Spring naar bijdragen

Zijn alle zonden even erg?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Oh, ik dacht dat abortus zo'n objectieve doodzonde was, die dus standaard ernstig is. Of zie ik het begrip "objectieve doodzonde" nu verkeerd?

Ja nu ja, wat zal ik zeggen. Objectief is het een doodzonde, net alle andere doodzonden. Maar ook hierbij, net als bij alle andere doodzonden, kunnen er redenen zijn waardoor de objectieve doodzonde je subjectief niet aan te rekenen valt, of vermindert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben het er absoluut niet mee eens dat alle zonden even erg zijn. Natuurlijk moet je je zonden proberen kwijt te raken door veel te bidden, maar ik denk dat overspel bijvoorbeeld veel erger is dan iets kleiners als iets bijvoorbeeld in de winkel stelen.

Het lijkt mij ook dat overspel meer gevolgen heeft dan jatten, maar voor mij blijft het vrij duidelijk dat er verschil is tussen aards gevolg en hemels gevolg. Aards gevolg is verschillend per zonde, hemels gevolg is en blijft hetzelfde: afzondering van God.

Enne... we hoeven niet te proberen onze zonden kwijt te raken... we mogen WETEN dat ze weg zijn als we erom vragen. God zal ze dan niet proberen te vergeven, Hij vergeeft ze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben het er absoluut niet mee eens dat alle zonden even erg zijn. Natuurlijk moet je je zonden proberen kwijt te raken door veel te bidden, maar ik denk dat overspel bijvoorbeeld veel erger is dan iets kleiners als iets bijvoorbeeld in de winkel stelen.

Dit vind ik anders een erg vreemde redenering, dat je dus door veel te bidden je zonden probeert kwijt te raken. Jezus heeft alle zonden al op zich genomen en met zo'n uitspraak doe je naar mijn idee de genade erg veel te kort. Elke zonde lijdt tot de dood maar door de vergeving is de dood voor gelovigen niet het eindpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad Michie, ik ben het met je eens.

Volgens mij is dit onderwerp gewoon erg zwart-wit:

Nee, wat hemels gevolg betreft is er geen onderscheid in zonde, alles leidt tot de dood. Zwart dus, maar door de genade van God en het offer van Jezus, kan het zwart Witgewassen worden. Alle zonden. Ook daarin geen onderscheid. Alle zonden gelijkwaardig.

Wat aards gevolg betreft ligt het anders, en daarom is het denk ik voor ons mensen zo moeilijk te pakken. Na dit leven zal alles helder zijn, ik beloof het je knipoog_dicht.gif

Lang leve het genadige hart van God :rejoice:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad Michie, ik ben het met je eens.

Volgens mij is dit onderwerp gewoon erg zwart-wit:

Nee, wat hemels gevolg betreft is er geen onderscheid in zonde, alles leidt tot de dood. Zwart dus, maar door de genade van God en het offer van Jezus, kan het zwart Witgewassen worden. Alle zonden. Ook daarin geen onderscheid. Alle zonden gelijkwaardig.

Wat aards gevolg betreft ligt het anders, en daarom is het denk ik voor ons mensen zo moeilijk te pakken. Na dit leven zal alles helder zijn, ik beloof het je
knipoog_dicht.gif

Lang leve het genadige hart van God :rejoice:

Nee, we maken het onszelf moeilijk door ons denken niet te vernieuwen zoals wordt beschreven in Romeinen 12:2 2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Als wij de wil van God doen met een vernieuwd denken, dat we dus dood aan de zonden zijn mogen we in het perfecte plan van God wandelen. Veel gelovigen kruisigen Jezus elke dag opnieuw terwijl het bloed van Jezus echt maar een keer hoefde te vloeien en dat dat bloed van Jezus ook vandaag de dag nog een krachtige werking heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit vind ik anders een erg vreemde redenering, dat je dus door veel te bidden je zonden probeert kwijt te raken. Jezus heeft alle zonden al op zich genomen en met zo'n uitspraak doe je naar mijn idee de genade erg veel te kort. Elke zonde lijdt tot de dood maar door de vergeving is de dood voor gelovigen niet het eindpunt.

Dit is anders net zo'n vreemde redenering.

je zegt eigenlijk: Je kunt je als gelovige alles permiteren want alles is je al vergeven omdat je gelovig bent.

PS. geef eens een omschrijving van "vernieuwd denken" of is deze term de nieuwste charismatische modegril?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Lekker nietszeggend weer.

Waarom is dat nou weer nietszeggend? Als dat nou gewoon de bijbelse waarheid is (volgens wie dan ook)?

Ik vind ook dat op grond van de bijbel er geen verschil bestaat tussen een tasjesdief en een massamoordenaar als he gaat om de gevolgen van de zonde.

Het loon van de zonde is dood. (wellicht wat geslimplificeerd maar vooruit dan maar)

Als je in Nederland voor iedere overtreding de doodstraf zou krijgen dan maakt het toch niet meeruit of je 1 km te hard reed of een hele familie hebt uitgeroeid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dit is anders net zo'n vreemde redenering.

je zegt eigenlijk: Je kunt je als gelovige alles permiteren want alles is je al vergeven omdat je gelovig bent.

PS. geef eens een omschrijving van "vernieuwd denken" of is deze term de nieuwste charismatische modegril?

Ja ik zeg inderdaad dat je je als gelovige alles kan permiteren als je vervolgens vergeving vraagt om datgene. Het vernieuwen van je denken is een omschrijving voor bekering. Je afkeren van datgene waar je God geen plezier mee doet en je op God en Zijn plan voor je leven richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja ik zeg inderdaad dat je je als gelovige alles kan permiteren als je vervolgens vergeving vraagt om datgene.

Dus als ik jou aan de hoogste boom ophang, dan hoef ik vervolgens alleen om vergeving te vragen? Best wel verleidelijk devil.gif

Snap je zelf ook dat de grootste misdaden via deze redenatie gepleegd zijn?

Quote:
Het vernieuwen van je denken is een omschrijving voor bekering.

Waarom dan niet gewoon het 'bekering' noemen? Lekker ouderwets en lekker duidelijk en iedereen weet waar je het over hebt, stuk saaier maar minder ego-tripperig.

Quote:
Je afkeren van datgene waar je God geen plezier mee doet en je op God en Zijn plan voor je leven richten.

Dat hoeft net volgens jou niet, want je hoeft enkel na een zonde wat te bidden en het is je vergeven dus waarom zou je je afkeren van waar je God geen plezier mee doet en wat is "Gods plan voor je leven?". (persoonlijke sterkte/zwakte analyse waarna je met God als gelijkwaardige om de tafel gaat zitten om de beste manier van leven te zoeken)

Ik zie een hoop termen en een hoop gebakken lucht.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Als je in Nederland voor iedere overtreding de doodstraf zou krijgen dan maakt het toch niet meeruit of je 1 km te hard reed of een hele familie hebt uitgeroeid?

En voor jezelf? Leg je niet op deze manier je hele doen en laten en de gevolgen ervan bij een ander neer zodat je zelf geen beslissingen meer hoeft te nemen en dus eigenlijk jezelf van de gevolgen vrijpleit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dus als ik jou aan de hoogste boom ophang, dan hoef ik vervolgens alleen om vergeving te vragen? Best wel verleidelijk
devil.gif

Snap je zelf ook dat de grootste misdaden via deze redenatie gepleegd zijn?

[...]Waarom dan niet gewoon het 'bekering' noemen? Lekker ouderwets en lekker duidelijk en iedereen weet waar je het over hebt, stuk saaier maar minder ego-tripperig.

[...]Dat hoeft net volgens jou niet, want je hoeft enkel na een zonde wat te bidden en het is je vergeven dus waarom zou je je afkeren van waar je God geen plezier mee doet en wat is "Gods plan voor je leven?". (persoonlijke sterkte/zwakte analyse waarna je met God als gelijkwaardige om de tafel gaat zitten om de beste manier van leven te zoeken)

Ik zie een hoop termen en een hoop gebakken lucht.

Ik neem aan dat als je wedergeboren bent probeert om Gods wil te doen welke staat beschreven in de Bijbel. Mensen die erge misdaden om de door jouw genoemde redenen en zich er vervolgens niet van bekeerd hebben kan ik moeilijk gelovigen noemen. Volgens mij is het ook duidelijk dat ik het over gelovigen heb en dat bekering keihard nodig is. Laat ik ook veronderstellen dat ik het erg jammer vind dat je mij weer voor de zoveelste keer persoonlijk aanvalt, naar mijn idee is dat nergens voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja ik zeg inderdaad dat je je als gelovige alles kan permiteren als je vervolgens vergeving vraagt om datgene. Het vernieuwen van je denken is een omschrijving voor bekering. Je afkeren van datgene waar je God geen plezier mee doet en je op God en Zijn plan voor je leven richten.

Vertel me is, hoe doe je dat? Ik heb het altijd enorm vaag gevonden, hoe je door je bekering in een keer een ander mens kon zijn, als ik voor en na mijn bekering nog steeds op dezelfde manier denk, voel, loop, praat, eet, ruik, enz. En als ik heel eerlijk wil ik me vaak niet afkeren van mijn zonden. Dat ik nog steeds christen ben heb ik echt niet aan mezelf te danken hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik neem aan dat als je wedergeboren bent probeert om Gods wil te doen welke staat beschreven in de Bijbel.

En als het even niet lukt dan vraag je gewoon om vergeving, waar kan ik tekenen voor dit geloof?

Quote:
Mensen die erge misdaden om de door jouw genoemde redenen en zich er vervolgens niet van bekeerd hebben kan ik moeilijk gelovigen noemen. Volgens mij is het ook duidelijk dat ik het over gelovigen heb en dat bekering keihard nodig is.

Sorry maar ik kan er niet bij dat als ik een gezin met drie kinderen op gruwelijke manier vermoord ik alleen maar even om vergeving hoef te vragen. Even wedergeboren worden en sorry roepen en het is klaar. Zo werkt het toch?

Quote:
Laat ik ook veronderstellen dat ik het erg jammer vind dat je mij weer voor de zoveelste keer persoonlijk aanvalt, naar mijn idee is dat nergens voor nodig.

Lieverd puh.gif ik voer gewoon een discussie, dat jij alleen de vage blije evangelo wil uithangen die geen vragen kan beantwoorden en geen kritiek kan verdragen moet je zelf weten, maar ga vervolgens niet de gekrenkte persoonlijkheid uithangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vertel me is, hoe doe je dat? Ik heb het altijd enorm vaag gevonden, hoe je door je bekering in een keer een ander mens kon zijn, als ik voor en na mijn bekering nog steeds op dezelfde manier denk, voel, loop, praat, eet, ruik, enz. En als ik heel eerlijk wil ik me vaak niet afkeren van mijn zonden. Dat ik nog steeds christen ben heb ik echt niet aan mezelf te danken hoor.

Ik geloof niet dat er een manier is en dat niet iedereen een Paulus bekering ondergaat. Wat er wel naar mijn idee zichtbaar moet worden zijn de vruchten in iemands leven. Jezus zegt: Bekeer je want het Koninkrijk is nabij gekomen (in het Engels staat er: the Kingdom is at hand) het is dus binnen handbereik. Voor mij begint bekering met het vernieuwen van je denken en dat vernieuwde denken is een Koninkrijksdenken. Als je wedergeboren wordt heb je een nieuwe positie en een nieuw leven. Dat besef kan echter alleen realiteit worden door te gaan denken zoals Jezus dat deed. Voor Jezus was niets een onmogelijkheid omdat hij de wil van de Vader deed en ik geloof dat die mogelijkheid er voor ons ook is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[...]Sorry maar ik kan er niet bij dat als ik een gezin met drie kinderen op gruwelijke manier vermoord ik alleen maar even om vergeving hoef te vragen. Even wedergeboren worden en sorry roepen en het is klaar. Zo werkt het toch?

Feitelijk gezien is het wel zo simpel, het enige wat je nodig hebt is bekering en wedergeboorte.

Maar... dit is niet zo simpel als het lijkt. Het moet wel OPRECHT zijn... En als je oprecht wedergeboren bent, dus ook echt berouw hebt van je zonden, dan verander je ook in je doen en laten.

Het is wel simpel, maar het kost veel en daarin is het dus niet goedkoop... wel gratis en je krijgt er bergen voor terug!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor mij begint bekering met het vernieuwen van je denken en dat vernieuwde denken is een Koninkrijksdenken.

Ik zal het even vertalen:

Voor mij begint "bekering" met het "bekering" en dat "bekering" is een koninkrijks"bekering".

(bekering was tenslotte gewoon een ander woord voor vernieuwen van je denken)

Wat is een koninkrijksdenken eigenlijk?

Quote:
Als je wedergeboren wordt heb je een nieuwe positie en een nieuw leven. Dat besef kan echter alleen realiteit worden door te gaan denken zoals Jezus dat deed.

denken zoals Jezus dat deed, jaja.. hoe dacht Jezus?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Maar... dit is niet zo simpel als het lijkt. Het moet wel OPRECHT zijn... En als je oprecht wedergeboren bent, dus ook echt berouw hebt van je zonden, dan verander je ook in je doen en laten.

Nu komt er dus alweer een deel bij, je moet je bekeren EN het moet oprecht zijn en DAN verander je in je doen en laten.

Quote:
Het is wel simpel, maar het kost veel en daarin is het dus niet goedkoop... wel gratis en je krijgt er bergen voor terug!

Wat kost het dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk moet het oprecht zijn... ooit van schijnheilig gehoord? Das niet echt. Denk je dat God zijn Zoon heeft opgeofferd voor mensen die het niet genoeg waarderen om zich oprecht tot Hem te keren? Lijkt me vanzelfsprekend... een bekering die niet oprecht is, is geen bekering...

Wat het kost? volledige overgave, de touwtjes uit handen geven aan God, das niet zo makkelijk, maar levert wel veel op.

Wat dan, zal je vragen? Nou, een leven met Hem, de moeite waard knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een kant en klare handleiding is er niet, bekering verloopt niet altijd hetzelfde. Idd heeft niet iedereen een Paulus bekering. (De bijbel is altijd een boek waar je terecht kan, maar ik weet dat t lastig is/kan zijn daar je weg in te vinden. Ik zal voor later es teksten zoeken, maar zit nu op mn werk)

Wat belangrijk is, is je instelling. Wil je echt tot God komen, of is t alleen maar ff uitproberen om te kijken of t wat is? Je hart moet oprecht zijn, en je moet de touwtjes uit handen willen geven, iets dat niet makkelijk is en ook niet in 1x zal lukken. Maar vraag God je te helpen, je zal merken dat Hij het doet. Blijf alert op Hem en laat je leiden door een oprecht hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tuurlijk moet het oprecht zijn... ooit van schijnheilig gehoord?

Zeker en dat is de reden waarom ik zo fel op Michie reageer.

Quote:
Das niet echt. Denk je dat God zijn Zoon heeft opgeofferd voor mensen die het niet genoeg waarderen om zich oprecht tot Hem te keren? Lijkt me vanzelfsprekend... een bekering die niet oprecht is, is geen bekering...

wanneer is iets oprecht, stel ik moord een heel gezin uit en ik heb daar oprecht een week later spijt van en laat me bekeren. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat God je dan vergeeft en je bij hem in de hemel komt, dat is me gewoon te simpel en te onrechtvaardig.

Quote:
Wat het kost? volledige overgave, de touwtjes uit handen geven aan God, das niet zo makkelijk, maar levert wel veel op.

Als ik al gelovig zou zijn dan zou ik niet geloven in een God die de mensheid bestuurt als een poppenspeler en elke eigen verantwoordelijkheid wegneemt.

Quote:
Wat dan, zal je vragen? Nou, een leven met Hem, de moeite waard
knipoog_dicht.gif

Geen idee of dat de moeite waard is.

Overigens werpt dit wel een andere vraag op, stel ik leef een voorbeeldig leven en ik mag na mijn dood de hemel in, kan ik daar dan nog weg als het me niet bevalt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je oprecht spijt hebt van die moord, dan is God genadig genoeg ja. Daar komt de genade het podium op. Als je het over rechtvaardigheid hebt, dan ben je bij God aan het juiste adres. Maar Hij had ons zo lief, dat het Hem vreselijk pijn deed dat Hij ons, door die rechtvaardigheid, niet kon aannemen. Daar is Hij te heilig voor. Daarom is Jezus gekomen en heeft Hij het offer gebracht, waardoor zonden vergeven kunnen worden. Je moet dat alleen wel accepteren, anders zit juist die rechtvaardigheid in de weg.

En nee, met touwtjes uit handen geven bedoel ik niet dat God een poppenspeler is, sorry, stom uitgedrukt van mij. Wat ik bedoel is dat je God moet willen volgen, Hij gaat voorop, jij volgt. Tenminste, als je daarvoor kiest. Je hebt een vrije wil gekregen, want anders is het geen liefde, maar automatisme.

Maar bedenk es, als jij van iemand houdt, dan wil je graag dingen doen om hem/haar blij te maken. Zo werkt het ook met God knipoog_dicht.gif En ja, soms is dat ook iets dat je zelf niet leuk vindt, maar dan kan je er nog voor kiezen om gehoorzaam te zijn.

Geloof me, als je in de hemel bent, dan wil je niet meer weg knipoog_dicht.gif

Maar ik zou zeggen, probeer het. Satan is er ook uitgeknikkerd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je oprecht spijt hebt van die moord, dan is God genadig genoeg ja. Daar komt de genade het podium op. Als je het over rechtvaardigheid hebt, dan ben je bij God aan het juiste adres.

Maar voor de familie van het vermoorde gezin is het toch super onrechtvaardig dat al na een week iemands zonden vergeven worden omdat hij zich oprecht bekeerd heeft?

De genade van God is dan de hel van God voor de familie. Kortom ik vind het allemaal wat te gemakkelijk en te eenvoudig en dat het een beetje eenzijdig enkel en alleen vanuit de dader die spijt heeft wordt bekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En voor jezelf? Leg je niet op deze manier je hele doen en laten en de gevolgen ervan bij een ander neer zodat je zelf geen beslissingen meer hoeft te nemen en dus eigenlijk jezelf van de gevolgen vrijpleit?

Die "ander" is God en ik geloof en vetrouw op Zijn genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die "ander" is God en ik geloof en vetrouw op Zijn genade.

Ik heb er moeite mee dat een deel van de eigen verantwoordelijkheid verdwijnt als er op God zijn genade wordt vertrouwd. Het schept de mogelijkheid om fouten te maken en deze "makkelijk" op zijn genade af te schuiven en het is weer goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid