Spring naar bijdragen

Steeds meer mensen bidden op t werk


Aanbevolen berichten

HOUTEN - Het aantal christenen dat zich in de pauze op het werk terugtrekt om te bidden, blijft stijgen. Begin 2008 waren er 143 groepen geregistreerd, twintig (16 procent) meer dan begin 2007.

De groepen tellen twee tot vijftien leden.

Dat heeft Maarten Pijnacker Hordijk zaterdag laten weten. De medewerker van spoorwegbeheerder NS ProRail is coördinator bedrijfsbidstonden in Nederland en doet mee aan een bidstond bij NS in Utrecht. Hij schrijft de toename toe aan het grotere zelfbewustzijn van christenen: ze durven meer uit te komen voor hun geloof.

Pijnacker Hordijk geeft ook advies als bedrijven mensen die een bidstond willen beginnen, tegenwerken. Vaak heeft dat volgens hem te maken met een verkeerde beeldvorming bij de leiding van de ondernemingen.

(ANP)

bron: link

Ik vind dit een positieve ontwikkeling; even tot jezelf komen en tot rust komen tussen de alledaagse stress door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

bid en werk; het aloude zeeuwse credo. Zolang je werk er maar niet onder lijdt is bidden prima. Nu zie ik hier natuurlijk een makkelijk brugje naar de verplichte gebeden van moslims en ongetwijfeld een pleidooi om moslims pauzes te geven om te bidden, maar helaas pindakaas: religie is een vrijetijdsbesteding in dit land. bidden doe je maar in je pauzes of je neemt er uren voor op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bid en werk; het aloude zeeuwse credo. Zolang je werk er maar niet onder lijdt is bidden prima. Nu zie ik hier natuurlijk een makkelijk brugje naar de verplichte gebeden van moslims en ongetwijfeld een pleidooi om moslims pauzes te geven om te bidden, maar helaas pindakaas: religie is een vrijetijdsbesteding in dit land. bidden doe je maar in je pauzes of je neemt er uren voor op.

Ik mis hier een *thumbs up*-smiley.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bid en werk; het aloude zeeuwse credo. Zolang je werk er maar niet onder lijdt is bidden prima. Nu zie ik hier natuurlijk een makkelijk brugje naar de verplichte gebeden van moslims en ongetwijfeld een pleidooi om moslims pauzes te geven om te bidden, maar helaas pindakaas: religie is een vrijetijdsbesteding in dit land. bidden doe je maar in je pauzes of je neemt er uren voor op.

Ja, net als voor het roken of privé bellen/mailen smile.gif

Overigens vind ik bidden op het werk ook erg nuttig en prettig; zelf lees ik in de lunchpauze enkele hoofdstukken uit de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, je snapt het. Dergelijke hobby's spaar je maar op voor in de pauze
party.gif

Mja, er is wel weer één voordeel met bidden: dat kan ook tíjdens het werk, als dat werk zich ervoor leent. Als ik even wat 'gedachteloos' werk heb (is in mijn baan redelijk zeldzaam, maar het komt voor), bid ik bijv. vaak het Jezusgebed - of ik zet een (Deens) stukje voorgelezen Nieuw Testament op. Maar als je dan een handsfree telefoon hebt, kun je ook privé bellen tijdens het werk, zonder dat dat een probleem is knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach weet je wateengedoe2; al zou je een keer tijd vrijmaken voor een gebedje of zo. Iedereen maakt wel eens tijd vrij voor iets; alleen ik zie al weer waar dit topic heengaat. Een onzalig verbond tussen islam en christendom met als enige begunstigde islam. en waarom ook niet? christen en dhimmie (tweederangsburger) zijn toch synoniemen in de koran.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach weet je wateengedoe2; al zou je een keer tijd vrijmaken voor een gebedje of zo. Iedereen maakt wel eens tijd vrij voor iets; alleen ik zie al weer waar dit topic heengaat. Een onzalig verbond tussen islam en christendom met als enige begunstigde islam. en waarom ook niet? christen en dhimmie (tweederangsburger) zijn toch synoniemen in de koran.

We zitten op een christelijk forum, dus niets houdt je tegen om in zo'n geval op het uitroeptekentje te klikken, zodat een moddereter kan ingrijpen met zijnen/haren sterken rechterarm smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach weet je wateengedoe2; al zou je een keer tijd vrijmaken voor een gebedje of zo. Iedereen maakt wel eens tijd vrij voor iets; alleen ik zie al weer waar dit topic heengaat. Een onzalig verbond tussen islam en christendom met als enige begunstigde islam. en waarom ook niet? christen en dhimmie (tweederangsburger) zijn toch synoniemen in de koran.

verbaasd.gif Het gaat hier over bidden in vrije tijd. Dat wij het hier eens zijn met moslims staat toch los van dhimmiestatus en een onzalig verbond?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bid en werk; het aloude zeeuwse credo. Zolang je werk er maar niet onder lijdt is bidden prima. Nu zie ik hier natuurlijk een makkelijk brugje naar de verplichte gebeden van moslims en ongetwijfeld een pleidooi om moslims pauzes te geven om te bidden, maar helaas pindakaas: religie is een vrijetijdsbesteding in dit land. bidden doe je maar in je pauzes of je neemt er uren voor op.

Ach ja ... in Nederland zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden zo goed (oa. dankzij de ARBO-wet) dat er méér dan genoeg pauzes zijn om ook de islamitische gebeden in de pauze te houden ... dus daar is helemaal geen extra tijd vrije tijd voor nodig dan er al is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
verbaasd.gif
Het gaat hier over bidden in vrije tijd. Dat wij het hier eens zijn met moslims staat toch los van dhimmiestatus en een onzalig verbond?

Hij probeert het gesprek zijn kant op te 'sturen'. (zoals hij dat voorheen probeerde bij alle gesprekken waarin er enigzins een (negatief) verband kan worden getrokken met de islaam)

Dat noem ik stemmingmakerij ... maar ik ga er verder niet op in :-P

(Had ik - tussen alle slechte nieuws in de krant - eindelijk goed nieuws kunnen vinden die ik met jullie wou delen ... wordt er alsnog geneigd om er slecht nieuws van te maken)

Dus BOT:

Vinden jullie het ook al een goede ontwikkeling dat er steeds meer mensen op het werk bidden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ach ja ... in Nederland zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden zo goed (oa. dankzij de ARBO-wet) dat er méér dan genoeg pauzes zijn om ook de islamitische gebeden in de pauze te houden ... dus daar is helemaal geen extra tijd vrije tijd voor nodig dan er al is.

Indeed, aangezien moslims ook bepaalde gebeden samen mogen voegen. Ik heb een tijdje net zo vaak gebeden als gelovige moslims, dus 5x/dag en dat ging ook prima samen met mijn werktijden ('s ochtends voor het ontbijt, in de lunchpauze, na het werk naar de Mis, na de Mis thuis avondgebed en dan voor het slapengaan nog de completen).


Samengevoegd:

Offtopic, Trotse Moslim, ken jij Arabisch? Ik ben naar een CD van Khaled aan het luisteren en daar zit een liedje in waar hij herhaald 'Waharam' (met zo'n dikke Arabische h) zingt en ik wil nu eindelijk wel eens weten wat dat betekent. Toch niet 'en de harem', zeker? widegrin.gif En zoals ook in elk Arabisch liefdesliedje komt God er minstens 1x in voor ... wat betekent 'Mulik Allah', als ik nou toch bezig ben knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mijn school is er een stiltecentrum, en als ik 's middags genoeg tussenuren of zo heb, dan kan ik daar in alle rust het middaggebed bidden. Laatst was er ook een moslim die op zijn kleedje aan het bidden was. Dus zo zaten/stonden moslim en katholiek samen ieder voor zich te bidden in die afgeschermde ruimte middenin de drukte. Dat is toch wel speciaal hoor. smile.gif

Het is inderdaad geen slecht idee om te proberen op je werk of op school even tijd voor jezelf en God te nemen. Al is het maar vijf minuutjes. Het breekt zeg maar de dag een beetje en het is een klein rustpuntje tussen de productieve uren door. Tijdens het werk bidden kan natuurlijk sowieso ook, maar is wel een stuk moeilijker en niet alle werkzaamheden lenen zich daar evengoed voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op mijn school is er een stiltecentrum, en als ik 's middags genoeg tussenuren of zo heb, dan kan ik daar in alle rust het middaggebed bidden. Laatst was er ook een moslim die op zijn kleedje aan het bidden was. Dus zo zaten/stonden moslim en katholiek samen ieder voor zich te bidden in die afgeschermde ruimte middenin de drukte. Dat is toch wel speciaal hoor.
smile.gif

Dat heb ik inderdaad ook enkele malen meegemaakt, in Egypte op vakantie en in het meditation centre op Schiphol. Speciaal, ja smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Indeed, aangezien moslims ook bepaalde gebeden samen mogen voegen. Ik heb een tijdje net zo vaak gebeden als gelovige moslims, dus 5x/dag en dat ging ook prima samen met mijn werktijden ('s ochtends voor het ontbijt, in de lunchpauze, na het werk naar de Mis, na de Mis thuis avondgebed en dan voor het slapengaan nog de completen).


Samengevoegd:

Offtopic, Trotse Moslim, ken jij Arabisch? Ik ben naar een CD van Khaled aan het luisteren en daar zit een liedje in waar hij herhaald 'Waharam' (met zo'n dikke Arabische h) zingt en ik wil nu eindelijk wel eens weten wat dat betekent. Toch niet 'en de harem', zeker?
widegrin.gif
En zoals ook in elk Arabisch liefdesliedje komt God er minstens 1x in voor ... wat betekent 'Mulik Allah', als ik nou toch bezig ben
knipoog_dicht.gif

Toch nog even stiekem offtopic bloos.gif

Hij heeft het over zijn geboortestad (genaamd Wahran) althans over de mensen die vandaar waren geëmigreerd (voor een beter toekomst?) naar oa. Frankrijk.

En 'mulk' betekent bezittingen ... maar ik weet niet in welke verband dat precies wordt gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen problemen mee, ik denk dat het voor iedereen zinvol is om tussendoor een moment van stilte en rust te nemen, of je dat dan invult met een dutje, meditatie, bidden,... maakt me weinig uit. Het zou oneerlijk zijn als dit voor bepaalde mensen zou gaan dienen als excuus om meer of langer pauze te mogen nemen ofzo, maar zoals verschillende mensen al zeiden is dat blijkbaar niet nodig en kan je zo eigenlijk ook prima bidden op het werk.

Wij hebben op de faculteit trouwens een bezinningsruimte die openstaat en gebruikt wordt door mensen met verschillende geloofsachtergronden (ok ja, in principe toch, in praktijk zijn er uiteraard vooral katholieken), vind ik wel mooi, en ook al ben ik er zelf nog niet heen geweest, ik vind het positief dat die ruimte er is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

bij ons op de universiteit werden de gebedsruimtes gesloten, omdat bij een open instelling alle ruimtes open moeten zijn voor iedereen. Best aparte argumentatie.. Want ik kan me niet voorstellen dat er moslims zijn die hadden gezegd; jij mag er niet in.

Zo'n stilteruimte lijkt me wel erg bijzonder inderdaad, als mensen van alle religies daar komen om te bidden..mediteren etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bij ons op de universiteit werden de gebedsruimtes gesloten, omdat bij een open instelling alle ruimtes open moeten zijn voor iedereen. Best aparte argumentatie.. Want ik kan me niet voorstellen dat er moslims zijn die hadden gezegd; jij mag er niet in.

Belachelijke redenatie zeg. Iedereen mag daar toch binnenkomen? Ja, je moet je aan regels houden, maar dat is logisch (je mag ook niet in de gang doen wat je normaliter op de wc doet bijv.). Apropos wc's, doen ze die nou ook dicht, omdat de heren niet op de dames-wc mogen komen en vv?

Maar ik begrijp dat deze ruimtes apart voor moslims waren of werden gezien? Waren er geen christenen die er gebruik van wilden maken, dan? Op het werk heb ik de luxe van een eigen kantoor ('kluis' smile.gif), waarin ik zelfs gewoon hardop de Bijbel aan mezelf kan voorlezen. Maar was dat niet het geval, dan had ik een aparte ruimte ook wel prettig gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las laatst wel ergens (misschien kan ik het nog terugvinden) dat moslims niet willen dat een anders-gelovige langs hen loopt bij het bidden, omdat dan volgens de koran het gebed ongedaan wordt gemaakt.

Maar misschien dat Trotse-Moslim dat beter kan vertellen?

Om die reden zou ik het me kunnen voorstellen dat moslims een aparte ruimte willen hebben.

Ikzelf vind een toename van het 'bidden op het werk' trouwens wel positief, maar zou er zelf niet aan meedoen. Sowieso zou ik ook niet met anders-gelovigen samen in een ruimte willen bidden. (Ik heb alle respect overigens voor andere religies, maar ik zie mij niet als één met andere religies, zoals ik wel één ben met mede-christenen. Ik zie dan ook niets in 1 samengesmolten wereld-religie die zou bestaan uit alle 'wereldgodsdiensten'.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Barbapapa,

Je moet inderdaad niet voor hen langs lopen als ze bidden, dat wordt als onbeleefd gezien, zo had ik begrepen. Maar een moslim kan in een mogelijk onreine plaats zichzelf een reine plaats maken met een kleedje of desnoods vier voorwerpen in een rechthoek gelegd. Dus daar zou het probleem niet moeten zitten, denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las laatst wel ergens (misschien kan ik het nog terugvinden) dat moslims niet willen dat een anders-gelovige langs hen loopt bij het bidden, omdat dan volgens de koran het gebed ongedaan wordt gemaakt.

Maar misschien dat Trotse-Moslim dat beter kan vertellen?

Om die reden zou ik het me kunnen voorstellen dat moslims een aparte ruimte willen hebben.

Het enige wat ik ervan weet (of meen te weten knipoog_dicht.gif) is dat er niemand (ook geen andere moslims) net vóór een moslim langs mag lopen als hij bidt, omdat hij dan niet voor God maar voor die persoon zou knielen. Daarom wordt met een matje of anderszins, bijv door je schoenen ofzo voor je neer te zetten, een soort bid-territorium afgezet waar niemand doorheen mag lopen. Klopt dit zo, Trotse-Moslim?

Quote:
Ikzelf vind een toename van het 'bidden op het werk' trouwens wel positief, maar zou er zelf niet aan meedoen. Sowieso zou ik ook niet met anders-gelovigen samen in een ruimte willen bidden. (Ik heb alle respect overigens voor andere religies, maar ik zie mij niet als één met andere religies, zoals ik wel één ben met mede-christenen.

Ik sta hier een beetje dubbel tegenover. Ik zou neit met een niet-christen samen bidden (al heb ik wel eens met bahá'í samen gebeden bloos.gif , maar dat was nog in mijn niet-orthodox-christelijke periode. Van de andere kant geloof ik dat ook moslims (en bahá'í evenzeer) tot God bidden en heb ik er geen enkele moeite mee om met hen in één ruimte te bidden. Maar samen bidden gaat te ver, omdat er dan dus dingen bij kunnen komen die - expliciet of impliciet - niet te delen zijn, bijv. dat Mohammed Gods profeet zou zijn, of dat Jezus God is. Vergelijk het met een protestant die waarschijnlijk ook liever niet met een katholiek samen een weesgegroetje bidt of een katholiek die niet aan een protestants Avondmaal aan wil (of mag) gaan.


Samengevoegd:

Quote:

Ik zie dan ook niets in 1 samengesmolten wereld-religie die zou bestaan uit alle 'wereldgodsdiensten'.)

Tegelijkertijd met een moslim in één ruimte bidden, maakt iemand nog niet tot syncretist - zelfs niet als die iemand (as in bijv Robert en ook ik) het mooi vinden dat die moslim en hij/zij beiden tot de ene God bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid