jouw OPA kan zijn je koffer wil gaan dragen? En dan blij is als je hem een dollar geeft.

Al deze mensen hebben weinig kansen, hun scholen zijn slecht, hun gezondheidszorg is onbetaalbaar. De Republikeinen hebben nog minder oog voor hen dan de Democraten. Behalve hard werken en hopen in de american dream (als ze nog jong zijn) hebben ze weinig opties. De opties die ze hebben is kiezen voor (vluchten in) gangland (de negatieve keuze) of kiezen voor het geloof. (de positieve keuze)

Barrack Obama is werkelijk het symbool van de American Dream. Hij komt uit een gebroken gezin. Hij heeft het geluk gehad dat hij op de cruciale leeftijd in de juiste (blanke) omgeving is terecht gekomen en daardoor de kansen kreeg. Die hij vervolgens zelf heeft gegrepen.

Het cliché is de laatste dagen al vaak herhaald. Maar het is er toch echt. Zijn verkiezing is echt een gebeurtenis in het rijtje Civil War (ca 1865), Jim Crow laws (1876-1965) Rosa Parks (1955) ML King "I have a Dream" (1963) Civil Rights Act (1964) en nu Obaman 2008.

Voor het eerst heeft een man, geboren uit een blanke vrouw en een zwarte vader, met een aziatische stiefvader deze woorden tot werkelijkheid omgezet:

"I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: 'We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal.'"

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin, but by the content of their character."

Een paar maanden geleden was ik vooral anti republikeins. De Bush regering moet gewoon afgestraft worden voor het falende beleid, daar zijn zelfs veel republikeinen zelf het over eens (hij is erg impopulair en de GOP ziet zelf ook in dat ze moet veranderen, zodat ze weer sterk kan terug komen in de toekomst.) Vergelijk in Nederland, een zwaar verliezend PvdA of VVD wil niet gaarne in een coalitie regeren, maar 4 jaar in de opositie om daarna weer te kunnen winnen) Een paar maanden geleden maakte het me geen drol uit wie de Democratische kandidaat zou zijn, als ie maar zou winnen.

Nu ben ik helemaal blij met deze Obama juist vanwege het symbool dat hij is.

Het gaat er niet eens om wat hij allemaal in werkelijkheid kan doen straks als president . Het gaat erom dat een groot deel van 300 miljoen mensen in de USA weer een een droombeeld hebben. Iets waar ze voor kunnen gaan. In kunnen geloven. Geloof in en hoop op een maakbare toekomst heeft dat land groot gemaakt.

De Bush regering verwijt ik dat ze te veel met negatieve dingen, angst voor terrorisme bezig was. Deze verandering brengt positivisme. De verandering is heel hard nodig , voor dat land.

Kan Obama dat? Het eerste teken daarvan kunnen we snel zien, slaagt hij erin de teleurgestelde republikeinse kiezer erbij te betrekken, er echt 1 united nation van te maken. Hij kan dat bijvoorbeeld doen door niet de hele rub. kliek eruit te gooien en voor een dem kliek te vervangen, maar juist ook een aantal rupubikeinen in zijn regering aan te stellen.

De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar dat is ook nodig, het gaat nu de verkeerde kant op en er moet wat gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik heb, geheel consequent, wel gewoon McCain gestemd
rofl.gif

Kijk, híér hebben we nu een échte diaken hè? Standvastig in zijn geloof, al zou de hele wereld anders beweren. thumbsup.gif Cornelius gaat katholiek Nederland redden, dat zeg ik je! e_53.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid