Spring naar bijdragen

Wij willen de kerk uit!!


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Wij zijn nieuw op dit forum en roepende om hulp.

Wij komen al c.a. 5 jaar in een volle evangelie gemeente in de regio Gelderland.

Mijn vrouw en ik hebben een aantal taken in de kerk en coödineren ook een aantal afdelingen.

Er zijn een x aantal zaken gaande in deze kerk die ons niet aanstaan tevens vinden wij geen aansluiting met de leiders.

Een half jaar geleden gaven wij al aan niet happy te zijn in de kerk, toen kregen wij vanalles in onze schoenen geschoven, we werden opeens heel belangrijk (om het maar even zo te zeggen) zou het eeen taktiek zijn om ons niet kwijd te raken als leden? Want ja weer een gezin minder is ook geld minder tienden van twee salarisen dat is nog al wat.

Wij weten niet goed hoe we het moeten aanpakken. Wij verwachten een heftige reactie en een hoop manipulatie om ons toch te houden. Voet bij stuk houden is wat wij ons wel hebben voorgenomen, maar het zal heel moeilijk worden.

Heeft iemand van jullie dit wel eens mee gemaakt??

En wie heeft wijsheid genoeg om ons te helpen hoe we hier doorheen moeten breken.

Ik las wel een heel inetersant stuk op de website van sign2god zie de link. Het heeft ons wel erg aangesproken

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik wens jou en je familie heel veel succes en wijsheid toe in de tijd die gaat komen.

Op zich zou het gewoon mogelijk moeten zijn om bij het bestuur aan te geven dat je je niet meer kan vinden in deze gemeente en dat je er mee wil stoppen.

Overigens zou ik een site als sign2god niet al te serieus nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat lijkt me heel simpel, God

heel veel succes, maar wat voor dingen staan jullie niet aan dan?

1. Mensen worden zondags geslagen met het woord

2. Leiders die regelmatig ruzie hebben op het podium

3. Veel visie hebben maar het niet uitwerken

4. Alles wat mensen doen in de kerk (dienen) dat is vanzelf sprekend, een bedankje dat hoord niet en dat zal er ook nooit af kunnen

5. Als je er een keer niet bent omdat je ziek bent, dan heb je geen geloof.

6. Als je er een keertje niet bent ivm met omstandigheden dan ben je niet trouw en niet toegewijd genoeg.

ect....


Samengevoegd:

Quote:

Ik wens jou en je familie heel veel succes en wijsheid toe in de tijd die gaat komen.

Op zich zou het gewoon mogelijk moeten zijn om bij het bestuur aan te geven dat je je niet meer kan vinden in deze gemeente en dat je er mee wil stoppen.

Overigens zou ik een site als sign2god niet al te serieus nemen.

Dank je.

Vertel eens wat meer over sign2god.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over sign2god heb ik verder weinig te vertellen behalve dan dat de site vol staat met wat voor mij onzin is. En het is geschreven in Comic Sans (lettertype) wat het voor mij bij voorbaat al onprofessioneel (en dus onbetrouwbaar) maakt. Maar dat is een strikt persoonlijke mening. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over sign2god heb ik verder weinig te vertellen behalve dan dat de site vol staat met wat voor mij onzin is. En het is geschreven in Comic Sans (lettertype) wat het voor mij bij voorbaat al onprofessioneel (en dus onbetrouwbaar) maakt. Maar dat is een strikt persoonlijke mening.
knipoog_dicht.gif

Daar zit inderdaad een kern van waarheid in, maar ik heb er wel een x aantal waarheden in gevonden.

Het is inderdaad erg onprofessioneel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmmm mag je wel een eigen mening hebben binnen je kerk? Want in de problematiek die jij schetst lijkt het mij een soort kerk waar niet erg veel vrijheid is om een eigen mening te hebben.

Wat je elk geval kan doen is heel duidelijk op papier formuleren waar jouw mening afwijkt van de kerk. Zorg dat je dat voor jezelf heel helder hebt. Zet voor jezelf op papier wat je nog voor de gemeente wilt doen en wat niet. Mocht je in moeilijke gesprekken terecht komen waarin je gemanipuleerd wordt, dan kan je voor jezelf altijd op die documenten terugvallen. Zo van, o ja, zo dacht ik er ook alweer over. Zolang jij alles helder in je hoofd hebt, heb je de mogelijkheid om grenzen te trekken. Probeer een nogmaals een poging te doen een heldere dialoog aan te gaan met de leiding over de meningsverschillen en om je taken af te bouwen. Mocht dat uiteindelijk niet lukken, dan heb je een geldige reden om weg te gaan. Want geen enkele dominee/voorganger/pastoor zal mensen die het fundamenteel oneens zijn met bepaalde zaken in de kerk in zijn kerk willen houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

No offence maar als aan de hand van een lettertype gaat uitmaken dat een site onbetrouwbaar dan neem ik jouw standpunten niet meer serieus. Ook geef je nou niet echt een argument hier.

Nou omdat er om gevraagd wordt. Zo'n beetje alles wat onder het volgende kopje staat is onzin:

pijl-button-babchris.gif

De tegenstelling die hier gecreëerd wordt is gewoonweg tenenkrommend.

Of kijk eens onder het kopje:

pijl-button-wereld.gif

En klik eens voor de grap Sinterklaas aan.

No offence, maar als je dat serieus neemt dan val je voor mij af als gesprekspartner.

Ik vind het overigens jammer dat je niet even zelf naar de site hebt gekeken om dit soort dingen te 'ontdekken'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Thorgrem: Dat neemt niet weg dat sommige passages op die site wél een punt kunnen hebben. Ik zeg ook niet dat ik die site serieus neem, aan jouw argumentatie schortte het zojuist een beetje
knipoog_dicht.gif

Het is nooit mijn bedoeling geweest om punt voor punt te benoemen wat mij niet zint aan die site. Ik wou slechts aangeven dat men wat kritisch naar die site moet kijken. Vervolgens heb ik er nog wat humor aan toegevoegd. Dat jij daar aanstoot aan nam was spijtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het spijt me zeer maar ik heb geen hoge pet op van die website.

Over de praktijken van kerken om je met list en bedrog "binnen te houden" heb ik zeer mijn twijfels, ik heb in de traditionele kerken die ik ken nog nooit zoiets meegemaakt of gehoord. Een kerk die op die manier zieltjes werft, zou ik sektarisch noemen.

En als ik vervolgens dit artikel lees, dan breekt mijn klomp. Regelrechte onzin en stemmingmakerij. Ik zie geen bronnen, geen bewijs... kortom: crap.

Over het vertrekken uit je gemeente zou zeggen: meld mondeling en schriftelijk dat je vertrekt en kom niet meer in die gemeente. Kort en zakelijk, laat je niet manipuleren en vertrek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Mensen worden zondags geslagen met het woord

2. Leiders die regelmatig ruzie hebben op het podium

3. Veel visie hebben maar het niet uitwerken

4. Alles wat mensen doen in de kerk (dienen) dat is vanzelf sprekend, een bedankje dat hoord niet en dat zal er ook nooit af kunnen

5. Als je er een keer niet bent omdat je ziek bent, dan heb je geen geloof.

6. Als je er een keertje niet bent ivm met omstandigheden dan ben je niet trouw en niet toegewijd genoeg.

1. Geslagen? Persoonlijk denk ik dat bewustmaking van de Bijbel niet zozeer fout is, maar je kan te ver gaan.

2. Deze is heel kwalijk...

3. Dit is een redelijk menselijke fout. Als je blijkbaar een "hoge" functie opeens hebt, dan mag je hier wel wat meer kritiek op hebben t.o.v. je voorganger. Is het misschien een idee om hem/haar een beetje te coachen.

4. Ik weet niet hoe lang je kerk al bezig is met bedieningen enzo, maar misschien is het een idee om zwoegers zelf eens een klein bedankje te geven, dit zet vaak aan tot anderen die weer van diegenen een bedankje krijgen enzovoorts...

5. Kwalijk

6. Ervanuitgaand dat je voor de rest heel trowu komt is dat ook niet lief...

Alles op een rijtje gezien lijkt het me voor jullie echt niet goed om te blijven. dit is een kerk waar je niet kan groeien en waarin je niet kan wortelen.

- Ga een gesprek aan met de voorganger waarin je duidelijk laat blijken niet meer naar deze kerk te willen gaan.

- Vertel de mensen die echt veel betekenen voor jullie dat jullie uit de kerk gaan zodat ze weten dat jullie er niet meer zullen zijn, geef je redenen duidelijk aan maar probeer ze niet mee te trekken, jouw thuisgemeente is niet altijd de thuisgemeente van een ander, en andersom ook niet. Zieltjes-trekkerij is imo gewoon vervelend voor alle kerken.

(wat ik dus gewoon wil zeggen is dat het natuurlijk vervelend is dat jullie de kerk uitgaan, maar probeer niet de halve kerk met je mee te krijgen, dat is heel verwarrend en pijnlijk voor veel mensen).

Al met al succes met jullie keuze, volgens mij is het best lastig...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb in een kerk gezeten waar ze ook zo met elkaar omgingen.

Ik ben opgevoed als een getuigen van Jehovah, daar schijnt het ook erg moeilijk te zijn om het te verlaten.

Ze blijven je bezoeken en aan je trekken.

Ik heb als het als volgt gedaan.

Eerst ben ik een tijd weggebleven, dan ben je inactief.

Komen ze kijken waarom je niet meer kont.

Nou dat houdt je een poos vol, tot je ze niet meer ziet

vervolgens schrijf je een brief, daar in staat dat je jezelf terug trekt uit de organisatie, of waarschijnllijk in jullie taal , uit de kerk.

daar moeten ze het mee doen, dat kan niet anders.

alleen hoe je je doopbewijs in handen krijgt weet ik niet, maar die zou je ook op kunnen eisen lijkt mij, maar daar heb ik geen ervaring mee.

dit heeft bij mij geholpen

Groeten esther.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom abundant,

Ik zelf heb vorig jaar afscheid van mijn baptistengemeente genomen, om katholiek te worden. Gelukkig mocht dat op een goede wijze plaatsvinden en is me ook Gods zegen toegewenst op die weg. Ik heb dan ook absoluut geen bittere gevoelens over mijn tijd als baptist, integendeel. Toch is afscheid nemen ook dán moeilijk, ook al ging ik dan naar een andere kerk.

Ik kan me echter voorstellen dat jij nare gevoelens over jouw gemeente hebt, als het waar is wat je erover zegt. Tóch wil ik je aanraden om niet te verbitterd te raken. En dat artikel van Sign2God daarom zo volmaakt mogelijk te negeren. Dat artikel is namelijk heel duidelijk aan het stoken en schildert alle kerken op ongefundeerde wijze af als enge sekten. Het is een goed voorbeeld van wat verbitterdheid kan doen. Maar ik kan je verzekeren dat weggaan met zulke blijvende gevoelens geen vrede zal brengen.

Het is gelukkig niet nodig om zo over kerken te denken. Kerken zijn geen sekten, maar groepen gelovigen die wekelijks uit de Schrift lezen, tot God bidden en zo willen uitdragen en doorleven wat Christus ons heeft geleerd en nog steeds leert. De apostelen schreven al aan gemeenten en Jezus sprak zélf ook over de Kerk. Probleem is dat mensen er nog weleens een zootje van maken en sommige gemeenten ronduit sektarisch kunnen optreden.

Het beste kun je daarom gewoon kort en zakelijk blijven in je doen en spreken richting je kerk. Door gewoon niet meer naar de diensten te gaan en je uit activiteiten terug te trekken wordt je als het ware vanzelf onzichtbaar. En probeer toch een kerk te vinden waarvan je overtuigd bent dat deze de Waarheid spreekt en waarin men op normale wijze met elkaar omgaat.

Ik wens je Gods zegen en wijsheid op je verdere weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Er zijn natuurlijk nog vele andere gemeenten waar je je kunt aansluiten. Stap eens een andere kerk binnen, proef de sfeer en kijk of je je daar meer op je gemak voelt. Het is van het grootste belang dat je je veilig, prettig en gerespecteerd voelt in een gemeente. Als je niet op je gemak bent kun je je ook niet volkomen op de Heer richten!

NB: Vraag de Heer wat Hij er van vindt, lees de schrift wat hier over is opgeschreven (Paulus zegt hier genoeg over!)en laat je door Hem leiden.

Veel sterkte en succes ermee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

proef de sfeer en kijk of je je daar meer op je gemak voelt.

Het gaat niet om de sfeer, maar om de Heer.

En dat is ook wat ik proef uit de posts van de topicstarter. Een belangrijk punt vind hij de leer van de gemeente die hij in de huidige gemeente niet vind kloppen. Hij vind geen aansluiting bij de ideeën van de oorganger(s).

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige mogelijkheid die ik zie is gebed. knipoog_dicht.gif En dat kan dan vervolgens weer op verschillende manieren uitgevoerd worden. Maar ik zou je in ieder geval willen aanmoedigen om te bidden voor je kerk. Bid dat er liefde zal mogen zijn, bid God of Hij een ieder wil duidelijk maken waar zij mogelijk fout zijn geweest. Bid God of Hij je wil laten zien waar jij mogelijk fout bent geweest.

En in dat gebed kun je blijven in die kerk, om die kerk te willen laten zien wie God is. Of je kunt inderdaad uit deze kerk vertrekken naar een andere kerk. Maar houdt in ieder geval nooit op met bidden. En zorg er in ieder geval voor dat je voor wat jezelf betreft met de andere mensen in je kerk in het reine bent gekomen. Het is namelijk niet goed om te vertrekken met een gevoel van wrok, dat is alleen maar iets dat je lang met je mee zult dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft iemand van jullie dit wel eens mee gemaakt??

Een aantal broeders en ik hebben dat ook meegemaakt. Ik ben daar zo 'n 3 jaar geweest en ook gedoopt. Een andere broeder en ik zijn vertrokken uit de gemeenschap. Na ons zijn er tot nu toe nog 20 gevolgd en ook vertrokken. Voor onze tijd vielen er ook al aantallen af. Sommigen gaan nu bij de baptisten maar ervaren daar ook dingen die hun niet aanstaan. Sommigen hebben huisgemeenten. En iemand als ik ben nu te ziek om nog bij een kerkgemeenschap aan te sluiten. Ben nu teruggevallen in de zorg.

De 6 puntjes die je benoemde komen ook bekend voor. Andere broeders en ik hebben zelfs visioenen van God over enkele van die puntjes gehad. Een broeder droomde dat de hele samenkomst spaak liep wegens woordentwist. De samenkomst was een grote wanoorde in zijn droom. Deze droom was ook eens uitkomen.

Ik had een visioen over een prachtige groene struik die de gemeente voorstelde. Elk blad was een lid en de hele struik was klaar om in de bloei te schieten, maar dit gebeurde niet. Tegelijk zag ik hoe die struik met een stok kapotgeslagen werd en hoe de bladeren kapot sprongen. Ik zag dit door de ogen van degene die met de stok sloeg.

Later vond ik nog bevestiging van mijn visioen in 1 Kor. 4 : 21

Eigenlijk had ik die dag 2 visioenen achter elkaar, die ook bij elkaar hoorde. God liet mij een verschil zien. In het 2e visioen zag ik de hand van de Herder die achter de spreekstoel stond in onze samenkomst. De hele gemeente voor Hem samenvergaderd. Iedereen was stil en vol verwachting over wat de Herder zou gaan zeggen. Ik was zijdelings opgesteld ten opzichte van onze Herder en zag hoe Zijn hand streepjes aan het zetten was in de rand van de spreekstoel. Hij was aan het turven en Zijn leden aan het tellen. De Herder was heel zachtmoedig en zeer tevreden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

bedankt voor jullie reactie's

Aankomende zondag gaan wij definitief de knoop doorhakken, we gaan afscheid nemen. We geven dan ook aan nog drie weken onze functies uit te voeren zodat ze wel even de tijd hebben nieuwe mensen aan te stellen.

Dit is nu een moeilijk ding...er is niemand die onze taken kan overnemen.

Mijn vrouw en ik hebben dit bij de Heer gebracht en wij ervaren er een intense vrede over om te stoppen.

BEDANKT!!!!

uiteraard zijn jullie reactie's van harte welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid