Spring naar bijdragen

G12 gemeentes en structuren


Aanbevolen berichten

Wie verlicht ons, onwetende crediblers, met een goeie link of uitleg over wat precies de G12 is? Welke 12 dingen zijn het nou precies? Wat is de bijbelse onderbouwing en welke menselijke interpretatie kleeft eraan vast?

En de meningen? Spuw ze er maar uit, ik ben benieuwd wie er voor en tegen is, maar belangrijker, waarom?

Kortom, dit topic wil ik over de G12 in zijn algemeenheid openen om eens wat dingen over dit fenomeen te weten te komen. Zeker omdat mijn google acties niet veel opleveren

Barst los!

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn grootste probleem met G12 is nog steeds dat je in een bestaande gemeente niet zo makkelijk van structuur verandert. Ik heb van dicht bij mee gemaakt dat ze de G12 in een gemeente in twee jaar invoerde en ja daar zijn een heleboel brokken bij gevallen.

Ik vind de aandacht op kwantitatieve gemeentegroei ook zorgelijk. Als je aan gemeentegroei doet, doe het dan op z'n minst op een kwalitatieve wijze. Anders is de achterdeur zeg maar net zo groot als de voordeur.

Tot wiens eer, is dit allemaal. Gaat het echt om God? Staat Hij centraal, of gaat het om de kerk zelf?

En nu ga ik maken dat ik wegkom, voor ik echt sarcastisch en cynisch word door mijn negatieve ervaringen, die ik overigens niet met jullie ga delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

G12 en M12 zijn vormen van celgroepen zoals je in heel veel kerken hebt. Ik heb een tijdje in zo'n M12 groep gezeten en heb geen opvallende dingen meegemaakt/gezien. Wat ik binnen de kerken merk die het hebben is het wel zo dat je min of meer verplicht wordt om eraan deel te nemen. Het is een soort van kerk in het klein alleen dan wat intiemer en daardoor ook interactiever. In Kiev en Cali heb je geloof ik wel 100en van die celgroepen en is het een goedlopend iets. Hier in Nederland werd het idee overgenomen door Berea maar werd uiteindelijk niets omdat Berea ook uit elkaar viel. Dit is wat ik ervan weet. Verder ken ik niet de principes of Bijbelse onderbouwing van dit. Voor mij is het niet meer dan een bijbelstudie/celgroep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Toen ik er voor het eerst ergens wat over dat G12 hoorde, deed het me denken aan een structuur van een geheime dienst of een guerrilla organisatie.
knipoog_dicht.gif

Het lijkt me persoonlijk niets. Het komt op me over alsof er een bepaalde extroverte bekeringshouding van af komt op een manier wat niet bij me past. Daarbij krijg ik de indruk dat ze negeren dat mensen op verschillende manieren in elkaar zitten. Alsof iedereen geschikt is zelf weer zo'n groepje te beginnen. Daarbij vraag ik me af of groepjes zich niet kunnen gaan isoleren.

Wat ik wel denk is dat zo'n structuur ideaal is voor N. Korea achtige landen. Dan kan de regering zo'n groepje christenen te pakken krijgen, maar maakt de rest meer kans te ontkomen aan het regime.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uitleg van marliesje:

Quote:

G12 is een vorm van celgroepengemeente, maar dan in pyramidestructuur. Dus de voorganger heeft een kring van mensen die hij bekeerd heeft, op een gegeven moment zijn ze gegrondvest en dan gaan ze zelf mensen bekeren en beginnen ze hun eigen kring, op het moment dat ze hun eigen kring beginnen gaan ze niet meer naar de kring van de voorganger maar naar de G12 (het eliteclubje zeg maar). Op een gegeven moment hebben de mensen uit de G12 ook mensen in hun kring die zelf een kring beginnen, dus starten ze hun eigen G12. Dus als het systeem draait dan zit je in een G12, heb je een G12 en een gewone kring. Dit is zeg maar de uitleg van de G12 voor dummies.

Dus als ik het even samenvat:

Beginstand: je maakt eens kennis met zomaar een G12-kerk op zondagmorgen.

Hoera, je bent bekeerd en sluit je bij die kerk aan.

Je komt in een celgroep terecht, waar je alles over God en geloof leert, naast de zondagmorgendiensten.

Op een gegeven moment weet je het allemaal wel en mag daarom een eigen celgroep beginnen van "zelf bekeerde" pasgelovigen.

Je verlaat daarop de celgroep en komt in een G12-elitegroep; een groep van gelovigen met eigen celgroepen.

Tussenstand: je hebt nu je eigen celgroep en je zit in een G12-elitegroep.

Wat leuk, de mensen van je eigen celgroep beginnen nu ook weer hun eigen celgroepen.

Dus mah je je celgroep ook veranderen in een G12-elitegroep.

Natuurlijk ga je als enthousiaste christentijger verder met weer een nieuwe celgroep van pasgelovigen die "door jou" bekeerd zijn.

Eindstand: je hebt nu je eigen celgroep, je eigen G12-elitegroep en je zit nog steeds in je eigen G12-elitegroep.

Is dat het?

Link naar bericht
Deel via andere websites

de hele filosofie is vooral gebasseerd op de bediening van Jezus. Hij had 12 discipelen en ging de wereld in om het evangelie te verkondigen. En verder komt het getal twaalf vaker in de bijbel voor, dus kan je er volgens mij wel meer symboliek aan plakken.

G12 werkt volgens de ladder van succes die als volgt gaat:

- winnen, de bekeerling wordt gewonnen door gebed en vriendschap en neemt deel aan de open kring

- grondvesten, de bekeerling wordt opgevoed in het christelijk geloof en gaat op een weekend

- toerusten, de bekeerling gaat naar de school van leiders

- zenden, de bekeerling begint zelf door gebed en vriendschappen een nieuwe open cel te vormen

zoiets was het als ik goed heb opgelet in mijn tijd in een G12-gemeente.


Samengevoegd:

Quote:

Hoe is dit eigenlijk Bijbels gegrond?

zie mijn vorige post

Quote:
Zijn er ambten?

er is een voorganger en er is meestal ook wel een taakverdeling. In de G12gemeente waar ik heb gezeten, had de voorganger een apparte G12 waar de leiders van bijvoorbeeld de jongerenpyramide en de aanbiddingsleiders in zaten. Maar als je specifiek bedoeld: zijn er ouderlingen en diakenen? Nee, maar de taken worden wel ingevuld.

Quote:
Is er een confessie/geloofsbelijdenis waar je de 'Special Ops' van zo'n cel op kunt toetsen/aanspreken?

Je kan als er iets fout gaat het elk geval een "trapje" hoger proberen. Een geloofsbelijdenis wordt meestal zelf gemaakt door een charismatische gemeente en is wel te vinden op de website van de gemeente.

nb. Het moge duidelijk zijn dat ik verre van objectief ben, aangezien ik een ex-charismaat ben en over een paar maanden in de Gereformeerde Bond belijdenis van mijn geloof ga afleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
@RobertF: jup, jij hebt hem door
smile.gif

Sjaloom marliesje (of een andere G12-expert natuurlijk),

Dan snap ik een ding nog niet. Stel je bent er klaar voor om een eigen celgroep te vormen. Je gaat dan als versgebakken celleider naar een G12-elitegroep en verlaat dus de celgroep waarin je klaargestoomd bent. Maar... hoe kan zo'n gewone celgroep dan nog een G12-elitegroep worden, als alle versgebakken celleiders uit de celgroep vertrekken, om lid van een G12-elitegroep te worden?

Gaat men er gewoon keihard vanuit dat alle gelovigen in een celgroep op precies hetzelfde moment celleider worden en dat zo dus een celgroep in één keer een G12-elitegroep wordt? In dat geval had jijzelf ook nooit uit je celgroep kunnen gaan. Of kun je, als je eenmaal celleider bent, kiezen of je uit je celgroep vertrekt, of wacht tot deze ook op een gegeven moment een G12-groep wordt?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Robert,

ik denk dat ik deze vraag even over laat aan een expert die mee heeft gedraaid in de G12. Ik ben lid geweest van een gemeente waar ze deze structuur hadden, maar heb er nooit zelf deel uit van gemaakt. Mijn ouders zijn de gemeente uitgezet omdat ze het niet eens waren met de G12. Ik zelf mocht in de gemeente blijven omdat ik de enige bassist was en heb tot 3 jaar na het vertrek van mijn ouders in die gemeente gediend. Het is hopelijk wel voor iedereen te begrijpen waarom ik niet mee heb gedraaid in de G12. Toen ik stopte had ik niets meer in die gemeente te zoeken en ben ik vertrokken.

* en nu maakt marliesje dat ze wegkomt uit dit topic, het moge duidelijk zijn waarom

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de hele filosofie is vooral gebasseerd op de bediening van Jezus. Hij had 12 discipelen en ging de wereld in om het evangelie te verkondigen. En verder komt het getal twaalf vaker in de bijbel voor, dus kan je er volgens mij wel meer symboliek aan plakken.

G12 werkt volgens de ladder van succes die als volgt gaat:

- winnen, de bekeerling wordt gewonnen door gebed en vriendschap en neemt deel aan de open kring

- grondvesten, de bekeerling wordt opgevoed in het christelijk geloof en gaat op een weekend

- toerusten, de bekeerling gaat naar de school van leiders

- zenden, de bekeerling begint zelf door gebed en vriendschappen een nieuwe open cel te vormen

zoiets was het als ik goed heb opgelet in mijn tijd in een G12-gemeente.

Een ieder is dus vrij om een cel te beginnen er is geen basis van enig leergezag dan dat van de celleider?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Een ieder is dus vrij om een cel te beginnen er is geen basis van enig leergezag dan dat van de celleider?

Nou ja vrij????? Een ieder wordt op een gegeven moment gestimuleerd zelf een kring te beginnen. Die celleider haalt zijn leergezag weer bij zijn eigen celleider enz. tot je bij de voorganger bent, die weer in een landelijke celgroep zit (waar de Bereagemeenschap een voorbeeld van was).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja vrij????? Een ieder wordt op een gegeven moment gestimuleerd zelf een kring te beginnen. Die celleider haalt zijn leergezag weer bij zijn eigen celleider enz. tot je bij de voorganger bent, die weer in een landelijke celgroep zit (waar de Bereagemeenschap een voorbeeld van was).

Dus er is geen enkel leergezag, zoals in de RKK, de PKN die de lijnen bewaakt, anders dan de celleider die alles naar eigen goeddunken doet. Vind dat toch redelijk sektarisch klinken moet ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Probleem is dat het systeem zich nog zal moeten bewijzen. Elk nieuw gemeentemodel klinkt fantastisch en zal in de eerste jaren ongetwijfeld succes oogsten. Nieuwe dingen doen het altijd goed. Maar zal dit model het ook minimaal een paar eeuw volhouden en de valkuilen herkennen en vermijden? En zal het model enkel als geraamte op de achtegrond dienen, of zal het model allesoverheersend zijn, zodat er geen ruimte meer is voor weefsel, bloed en lichaamscellen?

Daarnaast heb ik als katholiek niet zoveel met zulke modelletjes. Wij hebben de paus en de hiërarchie van gewijde ambten al. Elke parochie is daarbij als het ware een soort dorp, waarin de parochianen elkaar vooral kennen binnen verenigingen, werkgroepen, studiegroepen, bedevaarten, koren, et cetera. Waarbij ze elke week elkaar ook zien in de Mis natuurlijk. Zo gaat het al eeuwenlang en het katholieke geraamte heeft zich wel voldoende bewezen, mijns inziens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ben zelf erg bekend met G12 visie ben namelijk zelf celleider geweest en zat in een g12 bij leiderschap. Deze visie is "ontvangen"door cesar castellanos uit Bogota Colombia. Het is een zeer strakke visie waarbij de gelovige eerst een pre encounter doorgaat.( zeg maar kennismaking met geloof vooral gebasserd op hart aan jezus geven, bevrijding van demonen en genezing en herstel. Dan ga je naar een encounter waar je zeg maar bevrijd wordt enz. Dan een paar leesen post encounter en je komt in een cel. Dan ga je de school voor leiders volgen. Zodra je deze hebt gevolgd moet je zelf mensen bekeren en eeen eigen cel starten en kom je zelf in een G12 enz. Ik vind het zelf een gevaarlijke visie aangezien op alles een pasklaar antwoord is en vaak nog zeer extreem ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben zelf erg bekend met G12 visie ben namelijk zelf celleider geweest en zat in een g12 bij leiderschap. Deze visie is "ontvangen"door cesar castellanos uit Bogota Colombia. Het is een zeer strakke visie waarbij de gelovige eerst een pre encounter doorgaat.( zeg maar kennismaking met geloof vooral gebasserd op hart aan jezus geven, bevrijding van demonen en genezing en herstel. Dan ga je naar een encounter waar je zeg maar bevrijd wordt enz. Dan een paar leesen post encounter en je komt in een cel. Dan ga je de school voor leiders volgen. Zodra je deze hebt gevolgd moet je zelf mensen bekeren en eeen eigen cel starten en kom je zelf in een G12 enz. Ik vind het zelf een gevaarlijke visie aangezien op alles een pasklaar antwoord is en vaak nog zeer extreem ook.

bah, je kan het nog allemaal vlekkeloos oplepelen widegrin.gif. Heb je er nog veel schade aan over gehouden of viel het mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas heb ik hier wel schade aan over gehouden (alleen nu niet meer) Ik heb me echter jaren van het geloof afgekeerd. Heb gelukkig sinds een klein jaar God weer terug in mijn leven en ziedat het nu zo anders kan dan in dat charismatische wereldje. Ben je ook een ex bereaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent niet de enige ben begonen in gewoon pinkster maar heb ook ook de andere charismatische wereld gezien allerlei lost vaste gemeentes en bedieningen vooral geijkt op Amerika. maar goed off topic

Wat ook belangrijk is in de g12 zijn de zogenaamde wonderbaarlijke getallen. je begint natuurlijk met 12 x 12 144 Het eerste heilige getal x12 1728 x 12 20736 enz. enz. Dit is zeg maar het doel . Verder wordt er geleerd dat je je leider moet volgen net zoals je Jezus zou volgen. Je moet dan ook toestemming vragen voor vele zaken aan je leider. Verder is alles homogeen. Mannen en vrouwen gescheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hee sozo, maak is een uitgebreid profiel aan wil je, dat doe je door iets in het vakje uitgebreid profiel te zetten............

Je komt toch niet uit Berea Rotterdam he? (maar die vraag mag je ook beantwoorden in mijn profiel (dan moet je even op het hoofdje klikken, rechtsbovenin)

Link naar bericht
Deel via andere websites

omdat de voorganger van Berea Amsterdam, de heer Allart, illegaal bankje aan het spelen was en door middel van een piramide-achtig gebeuren wat gemeenteleden veel geld afhandig had gemaakt.

Verder bleek de G12 niet zo goed te werken en hebben ze dat rond dezelfde tijd overboord gezet.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid