Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Dus als iets overduidelijk is dan MOET er wel een 'gedegen onderzoek' over zijn, anders is het niet overduidelijk ofzo?

Maar ja, ik vind dus niet dat het altijd nodig is om precies voor dat ene onderwerp een onderzoeksrapport te zien voordat je iets kan aannemen. Met logisch nadenken en eerdere onderzoeken die samenhangen met het onderwerp (zoals dat seks een natuurlijke behoefte is.) kun je ook wel tot een conclusie komen. Ik vind het dan een beetje je kop in het zand steken als je alleen maar blijft hameren op 'onderzoeksrapporten'.


Samengevoegd:

Ik vraag me trouwens ook af hoe je dat precies zou willen zien in een rapport. Hoe kun je zoiets uberhaupt bewijzen met 1 onderzoek? Aan elke geestelijke die ontucht pleegde, vragen; 'kwam het door het celibaat?' ofzo? Of ben je al overtuigd als er relatief meer ontuchtszaken voorkomen onder priesters etc.?

Idereen die kan lezen kan zelf de onderzoeksrapporten opzoeken,als men niet te lui is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Door de verplichting van het celibaat en het toch maar op de koop toe nemen kan men verwrongen toestanten krijgen door hen die er diep in hun hart niet voor gekozen hebben maar toch celibaatsplichtig zijn.

Met het celibaat is niets mis in tegendeel,maar het gaat pas echt werken als het vrijwillig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Door de verplichting van het celibaat en het toch maar op de koop toe nemen kan men verwrongen toestanten krijgen door hen die er diep in hun hart niet voor gekozen hebben maar toch celibaatsplichtig zijn.

Met het celibaat is niets mis in tegendeel,maar het gaat pas echt werken als het vrijwillig is.

Dat is het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:

STELLING;

Met het celibaat is niets mis mee,alleen het zou vrijwillig moeten zijn binnen de Romana.

De Kloosterling valt buiten deze stelling daar zij echt gekozen hebben voor het celibaat.

Men zou aan deze stelling nog de vraag kunnen toevoegen:

Eist het celibaat,de dag van vandaag zijn tol?

Of is het de tol voor het gezag van Rome die betaald moet worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, het eist vandaag de dag niet haar tol. Integendeel, de ellende begint pas als priesters zich niet aan hun celibaatsgelofte houden...

Ok,je houd je niet aan de celibaatsverplichting en je neemt je een vrouw.Veel mensen gaan dit de priester niet kwalijk nemen denk ik.

Maar blijkbaar is het probleem toch nog van een andere aard.Die andere aard doet juist veel mensen de wenkbrauwen fronzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hielden priesters het maar gewoon bij vrouwen dan. Maar het blijkt dat als priesters het geloof grotendeels verzaken en zo ook hun geloften, dat er dan nog veel ergere dingen gebeuren. Het paste dan wel mooi in de tijdsgeest destijds, want dat speelde denk ik ook vooral, maar de Kerk is er nu juist om níét met de tijd mee te gaan. Zij dient haar eigen Weg te gaan, namelijk Christus.

Zéker in deze samenleving is het celibaat een krachtig tegengeluid en een zeer heilzaam middel om je geheel en onvoorwaardelijk toe te wijden aan God en aan de Kerk. En minder verwacht God niet van zijn herders. Gelukkig weet het overgrote deel der priesters het celibaat gewoon aan te houden en ontdekken ze de rijkdom en ook de vrijheid daarvan. Zij mogen natuurlijk net zo goed genoemd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok,je houd je niet aan de celibaatsverplichting en je neemt je een vrouw.Veel mensen gaan dit de priester niet kwalijk nemen denk ik.

Maar blijkbaar is het probleem toch nog van een andere aard.Die andere aard doet juist veel mensen de wenkbrauwen fronzen.

Ik, als vrouw, vind het kwetsend en een walgelijk idee dat een vrouw blijkbaar wel genoeg zou zijn om een pedo van zijn ziekelijke praktijken af te houden. Als hij zijn ding maar in een gaatje kan stoppen, dan 'geneest' hij wel? Een pedo is ziek in zijn hoofd en seks met een volwassen vrouw gaat hem daar echt niet vanaf houden. Getuige ook dat bij niet-celibatairen (geestelijken in andere denominaties, leken die getrouwd zijn) pedofilie net zo vaak vóórkomt.


Samengevoegd:

Quote:

Hielden priesters het maar gewoon bij vrouwen dan. Maar het blijkt dat als priesters het geloof grotendeels verzaken en zo ook hun geloften, dat er dan nog veel ergere dingen gebeuren.

Ik denk dat als priesters hun celibaatsgelofte verbreken, dit in de meeste gevallen met een volwassen vrouw zal zijn. En in minder gevallen met een volwassen man en in nog minder gevallen met een kind (jongen of meisje). De reden dat je van die eerste categorieën minder hoort, is omdat het minder stof op doet waaien en omdat het niet strafbaar is in onze wetgeving (voor God natuurlijk wel, net zoals overspel en seks buiten het huwelijk in het algemeen dat zijn).


Samengevoegd:

Quote:

STELLING;

Met het celibaat is niets mis mee,alleen het zou vrijwillig moeten zijn binnen de Romana.

De Kloosterling valt buiten deze stelling daar zij echt gekozen hebben voor het celibaat.

Nu is Sacerdos hier niet meer, maar het topic 'loopt' weer, dus ik wil wel op deze stelling reageren.

Deze stelling klopt. En het is ook vrijwillig, zowel voor kloosteringen als voor priesters 'in de wereld'. Niemand dwingt je namelijk om het klooster in te gaan of je tot priester te laten wijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid