Spring naar bijdragen

Elisa en de 42 kinderen


Aanbevolen berichten

Het is verbijsterend hoe men deze onnodige slachting van kinderen goed praat. Onvoorstelbaar! Was het geen bijbels verhaal geweest en ging het niet om een "profeet en man Gods" dan weet ik zeker dat de meesten met afschuw hadden gerageerd. Dus het roepen van kaalkop, kaalkop is de dood van tweeenveertig kinderen waard? Ook de manier waarop is het plagen van een profeet en dienaar van God waard? Aan stukken gescheurd door twee berinnen! Onvoorstelbaar dat dat door christenen goedgekeurd en goedgepraat wordt! Ik weet genoeg! Dus dat is jullie meelevendheid en houding mbt de dood van 42 kinderen/ pubers zo je wil! Bah!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@BB62: Het is niet zozeer een kwestie van goed praten, maar nuanceren. Het zal best kunnen dat het jonge mannen betrof, volgelingen van een vijandige godsdienst. Maar dan nog pleit de gebeurtenis niet voor een rechtvaardige, liefdevolle God. Elisa had hen ook kunnen toespreken en de positieve kant van zijn God kunnen laten zien, dat had vast wat meer indruk gemaakt. Echter vermoed ik dat dit verhaal niet meer dan een verhaal is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Big Bang 62,

Was er überhaupt een antwoord mogelijk die het één en ander voor je redelijk kon verklaren? Of had je alláng besloten dat God wreed was, dat elke verklaring goedpraterij was, en was die vraag in je openingspost dus volstrekt onnodig? In dat geval heeft dit topic geen zin, lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is verbijsterend hoe men deze onnodige slachting van kinderen goed praat. Onvoorstelbaar! Was het geen bijbels verhaal geweest en ging het niet om een "profeet en man Gods" dan weet ik zeker dat de meesten met afschuw hadden gerageerd. Dus het roepen van kaalkop, kaalkop is de dood van tweeenveertig kinderen waard? Ook de manier waarop is het plagen van een profeet en dienaar van God waard? Aan stukken gescheurd door twee berinnen! Onvoorstelbaar dat dat door christenen goedgekeurd en goedgepraat wordt! Ik weet genoeg! Dus dat is jullie meelevendheid en houding mbt de dood van 42 kinderen/ pubers zo je wil! Bah!!!

:')

Gast, je hebt mazzel dat mensen op je Jip en Janneke niveau verhaaltje ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is verbijsterend hoe men deze onnodige slachting van kinderen goed praat. Onvoorstelbaar!

ja, "onvoorstelbaar" hoe jij niet in staat bent om het verhaal anders te zien dan dat je je vantevoren al voorgenomen had. Als het gaat om jonge mannen (van dezelfde soort, die óók gewoon in militaire dienst kunnen, volwassen dus) en als die mannen met vele tientallen (alleen al ruim 40 slachtoffers) iemand met een agressief spreekkoor tegemoet komen én als je beseft dat die jonge mannen óók nog eens gewoon aan het werk hadden horen te zijn in hun familiebedrijf, dan is het "onvoorstelbaar" dat jij nog bij je "zielige-arme-kindertjes-slachting" blijft.

Het meest waarschijnlijke (doch nooit volledig bewijsbaar -- wij waren er niet bij) is dat het een flinke bende (rovers?) was.

Quote:
Was het geen bijbels verhaal geweest en ging het niet om een "profeet en man Gods" dan weet ik zeker dat de meesten met afschuw hadden gerageerd.

zo had ik gereageerd, als ik me niet beter in de achtergronden had verdiept.

Quote:
Dus het roepen van kaalkop, kaalkop is de dood van tweeenveertig kinderen waard? Ook de manier waarop is het plagen van een profeet en dienaar van God waard? Aan stukken gescheurd door twee berinnen! Onvoorstelbaar dat dat door christenen goedgekeurd en goedgepraat wordt! Ik weet genoeg! Dus dat is jullie meelevendheid en houding mbt de dood van 42 kinderen/ pubers zo je wil! Bah!!!

met 50 of (wellicht veel meer) man één man buiten de stad omringen, is vrijwel nooit (zelfs tegenwoordig niet) vriendelijk, maar vrijwel altijd met kwade bedoelingen. Ik heb niet zoveel medeleven met mensen die moedwillig een profeet aanvallen. Sowieso heb ik niet zoveel met jongemannen die in een bende buiten de steden rondhangen en reizigers lastig vallen. Jij wellicht wel, dat is jouw keuze. Maar ga niet klagen over "onvoorstelbaar" terwijl je niet eens de moeite hebt gedaan om je de situatie uberhaupt voor te stellen (anders dan in een anachronistisch sprookje dat puur en alleen bedoeld is om van de aanvallers lieve onschuldige en aandoenlijke kindertjes te maken).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is verbijsterend hoe men deze onnodige slachting van kinderen goed praat. Onvoorstelbaar! Was het geen bijbels verhaal geweest en ging het niet om een "profeet en man Gods" dan weet ik zeker dat de meesten met afschuw hadden gerageerd. Dus het roepen van kaalkop, kaalkop is de dood van tweeenveertig kinderen waard? Ook de manier waarop is het plagen van een profeet en dienaar van God waard? Aan stukken gescheurd door twee berinnen! Onvoorstelbaar dat dat door christenen goedgekeurd en goedgepraat wordt! Ik weet genoeg! Dus dat is jullie meelevendheid en houding mbt de dood van 42 kinderen/ pubers zo je wil! Bah!!!

Uit het beeld wat Nunc schetst, komt iets heel anders naar voren; een 'lynch mob' van jonge mannen, in de kracht van hun leven die dreigende taal beginnen uit te slaan.

En sowieso; in het middenoosten gaat het er heel anders aan toe he? Ook nu nog. Vraag aan jou: lees jij deze tekst niet teveel met een hyper-Evangelische bril op? Niet lullig bedoeld, maar oprechte interesse. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(..) Vraag aan jou: lees jij deze tekst niet teveel met een hyper-Evangelische bril op? Niet lullig bedoeld, maar oprechte interesse.
smile.gif

ik zou eerder zeggen: een moderne atheistische bril. Zo eentje die je niet in staat stelt om je in een andere cultuur in te leven, maar die altijd direct alles één-op-één in onze huidige cultuur plaatst, en dan alles neersabelt omdat het in onze huidige cultuur eigenaardig is (nog los van de vraag óf het interpreteren van het verhaal uberhaupt goed is gegaan).


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Uit het beeld wat Nunc schetst, komt iets heel anders naar voren; een 'lynch mob' van jonge mannen, in de kracht van hun leven die dreigende taal beginnen uit te slaan.

(..)

nee joh, BigBang gaat uiteraard altijd het gesprek aan met 50 (of 100 of meer) jeugdbendeleden. De rest van de nederlanders durft niet eens in te grijpen als een paar rotjochies iemand lastigvallen, maar BigBang geeft ze (allemaal!) een zak chips omdat hij altijd een karretje vol snoepgoed bij zich heeft voor het geval hij overspoeld wordt door honderd van die "lieve kindertjes" die niks dan goeds in de zin hebben. Dat snap je toch wel, Pius?

Dat moet hij ook wel, want anders zou z'n kritiek op het gebeuren met Elisa niet geloofwaardig meer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Heer! De Heer! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig.(Exodus 34:6)

Waar was Gods liefde en genade voor die tweeenveertig kinderen?

Inderdaad waar was Zijn liefde toen 42 kinderen de gaskamers van auswitz ingingen, toen de Amerikanen uit wraak een Vietnamees dorp platbranden, toen de kinderen uit Afrika in de middelandse zee verdronken, ze als slaaf stierven op reis naar VS op een schip vd VOC, sterven van de honger in Darfur.

Lastige vraag, nog lastiger is waar ben jij? En waarom laat God dat jij en ik niks doen, nou ja, tuurlijk een girootje voor Darfur, da's onze aflaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Nunc" schreef het volgende:

ik zou eerder zeggen: een moderne atheistische bril. Zo eentje die je niet in staat stelt om je in een andere cultuur in te leven, maar die altijd direct alles één-op-één in onze huidige cultuur plaatst, en dan alles neersabelt omdat het in onze huidige cultuur eigenaardig is (nog los van de vraag óf het interpreteren van het verhaal uberhaupt goed is gegaan).

Hela! Houd het maar op die evangelische bril ja. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve mensen toch,

Wie het verhaal van Elisa leest en het treurige lot van 42 kinderen dan wel pubers, kan toch moeilijk met droge ogen een vergelijking maken met een jeugdbende. verbaasd.gif

Ik zal jullie mijn ex-christelijke uitleg geven. Dit verhaal is enkel bedoeld om diep ontzag/ heilig respect voor een dienaar van God af te dwingen. Idd heb ik het verhaal ongenuanceerd en gechargeerd gebracht! Echter kan je toch de vraag stellen of respect voor een man Gods 42 levens waard is. Was er dan werkelijk geen andere optie?

Ook al is het verhaal niet gebeurd, toch is er in mijn ogen sprake van overkill. Verscheurd en aangevallen worden door roofdieren is zeer beangstigend en zeer pijnlijk. Was er niet desnoods een meer pijnloze dood mogelijk geweest. Of dat ze bvb. allemaal haaruitval zouden krijgen en kaal werden. Is de "straf" voor het dizzen van Elisa niet way over the top?

Ik zal jullie niet meer lastig vallen met enge verhaaltjes op Jip en Janneke niveau. Ik heb gemerkt dat sommigen daar erg verdrietig van worden en er door van streek raken.

Groetjes.

Jip en Janneke puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Big Bang 62,

Oh, maar we worden helemaal niet bedroef om je gedramatiseerde verhaaltjes hoor. Sterker nog, je kunt leuk schrijven zo. Het enige waar we bedroefd over raken, is dat je eerst doet alsof je een gewone kritische vraag uit interesse wilt stellen, en vervolgens geen enkele verklaring accepteert en je dit topic misbruikt om eens flink af te geven op God. Het maakt duidelijk geen donder uit wat wij zeggen, je grijpt elk antwoord aan om nog eens er flink over heen te urineren.

In plaats dat je nou gewoon meteen zegt dat je het een vreselijk verhaal vindt en God een wrede bastaard vindt, dan ben je tenminste duidelijk en eerlijk. Maar dat doe je niet, omdat je blijkbaar graag christenen afzeikt om hun standaard natuurlijk veel te domme en idiote antwoorden. Tenminste, zo kom je in dit topic in elk geval wel over. Ieder zijn plezier, maar als je het niet erg vindt help ik dan niet mee aan jouw geestelijke zelfstrelerij. Gebruik je eigen hand maar, dank u.

Link naar bericht
Deel via andere websites

M.i. moet je hier wel goed onderscheiden dat het Elisa is die hier de vervloeking uitspreekt, niet God. God gaf profeten kennelijk deze verantwoordelijke positie.

Dit laat onverlet dat God de vervloeking wel ondersteunt, of i.i.g. niet tegengaat, maar een nuancering van het verhaal van Big Bang is het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kortom, een gebeurtenis in het oude testament omtrent een belangrijke profeet die werd belaagd door een flinke groep jongeren die fikse beledigingen riepen. Die vervolgens verscheurd werden door beren nadat deze profeet ze vervloekten in naam van God.

Een gebeurtenis in het OT, wel relevant het wel in dat perspectief te zien. En ook dat het hier ook om een profeet van God gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kortom, een gebeurtenis in het oude testament omtrent een belangrijke profeet die werd belaagd door een flinke groep jongeren die fikse beledigingen riepen. Die vervolgens verscheurd werden door beren nadat deze profeet ze vervloekten in naam van God.

Een gebeurtenis in het OT, wel relevant het wel in dat perspectief te zien. En ook dat het hier ook om een profeet van God gaat.

Jawel, maar dat neemt niet weg dat de sanctie die de profeet uitspreekt niet proportioneel voelt.

Ik kan dat eigenlijk alleen accepteren vanuit de wetenschap dat het Elisa is die dit in gang zet, niet God (hoewel God het ofwel ondersteunt, ofwel niet tegengaat).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lieve mensen toch,

Wie het verhaal van Elisa leest en het treurige lot van 42 kinderen dan wel pubers, kan toch moeilijk met droge ogen een vergelijking maken met een jeugdbende.
verbaasd.gif

Precies! Daarom hadden ze die Bijbel nooit aan het volk moeten geven, want dan gaan ze met ingewikkelde verhalen op deze manier aan de haal. e_53.gif

Quote:

Ik zal jullie mijn ex-christelijke uitleg geven. Dit verhaal is enkel bedoeld om diep ontzag/ heilig respect voor een dienaar van God af te dwingen. Idd heb ik het verhaal ongenuanceerd en gechargeerd gebracht! Echter kan je toch de vraag stellen of respect voor een man Gods 42 levens waard is. Was er dan werkelijk geen andere optie?

Ook al is het verhaal niet gebeurd, toch is er in mijn ogen sprake van overkill. Verscheurd en aangevallen worden door roofdieren is zeer beangstigend en zeer pijnlijk. Was er niet desnoods een meer pijnloze dood mogelijk geweest. Of dat ze bvb. allemaal haaruitval zouden krijgen en kaal werden. Is de "straf" voor het dizzen van Elisa niet way over the top?

Kijk, wat ik nou niet snap he? Is dat je in dat andere topic helemaal weg bent van Nietzsche (ik zal daar even een crosspost maken) en vervolgens dit vers uitlegt op de meest Nietzscheaanse wijze, maar er dan opeens een probleem mee hebt? Dat vind ik het grootste raadsel. In het OT vind je de sterke, machtige God, met wiens dienaren niet te spotten valt, al zie je ook wel een ontwikkeling die naar Jezus leidt, maar zeker niet in dit verhaal. Hier is Eliseus de held, de übermensch, past precies in het plaatje.

...en vervolgens kom jij dan met allerlei alternatieve oplossingen aanzetten die eerder passen bij de 'Christelijke slavenmoraal'? Leg mij dat eens uit, hier, of in dat andere topic. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Karin snapt het nog niet zo goed.

Waarom kregen de jongemannen niet de kans om berouw te tonen?

Er staan maar een paar zinnetjes in over dit hele voorval, we weten niet hoelang het geduurt heeft, en óf ze om berouw wilde vragen of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel, maar dat neemt niet weg dat de sanctie die de profeet uitspreekt niet proportioneel voelt.

Ik kan dat eigenlijk alleen accepteren vanuit de wetenschap dat het Elisa is die dit in gang zet, niet God (hoewel God het ofwel ondersteunt, ofwel niet tegengaat).

is deze sanctie die Elisa geeft niet buitenproportioneel in onze 21e eeuwse westerse ogen? Ik weet het niet hoor, maar zou het niet zo kunnen zijn, dat afschuwelijke straffen in die tijd (een paar eeuwen voor Christus) een stuk normaler waren dan nu? Wij vinden alle straffen die voor de Renaissance plaats hebben gevonden ongeveer gruwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Precies! Daarom hadden ze die Bijbel nooit aan het volk moeten geven, want dan gaan ze met ingewikkelde verhalen op deze manier aan de haal.
e_53.gif
[...]

Kijk, wat ik nou niet snap he? Is dat je in dat andere topic helemaal weg bent van Nietzsche (ik zal daar even een crosspost maken) en vervolgens dit vers uitlegt op de meest Nietzscheaanse wijze, maar er dan opeens een probleem mee hebt? Dat vind ik het grootste raadsel. In het OT vind je de sterke, machtige God, met wiens dienaren niet te spotten valt, al zie je ook wel een ontwikkeling die naar Jezus leidt, maar zeker niet in dit verhaal. Hier is Eliseus de held, de übermensch, past precies in het plaatje.

...en vervolgens kom jij dan met allerlei alternatieve oplossingen aanzetten die eerder passen bij de 'Christelijke slavenmoraal'? Leg mij dat eens uit, hier, of in dat andere topic.
knipoog_dicht.gif

Pius Pius Pius toch,

Wat is nu de klacht van Nietzsche? In zijn boek de anti-christ haalt Nietzsche het volgende bijbelgedeelte aan:

"De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. [19] Er staat namelijk geschreven: ‘Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen.’ [20] Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? [21] Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. [22] De Joden vragen om wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, [23] maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. [24] Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, is Christus Gods kracht en wijsheid,[25] want het dwaze van God is wijzer dan mensen, en het zwakke van God is sterker dan mensen.[26] Denk eens aan uw roeping, broeders en zusters. Onder u waren er niet veel die naar menselijke maatstaf wijs waren, niet veel die machtig waren, niet veel die van voorname afkomst waren. [27] Maar wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; [28] wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen." 1 Kor 1:18-28

Zijn klacht in het kort is dat het christendom alles wat van nature bij de mens hoort,zoals kracht, wijsheid, trots, succes etc. als 'verkeerd' worden beschouwd. Een andere klacht is de afhankelijkheid van de priester. Daarom moest ik wel lachen om je zinnetje, waarin je schrijft dat men de bijbel nooit aan het volk had moeten geven. Dat is nu precies wat Nietzsche bedoeld! Alleen mislukkelingen, zwakken, zieken,etc. worden in het NT als 'verheven' beschouwd.

Elisa is nu juist het prototype in Nietzsches boek! Een profeet, een man God, die het gepeupel wel leert hoe het allemaal moet. Alleen hij heeft rechtstreeks contact met God. Zijn reactie om de kinderen te vervloeken heeft m.i. weinig met Nietzsche denkbeelden te maken. Immers nergens lees je dat deze kinderen/ pubers zwak, zielig, dom,etc. waren. Neen, sterker nog ze zijn juist trots, brutaal, hoogmoedig. Zij wagen het om Elisa een profeet van Jahweh, te bespotten! Wat doet echter Elisa? Deze slapjanus grijpt niet eigenhandig een paar van die snotapen om ze af te rammelen, nee, wat doet hij: hij vervloekt ze . Wat een lafheid! Wat een zwakkeling! Neen, hij doet zelf niets. Vanwege zijn autoriteit als dienaar van Jahweh, komen er twee berinnen die het vuile werk voor Elisa mogen opknappen. Zoals het bij een priester/ profeet gebruikelijk is kan aan zijn adres geen bespotting ongestraft blijven. Stel je voor dat de mensen geen respect meer zouden hebben voor hem. Stel je voor dat de mensen hem niet meer nodig hebben! Stel je voor dat zijn naam en gezag ondermijnd wordt door een stel snotapen. Dus doet hij wat een priester hoort te doen: onderdrukken en angst zaaien.

Waarom je mijn genoemde alternatieve oplossing een christelijke slavenmoraal noemt begrijp ik niet. In het boek de antichrist heb ik Nietzsche nergens zien oproepen dat men bij belediging door een ander, als reactie een slacht- en moordpartij moet aanrichten. Ook heb ik hem nergens zien schrijven dat dienaren Gods met geweld moeten terugslaan. Misschien heb ik die passages gemist, of snap ik het hele boek niet........

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jawel, maar dat neemt niet weg dat de sanctie die de profeet uitspreekt niet proportioneel voelt.

Ik kan dat eigenlijk alleen accepteren vanuit de wetenschap dat het Elisa is die dit in gang zet, niet God (hoewel God het ofwel ondersteunt, ofwel niet tegengaat).

Er staat nog zo'n voorval in maar dan met Elia. Gebrek aan respect voor Elia kost 102 mensen hun leven!!! Lees maar mee:

[9]Achazja stuurde een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe. Ze troffen Elia aan op de top van een berg. De bevelhebber zei: ‘Godsman, de koning beveelt u naar beneden te komen.’ [10] Maar Elia antwoordde: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. [11] Opnieuw stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe, en die zei tegen Elia: ‘Godsman, de koning beveelt u onmiddellijk naar beneden te komen.’ [12] En weer antwoordde Elia: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er een goddelijk vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. [13] Voor de derde maal stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen. Toen deze derde bevelhebber bij Elia kwam, knielde hij voor hem neer en smeekte: ‘Godsman, spaar alstublieft mijn leven en dat van deze vijftig mannen. [14] Ik weet dat er vuur uit de hemel is gekomen dat de twee vorige bevelhebbers en hun mannen heeft verteerd. Maar alstublieft, spaar mijn leven.’ 2 Kon 1:9-14

Twee hoofdmannen komen naar Elia toe op bevel van Achazja. Deze mannen brengen naar alle waarschijnlijkheid de letterlijke woorden van de koning die hen gestuurd heeft over. Gevolg: beide hoofdmannen en hun ondergeschikten vinden de dood! 102 mannen dood! Is het rechtvaardig dat de mannen die onder het bevel van deze hoofdmannen stonden ook de dood vonden vanwege de woorden door hun hoofdman gesproken? Lezen wij ergens dat de 100 ondergeschikte mannen op enigerlei wijze Elia bespotten of iets dergelijks? Over disproportioneel gesproken!!! Moraal van dit verhaal? Het zelfde als bij Elisa: angst en vrees voor Gods dienaren en God Zelf zaaien! In mijn ogen staat er onterecht in de NBV ontzag op de plaatsen waar vroeger vrees of vreze stond. De bijbel leert maar een ding: disrespect voor dienaren Gods en God kost je je leven. Ook in NT! Zie Annanias en Safira! Hun leugen over de opbrengst moesten ze met de dood bekopen!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Karin snapt het nog niet zo goed.

Waarom kregen de jongemannen niet de kans om berouw te tonen?

het lijkt me dat ze die kans wel degelijk hebben gehad. Het waren maar twee beren, en een groep van meer dan 40 jongemannen. Zelfs als ze allemaal weg waren gerend, waren er nooit zoveel slachtoffers gevallen. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk geprobeerd die beren te doden (omdat ze dachten dat ze twee beren wel aankonden. De bruine beren die in Palestina en Syria wonen, zijn namelijk niet zo heel groot). Als ze die tijd hadden gebruikt om berouw te tonen, of desnoods om keihard weg te rennen....

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid