Spring naar bijdragen

Zijn alle zonden even erg?


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van het meest recente homotopic deze vraag, zijn alle zonden even erg?

Waarom schijnen sommige zonden erger te zijn dan anderen. Zeker zonden die betrekking hebben op het gebied van de seksualiteit schijnen zwaarder te wegen dan alle andere zonden. Is dat zo? Zo ja, waar staat dat in de Bijbel? en waarom is dat zo? In mijn optiek zijn alle zonden even erg, omdat ze de relatie met God verbreken. Maar als je met je gedrag ook andere mensen schaadt, is dat gedrag dan een ergere zonde?

Ter overdenking:

Spreuken6:

16 Zes dingen haat de HEER,

zeven dingen zijn hem een gruwel:

17 ogen die hooghartig kijken en een tong die liegt,

handen die onschuldig bloed vergieten

18 en een hart dat op het kwade zint,

voeten die zich naar de misdaad reppen

19 en getuigen die bedriegen, altijd liegen,

en zij die stoken tussen broers.

ps. als hier al een topic over is, hoor ik het wel

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Zonden zijn zonden ,maar niet praten over zonden ,maar juist de zonden nalaten ,dan heeft iedereen genoeg werk om zijn/haar grasveldje schoon te houden van onkruid.

Je was net anders aardig aan het schoffelen in de grasveldjes van anderen. Misschien wat vaker niet alleen mooie woorden gebruiken maar ze ook in praktijk brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het antwoord zowel ja en nee is eigenlijk. Aan de ene kant is iedere zonde even erg, omdat ze de relatie met God verstoren. Aan de andere kant denk ik dat sommige zonden in zekere zin erger zijn. Omdat, kijk, mijn (menselijke, voor de duidelijkheid) vader zou het meer pijn doen als ik iemand vermoord, dan als ik een fiets jat. En meer als ik een bomaanslag pleeg dan als ik een bushokje verniel. Sommige zonde doen God misschien meer pijn dan andere. Maar ik weet het niet zeker hoor, ik heb dat meer bedacht met m'n (naar ik meen) gezonde verstand dan met de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je bij de veroordeling van zonden vooral moet kijken naar de directe impact. Dan is moord erger dan een bushokje intrappen. Dit lijkt makkelijk, maar is het eigenlijk weer helemaal niet. Als ik naar Het Louvre afreis en de Mona Lisa even een facelift geef met een stanleymes dan zal de impact groter zijn dan als ik een willekeurig iemand vermoord. Toch veroordeel ik persoonlijk moord als een ergere zonde.

Het probleem is dat je ook vanuit een logisch oogpunt niet even kunt bepalen wat ergere zonden zijn door simpelweg naar de uitkomst te kijken.

Homoseksualiteit is daarentegen wel redelijk makkelijk. De impact hiervan is nihil voor anderen dan de betrokkenen. (Ik ga even uit van sex in de slaapkamer achter gesloten gordijnen) Dat is vanuit humanistisch oogpunt bekeken dus.

Dan hou je nog de impact voor God over. Nou daar kan ik niet zoveel over zeggen, dus is het aan god om dat duidelijk te maken dunkt me. De bijbel is hiervoor niet echt een goede lijdraad omdat het een paar zeer onvolledige en multiinterpretabele teksten geeft waar je het mee moet doen. Aangezien god verder niet van zich laat horen én het verder geen impact heeft voor anderen is mijn oplossing duidelijk. Laat holebi's voor zichzelf bepalen hoe zondig ze zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het OT zie je dat God een strengere straf heeft gezet op de ene zonde dan op de andere. Tegelijk zie je dat voor élke zonde een dier moet worden geofferd. Dus alle zonden zijn heel erg, en toch lijkt de ene zonde strenger bestraft te worden dan de andere. Daarbij wordt - als ik me niet vergis - rekening gehouden met hoeveel impact een zonde heeft op het (geloofs!)leven van de rest van het volk: straffen zijn ook publiek om het afschrik-effect en omdat het volk zich ook actief moet distantiëren van de begane zonde.

Dat allemaal gezegd hebbend, blijven de 'minder erge' zonden nog altijd even doodernstige zonden, die ook alleen in het offer van Jezus verzoend kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de vraag verkeerd wordt gesteld, daar m eens om:

Zijn er zonden die minder erg zijn dan andere?

Ik denk dat het antwoord hierop een welluidend Nee is. God is zo HEILIG dat geen enkele zonde bij Hem in de buurt kan zijn.

Natuurlijk is er (in ieder geval menselijk gezien) een onderscheid. De ene zonde heeft (iig menselijk gezien) meer impact dan een andere zonde. Zet maar een genocide tegenover een roddeltje. Het zal aan de Rechtvaardige, Alwetende Rechter zijn om over beide te oordelen en te veroordelen.

Ik geloof dat God, door het offer van zijn Zoon, een genocide kan vergeven. Ik geloof dat God een roddeltje, zonder het bloed van het Lam, niet door de vingers kan zien.

En ja, God heeft daar pijn van...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ene zonde erger dan de andere... Ik denk het wel, ik geloof dat de reden voor de zondeval niet was dat Adam en Eva zozeer ongehoorzaam waren geweest maar meer het feit dat ze een directe relatie met God afwezen en Hem niet meer vertrouwden. Daarop werden ze afgerekend is mijn conclusie. Wel een gradatie van zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd, het omdraaien van de vraag is alleen en manier om het niet zozeer vanuit ons oogpunt te bekijken (dan heb je idd gradaties, mee eens) maar vanuit Gods oogpunt. Wat je ook doet, Hij is te Heilig om enige zonde door de vingers te kunnen zien, ook zonde die wij als heel klein beschouwen.

Hier en nu is er idd een verschil, omdat wij een aards gevolg zien. In de hemel zal elke zonde maar 1 gevolg hebben: afzondering van God. In die zin is er maar 1 categorie voor alle zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk doet het God meer pijn, dat lijkt me logisch. Maar dat betekent niet dat het uiteindelijke gevolg anders is. Als je als niet-christen goed leeft, een goed mens bent, maar toch dingen doet die voor God niet door de beugel kunnen (al zien wij als mensen ze niet als zo erg...) dan kan God je toch niet in zijn heerlijkheid opnemen, hoe klein je zonden ook zijn, dat kan alleen als je Jezus als verlosser hebt aangenomen.

Ik denk dat we met twee onderwerpen tegelijk bezig zijn:

1. Zijn er grote en kleine zonden - afgemeten aan het gevolg op aarde en aan de gevoelens van zowel de mens als God

2. Zijn er grote en kleine zonden - afgemeten aan het gevolg voor de eeuwigheid.

Vraag 1 heeft denk ik inderdaad als antwoord dat er verschillende gradaties zijn, zowel voor ons als voor God, hoe het voelt en dergelijken.

Vraag 2 lijkt me alleen maar te beantwoorden met Nee... het uiteindelijke gevolg van ALLE zonden is de afscheiding van God, met als enige uitzondering zij die zich tot Jezus gekeerd hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is ook wat ik zei
knipoog_dicht.gif
, maar ik was benieuwd of Michie het daarmee eens is. Aangezien hij enkel spreekt over het gevolg voor zichzelf.

Ik ben het met jou eens en geloof dat God evenveel verdriet heeft over ALLE zonden anders zou Hij Jezus niet naar de aarde laten gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je nou de theorie van de nivellerende zonden aanhangt, hoe leg je dit dan uit?

1 Joh. 5:16-17 Als iemand zijn broeder een zonde ziet doen die niet tot de dood voert, moet hij voor zijn broeder bidden, en God zal hem in leven houden, dat wil zeggen: als zijn zonde hem niet doodt. Want er is een zonde die tot de dood voert; hiervoor geldt mijn aansporing om te bidden niet. Maar hoewel elke verkeerde daad zonde is, brengt niet elke zonde de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het een perverse en immorele gedachte dat alle zonden even erg zouden zijn.

Wat dat betreft wordt hier in de islam toch een stuk genuanceerder over gedacht.

En in de katholieke Kerk. knipoog_dicht.gif Die onderscheidt twee soorten zonden: dagelijkse zonden en doodzonden. De dagelijkse zonden wil je niet doen, maar doe je toch omdat het vlees zwak is. Doodzonden bega je omdat je ze wilt begaan en ook wéét dat het zonden zijn. De naam doodzonde geeft dan ook meteen aan waartoe die zonde leidt als je het niet met God goedmaakt: de geestelijke dood, ofwel de eeuwige verwijdering van God. Een dagelijkse zonde levert vaak een vervelend wondje op de ziel.

De ene zonde levert meer wonden aan de ziel, de schepping en de Kerk op dan de andere. Er zijn daden die in zichzelf standaard zonde zijn, zoals abortus, en er zijn daden die wel slecht zijn, maar waar verzachtende omstandigheden kunnen gelden als de zondaar bijvoorbeeld niet helemaal wist wat hij deed, of als hij in zijn tekort aan wijsheid meende het goede te doen.

Ik geloof dus dat elke bewust gedane zonde even erg is, omdat je daarmee de intentie hebt je van God te verwijderen. Maar als je kijkt naar de gevolgen, dan is de ene zonde minder erg dan de andere. Kortweg gezeggd: een appel stelen is minder erg dan een moord, maar iemand kan puur om het stelen een appel stelen, terwijl een ander uit pure wanhoop en machteloosheid een moord pleegt. En dan kan het zomaar gebeuren dat God die appel tóch zwaarder aanrekent ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De ene zonde levert meer wonden aan de ziel, de schepping en de Kerk op dan de andere. Er zijn daden die in zichzelf standaard zonde zijn, zoals abortus, en er zijn daden die wel slecht zijn, maar waar verzachtende omstandigheden kunnen gelden als de zondaar bijvoorbeeld niet helemaal wist wat hij deed, of als hij in zijn tekort aan wijsheid meende het goede te doen.

Geldt ook voor abortus hoor. knipoog_dicht.gif Verder een helder stuk. sjoerule.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid