Spring naar bijdragen

De taak van de kerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Belijdenissen zijn van practisch nut omdat het in de kern aangeeft wat men gelooft en daarmee ook dus wat men niet gelooft. Zo waren ze in het vroege christendom erg practisch om gnostische dwaalleer buiten de deur te houden. Voor mensen die er niet diep in de stof zitten kan het lastig zijn om dergelijke dwaalleer te ontdekken, dus is het ook voor hun een practisch hulpmiddel. Voor mensen die wel in de stof zitten herkennen het ook wel waarom het dus dwaalleer is en incompateble met het evangelie.

Kortom, zou houd je duidelijk waarom dergelijke dwaalleer buiten de muren van de Kerk staat. Je ontneemt niemand vrijheid, want mensen die op de hoogte zijn kunnen zelf uit hun vrije wil besluiten buiten de muren van de Kerk te stappen en een dergelijke religie te gaan volgen en af te stappen van de Waarheid.

Maar dat is dan het nadeel van gnosticisme, dat het parasiteert op bestaande religies en daarom niet genoegen neemt met een eigen positie. Gewoon durven toegeven dat ze een variant van gnosticisme zijn en dat dit hun kern is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk dat de kerk voeding moet geven voor je geloof.

Maar dat niet alleen, ik vind ook dat de kerk een gemeente moet zijn.

Een plaats waar je, je veilig voelt. Dat betekend niet natuurlijk, dat als jij dat niet zo ervaart je dan maar uit de kerk stapt. Of naar een andere kerk gaat. In het OT hadden ze ook maar 1 tempel.

Ik denk dat het voor ons kerkgangers ook heel belangrijk is, om trouw te zijn aan je kerk. (verzuim je bijeenkomsten niet, aldus Paulus)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zou heel goed kunnen als mensen zaken uit de context rukken, daar heb je genoeg voorbeelden van.

Zeker weten, maar zolang iemand zijn gedwaal goed vanuit de schrift kan onderbouwen, ligt het toch echt in de ogen van de waarnemer. Ik heb niet zoveel vertrouwen in instanties die mensen demotiveren om dichter bij Jezus te komen en er zelfs tussen willen staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als er geen leergezag is wel,dus de Kerk Katholiek en Apostolisch heeft leergezag,een taak van de Kerk de Leer zuiver houden .

Aan wie ontleent de Kerk haar leergezag dan? Toch wel een zeer, zeer hoge pretentie, die de kerk voert t.o.v. de wereld. Terwijl het er dik bovenop ligt, dat juist de R.K een machtsinstituut is geworden, dat er niet om liegt. Die macht reikt zelfs tot in de hemel, gezien de zogenaamde heiligverklaringen! Is dat een taak van de kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
plagiaat verwijderd. Als je iemand wil citeren, mag dat, maar niet zonder bronvermelding

Ik vind het helemaal niet erg, dat het verwijderd is, maar plagiaat is toch wel iets anders. Als men plagiaat pleegt, doet men het voorkomen, alsof men het zelf heeft geschreven!En dat heb ik beslist niet gedaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las dat op internet:

Vorig jaar verscheen er in de media een bericht dat het Vaticaan af zou willen van de regel dat op voorspraak van kandidaat-zaligen of -heiligen een wonder moet geschieden. Benedictus verklaart dat deze vereiste onverkort van kracht blijft

Ja en? U doet een boude bewering, ik wijs u daarop, en dit is alles wat ik als antwoord krijg. Maar goed, het is offtopic allemaal, maar laat iig duidelijk zijn dat u nog steeds niet aangetoond heeft er wel wat van te snappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem schreef:

Quote:
Ja en? U doet een boude bewering, ik wijs u daarop, en dit is alles wat ik als antwoord krijg. Maar goed, het is offtopic allemaal, maar laat iig duidelijk zijn dat u nog steeds niet aangetoond heeft er wel wat van te snappen.

Ik doe helemaal geen boude beweringen! Het gaat over de zogenaamde taak van de Kerk t.o.v. de samenleving. Dat is toch niet gering? Moeten we dan niet éérst nagaan, op wíe de Kerk zich wel beroept en óf die Kerk - überhaupt - zich wel kán en mág beroepen op haar zogenaamde leergezag, dat slechts door mensen is opgesteld? Geloven op grond van externe autoriteiten zoals kerk of ambt, dient plaats te maken voor geloven op basis van eigen overtuiging. De zg. professionaliteit van de ambtsdragers werkt altijd door in de relatie van pastor /gemeentelid. Er zijn dan namelijk rollen; die van de helper en de geholpene. Maar God woont met zijn Geest in ieder mens, dus is de mens zélf autonoom. Ook in wát hij gelooft, of geloven kán!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op andere forums wordt al niet meer gereageerd op de dwalingen van strootman;maar voor deze persoon nog maar is een keer; de taak van de Kerk-------------------Het Bedienen van de zeven Heilige Sacramenten,het Heilige Woord Gods verkondigen, zieken bezoeken, doden begraven,mensen trouwen, het leergzag uitoefenen, de mensen wijzen op het Levenschenkend Kruis onze enige hoop en zaligheid.

Kortom-------De Heilige Liturgie/Mis vieren.

Kortom-------Zielszorg.

Discussie gesloten !

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aan wie ontleent de Kerk haar leergezag dan?

Een optelsommetje van een paar zaken in het NT, nl. dat de Apostelen de macht is gegeven om te binden en te ontbinden:

Ik verzeker jullie, wat jullie op aarde binden, zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat jullie op aarde ontbinden, zal ook in de hemel ontbonden zijn.

En het geloof dat de apostelen opvolgers hadden die deze macht (uit genade uiteraard) ook bezaten.

Quote:
Toch wel een zeer, zeer hoge pretentie, die de kerk voert t.o.v. de wereld. Terwijl het er dik bovenop ligt, dat juist de R.K een machtsinstituut is geworden, dat er niet om liegt. Die macht reikt zelfs tot
in
de hemel, gezien de zogenaamde heiligverklaringen! Is dat een taak van de kerk?

Wat Thorgrem bedoelt is dit; wat u zelf gelooft is uw zaak, maar u geeft de katholieke theologie hieromtrent verkeerd weer, en dat is nalatig. Of iemand heilig is of niet (=in de hemel is), hangt niet samen met een heiligverklaring. Er zijn ontelbaar meer heiligen dan dat er heiligverklaarden zijn. Het laatste houdt puur in dat we het van die personen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weten dat ze in de hemel zijn, omdat op hun voorspraak wonderen zijn gebeurt en deze wonderen gecontroleerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 09 juli 2008 20:49:57 schreef Pius_XII het volgende:[/b][/url]

Quote:
]Een optelsommetje van een paar zaken in het NT, nl. dat de Apostelen de macht is gegeven om te binden en te ontbinden:

Ik verzeker jullie, wat jullie op aarde binden, zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat jullie op aarde ontbinden, zal ook in de hemel ontbonden zijn.

En het geloof dat de apostelen opvolgers hadden die deze macht (uit genade uiteraard) ook bezaten.

Die opvolgers waren er beslist niet!Die hadden er wel geweest, als het volk Israel zijn roeping had verstaan. Maar dat is niet gebeurd! Volgens de bijbelse voorstelling, is heel die wereldzending, inclusief het dopen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes niet doorgegaan. Dat kunt u zelf in de bijbel lezen!En bovendien: Hadden zij dan het evangelie der besnijdenis moeten verkondigen? Denk hier eens heel goed over na: Het evangelie der besnijdenis? Dan zou de besnijdenis weer ingevoerd moeten worden, zoals de islam dat heeft gedaan. Nee, het Jodendom en de Joodse godsdienst, wordt in de wijsgerige traditie terecht gezien als een particuliere religie, dat wil zeggen een religie die strikt aan een bepaald volk (Israel)gebonden is en daartoe dan ook beperkt blijft en moet blijven. Men kan haar onmogelijk als universeel- menselijk beschouwen, zoals het evangelie van Paulus, dat voor de gehele wereld bestemd was.Dat is het evangelie van de Geest die in Jezus was en, wat zeer belangrijk is: In ieder mens!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid