Spring naar bijdragen

schooluitje naar moskee verziekt


Aanbevolen berichten

Schooluitje: moskee noemt ongelovigen 'honden'

dinsdag 8 april 2008 09:06

Een klassenuitje van de Amsterdamse openbare basisschool De Horizon naar een moskee is voor de leerlingen van groep 7 geëindigd in een klein drama. Tijdens de rondleiding stak de voorzitter van de moskee El Mouahidine een tirade af over ongelovigen, die hij onder meer honden noemde.

De multiculturele school houdt in het kader van het project Geestelijke Stromingen uitjes naar allerlei religieuze instellingen, omdat de directie het belangrijk vindt dat de leerlingen de achtergronden van verschillende geloven meekrijgen, meldt De Telegraaf.

De moskee El Mouahidine staat in het Amsterdamse stadsdeel Osdorp.

Onacceptabel

In een brief aan de ouders laat de school weten het voorval te betreuren: ‘Wij zijn geschokt dat de voorzitter van de moskee tijdens de rondleiding tegenover de kinderen en begeleidende ouders uitsprak dat ongelovigen honden zijn,’ zo luidt de brief.

‘Deze uitspraak is voor ons onacceptabel, aangezien wij onze kinderen aan dit project deel laten nemen om respect te ontwikkelen voor een vrije godsdienstkeuze.’

Aangesproken

De school is vandaag overigens niet bereikbaar voor commentaar. ‘De directie is de hele dag in overleg,’ zo wist een woordvoerder vanochtend vroeg al aan elsevier.nl te melden.

Volgens De Telegraaf heeft de directie van de school de moskee aangesproken op het ongewenste gedrag van de voorzitter.

bron

Ik zal er niet omheen draaien dat ik hier wel humor in vind zitten. widegrin.gif Ik zie het echt zo voor me, kinderen van wereldvreemde Groenlinksige ouders die op hun beurt behept zijn met een flinke dosis 'weg met ons' in combinatie met een chronische knuffelbehoefte (als het maar niet te serieus wordt uiteraard). \"Mama, mama, die meneer in die jurk zei tegen ons dat we ongelovige honden zijn\". puh2.gif

Maar goed, is dit niet heel herkenbaar? Dat ook hier op het forum de Islamitische apologeten op z'n minst toch een enorm PR probleem hebben?

(En ohja, voordat iemand begint: \"Ja maar katholieken...\", wel, heel simpel, ongelovigen bestaan niet, en ook de kwestie atheisme is nog niet zo simpel.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Laten we weer ontopic en onderbouwd met elkaar verder discussiëren.

Wat ik mij afvroeg;

Heeft de man in de moskee nou ongevraagd uiting gegeven aan zijn beeld van ongelovigen, of heeft hij gereageerd op een vraag die hem werd gesteld, of heeft hij om bepaalde redenen de mensen die op bezoek waren uitgescholden voor ongelovige honden?

Kijk, want als die man gewoon uitleg heeft gegeven over hoe moslims over ongelovige denken dan is daar (buiten het feit dat die mening wat primair en ongenuanceerd is) niets mis mee. Geertje W. doet precies hetzelfde toch? mondhouden.gifyawnee.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk, want als die man gewoon uitleg heeft gegeven over hoe moslims over ongelovige denken dan is daar (buiten het feit dat die mening wat primair en ongenuanceerd is) niets mis mee. Geertje W. doet precies hetzelfde toch?
mondhouden.gifyawnee.gif

Tja, dat is een prima instelling; zo kan ik een heleboel uitspraken goed praten. Maar de man valt wel kinderen lastig met zijn primitieve en achterlijke wereldbeeld. Ik vind dat een kwalijke zaak. Ik vind het ook niet zo gek dat mensen dan filpjes als Fitna gaan maken, want dit is niet de eerste keer dat er zo'n uitspraak uit moslimhoek komt.

Het probleem van je medemens reduceren tot een lager zoogdier is dat je dan ws minder moeite hebt om ze dood te maken. De eeuwige jood was op zich ook een onschuldig filmpje. Maar in retrospect misschien ook weer niet. Maar het was iig duidelijk hoe de nazi's over joden dachten.

Oeps daar sneuvelt Godwins wet weer eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens is een wereldbeeld waarbij ongelovigene worden aangeduid als een lagere diersoort gewoon primitief. Ik zeg ook niets oc=ver moslims an sich maar over dat wereldbeeld. Daar zit een flink verschil in.

Ja misschien is de man wel een misantropische dierenliefhebber en bedoelde hij het als compliment. Je weet het niet heh. Maar ik vermoed toch dat het hier om een wat meer discriminerendere uitspraak gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ThomasM en ik zijn het helemaal eens! Bedankt voor je antwoorden ThomasM, scheelt mij weer typen, ha,ha... sjoerule.gif

Marinuscopy, ik begrijp uit je antwoorden dat je het niet eens bent met de situatie zoals die geschetst is in de beginpost. Maar wat ik mij dan afvraag, waarin verschilt deze man in de moskee van Geertje w.? Of ben je het ook niet met Geertje eens? Dat is mij nml niet helemaal duidelijk... verbaasd.gif


Samengevoegd:

Quote:

Overigens is een wereldbeeld waarbij ongelovigene worden aangeduid als een lagere diersoort gewoon primitief. Ik zeg ook niets oc=ver moslims an sich maar over dat wereldbeeld. Daar zit een flink verschil in.

Ja misschien is de man wel een misantropische dierenliefhebber en bedoelde hij het als compliment. Je weet het niet heh. Maar ik vermoed toch dat het hier om een wat meer discriminerendere uitspraak gaat.

primitief zei ík al, je valt in herhaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad dat dat een behoorlijk onderscheid is. Heden ten dage kom je die ideeën eigenlijk in Nederland niet meer tegen, zelfs niet in de meest ortodox-gereformeerde kringen. De wereld is slecht en kwaad en daar is het totaal vreselijk. Misschien komt dit door de insluiting van de gereformeerden. Gereformeerden zien zich, als het goed is althans medelander, medeburger, medemens. Ookal verwerpen ze 'de wereld' toch zijn ze (misschien helaas) onderdeel daarvan.

Ookal verwerpen ze abortus als 'bij de beesten af' en homoseksualiteit als 'tegen den Wil Gods' als het goed is, is er niet de afwijzing van de persoon. Ookal geloven bepaalde gereformeerden dat dit land beter af zou zijn met een 'theocratisch --> op Gods inzettingen/wetten geïnspireerde' samenleving dan nog zou er vrijheid zijn om een andere geloof te hebben, alleen... misschien niet dat in het publiek uit te dragen..

Dus de katholieken weer terug in hun schuilkerkjes. Indien de SGP een meerderheid zou hebben, zullen er dingen veranderen. Alleen wanneer ik dingen hoor uit de salafistische/wahabistische/takfiri-islam... Dan kan ik mij voorstellen dat het wat eng word. Alle ongelovigen (kuffaaaar!) moeten 'opgeruimd' worden. Ook christenen en joden, want christenen en joden die hun dwalingen niet opgeven zijn kuffaar.

Misschien is het verschil tussen de christelijke visie op de staat/theocratisch beginsel en de theocratisch islamitische visie dat binnen een christelijke theocratie geen godsdienstvrijheid is maar wel gewetensvrijheid. We erkennen andere godsdiensten niet al 'waar', maar zullen mensen niet verbieden die godsdienst te hebben. De invulling die ik in een documentaire, undercover in een moskee heb gezien... is nogal anders wat dat betreft.

De documentaire van Channel 4/Dispatches:

Part 1

Er zijn totaal 6 delen, staan links, wel logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ThomasM: als je een groep mensen aanduidt als minder dan de rest dan is dat het prille begin van slavernij, onderdrukking of zelfs genocide. Dat bewijst de geschiedenis keer op keer. Voor dat soort mensen ben ik enkel een ding wat lebensraum inneemt fur die Übermenschen en dus uiteindelijk unwertig leben. De beste man is niet zoveel anders als de gemiddelde andere nazi. Nee, moslims zijn geen nazi's maar dit exemplaar heeft wellicht ideeën waarin een Adolf zich prima in zou kunnen vinden met wat veranderingen in de demografische groepen. Het begint altijd met een groep omlaag halen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat me al in mezelf in te beelden dat het als volgt ging:

'Trek jullie schoenen uit! Jullie zijn toch geen stelletje honden die over het gras lopen en vervolgens met vieze schoenen over het kleed lopen.'

Lol.

Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat ik niet snap en het opmerkelijk vind waarom het hele context waarin deze uitspraak zich bevond weggelaten is, maar het hele trammelant eromheen wel genoemd is. Zo wordt er genoemd dat het 'verziekt' is.

Het is juist eerder een stimulans om discussie aan te wakkeren op deze manier. Dat is toch juist waar Wilders zo hard voor strijd. Zo was me leraar Nederlands ook: Hij noemde soms in het begin van de les een hele felle of harde of beledigende standpunt zodat we allemaal wat ervan wouden zeggen. Om zo een levendig discussie aan de gang te krijgen. Wat mij opviel was dat zelfs de meest rustige personen van de klas hun zegje daaromtrent wouden doen. Terwijl die normaal bijna nooit praten.

Inmiddels heeft ook De Telegraaf deze moskee op de vingers getikt.

Ik vind het ten eerste verdacht vind dat er niet is genoemd wat de exacte bewoordingen zijn van deze voorzitter, wat hij daarvóór en daarna heeft gezegd. Niet dat ik het daarmee goed probeer te praten. Maar ik bedoel dat we alleen aan de hand daarvan een (betere) oordeel kunnen vellen.

Verder waren alle voorgaande schooluitjes van dezelfde school naar deze moskee wel gewoon goed verlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach TM: ik zal eens tijdens het schooluitje van de school van je zoon/dochter naar mijn vleesetende plantenverzameling zeggen dat alle moslims varkens zijn. En dat doe ik natuurlijk in een bepaalde context en zo. Ik vraag me af of je dat net zo bagataliseerd.

Ik heb wel een idee van de status van honden in het MO. Toen ik daar was viel het op dat er enorm veel opzettelijk doodgereden honden langs de weg lagen. Ik denk dat die meneer ongeveer zo over ongelovigen denkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik denk inderdaad dat dat een behoorlijk onderscheid is. Heden ten dage kom je die ideeën eigenlijk in Nederland niet meer tegen, zelfs niet in de meest ortodox-gereformeerde kringen. De wereld is slecht en kwaad en daar is het totaal vreselijk. Misschien komt dit door de insluiting van de gereformeerden. Gereformeerden zien zich, als het goed is althans medelander, medeburger, medemens. Ookal verwerpen ze 'de wereld' toch zijn ze (misschien helaas) onderdeel daarvan.

Ookal verwerpen ze abortus als 'bij de beesten af' en homoseksualiteit als 'tegen den Wil Gods' als het goed is, is er niet de afwijzing van de persoon. Ookal geloven bepaalde gereformeerden dat dit land beter af zou zijn met een 'theocratisch --> op Gods inzettingen/wetten geïnspireerde' samenleving dan nog zou er vrijheid zijn om een andere geloof te hebben, alleen... misschien niet dat in het publiek uit te dragen..

Maar ja, uiteindelijk geloven veel Christenen toch ook dat ongelovigen waarschijnlijk in de hel komen? Ze geloven dat ongelovigen iets fout doen in hun manier van leven. De 1 zegt 'hond!' , de ander 'dit is niet goed wat je doet, pas op.. je komt in de hel.' Uiteindelijk bedoel je gewoon hetzelfde. Eigenlijk ben ik ook zelfs liever een hond dan dat ik in de hel kom. knipoog_dicht.gif

In de spits las ik trouwens er ook nog bij dat de school het voorval niet naar buiten had willen brengen, maar toen moest er weer een mama moest zijn die die brief van de school naar de krant heeft gestuurd. nosmile.gif ..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tot slot is het iig wél eerlijk. Hopelijk heeft hij het met enige takt gezegd (dus niet "Jullie zijn honden, burn in hell, burn!!"
widegrin.gif
) en dan lijkt het mij heel transparant. En dan zie ik ook meteen het verschil niet met evangelischen en sommige groepen gereformeerden, die in feite eenzelfde standpunt hebben maar het woord honden niet gebruiken.

Nou zeg, ik dat zelfde standpunt hebben?

Wanneer heb ik ooit een ongelovig iemand een hond genoemd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan zie ik ook meteen het verschil niet met evangelischen en sommige groepen gereformeerden, die in feite eenzelfde standpunt hebben maar het woord honden niet gebruiken. Je kunt veel zeggen van dat woord, maar het maakt iig goed duidelijk hoe beledigend zo'n standpunt is.

Dat zie ik nog zo niet.smile.gif Binnen de gereformeerde gezindte beschouwd men ongelovigen niet als minderwaardigen die vergelijkbaar zijn met honden. Als zondaren, dwalenden en mensen die er een, in potentie, levensgevaarlijke beschouwing op nahouden, ja, maar dat is niet hetzelfde als ze minderwaardig achten. De terminologie en de daarbij achterliggende emoties zijn weldegelijk anders dan in iig. de gereformeerde gezindte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Dat zie ik nog zo niet.
smile.gif
Binnen de gereformeerde gezindte beschouwd men ongelovigen niet als minderwaardigen die vergelijkbaar zijn met honden. Als zondaren, dwalenden en mensen die er een, in potentie, levensgevaarlijke beschouwing op nahouden, ja, maar dat is niet hetzelfde als ze minderwaardig achten. De terminologie en de daarbij achterliggende emoties zijn weldegelijk anders dan in iig. de gereformeerde gezindte.

Maar eigenlijk zijn ze het dan niet eens met God, want die acht ze wel minderwaardig, als ze in ieder geval zo blijven. Anders geeft Hij ze geen straf.

Wat jij zegt komt naar mijn mening meer omdat veel Christenen hun eigen geloof zo mooi hebben afgezwakt dan dat het echt het ware Christendom is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat zie ik nog zo niet.
smile.gif
Binnen de gereformeerde gezindte beschouwd men ongelovigen niet als minderwaardigen die vergelijkbaar zijn met honden. Als zondaren, dwalenden en mensen die er een, in potentie, levensgevaarlijke beschouwing op nahouden, ja, maar dat is niet hetzelfde als ze minderwaardig achten. De terminologie en de daarbij achterliggende emoties zijn weldegelijk anders dan in iig. de gereformeerde gezindte.

Precies. En dat lijkt me nogal een verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach TM: ik zal eens tijdens het schooluitje van de school van je zoon/dochter naar mijn vleesetende plantenverzameling zeggen dat alle moslims varkens zijn. En dat doe ik natuurlijk in een bepaalde context en zo. Ik vraag me af of je dat net zo bagataliseerd.

Ik heb wel een idee van de status van honden in het MO. Toen ik daar was viel het op dat er enorm veel opzettelijk doodgereden honden langs de weg lagen. Ik denk dat die meneer ongeveer zo over ongelovigen denkt.

Ik zou er wel in eerste instantie even van schrikken. (zoals ik dat net ook deed). En daarna mijn zoontje vragen om het hele verhaal te vertellen hoe het zich afgespeeld heeft, om zo proberen te achterhalen waarom je dat gezegd hebt.

In Egypte zag ik ook een dode hond langs de weg, iegghh. Volgens mij hebben ze in het MO honden-overschot, zwerfhonden wel te verstaan.

Waar ik werk zie ik ook best veel doodgereden haasjes of egels langs de weg, iegghh. Het was vroeger een natuurgebied, nu is het een bedrijventerrein geworden.


Samengevoegd:

@ Machiavelli & Luxuria.

In de islaam is het ook niet toegestaan om andere mensen als minderwaardig te zien. Iedereen is als gelijken. In tegenstelling tot God, die heeft wel het recht mensen te benoemen hoe Hij het wilt. Maar God valt ook niet te vergelijken met ons. Hij is perfect, waardoor Hij dat wel mag. In tegenstelling tot ons: We hebben allemaal gebreken, waardoor we niet onszelf beter kunnen voordoen dan de ander.

Zo bestaat er bijv. een vers in de koran die zegt: 'Erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen ' In het begin van elke hoofdstuk staat er: 'In naam van Allah, de Barmhartige, De Genadevolle.' Als iemand dit dus leest, zegt de persoon dit niet over andere personen. Maar ze lezen voor hoe God zulke mensen ziet.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat onze Schepper wel het recht heeft om ons te benoemen hoe Hij wilt. In tegenstelling tot wij als gelijken, zo dienen we ook elkaar te behandelen.


Samengevoegd:

Hieronder een nieuwsbericht waarin hij dat ontkent:

Moskeevoorzitter neemt afstand van 'uitspraak'

AMSTERDAM - De voorzitter van moskee El Mouchedine in het Amsterdamse stadsdeel Osdorp ontkent dat hij ongelovigen heeft vergeleken met honden. Ook neemt hij stelligste afstand van dergelijke uitspraken.

Dat bleek dinsdagmiddag tijdens een gesprek tussen de man en het stadsdeel, maakte een woordvoerder daarvan bekend.

'Honden'

De ouders van leerlingen van openbare basisschool De Horizon kregen onlangs een brief van de onderwijsinstelling over een bezoek van hun kinderen aan de moskee. Daarin stond dat de voorzitter ongelovigen 'honden' had genoemd.

Zowel het stadsdeelbestuur als de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (financiën) toonde zich hier geschokt over.

Misverstand

De moskeevoorzitter heeft aan Osdorp laten weten dat het gaat om een misverstand. Hij zou enkel hebben geprobeerd uit te leggen dat er extremisten zijn die mensen die niet vijf keer per dag bidden honden vinden.

Zelf is hij die mening niet toegedaan. De moskee komt dinsdagavond zelf nog met een schriftelijke verklaring over de kwestie.

Afgedaan

Wat het stadsdeel betreft, is de kwestie nu afgedaan, aldus de woordvoerster. Volgens haar staat de voorzitter helemaal niet als een extremist bekend, maar zet hij zich juist al jarenlang actief voor de wijk in.

Wel wees ze erop dat zijn Nederlands niet erg goed is. Dat zou een reden kunnen zijn voor het misverstand.

bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar eigenlijk zijn ze het dan niet eens met God, want die acht ze wel minderwaardig, als ze in ieder geval zo blijven. Anders geeft Hij ze geen straf.

Het afmeten van de waarde van iemand aan de daden van die persoon is iets dat ik probeer te vermijden, omdat ik niet in staat ben een compleet en rechtvaardig oordeel te vellen over de daden. Ik weet niet, en matig mij ook niet aan te weten, wie, waarom en hoe God straft. Dat ik geloof dat God iets afkeurt, dat ik dat kan onderbouwen vanuit de Schrift en Traditie betekent niet dat God het bestraft en omdat ik onvoldoende op de hoogte ben van de achtergronden en overwegingen achter de handeling kan het heel goed zijn dat een homoseksuele atheistische massamoordenaar vergeven wordt of milder bestraft wordt dan ondergetekende die heteroseksueel, christelijk is en nog nooit een moord heeft gepleegd. Voor mij betekent het afkeuren van een daad dus niet hetzelfde als het afkeuren van een persoon.

Quote:

Wat jij zegt komt naar mijn mening meer omdat veel Christenen hun eigen geloof zo mooi hebben afgezwakt dan dat het echt het ware Christendom is.

Ik zie er weinig afzwakking in. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Topicstarter heeft een rijke fantasie met z'n GroenLinks blabla..

Dit is wat er echt gebeurd is:

AMSTERDAM - De voorzitter van moskee El Mouchedine in het Amsterdamse stadsdeel Osdorp ontkent dat hij ongelovigen heeft vergeleken met honden. Ook neemt hij stelligste afstand van dergelijke uitspraken.

Dat bleek dinsdagmiddag tijdens een gesprek tussen de man en het stadsdeel, maakte een woordvoerder daarvan bekend.

'Honden'

De ouders van leerlingen van openbare basisschool De Horizon kregen onlangs een brief van de onderwijsinstelling over een bezoek van hun kinderen aan de moskee. Daarin stond dat de voorzitter ongelovigen 'honden' had genoemd.

Zowel het stadsdeelbestuur als de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (financiën) toonde zich hier geschokt over.

Misverstand

De moskeevoorzitter heeft aan Osdorp laten weten dat het gaat om een misverstand. Hij zou enkel hebben geprobeerd uit te leggen dat er extremisten zijn die mensen die niet vijf keer per dag bidden honden vinden.

Zelf is hij die mening niet toegedaan. De moskee komt dinsdagavond zelf nog met een schriftelijke verklaring over de kwestie.

Afgedaan

Wat het stadsdeel betreft, is de kwestie nu afgedaan, aldus de woordvoerster. Volgens haar staat de voorzitter helemaal niet als een extremist bekend, maar zet hij zich juist al jarenlang actief voor de wijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid