Spring naar bijdragen

Steeds meer mensen bidden op t werk


Aanbevolen berichten

Quote:

Overigens - en Trotse Moslim moet mij maar corrigeren als 't niet klopt - mogen moslims juist niet op het moment zelf van de opgaande zon bidden, omdat dan zou kunnen lijken alsof ze de zon zelf aanbidden. Bij katholieken is dat voor zover ik weet nooit een issue geweest (maar wij knielen ook voor beelden en weten dan in ieder geval zelf drommels goed dat we die niet aanbidden
devil.gif
)

volgens mij moeten moslims richting Mekka bidden als ik het goed heb en heeft hun bidrichting niet zo veel met de zon te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

volgens mij moeten moslims richting Mekka bidden als ik het goed heb en heeft hun bidrichting niet zo veel met de zon te maken.

Nou wel een beetje. Omdat mekka binnen de keerkringen staat, staat de zon 2x in het jaar exact boven mekka. (uhmm eind mei en half juli meen ik) En als de zon dan op zijn hoogste punt zit (dan is het gebedstijd dhur) kan je door middel vd plaats vd zon makkelijk zien waar de mekka is. Als je te ver van mekka woont (10.000 km of meer) dan zie je het niet omdat de ronding vd aarde dan in de weg zit. De gebedsrichting werd vroeger uitgerekend door de astrolabium waarbij de zon een belangrijke hulpmiddel was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las laatst wel ergens (misschien kan ik het nog terugvinden) dat moslims niet willen dat een anders-gelovige langs hen loopt bij het bidden, omdat dan volgens de koran het gebed ongedaan wordt gemaakt.

Maar misschien dat Trotse-Moslim dat beter kan vertellen?

Om die reden zou ik het me kunnen voorstellen dat moslims een aparte ruimte willen hebben.

Ikzelf vind een toename van het 'bidden op het werk' trouwens wel positief, maar zou er zelf niet aan meedoen. Sowieso zou ik ook niet met anders-gelovigen samen in een ruimte willen bidden. (Ik heb alle respect overigens voor andere religies, maar ik zie mij niet als één met andere religies, zoals ik wel één ben met mede-christenen. Ik zie dan ook niets in 1 samengesmolten wereld-religie die zou bestaan uit alle 'wereldgodsdiensten'.)

Mag ik je aanraden hierover eens raad te vragen aan de heilige Geest. Mij is namelijk te verstaan gegeven dat elk mens één is met de ander. Zelfs Jezus gaf dat aan, toen hij zei dat alles wat je voor/aan een ander deed, je voor/aan hem deed. En hij maakte daarbij geen onderscheid door te zeggen "Alles wat je aan/voor iemand met een bepaalde religie doet"

Er zal ook geen wereld-religie ontstaan die betstat uit alle wereldgodsdiensten. Er zal zelfs geen religie meer zijn, omdat iedereen weet heeft van en in relatie staat met de Ene. Met een volledige openbaring voor een ieder te ervaren zullen alle gelovigen tot een helderder inzicht komen en zullen de verschillen wegvallen en alle onduidelijkheden waarover nu nog complete oorlogen worden gevoerd zullen helder zijn.

waar er twee of meer in zijn Naam vergaderd zijn, daar is Hij (wat een rotwoorden, ze beperken zo het beeld) aanwezig. Die aanwezigheid heb ik ook ervaren met andersgelovigen, en ik wens je oprecht diezelfde ervaring toe.

Verder denk ik dat de opleving van het bidden op het werk onder christenen voor een deel dank verschuldigd is aan de Moslims in onze samenleving. Ik denk werkelijk dat hun aankaarten van ruimte voor gebed op het werk het bewustzijn van christenen hebben gestimuleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als aanvulling op Barbapapa ...

Het mag niet zo zijn dat een niet-moslim niet vóór een moslim mag lopen tijdens het gebed ... terwijl moslims dit wel mogen. Zowel niet-moslims als moslims mogen niet vóór een moslim lopen tijdens het gebed. (tot ong. een half tot 1 meter). Maar hier zal je geen last van ondervinden ... zo zou je niet gauw een moslim midden in de gang zien bidden ofzo ... maar eerder in een hoekje, waarbij het zowat onmogelijk is om vóór hem te lopen.

Verder als aanvulling op Anastacia:

Het is inderdaad zo dat iedereen als gelijken is. We zijn allen kinderen van Adaam en dus zo indirect allemaal broeders en zusters van elkaar. De mensen hebben meer overeenkomsten met elkaar dan verschillen. Wel wordt er de laatste tijd door bepaalde mensen zo hard mogelijk geprobeerd om de indruk te wekken dat ´andersgelovigen´ of ´andersdenkenden´ heel andere soort wezens zijn. Terwijl de mens van nature bij zijn of haar geboorte ´goed´ is en als gelijken worden geboren. Deze wordt vervormt en veranderd in de loop der jaren door hetgeen wat deze persoon waarneemt (bijv. door zijn of haar directe omgeving).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Phew, gelukkig dat ik alle kanten op mag bidden
smile.gif

Zie je wel het mooie van de symboliek van de (christelijke) bidrichting? Overigens bid ik ook regelmatig niet naar het oosten - sowieso doe ik dat alleen tijdens mijn getijdengebed en - in een kerk op het oosten - tijdens de Mis, verder let ik er nooit op. Als ik mijn getijdengebed ergens doe waar het niet goed uitkomt (bijv. in de trein ofzo), doe ik het ook niet. Zo bindend is het dus niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

* KarinW kucht iets over erfzonde.

ik begrijp je kuch knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Maar naast de verplichte gebeden zijn er ook gebeden (smeekbede) aan God in elke richting die ze wensen in welke taal ze ook wensen. Bijv. dat je God om vergiffenis vraagt oid. Dan heb je (evenals de andere verplichte gebeden) direct contact met onze Schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we het is hebben over het Christelijk bidden,het heidens bidden,daar heeft de Christen geen boodschap ,en derhalve ook niet ter zake doende.

Tot op vandaag de dag zal men altijd met de bouw van een Kerk rekening houden dat deze west oots wordt gebouwd in alle grote denominaties vindt dat plaats,Katholiek,Orthodox,Protestants,behalve de sektes als pinkster en volle evangelie,die denken beter te weten,en al deze sektejes doen dan maar wat ,wat hun goed vinden.

Het bidden naar het oosten naar Jeruzalem naar Hem die het Eeuwig Licht is is de houding van de verwachting dat Hij wederkomt en dat buiten Hem Jezus Christus geen zaligheid is, het AD ORIENTEM is er niet voor niets,en niet voor niets vallen bij zonsopgang de eerste zonnestralen in een Kerk op het Altaar.Bidden is altijd bidden naar het Licht en waar het Licht vandaankomt en zal wederkeren op de jongste dag Jeruzalem de stad van Jezus Christus de Verrezen Heer.

Maar bidden op het werk,is een zeer goede zaak,elke bedrijf van meer dan 20 werknemers zou verplicht een Christelijke kapel moeten hebben voor meditatie en gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het daar niet mee eens. Ondanks dat wij in een op het christendom gefundeerde maatschappij leven vind ik niet dat elk bedrijf groter dan een X aantal werknemers zo'n Christelijk kapel zou moeten hebben.

Punt één vind ik dat niet kunnen omdat er steeds meer niet-christenen zijn. Het aantal moslims stijgt nog steeds in ons land en dan zou er op zo'n bedrijf ook een Islamitische bidkapel moeten komen, en voor het zelfde geldt straks ook een Hindoeïstische, en een Joodse, etc. Dat is niet te doen.

Punt twee vind ik dat een bedrijf niet verantwoordelijk moet zijn voor het op een goede manier naleven van de levensbeschouwing van de desbetreffende werknemers. Als zij zonodig in een Christelijke kapel willen bidden o.i.d. vind ik dat ze dan maar naar de dichtsbijzijnde kerk of moskee moeten gaan ofzo.

Punt drie vind ik dat je je op zo'n manier ook weer een beetje uitsluit van de samenleving, als je met zo'n instelling als 'ik wil alleen in een Christelijke kapel bidden' door het leven gaat. Zo keren we weer stukje voor stukje terug naar de tijd van de verzuiling. De christenen gaan met de christenen om en de moslims met de moslims. Als het even tegenzit krijgen we ook weer het gedoe dat je als katholiek niet met een protestant mag omgaan en andersom.

Een ander verhaal is het natuurlijk als een meerderheid van de werknemers zo'n kapel zou willen en het bedrijf er welwillig tegenover staat zo'n kapel ter beschikking te stellen.

Daarnaast vind ik het ook niet gepast van je dat je alle pinkster en volle evangeliegemeentes op één hoop gooit, en ze uitmaakt voor sekten. Prima als je dat vind, maar dat kan je ook op een andere manier brengen. Als je hier op wilt reageren prima, maar dan niet in dit topic, maar in mijn profiel ofzo. Dan kunnen we deze discussie clean houden.

Overigens is het niet de bedoeling dat jullie nu denken dat ik tegen bidden op het werk ben. Dat vind ik een prima ontwikkeling, en ik ben er ook absoluut niet tegen, maar als je dat perse in een Christelijke kapel o.i.d. wilt doen vind ik dat je maar bij een ander bedrijf moet gaan werken waar ze die mogelijkheid wel bieden. Je kunt mijns inziens niet ieder bedrijf van pakweg 20 medewerkers of groter verplichten een Christelijke bidkapel te bouwen. Hiermee zouden andere religies zich gediscrimineerd kunnen voelen en ik vind ook dat het polarisatie in de hand kan werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laten we het is hebben over het Christelijk bidden,het heidens bidden,daar heeft de Christen geen boodschap ,en derhalve ook niet ter zake doende.

Tot op vandaag de dag zal men altijd met de bouw van een Kerk rekening houden dat deze west oots wordt gebouwd in alle grote denominaties vindt dat plaats,Katholiek,Orthodox,Protestants,behalve de sektes als pinkster en volle evangelie,die denken beter te weten,en al deze sektejes doen dan maar wat ,wat hun goed vinden.

Het bidden naar het oosten naar Jeruzalem naar Hem die het Eeuwig Licht is is de houding van de verwachting dat Hij wederkomt en dat buiten Hem Jezus Christus geen zaligheid is, het AD ORIENTEM is er niet voor niets,en niet voor niets vallen bij zonsopgang de eerste zonnestralen in een Kerk op het Altaar.Bidden is altijd bidden naar het Licht en waar het Licht vandaankomt en zal wederkeren op de jongste dag Jeruzalem de stad van Jezus Christus de Verrezen Heer.

Maar bidden op het werk,is een zeer goede zaak,elke bedrijf van meer dan 20 werknemers zou verplicht een Christelijke kapel moeten hebben voor meditatie en gebed.

Gelukkig maar dat ik mijzelf niet 'pinkster' of 'volle evangelie' noem, maar 'christen' smile.gif

Op welke teksten uit het Woord van God baseer jij je opinie van de richting van het bidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tot op vandaag de dag zal men altijd met de bouw van een Kerk rekening houden dat deze west oots wordt gebouwd in alle grote denominaties vindt dat plaats,Katholiek,Orthodox,Protestants,behalve de sektes als pinkster en volle evangelie,die denken beter te weten,en al deze sektejes doen dan maar wat ,wat hun goed vinden.

Zo te lezen ben je anders zelf ook goed geïndoctrineerd door je eigen sekteleider. Kunnen we jou er ook maar beter niet bij hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Evangelischen en pentacostalen sekten noemen gaat mijns inziens inderdaad ook te ver, termeer dat de katholieke Kerk dat volgens mij niet doet. De reden dat veel katholieke kerken naar het oosten zijn gericht, zul je niet zozeer in de Schrift vinden, maar in de Traditie van de Kerk. Het oosten staat voor het Licht, omdat daar de zon opgaat, dus voor Christus. Voorheen was tijdens de Mis ook iedereen, zowel priester als gelovigen, naar het oosten gericht.

Ook nu nog kun je prima richting het oosten bidden als je dat wilt. Maar het hoeft niet. Ik zelf doe het niet, omdat dat in mijn kamer niet praktisch is. En tegenwoordig hoeven kerken volgens mij ook niet per se meer op het oosten gebouwd te zijn gebouwd. Het is dus een mooi traditioneel symbool, maar je kunt er zelf net zoveel waarde aan hechten als je wilt. Overigens is het bidden in een bepaalde richting ook iets joods: joden bidden in de richting van Jeruzalem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik respecteer ieder zijn/haar keuze om in een bepaalde richting te bidden, maar ikzelf zal alleen maar iets doen als ik het kan baseren op de Bijbel.

Dus niet meer forummen? puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

Een protestant die enthousiast zo tot Maria bidt, dat moet ik nog meemaken.
smile.gif
Nee, protestanten kunnen zich maar beter bij hun eigen tradities houden. De Rozenkrans is zoiets typisch katholieks, dat je mijns inziens jezelf als protestant niet echt serieus neemt als je haar wilt bidden. Je hoeft dan ook niet per se elkaars tradities over te nemen, om samen tot God te kunnen bidden.

Het protestantisme is een hervorming van de katholieke kerk. We staan ook die lijn. Dus overnemen zou ik niet zeggen, eerder is het dan opnieuw in gebruik nemen.

Besides, ook de katholieke kerk heeft bepaalde tradities overgenomen, zoals bijvoorbeeld het jubeljaar (Heilig Jaar) wat na het westers schisma ingesteld werd.

Maaruh, ik zie verder ook niet goed hoe ik de rozenkrans zou kunnen bidden, om de reden die Nynthe aangaf, het is niet zo protestants om een gebed tot Maria te richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ad Orientem is Latijn voor 'naar het oosten', zo wordt die bidrichting dus gewoon genoemd.

En het lijkt me een vreemd idee om alleen maar dingen te doen die gebaseerd zijn op de Bijbel. We zijn intussen tweeduizend jaar verder, de vormen die nu gebruikt worden om God te aanbidden zijn sowieso veranderd (zo staat er bijvoorbeeld ook niks in de Bijbel over fora over het geloof, of over praiseconcerten of jongerendagen of christelijke televisieprogramma's of...). Als wat je doet een mooie symbolische vormgeving is van de aanbidding van God zie ik persoonlijk niet in waarom je het niet zou willen, zo lang die aanbidding inhoudelijk wel gericht is op God zoals we die kennen uit de Bijbel, en dat is dat ad orientem ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf zie ik eigenlijk niet waarom een internetforum bijbelser zou zijn als bidden naar het oosten, zou je dat kunnen verduidelijken? Het lijken mij twee dingen die pas later uitgevonden zijn, en allebei dienen om op een niet in de Bijbel beschreven manier uitdrukking te geven aan je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is bidden naar het oosten pas later uitgevonden dan?.

Daniel deed het toch ook al?

Daniel 6

11 Toen Daniël hoorde van het besluit dat op schrift gesteld was, ging hij naar zijn huis. In zijn bovenvertrek had hij in de richting van Jeruzalem open vensters. Daar knielde hij neer, bad tot zijn God en prees hem, precies zoals driemaal per dag zijn gewoonte was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Iriacynthe: bedankt voor je uitleg. Op dit moment zie ik voor mezelf niet die extra meerwaarde, maar ik ben blij voor anderen als andere mensen dat voor zichzelf wel zo ervaren. Inderdaad staat misschien niet alles van deze tijd letterlijk in de Bijbel en moet je soms dingen afleiden uit de Bijbel. Bv. fora, praiseconcerten, jongerendagen en christelijke televisieprogamma's zou ik wel weer makkelijker van de Bijbel kunnen afleiden.

Ow, bedankt hopeloos. Ik lees nu je post. Ja, dat zou denk ik wel een goede reden kunnen zijn om hiervoor te kiezen. Als het nu ook nog in het NT zou staan, zou ik helemaal overtuigd zijn knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Iriacynthe: bedankt voor je uitleg. Op dit moment zie ik voor mezelf niet die extra meerwaarde, maar ik ben blij voor anderen als andere mensen dat voor zichzelf wel zo ervaren. Inderdaad staat misschien niet alles van deze tijd letterlijk in de Bijbel en moet je soms dingen afleiden uit de Bijbel. Bv. fora, praiseconcerten, jongerendagen en christelijke televisieprogamma's zou ik wel weer makkelijker van de Bijbel kunnen afleiden.

Dat jij die meerwaarde niet ziet is uiteraard jouw goed recht. smile.gif

Ik denk dat het zeker Bijbels te verantwoorden is om Christus te zien als het Licht, en het ad orientem is tenslotte niet meer dan een veruitwendiging van deze bijbelse symboliek. Dat je daar zelf niets mee hebt kan ik me voorstellen, maar ik vind het op zich wel mooi, ik denk dat er ook wel een zekere kracht uitgaat van het niet alleen symbolisch verwoorden van dingen, maar van het ook werkelijk uiten van die symboliek, handelingen spreken tenslotte ook aan, mensen zijn niet enkel gericht op woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat liturgie een heel bijbelse taal is, waarin onbevattelijke waarheden worden uitgedrukt in handelingen, gebeden en dus ook richtingen. De Bijbel schrijft nergens voor dat we enkel de gesproken taal daarvoor mogen gebruiken. We mogen ook gebruik maken van beeld, muziek, kunst, en dus ook liturgie. Sterker nog: de voorschriften voor het offeren waren bijzonder liturgisch te noemen. En ja, ook de Tempel was gebouwd richting... het oosten. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid