Spring naar bijdragen

van opleiding wisselen


Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

ik zit sinds vandaag met het volgende: er is een kans dat ik van opleiding ga wisselen, omdat de opleiding minder bij me past als ik aanvankelijk verwacht had. Zijn er mensen die dit zelf ook gedaan hebben, en zo ja zou je me dan kunnen vertellen wat er allemaal bij komt kijken?

BVD Paul

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel eens van opleiding gewisseld.

Ik heb eerst een jaar bedrijfskundige informatica op het HBO gedaan, dat beviel me niet en ik ben het jaar erop de Pabo gaan doen.

Je moet een bepaald aantal studiepunten halen in de opleiding waar je mee gaat stoppen om je studie financiering niet terug te hoeven betalen. Vervolgens krijg je bij je nieuwe opleiding ook studie financiering. Je krijgt echter maar in totaal voor 4 jaar studie financiering op het HBO. Het laatste jaar (als je met deze studie in het eerste jaar stopt) zul je dus zonder studie financiering (maar met ov kaart) moeten doen.

Over het algemeen verloopt het administratief allemaal gewoon soepeltjes en kost het je weinig moeite om over te stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je je HBO P. hebt, dan kun je gewoon inschrijven bij de Uni. (Althans, zolang ze geen vereiste vakken hebben)

Heb je nog 2 jaar recht op basis beurs. En moet je studie binnen totaal 9 jaar afronden, dus heb je nog 7 jaar ofzo om over een 4 jarige studie te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ervaringsdeskundige hier. widegrin.gif

Over het algemeen betekent het gesprekken met je decaan, invullen van formulieren, je aanmelden bij de nieuwe opleiding, afscheid nemen, voor de laatste keer een blik op je oude school werpen, de IB-groep inlichten, en dan wachten tot je aan het begin van het nieuwe schooljaar met de nieuwe opleiding kunt beginnen.

De procedure is over het algemeen niet zo moeilijk, alleen de impact kan vrij groot zijn. Want je begint dan weer helemaal opnieuw, in een nieuwe klas, met nieuwe klasgenoten en nieuwe vakken. Ook zul je over het algemeen zelf achter dingen aan moeten gaan, om alles zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gewoon uitschrijven en inschrijven en als je binnen 10 jaar een diploma hebt is er niks aan de hand.

Ow, dan heb ik nog 6 jaar puh2.gif

Quote:

Als je je HBO P. hebt, dan kun je gewoon inschrijven bij de Uni. (Althans, zolang ze geen vereiste vakken hebben)

Heb je nog 2 jaar recht op basis beurs. En moet je studie binnen totaal 9 jaar afronden, dus heb je nog 7 jaar ofzo om over een 4 jarige studie te doen.

Mjah, dat was het oorspronkelijke plan, maar dan moet ik volgend jaar alleen gaan voor mijn p en het tweede jaar laten voor wat het is. Eerlijk gezegd kan ik op het moment de motivatie niet opbrengen, gewoon proberen, voldoende studiepunten halen en zien waar het schip strand.

Nogmaals ook hier een algemene bah voor wisselen van studie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ook!
widegrin.gifrofl.gif

Vond jij het ook zo boeiend om een database te programmeren in..... (even diep nadenken)... een erg moeilijk omslachtig programma waar ik de naam van vergeten ben?

Wat was dat een saaie opleiding zeg, het is dat ik een gezellige klas had die ook wel van een terrasje pakken hield, anders had ik het jaar niet vol gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook gewisseld, ik heb 1 jaar IBL gedaan, ben hierna overgestapt op communicatiemanagement en ik vind het geweldig! smile.gif Ik baal er wel onwijs van dat ik het laatste jaar geen studiefinanciering krijg. Ik heb namelijk altijd gehoord dat we 5 jaar krijgen. ...Maar nee dus?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, m'n broertje gaat ook van opleiding veranderen (na 3 of 4 jaar) en volgens mij is dat niet zo'n probleem.

Ikzelf heb eerst economie gestudeerd en doe nu theologie, enige wat voor mij probleem kan worden is dat studie volgens mij over paar jaar (vanaf je 30e) veel duurder wordt. Ik weet niet of dat bij jou een rol speelt...

Ok... ik zie nu dat je nog 12 jaar hebt dan smile.gif .

(Ok... nu voel ik me oud nosmile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb wel eens van opleiding gewisseld.

Ik heb eerst een jaar bedrijfskundige informatica op het HBO gedaan, dat beviel me niet en ik ben het jaar erop de Pabo gaan doen.

Je moet een bepaald aantal studiepunten halen in de opleiding waar je mee gaat stoppen om je studie financiering niet terug te hoeven betalen. Vervolgens krijg je bij je nieuwe opleiding ook studie financiering. Je krijgt echter maar in totaal voor 4 jaar studie financiering op het HBO. Het laatste jaar (als je met deze studie in het eerste jaar stopt) zul je dus zonder studie financiering (maar met ov kaart) moeten doen.

Over het algemeen verloopt het administratief allemaal gewoon soepeltjes en kost het je weinig moeite om over te stappen.

Hmmm...ik zit te denken om volgend jaar Bedrijfskundige informatica te gaan doen...ist echt zo erg nosmile.gif ? Wel kan ik de opleiding in 3 jaar doen, en het programmeren overslaan, omdat ik nu MBO ict doe smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hmmm...ik zit te denken om volgend jaar Bedrijfskundige informatica te gaan doen...ist echt zo erg
nosmile.gif
? Wel kan ik de opleiding in 3 jaar doen, en het programmeren overslaan, omdat ik nu MBO ict doe
smile.gif

Ik heb bedrijfskundige informatica kort gedaan (de tweejarige variant). Ik had daarvoor MBO automatisering gedaan (en heb dus mijn diploma systeem beheer en netwerkbeheer midden en klein bedrijf.

En ja ik vond het saai, maar de MBO opleiding vond ik ook al niet geweldig. Ik ben er achter gekomen dat ik niet iemand ben die lang achter de pc kan blijven zitten naar schermen kijkend en allerlei formules intypend en controlerend. Maar de HBO opleiding was wel gedegen, als het je interesseert dan heb je er in ieder geval veel aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vond jij het ook zo boeiend om een database te programmeren in..... (even diep nadenken)... een erg moeilijk omslachtig programma waar ik de naam van vergeten ben?

Wat was dat een saaie opleiding zeg, het is dat ik een gezellige klas had die ook wel van een terrasje pakken hield, anders had ik het jaar niet vol gemaakt.

Access in combinatie met Visual Basic?

Opzich vond ik dat nog wel 'aardig' om te doen.

Of bedoelde je SQL (vond ik niks aan)?

Wat ik ook nog wel leuk vond was spelen met java script enzo.

Wat ik pas erg vond waren al die bedrijfskundige ICT management proces zooi dingen. Kreten als het ITIL proces en weet ik wal voor ellende.


Samengevoegd:

Quote:

Ik had daarvoor MBO automatisering gedaan (en heb dus mijn diploma systeem beheer en netwerkbeheer midden en klein bedrijf.

Shit, ik ben gekloond. widegrin.gifrofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Shit, ik ben gekloond.
widegrin.gifrofl.gif

Ik bedoelde SQL en al dat soort onzin. Van enige gebruiksvriendelijkheid was totaal geen sprake. Java script vond ik ook al zo'n drama. Ik vond eigenlijk al het programmeer werk een drama.

Ik ben bijna 27, ik betwijfel of jij ouder bent. smile.gif Het is dus maar een vraag wie de kloon is. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik bedoelde SQL en al dat soort onzin. Van enige gebruiksvriendelijkheid was totaal geen sprake. Java script vond ik ook al zo'n drama. Ik vond eigenlijk al het programmeer werk een drama.

SQL vond ik saai.

Van programmeren vond ik het zien van het resultaat leuk, al vind ik het leuker zelf wat creativiteit er in te leggen. Maar daardoor vind ik Flash (wat ik niet met BI gehad heb trouwens) leuker. smile.gif

Quote:

Ik ben bijna 27, ik betwijfel of jij ouder bent.
smile.gif
Het is dus maar een vraag wie de kloon is.
puh2.gif

Dan ben ik de kloon omdat ik een paar jaartjes jonger ben. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid