Spring naar bijdragen

Elisa en de 42 kinderen


Aanbevolen berichten

Quote:

(..) Immers nergens lees je dat deze kinderen/ pubers zwak, zielig, dom,etc. waren. Neen, sterker nog ze zijn juist trots, brutaal, hoogmoedig. Zij wagen het om Elisa een profeet van Jahweh, te bespotten!

nee, dat lees je nergens, behalve in jouw suggestieve gedramatiseerde fantasieën over deze geschiedenis. Jij bent degene die van die jongemannen lieve spelende kindertjes maakt die verstard van angst blijven staan (alsof ze nog nooit een beer gezien hadden, en niet wisten dat het goed voor je overlevingskansen was, om weg te rennen!)

Quote:
Wat doet echter Elisa? Deze slapjanus grijpt niet eigenhandig een paar van die snotapen om ze af te rammelen, nee, wat doet hij: hij vervloekt ze. Wat een lafheid! Wat een zwakkeling! Neen, hij doet zelf niets.

BigBang rost graat in z'n eentje een vijftig tot honderdtal jonge mannen in de sterkte van z'n leven af (als er alleen al ruim 40 slachtoffers waren, hoe groot was de hele groep dan?). Hij is de ware dappere mens, kenelijk. Zijn er nog meer mensen die dit óók een beetje ongeloofwaardig en een tikkeltje hypocriet vinden?

Quote:
Vanwege zijn autoriteit als dienaar van Jahweh, komen er twee berinnen die het vuile werk voor Elisa mogen opknappen. Zoals het bij een priester/ profeet gebruikelijk is kan aan zijn adres geen bespotting ongestraft blijven. Stel je voor dat de mensen geen respect meer zouden hebben voor hem. Stel je voor dat de mensen hem niet meer nodig hebben! Stel je voor dat zijn naam en gezag ondermijnd wordt door een stel snotapen. Dus doet hij wat een priester hoort te doen: onderdrukken en angst zaaien.

tja, het is echter niet Elisa die die jongens doodt, het zijn twee beren. God heeft daarin de hand gehad (maar dat geloof je ongetwijfeld niet, maar wat geloof je dan wel? Dat Elisa naast profeet ook circusartiest en berentemmer was?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ach, ik kan mij een slechtere moraal voorstellen.
smile.gif

Even een hypothese. Stel je vader een van de 100 was die getroffen was omdat zijn hoofdman een bevel opvolgde? Of je obroer, oom, opa......Had je dan ook zo gereageerd? Zo van pech gehad, shit happens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nee, dat lees je nergens,
behalve
in jouw suggestieve gedramatiseerde fantasieën over deze geschiedenis.
Jij
bent degene die van die jongemannen lieve spelende kindertjes maakt die verstard van angst blijven staan (alsof ze nog nooit een beer gezien hadden, en niet wisten dat het goed voor je overlevingskansen was, om weg te rennen!)

Beste Nunc,

Lees het bijbelgedeelte nog eens in de NBV! Ik heb er geen kinderen van gemaakt, maar de bijbelvertalers!!!

[...]

Quote:
BigBang rost graat in z'n eentje een vijftig tot honderdtal jonge mannen in de sterkte van z'n leven af (als er alleen al ruim 40 slachtoffers waren, hoe groot was de hele groep dan?).
Hij
is de ware dappere mens, kenelijk. Zijn er nog meer mensen die dit óók een beetje ongeloofwaardig en een tikkeltje hypocriet vinden?

Yep, met een aluminium hnkbalknuppel!

[...]

Quote:
tja, het is echter niet Elisa die die jongens doodt, het zijn twee beren. God heeft daarin de hand gehad (maar dat geloof je ongetwijfeld niet, maar wat geloof je dan wel? Dat Elisa naast profeet ook circusartiest en berentemmer was?)

Wie sprak de vloek uit? Oh, jouw redenatie opent deuren voor kopstukken uit de maffiawereld! Zij geven alleen opdracht en hebben het zelf niet gedaan! Dat is de consequentie van jouw redeneerwijze vriend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

het lijkt me dat ze die kans wel degelijk hebben gehad. Het waren maar
twee
beren, en een groep van meer dan
40
jongemannen. Zelfs als ze allemaal weg waren gerend, waren er nooit zoveel slachtoffers gevallen. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk geprobeerd die beren te doden (omdat ze dachten dat ze twee beren wel aankonden. De bruine beren die in Palestina en Syria wonen, zijn namelijk niet zo heel groot). Als ze die tijd hadden gebruikt om berouw te tonen, of desnoods om keihard weg te rennen....

Oh, wat heerlijk moet het zijn om zo simpel te kunnen denken. Heb je nog nooit gehoord dat mensen kunnen verstijven (freezen) van angst??? Bovendien is het een aanname dat het om jongemannen gaat. Of waren de bijbelvertalers even de weg kwijt toen ze er kinderen van maakten in de vertaling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, wat heerlijk moet het zijn om zo simpel te kunnen denken. Heb je nog nooit gehoord dat mensen kunnen verstijven (freezen) van angst??? Bovendien is het een aanname dat het om jongemannen gaat. Of waren de bijbelvertalers even de weg kwijt toen ze er kinderen van maakten in de vertaling?

Je verdramatiseerd het weer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, wat heerlijk moet het zijn om zo simpel te kunnen denken. Heb je nog nooit gehoord dat mensen kunnen verstijven (freezen) van angst??? Bovendien is het een aanname dat het om jongemannen gaat. Of waren de bijbelvertalers even de weg kwijt toen ze er kinderen van maakten in de vertaling?

ok, wie heeft er hier voldoende kennis van het hebreeuws om antwoord te kunnen geven op deze vraag? Gaat het nu om jonge mannen of om kinderen?

Verder kunnen woorden meerdere betekenissen hebben en meerdere vertaalmogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

tja, het is echter niet Elisa die die jongens doodt, het zijn twee beren. God heeft daarin de hand gehad (maar dat geloof je ongetwijfeld niet, maar wat geloof je dan wel? Dat Elisa naast profeet ook circusartiest en berentemmer was?)

Ach dat maakt het mogelijk nog beter. Elisa was menselijk en kan nog eens in een vlaag van woede per ongeluk 42 anderhalve schoolklas ombrengen. Dat heeft iedereen wel eens. God is een ander verhaal, want die had makkelijk een geweldsloze oplossing kunnen verzinnen. Eea maakt god moreel gezien minderwaardig aan Seung-Hui Cho die tenminste nog de beleefdheid had om zelfmoord te plegen nadat ie uit zijn slof schoot en 32 onschuldigen afmaakte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, behandel maar de helft van het hele feit.

OK, toen die gast zijn universiteit begon af te knallen bewees hij daarna de mensheid een dienst door zelfmoord te plegen. Zijn motieven daarvoor waren wellicht egocentrisch, maar de uitkomst was evengoed een vooruitgang voor de mensheid. Ik ben tegen de doodstraf, maar als dat soort mensen dood gaat drink ik er altijd een biertje op persoonlijk. Nu ja, ik ga het niet verder extrapoleren naar god

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, als die gast maar plezier in zijn leven heeft gehad, stel je voor, hij had ook in plaats van een bloedbad te hebben aangericht zich over bijbels moraal kunnen buigen. Dus in feite is zijn zelfmoord een vooruitgang voor de mensheid. Als hij zich aan de bijbelse moraal vasthield waren we deze vooruitgang misgelopen. Ik zal vanavond ook eens stevig proosten op deze held! Hoezee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Beste Nunc,

Lees het bijbelgedeelte nog eens in de NBV! Ik heb er geen kinderen van gemaakt, maar de bijbelvertalers!!!

dat weet ik, maar jij schetst bij het (wellicht slecht vertaalde) "kinderen" meteen een beeld van lieve spelende kindertjes. Daar ging het om. (Overigens, andere vertalingen hebben "jonge mannen" o.i.d.)

Quote:
Yep, met een aluminium hnkbalknuppel!

zoals ik dus al vermoedde: hypocriet

Quote:
Wie sprak de vloek uit? Oh, jouw redenatie opent deuren voor kopstukken uit de maffiawereld! Zij geven alleen opdracht en hebben het zelf niet gedaan! Dat is de consequentie van jouw redeneerwijze vriend.

pff... nog meer drogredenen, of houd je het hier even bij?

Een opdracht van een maffiabaas is iets anders dan een vervloeking. In het "maffiabaas" scenario de maffiabaas de baas en weet dus dat zijn opdrachten uitgevoerd worden. Elisa is profeet en daarmee dienaar van God, en kan best (terecht of onterecht) een vervloeking uitspreken, maar het is God die oordeelt of het terecht of onterecht is, en hoe Hij gaat handelen.

Je argument zou nog een beetje logisch zijn, als je het had over mensen die in de naam van God een bepaalde straf (zelf) uitvoeren. Nu was het God Zelf die de straf uitvoerde (of geloof je nog steeds dat Elisa een berentemmer was, en dat de beren op zijn commando een dansje deden?)


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Oh, wat heerlijk moet het zijn om zo simpel te kunnen denken.

dank je. Maar ik denk tenminste nog na.

Quote:
Heb je nog nooit gehoord dat mensen kunnen verstijven (freezen) van angst???

uiteraard weet ik dat mensen kunnen verstijven van angst. Maar ik weet ook dat dat komt omdat men in onverwachte situaties komt. Maar in een land waar beren (en wolven, en leeuwen, en etc..) leven, is het zien van een beer (of wolf, of leeuw, etc) niet zo heel onverwacht. Dat dan (kennelijk, volgens jouw redenering) tientallen mensen verstijfd stilstaan als er twee beren aan komen (n.b. Syrische bruine beren zijn niet eens zo heel erg groot!), grenst aan het absurde, zeker als je je dus beseft dat het een cultuur is waar men wel vaker met wilde dieren in aanraking kwam.

Quote:

Bovendien is het een aanname dat het om jongemannen gaat.

inderdaad. Maar dat is wel een aanname die ondersteund wordt door aanwijzingen uit de tekst zelf en uit de cultuur:

- het woord voor "kinderen" wordt elders in de bijbel voor mannen gebruikt die in militaire dienst zijn, en voor mensen die allang geen kind meer zijn maar een "jonge man".

- een groep van 42+ (dus enkele tientallen tot wellicht honderd of meer) "kinderen" hoort niet buiten de stad te spelen, maar samen met de ouders aan het werk te zijn en voor eten te zorgen. Zo ging dat in die cultuur.

voor de interpretatie "kinderen" valt alleen aan te dragen, dat het woord óók "kinderen" kan betekenen.

Dus ja, beide standpunten zijn "aannames". Het ene is alleen wat beter gefundeerd dan het andere.

Quote:
Of waren de bijbelvertalers even de weg kwijt toen ze er kinderen van maakten in de vertaling?

wellicht. Andere vertalers hebben "jonge man" (of varianten daarop).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Nunc: jij hebt kennelijk hebreeuwse teksten tot je beschikking. Weet jij toevallig ook de teksten waar hetzelfde hebreeuwse woord voor kinderen met "jonge mannen" wordt vertaald?

link

het gaat om een vrij algemeen woord voor jongen/knaap/dienstknecht en en woord dat klein of insignificant betetekent.

- Die combinatie kan natuurlijk op "kleine kinderen" duiden (BigBang's interpretatie)

- maar ook dat de jongeren jonger waren dan Elisa (zoals bv. in Richteren 1:13, waar iemand "jongere broer" wordt genoemd en in dezelfde zin vijanden verslaat en trouwt, of in 1 Kron.12:14 waar over kleinere en grotere legers gesproken wordt)

- En ook op hun sociale status (zoals in 1 Kon.22:31 over soldaten, 2 Kon.5:2 over een "kleine dienstmaagd" die daarna wel Naaman redt door haar advies): ofwel onbelangrijke jongens, "tuig" dus.

Die laatste interpretatie past m.i. beter in het verhaal dan de eerste, aangezien Elisa net ervoor de belangrijkste profeet is geworden, de opvolger van Elia. En omdat "kinderen" buiten de stad niks te zoeken hadden, zeker niet in grote bendes (maar "tuig" wel, in de vorm van bv. een roversbende ofzo)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Nunc,

Aaangezien jij uit dit korte bijbelgedeelte betreffende Elisa kan concluderen dat we hier met een equivalent van de huidige hangjongeren hebben te maken, ben ik benieuwd wat de misdaad was van de 100 soldaten die samen met hun hoofdmannen werden gedood toen ze Elia ontboden om bij koning Achazja te komen. Ongetwijfeld zal je vast en zeker een redelijke rechtvaardige verklaring kunnen produceren voor alweer veel doden. De tekst zal ik voor de tweede keer hier plaatsen:

[9] Achazja stuurde een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe. Ze troffen Elia aan op de top van een berg. De bevelhebber zei: ‘Godsman, de koning beveelt u naar beneden te komen.’ [10] Maar Elia antwoordde: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. [11] Opnieuw stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe, en die zei tegen Elia: ‘Godsman, de koning beveelt u onmiddellijk naar beneden te komen.’ [12] En weer antwoordde Elia: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er een goddelijk vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. [13] Voor de derde maal stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen. Toen deze derde bevelhebber bij Elia kwam, knielde hij voor hem neer en smeekte: ‘Godsman, spaar alstublieft mijn leven en dat van deze vijftig mannen. [14] Ik weet dat er vuur uit de hemel is gekomen dat de twee vorige bevelhebbers en hun mannen heeft verteerd. Maar alstublieft, spaar mijn leven.’

2 Koningen 1:9-14 NBV

Ben benieuwd naar de rechtvaardiging voor deze 102 dode mannen. In mijn ogen lijkt het alsof gebrek aan respect voor Gods profeet 102 levens waard is. De derde hoofdman immers komt kruipend als een slaaf naar zijn meester en moet smeken om genade. De liefde van Elia voor het leven van zijn medemensen is hartverwarmend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lieve mensen toch,

Wie het verhaal van Elisa leest en het treurige lot van 42 kinderen dan wel pubers, kan toch moeilijk met droge ogen een vergelijking maken met een jeugdbende.
verbaasd.gif

Ik zal jullie niet meer lastig vallen met enge verhaaltjes op Jip en Janneke niveau. Ik heb gemerkt dat sommigen daar erg verdrietig van worden en er door van streek raken.

Groetjes.

Jip en Janneke
puh2.gif

De enige die van streek raakt zou jij wel eens kunnen zijn aangezien je angstvallig om mijn vragen heen draaid. Tja het zijn geen jip en janneke vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Nunc,

Aaangezien jij uit dit korte bijbelgedeelte betreffende Elisa kan concluderen dat we hier met een equivalent van de huidige hangjongeren hebben te maken

ik acht het aannemelijk ja, vanwege de voorgenoemde redenen

Quote:
ben ik benieuwd wat de misdaad was van de 100 soldaten die samen met hun hoofdmannen werden gedood toen ze Elia ontboden om bij koning Achazja te komen. Ongetwijfeld zal je vast en zeker een redelijke rechtvaardige verklaring kunnen produceren voor alweer veel doden. De tekst zal ik voor de tweede keer hier plaatsen:

[9] Achazja stuurde een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe. Ze troffen Elia aan op de top van een berg. De bevelhebber zei: ‘Godsman, de koning beveelt u naar beneden te komen.’ [10] Maar Elia antwoordde: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. [11] Opnieuw stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe, en die zei tegen Elia: ‘Godsman, de koning beveelt u onmiddellijk naar beneden te komen.’ [12] En weer antwoordde Elia: ‘Als ik een godsman ben, laat er dan vuur uit de hemel komen om u en uw vijftig mannen te verteren.’ Hierop kwam er een goddelijk vuur uit de hemel dat de bevelhebber en zijn mannen verteerde. [13] Voor de derde maal stuurde de koning een bevelhebber met vijftig mannen. Toen deze derde bevelhebber bij Elia kwam, knielde hij voor hem neer en smeekte: ‘Godsman, spaar alstublieft mijn leven en dat van deze vijftig mannen. [14] Ik weet dat er vuur uit de hemel is gekomen dat de twee vorige bevelhebbers en hun mannen heeft verteerd. Maar alstublieft, spaar mijn leven.’

2 Koningen 1:9-14 NBV

Ben benieuwd naar de rechtvaardiging voor deze
102
dode mannen. In mijn ogen lijkt het alsof gebrek aan respect voor Gods profeet 102 levens waard is. De derde hoofdman immers komt kruipend als een slaaf naar zijn meester en moet smeken om genade. De liefde van Elia voor het leven van zijn medemensen is hartverwarmend.

de reden staat er vlak voor:

1 Na de dood van Achab kwam Moab tegen Israël in opstand.

2 Achazja was uit het venster gevallen van een vertrek op de bovenverdieping van zijn paleis in Samaria, en zwaargewond geraakt. Hij stuurde boden uit met de opdracht Baäl-Zebub, de god van Ekron, te raadplegen. ‘Vraag hem of ik mijn val zal overleven.’ 3 Een engel van de HEER zei tegen de Tisbiet Elia: ‘Ga de boden van de koning van Samaria tegemoet en zeg hun: “U gaat Baäl-Zebub, de god van Ekron, raadplegen, alsof Israël zelf geen God heeft. 4 Daarom – zegt de HEER – zul je niet meer van je ziekbed opstaan, maar sterven.â€â€™ Elia deed wat hem gezegd was. 5 Toen de boden bij de koning terugkeerden, vroeg deze: ‘Hoe kan het dat jullie nu al terug zijn?’ 6 Ze antwoordden: ‘We kwamen onderweg iemand tegen die zei: “Ga terug naar de koning die u gestuurd heeft en zeg hem: ‘Dit zegt de HEER: Jij laat Baäl-Zebub, de god van Ekron, raadplegen, alsof Israël zelf geen God heeft. Daarom zul je niet meer van je ziekbed opstaan, maar sterven.’â€â€™ 7 ‘Hoe zag hij eruit, die man die jullie tegemoet kwam en dit tegen jullie heeft gezegd?’ vroeg de koning. 8 ‘Hij was sterk behaard,’ antwoordden ze, ‘en hij droeg een leren lendendoek.’ ‘Dan was het de Tisbiet Elia,’ zei de koning.

9 Achazja stuurde een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe. Ze troffen Elia aan op de top van een berg. De bevelhebber zei: ‘Godsman, de koning beveelt u naar beneden te komen.’

Achazja doet aan afgodendienst, en Elia moet hem daar van God op wijzen. Achazja is daar een beetje pissig over, en draagt z'n soldaten op om Elia op te pakken.

Kennelijk accepteert God "Befehl is Befehl" niet. Lijkt me op zich ook niet zo heel verwonderlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De enige die van streek raakt zou jij wel eens kunnen zijn aangezien je angstvallig om mijn vragen heen draaid. Tja het zijn geen jip en janneke vragen.

Ik zal je vragen dan even terugzoeken. Wellicht was ik even het overzicht kwijt. Je hoort nog van me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad waar was Zijn liefde toen 42 kinderen de gaskamers van auswitz ingingen, toen de Amerikanen uit wraak een Vietnamees dorp platbranden, toen de kinderen uit Afrika in de middelandse zee verdronken, ze als slaaf stierven op reis naar VS op een schip vd VOC, sterven van de honger in Darfur.

Lastige vraag, nog lastiger is waar ben jij? En waarom laat God dat jij en ik niks doen, nou ja, tuurlijk een girootje voor Darfur, da's onze aflaat.

Ws bedoelde je dat ik deze vragen ontweek? Volgens mij waren er véél meer dan 42 kinderen die de gaskamers van Auaswitz ingingen. Idd waar was God? Wat mij betreft een bewijs dat God -als hij bestaat- niet naar zijn volk heeft omgekeken. Waar was God in Vietnam? Misschien interesseert God zich ook al niet voor Vietnamezen! Weer een bewijs dat God -als hij al bestaat- zich weer niet met de wereld bemoeit. Waar was God op de slavenschepen? Misschien heeft God maling aan slaven. Weer een bewijs dat God -als hij al bestaat- zich niet met de mensen bemoeit. God interesseert zich kennelijk ook al niet voor Darfur. Je bent het kennelijk met mij eens dat God totaal niet waarneembaar en merkbaar aanwezig is in deze wereld. Zegt een van de Psalmen niet dat God oorlogen doet ophouden?

9] Kom en zie de werken van de heer, op aarde verricht Hij schokkende dingen:[10] aan oorlogen maakt Hij een einde, zo ver de aarde reikt; Hij breekt de bogen, hakt de speren stuk en steekt de wagens van de soldaten in brand.

Psalm 46:9-10

Waar is deze God gebleven als hij al ooit bestaan heeft? Waarom staat dit in de bijbel?

Ik ben thuis, bezig met mijn eigen strijd om mijn bestaan. Aangezien ik geen zin heb om mijn situatie hier op een forum tentoon te spreiden, moet je het met deze verklaring doen. Ik schrijf ook geen giro'tje uit voor Darfur. Ik doe niet aan aflaten! Je laatste vraag is de allerleukste: waarom laat God dat jij en ik niks doen? Wat wil je dat ik doe? In mijn eentje naar Darfur gaan en met mijn honkbalknuppel wat hersens inslaan en zeggen: nu is het genoeg? Laat degenen die hier voor verantwoordelijk zijn maar iets doen! Of waarom God niet? Zie Psalm 46:9-10!

Ik neem aan dat je deze vragen bedeoelde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik acht het aannemelijk ja, vanwege de voorgenoemde redenen

Wat jij wil. Ik merk al dat de bijbel boven elke kritiek verheven is.

[...]

Quote:
de reden staat er vlak voor:

1 Na de dood van Achab kwam Moab tegen Israël in opstand.

2 Achazja was uit het venster gevallen van een vertrek op de bovenverdieping van zijn paleis in Samaria, en zwaargewond geraakt.
Hij stuurde boden uit met de opdracht Baäl-Zebub, de god van Ekron, te raadplegen.
‘Vraag hem of ik mijn val zal overleven.’ 3 Een engel van de HEER zei tegen de Tisbiet Elia: ‘Ga de boden van de koning van Samaria tegemoet en zeg hun:
“U gaat Baäl-Zebub, de god van Ekron, raadplegen, alsof Israël zelf geen God heeft. 4 Daarom – zegt de HEER – zul je niet meer van je ziekbed opstaan, maar sterven.â€â€™
Elia deed wat hem gezegd was. 5 Toen de boden bij de koning terugkeerden, vroeg deze: ‘Hoe kan het dat jullie nu al terug zijn?’ 6 Ze antwoordden: ‘We kwamen onderweg iemand tegen die zei: “Ga terug naar de koning die u gestuurd heeft en zeg hem: ‘Dit zegt de HEER: Jij laat Baäl-Zebub, de god van Ekron, raadplegen, alsof Israël zelf geen God heeft. Daarom zul je niet meer van je ziekbed opstaan, maar sterven.’â€â€™ 7 ‘Hoe zag hij eruit, die man die jullie tegemoet kwam en dit tegen jullie heeft gezegd?’ vroeg de koning. 8 ‘Hij was sterk behaard,’ antwoordden ze, ‘en hij droeg een leren lendendoek.’ ‘Dan was het de Tisbiet Elia,’ zei de koning.

9 Achazja stuurde een bevelhebber met vijftig mannen naar Elia toe. Ze troffen Elia aan op de top van een berg. De bevelhebber zei:
‘Godsman, de koning beveelt u naar beneden te komen.’

Achazja doet aan afgodendienst, en Elia moet hem daar van God op wijzen. Achazja is daar een beetje pissig over, en draagt z'n soldaten op om Elia op te pakken.

Kennelijk accepteert God "Befehl is Befehl" niet. Lijkt me op zich ook niet zo heel verwonderlijk.

Hier ga ik geen eens meer woorden meer aan vuil maken. Het enige wat ik mezelf kwalijk neem dat ik God en de bijbel niet eerder naar het rijk de fabelen heb gewezen. Hoe heb ik deze verhalen lezend ooit zo blind kunnen zijn voor wat er nu echt staat! Het is mij geheel duidelijk geworden dat ik op Credible niet thuis hoor.

Gegroet en het ga jullie goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid