Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 117
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben het eens met je stelling. Maar, ik denk wel dat het van het grootste belang is dat de vrouw van een voorganger, oudste, pastoor of dominee helemaal achter haar man moet staan. Het lijkt mij erg moeilijk voor een vrouw om je man vaak te moeten missen omdat hij zijn roeping uitvoert. Als dit tot problemen lijdt in de relatie en daardoor de taak van de man in de kerk belemmert dan is het beter dat de man alleen blijft.

Schrijft Paulus in één van zijn brieven niet dat er niets mis is met getrouwd zijn maar dat men beter net als hij alleen kan blijven? Hij heeft het daar dan volgens mij direct tegen de gemeenteleiders, is het niet?

Anderzijds waren een aantal andere apostelen wel getrouwd toch? Dus het is in principe mogelijk.

Goede stelling! Interessante discussie kan dit worden. idea8.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou in ieder geval een goede stap zijn om toekomstige seksschandalen te voorkomen, maar goed, ik weet niet precies hoe de katholieke leer mbt. celibaat is en kan dus ook niet beoordelen in hoeverre zij essentieel voor de katholieken is.

Denk je dat het sexschandalen zou kunnen voorkomen? Ik vraag het mij af. Het misbruik van bijv. jongens en meisjes heeft denk ik niets met het celibaat te maken maar meer met de zieke geest van degene die zich vergrijpt! copper2.gif

Ik ken voldoende priesters die zich prima kunnen vinden in het celibaat en geen problemen hebben om zich te beheersen.

Of celibaat essentieel is vraag ik mij ook af. Het is denk ik per persoon verschillend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

STELLING;

Met het celibaat is niets mis mee,alleen het zou vrijwillig moeten zijn binnen de Romana.

De Kloosterling valt buiten deze stelling daar zij echt gekozen hebben voor het celibaat.

Euh, als iemand voor het priesterambt binnen de RKK kiest, dan kiest die even goed voor het celibaat als dat iemand dat doet die voor het kloosterleven kiest.

Wat mij betreft als protestant zijnde, zou een priester best mogen trouwen, maar ik vind je argument wat je noemde alleen niet zo sterk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Denk je dat het sexschandalen zou kunnen voorkomen? Ik vraag het mij af. Het misbruik van bijv. jongens en meisjes heeft denk ik niets met het celibaat te maken maar meer met de zieke geest van degene die zich vergrijpt!
copper2.gif

Ik ken voldoende priesters die zich prima kunnen vinden in het celibaat en geen problemen hebben om zich te beheersen.

Of celibaat essentieel is vraag ik mij ook af. Het is denk ik per persoon verschillend.

Hen die zich vergrijpen heeft inderdaad niet zo veel te maken met het celibaat zoniet helemaal niet,maar met de persoon waar wat mee aan de hand is.

Het gaat er om dat het celibaat vrijwillig zou moeten zijn ,een wat gezondere gang van zaken.Binnen de Romana kraakt en schuurt het celibaat,en vele Bisschoppen en Priesters zouden voor die vrijwilligheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft als protestant zijnde, zou een priester ook best mogen trouwen. Hoeft ook weer niet natuurlijk knipoog_dicht.gif Celibaat is niet verkeerd op zich, als ik mijn portie maar aan de paus mag geven

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou in ieder geval een goede stap zijn om toekomstige seksschandalen te voorkomen, maar goed, ik weet niet precies hoe de katholieke leer mbt. celibaat is en kan dus ook niet beoordelen in hoeverre zij essentieel voor de katholieken is.

Graag een onderbouwde koppeling tussen celibaat en seks schandalen.


Samengevoegd:

Quote:

STELLING;

Met het celibaat is niets mis mee,alleen het zou vrijwillig moeten zijn binnen de Romana.

De Kloosterling valt buiten deze stelling daar zij echt gekozen hebben voor het celibaat.

Priesters kiezen ook voor het celibaat wanneer zij besluiten om gehoor te geven aan Gods roeping. De uitzondering die je stelt kan net zo goed voor priesters of elk willekeurig ander gelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Graag een onderbouwde koppeling tussen celibaat en seks schandalen.

Is dat echt nodig? Je hebt toch een gezond verstand? En dat gezonde verstand zegt toch dat er slechts enkele uitzonderingen zijn op de regel 'een mens heeft seks nodig.' En als er iemand tussen zit die geen uitzondering is, dan is het niet meer dan logisch dat je een seks-schandaal krijgt.. Net zoals mensen brood stelen als er geen geld is voor eten.

Ik vind het echt raar dat juist van gelovige mensen deze regel komt. Geloven ze dan niet dat God bepaalde behoeften in een mens heeft neergelegd zodat er altijd nageslacht zal blijven komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat echt nodig? Je hebt toch een gezond verstand? En dat gezonde verstand zegt toch dat er slechts enkele uitzonderingen zijn op de regel 'een mens heeft seks nodig.' En als er iemand tussen zit die geen uitzondering is, dan is het niet meer dan logisch dat je een seks-schandaal krijgt.. Net zoals mensen brood stelen als er geen geld is voor eten.

Ik vind het echt raar dat juist van gelovige mensen deze regel komt. Geloven ze dan niet dat God bepaalde behoeften in een mens heeft neergelegd zodat er altijd nageslacht zal blijven komen?

Dat is echt nodig. Ik wil graag het onderzoeksrapport er ook bij hebben.

Mocht het werkelijk zo overduidelijk zijn allemaal dan zal het je waarschijnlijk geen enkele moeite kosten om met een gedegen onderzoek op de proppen te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou in ieder geval een goede stap zijn om toekomstige seksschandalen te voorkomen, maar goed, ik weet niet precies hoe de katholieke leer mbt. celibaat is en kan dus ook niet beoordelen in hoeverre zij essentieel voor de katholieken is.

Op zich is dat argument achterhaald denk ik; laatst nog iets gelezen dat onderzoek zou uitwijzen dat het percentage seksschandalen bij protestanten ongeveer evenhoog ligt, terwijl men daar toch geen celibaat kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op zich is dat argument achterhaald denk ik; laatst nog iets gelezen dat onderzoek zou uitwijzen dat het percentage seksschandalen bij protestanten ongeveer evenhoog ligt, terwijl men daar toch geen celibaat kent.

Maar wij hebben het excuus een stelletje ketters te zijn Pius! Welk excuus hebben jullie? copper2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wij hebben het excuus een stelletje ketters te zijn Pius! Welk excuus hebben jullie?
copper2.gif

Wij zijn nog erger; wij zijn katholiek. widegrin.gif Er is niet voor niets een Kerk met bescherming door de H. Geest, anders hadden we 'm allang grondig gesloopt. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Graag een onderbouwde koppeling tussen celibaat en seks schandalen.


Samengevoegd:

[...]

Priesters kiezen ook voor het celibaat wanneer zij besluiten om gehoor te geven aan Gods roeping. De uitzondering die je stelt kan net zo goed voor priesters of elk willekeurig ander gelden.

Heel veel Priesters binnen de Romana(is een wetenschappelijk ondezoek aantal jaren geleden gedaan,zelf op zoeken op internet) nemen het celibaat op de koop toe,nog geen 6% kan er volledig achter staan en zouden ook celibaat onderhouden als het celibaat vrijwillig zou zijn.Op basis van vrijwilligheid zal het celibaat werken ,nu dus niet,behoorlijk wat Priesters met geheime relatie.Nogmaals met het celibaat is niets mis maar wel dan wel vrijwillig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dat is echt nodig. Ik wil graag het onderzoeksrapport er ook bij hebben.

Mocht het werkelijk zo overduidelijk zijn allemaal dan zal het je waarschijnlijk geen enkele moeite kosten om met een gedegen onderzoek op de proppen te komen.

Dus als iets overduidelijk is dan MOET er wel een 'gedegen onderzoek' over zijn, anders is het niet overduidelijk ofzo?

Maar ja, ik vind dus niet dat het altijd nodig is om precies voor dat ene onderwerp een onderzoeksrapport te zien voordat je iets kan aannemen. Met logisch nadenken en eerdere onderzoeken die samenhangen met het onderwerp (zoals dat seks een natuurlijke behoefte is.) kun je ook wel tot een conclusie komen. Ik vind het dan een beetje je kop in het zand steken als je alleen maar blijft hameren op 'onderzoeksrapporten'.


Samengevoegd:

Ik vraag me trouwens ook af hoe je dat precies zou willen zien in een rapport. Hoe kun je zoiets uberhaupt bewijzen met 1 onderzoek? Aan elke geestelijke die ontucht pleegde, vragen; 'kwam het door het celibaat?' ofzo? Of ben je al overtuigd als er relatief meer ontuchtszaken voorkomen onder priesters etc.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus als iets overduidelijk is dan MOET er wel een 'gedegen onderzoek' over zijn, anders is het niet overduidelijk ofzo?

Maar ja, ik vind dus niet dat het altijd nodig is om precies voor dat ene onderwerp een onderzoeksrapport te zien voordat je iets kan aannemen. Met logisch nadenken en eerdere onderzoeken die samenhangen met het onderwerp (zoals dat seks een natuurlijke behoefte is.) kun je ook wel tot een conclusie komen. Ik vind het dan een beetje je kop in het zand steken als je alleen maar blijft hameren op 'onderzoeksrapporten'.


Samengevoegd:

Ik vraag me trouwens ook af hoe je dat precies zou willen zien in een rapport. Hoe kun je zoiets uberhaupt bewijzen met 1 onderzoek? Aan elke geestelijke die ontucht pleegde, vragen; 'kwam het door het celibaat?' ofzo? Of ben je al overtuigd als er relatief meer ontuchtszaken voorkomen onder priesters etc.?

De reden dat k het vraag is omdat een verband tussen beide nog niet is aangetoond. Althans nog nooit iemand heeft het hard kunnen maken.

Grappig is dan dat mensen met argumenten komen als, het is toch normaal, of het is vrij logisch of ik vind, veel verder komt het eigenlijk nooit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

STELLING;

Met het celibaat is niets mis mee,alleen het zou vrijwillig moeten zijn binnen de Romana.

De Kloosterling valt buiten deze stelling daar zij echt gekozen hebben voor het celibaat.

Eén bron zegt het volgende erover:

The New Encyclopædia Britannica zegt: „Een overtuiging dat seksuele gemeenschap bezoedelend was en onverenigbaar met heiligheid deed haar intrede als de overheersende motivatie voor het celibaat.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

De reden dat k het vraag is omdat een verband tussen beide nog niet is aangetoond. Althans nog nooit iemand heeft het hard kunnen maken.

Grappig is dan dat mensen met argumenten komen als, het is toch normaal, of het is vrij logisch of ik vind, veel verder komt het eigenlijk nooit.

Waarom is logica als argument zo grappig?

Ik wil best aannemen van je dat er geen verband is aangetoond met een onderzoek. Dat maakt mij ook helemaal niet uit. Ik vind namelijk dat als je het in het groter geheel bekijkt (dus in de discussie over het verplichte celibaat) logica genoeg is. Het is geen waterdicht bewijs, maar dat zijn onderzoeken vaak ook niet. Bovendien is het een feit dát er ontuchtgevallen voorkomen onder mensen die celibatair leven dus het is in ieder geval wel aangetoond dat het niet werkt voor iedereen.. en als ik daar dan de argumenten vóór het verplichte celibaat tegenover zet snap ik al helemaal niet waarom het nog bestaat. Er moet wel heel veel positiefs tegenover staan wil je een zeer waarschijnlijke oorzaak van ontucht in stand houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als niemand meer sex zou hebben zou de mensheid zo 120 jaar uitgestorven zijn, en kuis leven al dat vreemd geklets maakt dat het celibaat en de sex in een kwaad en bizar daglicht wordt gezet.Het celibaat is er voor hen die dat bewust kiezen.Het celibaat zou binnen de Romana er bij gebaat zijn als het vrijwillig is,dan gaat het werken,zie de kerken waar het celibaat vrijwillig is.En hen die daar niet voor kiezen hebben sex de mens gegeven en daar is niets mis mee nul comma nul.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat bedoel je precies met 'in theorie'?

Dat men er geen trek in heeft, ondanks dat het best kan.


Samengevoegd:

Quote:

Als niemand meer sex zou hebben zou de mensheid zo 120 jaar uitgestorven zijn, en kuis leven al dat vreemd geklets maakt dat het celibaat en de sex in een kwaad en bizar daglicht wordt gezet.Het celibaat is er voor hen die dat bewust kiezen.Het celibaat zou binnen de Romana er bij gebaat zijn als het vrijwillig is,dan gaat het werken,zie de kerken waar het celibaat vrijwillig is.En hen die daar niet voor kiezen hebben sex de mens gegeven en daar is niets mis mee nul comma nul.

Heb je 'Deus caritas est' al eens gelezen?

Dan nog even praktisch; als we celibataire en niet-celibataire priesters zouden krijgen in de Romana, dan krijg je 'Orthodoxe toestanden', alwaar men twee soorten pristers heeft, de Pop's en de gewone celibataire, waarbij de eerste dan in praktijk veel minder mag en eigenlijk tweederangs is. Hij moet z'n loyaliteit verdelen tussen gezin en parochie, mag geen bisschop worden, en zo zijn er nog wel meer beperkingen. Is dat dan wat je wil? Twee soorten priesters?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

STELLING;

Met het celibaat is niets mis mee,alleen het zou vrijwillig moeten zijn binnen de Romana.

De Kloosterling valt buiten deze stelling daar zij echt gekozen hebben voor het celibaat.

Wat is dan het verschil met iemand die kiest voor het priesterschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid