Spring naar bijdragen

Zijn alle zonden even erg?


Aanbevolen berichten

Als de familie God ook kent, dan zullen ze blij zijn dat de moordenaar tot God is gekeerd, een overwinning in Gods koninkrijk. Hiermee ontken ik trouwens niet dat het wel moeilijk voor ze is, maar juist in moeilijke tijden is God in de buurt, ik spreek uit ervaring.

Als de familie God niet kent, dan kennen ze ook de blijdschap/bevrijding achter vergeving niet. Dan heeft God ook pijn omdat Hij hen niet tot zijn gezin kan rekenen. Maar daar ligt die rechtvaardigheid weer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als de familie God ook kent, dan zullen ze blij zijn dat de moordenaar tot God is gekeerd, een overwinning in Gods koninkrijk. Hiermee ontken ik trouwens niet dat het wel moeilijk voor ze is, maar juist in moeilijke tijden is God in de buurt, ik spreek uit ervaring.

Ik spreek ook uit ervaring en ik vind de hele denkwijze te eenvoudig en te onrechtvaardig, mede omdat iedereen op de hoogte kan zijn van de bijbel en Gods woord. Dat speelt door 'vergeving' geen enkele rol meer en heeft geen gevolgen voor de persoon die al van te voren wist dat moorden nou niet echt de weg is om bij God te komen.

Quote:
Als de familie God niet kent, dan kennen ze ook de blijdschap/bevrijding achter vergeving niet. Dan heeft God ook pijn omdat Hij hen niet tot zijn gezin kan rekenen. Maar daar ligt die rechtvaardigheid weer...

Als de familie God wel kent maar niet kan vergeven dan komt er dus een moordenaar in de hemel terwijl de familie verloren gaat. Sorry maar dat vind ik oprecht onrechtvaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als de familie God ook kent, dan zullen ze blij zijn dat de moordenaar tot God is gekeerd, een overwinning in Gods koninkrijk. Hiermee ontken ik trouwens niet dat het wel moeilijk voor ze is, maar juist in moeilijke tijden is God in de buurt, ik spreek uit ervaring.

Als de familie God niet kent, dan kennen ze ook de blijdschap/bevrijding achter vergeving niet. Dan heeft God ook pijn omdat Hij hen niet tot zijn gezin kan rekenen. Maar daar ligt die rechtvaardigheid weer...

Maar God is ook rechtvaardig... Denk je dat Hij dat niet door zou hebben?

Trouwens: wij zijn God niet. Wie zijn wij dat we ons inbeelden dat we Zijn raadsbesluiten in twijfel mogen trekken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met die visie van onrechtvaardigheid moet je bij God zijn, Hij heeft dit zo bedacht en vastgesteld, daar kan ik niets aan doen.

En er is een verschil tussen God kennen en God volgen. Een heleboel mensen kennen God inderdaad, of beter gezegd, ze weten dat er een groep mensen is die beweert dat Hij bestaat. Dan moeten ze eerst nog geloven DAT Hij uberhaupt bestaat. En daarbij komt het dan nog dat je wel die keuze VOOR God moet maken... En helaas, geen keuze is ook een keuze... maar die valt niet goed uit, juist door de rechtvaardigheid van God. Hij had graag gehad dat Hij zo iedereen aan kon nemen, zonder keuze of wat dan ook. Maar helaas, juist door zijn heiligheid en rechtvaardigheid kan dat niet. Maar gelukkig bestaat er nog iets als genade en liefde...

En nee, moorden is niet een weg tot God. Je pleegt geen moorden met de gedachte, o straks ff vergeving vragen. Dat bedoelde ik met oprechtheid. Als je oprecht bent pleeg je de moorden niet, als je dat wel doet met de gedachte van, zo ff vergeving vragen, dan ben je schijnheilig. "Heer vergeef me" is geen toverformule...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]Maar voor de familie van het vermoorde gezin is het toch super onrechtvaardig dat al na een week iemands zonden vergeven worden omdat hij zich oprecht bekeerd heeft?

De genade van God is dan de hel van God voor de familie. Kortom ik vind het allemaal wat te gemakkelijk en te eenvoudig en dat het een beetje eenzijdig enkel en alleen vanuit de dader die spijt heeft wordt bekeken.

Sjaloom Hj,

Ik geloof dat als een moordenaar werkelijk berouw heeft van zijn zonden, hij vanzelf door een "hel" van pijn, zelfhaat, angst en diepe schaamte zal gaan. Hij zal dan zeker Gods toorn eerst voelen en zich beseffen wat hij nu gedaan heeft. Berouw is niet goedkoop, het kost je je volledige waardigheid. Je hebt je dan maar te leggen in Gods handen en hopen dat Hij je genadig is om met je de nieuwe weg in te slaan, met alle pijn en moeite die daarbij hoort. Hopen, uit pure nederigheid naar Hem toe, omdat je je beseft dat je geen enkel recht hebt op zijn genade, laat staan op zijn liefde.

Zelf geloof ik ook dat een dergelijk zware zonde littekens op de ziel achterlaat. Zie het als een zware wond: de arts kan je ervoor opereren en je kunt ervan genezen, maar er kunnen altijd nog littekens achterblijven. Ik geloof dat als zo'n moordenaar zich bekeert, hij dan gezuiverd zal worden van die littekens, hier of over de dood heen. Niemand zal de hemel inkomen zonder gezuiverd te zijn van wat dan ook. Je zult dus in doen en laten, woord en gedachte het goede weer moeten toelaten in je leven, zodat Gods liefde steeds ietsjes meer door je heen kan stromen.

En ja, dat is een langdurig, pijnlijk, zwaar en heel nederig proces. Mijns inziens hoort daar ook bij: het zoveel mogelijk wegnemen van de schade die je hebt veroorzaakt. Goed, je kunt een vermoord iemand niet terughalen, maar je wel heel nederig en berouwvol naar de nabestaanden opstellen en alles eraan doen om het goed te maken, ook al betekent dat dat je niets kunt doen omdat ze je niet willen zien. Met alle geduld en moed die je hebt. En je moet je dan minimaal aangeven bij de politie en de straf die je opgelegd krijgt berouwvol ondergaan. Zonder hoger beroep of iets dergelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je Robert voor je duidelijke bewoording.

Nog een toevoeging, God zal zeker ook liefdevol met je verdergaan en je inderdaad genezen. Hij is blij met je omdat je Zijn kind bent geworden, net als en jong stel dat net een (gewild) kind heeft gekregen.

Nederigheid en een moeilijke periode, dat idd, niet goedkoop, maar ook zeker en misschien nog meer, een hele overdosis goddelijke liefde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Al moet ik zeggen dat ik het met dat 'langdurige' niet eens ben. Het kan lang duren, maar dat is niet bij uitstek zo. Dat ligt denk ik vooral aan de instelling van de persoon, of hij/zij bereid is de genade van God echt te accepteren...

Sjaloom Mechila,

Over het algemeen is het bij mensen zo dat bekering, of levensheiliging, een leven lang duurt. Natuurlijk, als je God net leert kennen, dan gaat het niet meer zondigen aanvankelijk gemakkelijk af en is de liefde vurig. Maar de kracht ligt daarna in het volhouden en de verliefdheid plaats laten maken voor het houden-van. En dat duurt dan toch een leven lang. Vrijwel alle mensen struikelen regelmatig, in woord en gedachte, doen en laten. Daarom geloof ik dat bekering een proces is, en niet een eenmalig iets.

Dat is ook niet erg, God heeft alle geduld en wil je weer reinigen als je zijn liefde toelaat en het met Hem goedmaakt. We moeten dan ook niet al te enthousiast roepen dat als je eenmaal met God bent, je wel metéén ingrijpend en blijvend zal veranderen. Dat is een hoge eis die God zelf nog niet eens aan ons stelt. Hij wil alleen dat we met hem verder gaan en ons door Hem laten heiligen, laten genezen. En dat we daarvoor ons vlees leren beheersen en steeds weer voor het goede kiezen, bij elke beslissing, groot of klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja idd, ik ben met je eens dat je je leven lang aan t bekeren bent. De zogezegde staat van heiligheid halen we niet hier, daarvoor zijn we mens. Maar streven ernaar, dat is wel wat we doen, met kracht van Hem.

Dat is op zich ook niet wat ik bedoelde. Het proces dat de zonde, die je in alle oprechtheid hebt beleden, dat kan lang maar ook kort zijn. Dat is waar ik op doelde. Natuurlijk zit het litteken er hoe dan ook, dat is een feit. Maar het genezingsproces duurt bij de een lang en bij de ander korter, ook zeker afhankelijk van de zonde.

In die zin zijn we het cirkeltje weer rond, want ik denk dat de duur van het genezingsproces (onder andere...) afhangt van het soort zonde... groot of klein dus. Een moord brengt meer schade, dus ook een langer genezingsproces.

Nu denk ik niet dat je hier een schaalverdeling op af kunt stellen, alles hangt ook af van de situatie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Mechila,

O, maar dat bedoelde ik ook. De ene zonde slaat diepere wonden dan de andere. En de ene zonde laat misschien geen litteken achter, terwijl de ander misschien blijvend je ziel (en soms ook je lichaam) verminkt, zodat het je leven lang moeilijker blijft het goede te doen. Denk aan een hele zware alcoholverslaving; dat achtervolgt je leven lang. En dat hangt dus inderdaad af van de ernst van je zonde en van je intentie. Maar ook als je genezen bent, is het een levenslang proces om die zonde dan ook niet meer te begaan en zo dus je vlees te beheersen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dr is denk ik toch n subtiel verschil, tenzij je t hierin ook met me eens bent: neem idd alcoholverslaving als voorbeeld, de een worstelt er jaren mee, zn leven lang, de ander is er idd van de ene op de andere dag van af... of ok, een weekje en dan klaar, verder geen achtervolging...

het is niet zwart op wit te stellen dat het altijd een lang proces is, ook niet bij 1 specifieke zonde...

Maar verder (of ook hierin) zijn we t helemaal eens big-smile.gif

thnx voor je bijdrage smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik citeer:

Jakobus 2:

'10 Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. 11 Want hij die gezegd heeft: ‘Pleeg geen overspel,’ heeft ook gezegd: ‘Pleeg geen moord.’ Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet'.

Duidelijk toch..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Theosofisch zou dat misschien dan zo zijn maar bijbels gezien zijn het gewoon zonden. Tevens heb ik nog nooit in de bijbel het woord leermoment gezien. ''Mozes beging een fout en God zei dat het een leermoment is''. Sowieso vind ik het gewoon een woord dat het aardig bagatalliseert. Kortom: Nee, ik kan het niet vinden in die uitspraak. Al helemaal niet als ik het bijbels bekijk (voor zover dat lukt natuurlijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de ene kant kan ik me daar wel in vinden hoor, want je leert absoluut van de dingen die je meemaakt, maar moet je per sé leren van zonden? Je kunt ook zien wat anderen verkeerd doen, of proberen de consequenties te overzien voordat je de zonden begaat, gewoon kijken hoe het langs de ene weg gaat, en hoe het langs de andere weg gaat. Daar leer je toch ook van? Daar kun je toch ook je ervaringen uithalen en van leren? Daarvoor hoef je in principe niet zelf de zonde te begaan dan dus..

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid