Spring naar bijdragen

Steeds meer mensen bidden op t werk


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

@Barbapapa (waar is je leuke plaatje gebleven? knipoog_dicht.gif ); Jammer dat je dat zo ziet, vind het juist iets heel moois. Waarom zou je het precies niet willen? Want het betekent niet meteen dat je samensmelt met andere religies, toch?

Ja zat ik eerst ook aan te denken, maar volgens mij is dat niet zo, dat een ongelovige die langsloopt het gebed ongeldig maakt. Alleen als je in een bepaalde cirkel komt zeg maar;

"De Soetrah

De soetrah is een woord dat in deze context gebruikt wordt om een voorwerp aan te duiden waarmee je aangeeft dat men zich niet tussen jou en dit voorwerp mag begeven tijdens het gebed. Iemand die langs wil lopen mag dit niet doen tussen jou en de soetrah in. Hij moet dus om de soetrah heen lopen."

wateengedoe; ik weet niet of er ook christenen van gebruik maakte eigenlijk. Ik denk dat in de praktijk een stilteruimte vooral een gebedsruimte is voor moslims. Ik ken geen Christen(protestant) die er behoefte aan heeft in ieder geval, die bidden allemaal op de fiets zeggen ze altijd. smile.gif En veel katholieken zijn hier ook niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

@Barbapapa (waar is je leuke plaatje gebleven?
knipoog_dicht.gif
); Jammer dat je dat zo ziet, vind het juist iets heel moois. Waarom zou je het precies niet willen? Want het betekent niet meteen dat je samensmelt met andere religies, toch?

Barbapapa gelooft niet dat moslims God aanbidden. Als ik dat niet zou geloven, dan zou ik liever ook niet met hen in één ruimte bidden, dus in die zin snap ik het wel (ben 't er alleen niet mee eens knipoog_dicht.gif)

Quote:
Ja zat ik eerst ook aan te denken, maar volgens mij is dat niet zo, dat een ongelovige die langsloopt het gebed ongeldig maakt. Alleen als je in een bepaalde cirkel komt zeg maar;

"De Soetrah

De soetrah is een woord dat in deze context gebruikt wordt om een voorwerp aan te duiden waarmee je aangeeft dat men zich niet tussen jou en dit voorwerp mag begeven tijdens het gebed. Iemand die langs wil lopen mag dit niet doen tussen jou en de soetrah in. Hij moet dus om de soetrah heen lopen."

Maar dat geldt toch voor iedereen, ook voor moslims die langslopen?

Quote:
wateengedoe; ik weet niet of er ook christenen van gebruik maakte eigenlijk. Ik denk dat in de praktijk een stilteruimte vooral een gebedsruimte is voor moslims. Ik ken geen Christen(protestant) die er behoefte aan heeft in ieder geval, die bidden allemaal op de fiets zeggen ze altijd.
smile.gif
En veel katholieken zijn hier ook niet..

Ik bid ook wel eens op de fiets, maar doe ik dat met m'n brevier (gebedenboek), dan waaien de pagina's steeds om - bovendien kan ik niet goed met twee handen los fietsen (is wel handig met al die leeslintjes) en zou ik ongetwijfeld een keer in de sloot of tegen een boom fietsen knipoog_dicht.gif Dan maar hopen dat het tijdens het 'Eer aan de Vader, de Zoon en de H. Geest' gebeurt, want daarbij moet je voorover buigen en als je plat op je gezicht in de sloot ligt, gebeurt dat in één moeite door! party.gif

* Weg2 heeft een beeldende geest en ziet het al helemaal voor zich ... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Barbapapa gelooft niet dat moslims God aanbidden. Als ik dat niet zou geloven, dan zou ik liever ook niet met hen in één ruimte bidden, dus in die zin snap ik het wel (ben 't er alleen niet mee eens
knipoog_dicht.gif
)

Oke, dat snap ik op zich ook wel ja. Toch blijft het jammer..

Even tussendoor; geloven alle katholieken dat moslims en christenen dezelfde God aanbidden of is dat jullie (robertF. en jij) persoonlijke opinie?

Quote:

[...]

[...]

Maar dat geldt toch voor iedereen, ook voor moslims die langslopen?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hij probeert het gesprek zijn kant op te 'sturen'. (zoals hij dat voorheen probeerde bij alle gesprekken waarin er enigzins een (negatief) verband kan worden getrokken met de islaam)

Dat noem ik stemmingmakerij ... maar ik ga er verder niet op in :-P

Nou, als een moslim iets positiefs zegt over het christendom dan gaan er bij mij alarmbellekes rinkelen. Meestal omdat daarna verteld wordt dat de Islam nog veeeel beter is;

Maar ja, ik geef het toe: ik ben erg bevooroordeelt over moslims. Niet goed, wel heel begrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(@Luxuria: ja, ik moest toch een wat stoerder plaatje hebben he voor mijn avatar: er staat tóch een klein rondje met daaraan een pijltje boven mijn Icoon, dus was dat vorige plaatje te soft knipoog_dicht.gif Maar ik ben nóg niet helemaal tevreden met 't plaatje, ben nog op zoek naar iets beters.)

Ik ben benieuwd naar de volgende mening onder de christenen: zijn er katholieken die er problemen mee zouden hebben samen met protestanten te bidden of zijn er protestanten die er moeite mee zouden hebben samen met katholieken te bidden, of zou dat voor niemand een probleem zijn? (En hoe zit dat bijvoorbeeld met katholieken en pinkstergelovigen/evangelischen enz.? Of moet ik nu een nieuw topic openen? smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het geen vervelende ontwikkeling. Mensen doen zovaak dingen tijdens hun werk die er zo direct niet heel veel mee te maken hebben. En aangezien bidden door veel mensen wordt gezien als iets positiefs, heb ik liever dat ze dat dan doen zeg maar knipoog_dicht.gif Daarnaast is het uitspreken van dingen heel goed op dingen op een rijtje te krijgen voor je zelf, iets wat je bij bidden ook doet. En als je dingen op een rijtje hebt, werk je waarschijnlijk ook beter.

Zolang de andere activiteiten, in dit geval dus gebed, het uitvoeren van je taken maar niet belemmerd dan hè?

Leuk stukje TM!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik ben benieuwd naar de volgende mening onder de christenen: zijn er katholieken die er problemen mee zouden hebben samen met protestanten te bidden of zijn er protestanten die er moeite mee zouden hebben samen met katholieken te bidden, of zou dat voor niemand een probleem zijn? (En hoe zit dat bijvoorbeeld met katholieken en pinkstergelovigen/evangelischen enz.? Of moet ik nu een nieuw topic openen?
smile.gif
)

Sjaloom Barbapapa,

Dat ligt eraan. Met de gemiddelde protestant, die niet al te moeilijk doet over mijn katholiek-zijn en misschien zelfs (licht) geïnteresseerd is in andere denkwijzen dan de zijne, zou ik prima kunnen bidden. Maar met protestanten die een uitgesproken hekel hebben aan de katholieke Kerk, of aan wat zij denken dat de katholieke Kerk is, wordt het al een stuk lastiger. Het ligt er dus vooral aan hoe diegene tegenover de katholieke Kerk staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wees gegroet Maria,

vol van genade.

De Heer is met U.

Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.

En gezegend is Jezus,

de Vrucht van Uw schoot.

Dit deel kan een protestant bij mijn weten gewoon meezeggen en beamen. Dat zijn bijbelse gegevens.knipoog_dicht.gif Met het kruisteken, de geloofsbelijdenis, eer aan onze vader en het onze vader kunnen we gewoon meebidden. En bij de verscheidene geheimen hebben we geen moeite met de blijde en lichtende geheimen en kunnen we de andere deels meedoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk zou ik dat niet bidden, omdat ik (nogmaals, persoonlijk) niet geloof dat Maria me zou horen, dus heel veel nut heeft het in mijn ogen toch niet.

Toch heb ik er geen moeite mee. Ik denk dat ik best samen zou kunnen bidden, zolang mensen er maar rekening mee houden dat de ander anders bid dan je zelf gewend bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wees gegroet Maria,

vol van genade.

De Heer is met U.

Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.

En gezegend is Jezus,

de Vrucht van Uw schoot.

Dit deel kan een protestant bij mijn weten gewoon meezeggen en beamen. Dat zijn bijbelse gegevens.
knipoog_dicht.gif
Met het kruisteken, de geloofsbelijdenis, eer aan onze vader en het onze vader kunnen we gewoon meebidden. En bij de verscheidene geheimen hebben we geen moeite met de blijde en lichtende geheimen en kunnen we de andere deels meedoen.

Sjaloom Machiavelli,

Een protestant die enthousiast zo tot Maria bidt, dat moet ik nog meemaken. smile.gif Nee, protestanten kunnen zich maar beter bij hun eigen tradities houden. De Rozenkrans is zoiets typisch katholieks, dat je mijns inziens jezelf als protestant niet echt serieus neemt als je haar wilt bidden. Je hoeft dan ook niet per se elkaars tradities over te nemen, om samen tot God te kunnen bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heb ik inderdaad ook enkele malen meegemaakt, in Egypte op vakantie en in het meditation centre op Schiphol. Speciaal, ja
smile.gif

Dat heb ik ook meegemaakt in Egypte en bij een supergrote ziekenhuis in Utrecht. Was er een 'hoekje' met een Mariabeeldje, kaarsjes en een paar bijbels, en ook zo een 'islamitische hoekje' en ook zo een 'hindoestaanse hoekje'? meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Barbapapa,

Dat ligt eraan. Met de gemiddelde protestant, die niet al te moeilijk doet over mijn katholiek-zijn en misschien zelfs (licht) geïnteresseerd is in andere denkwijzen dan de zijne, zou ik prima kunnen bidden. Maar met protestanten die een uitgesproken hekel hebben aan de katholieke Kerk, of aan wat zij denken dat de katholieke Kerk is, wordt het al een stuk lastiger. Het ligt er dus vooral aan hoe diegene tegenover de katholieke Kerk staat.

Dat, en ook wat je precies samen doet, of waar je bij aanwezig bent. Ik ben één keer bij een (oecumenische) Avondmaalviering geweest (waar ik als enige niet aanging - en álle andere katholieken wel incl. de diaken, terwijl dat niet eens mag), en dat doe ik niet meer. Ook niet als het een protestantse (en geen oecumenische) dienst is, want de theologische verschillen vind ik te groot. De woorden die ik elke week (of soms vaker) uitgesproken hoor worden boven brood en wijn die dan verandern in het Lichaam en Bloed van Christus, die hoor ik daar ook en betekenen toch heel wat anders. Verder zou ik niet aanwezig willen zijn bij een volwassendoop van iemand die al als kind gedoopt is. Overigens - en dat staat los van oecumene - ook niet bij iemand die voor de tweede keer trouwt (na een scheiding). Nou kan dat in de meeste kerken niet, maar in sommige wel (bijv. de Lutherse kerken in Scandinavië) en ik ben ook wel eens bij een katholieke viering geweest waar over zo'n paar de zegen werd gevraagd (aangezien ze niet kerkelijk konden huwen). Dat doe ik dus ook niet meer. Kortom: alles waarbij iets gebeurt wat op een sacrament lijkt, maar het niet is (hertrouwen als je man/vrouw niet dood is), of het wel is maar op niet-katholieke wijze wordt toegepast (Avondmaal, overdoop).


Samengevoegd:

Quote:

Ok, tikkeltje off-topic, maar ik wist niet dat jullie in Nederland een andere vertaling bidden dan wij. Is dat ook met het onze vader zo?

Blijkbaar is internationaal bidden ook al minder evident dan je zou denken.
widegrin.gif

Ja, wij ('Ollandse katholieken, that is) gebruiken het onzevader letterlijk uit de Petrus Canisius en jullie moesten er weer zo nodig wat aan veranderen widegrin.gif (waarom eigenlijk? Ik ben er in Brecht nog niet achter kunnen komen, maar kun jij erachter komen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las laatst wel ergens (misschien kan ik het nog terugvinden) dat moslims niet willen dat een anders-gelovige langs hen loopt bij het bidden, omdat dan volgens de koran het gebed ongedaan wordt gemaakt.

Maar misschien dat Trotse-Moslim dat beter kan vertellen?

Om die reden zou ik het me kunnen voorstellen dat moslims een aparte ruimte willen hebben.

Ikzelf vind een toename van het 'bidden op het werk' trouwens wel positief, maar zou er zelf niet aan meedoen. Sowieso zou ik ook niet met anders-gelovigen samen in een ruimte willen bidden. (Ik heb alle respect overigens voor andere religies, maar ik zie mij niet als één met andere religies, zoals ik wel één ben met mede-christenen. Ik zie dan ook niets in 1 samengesmolten wereld-religie die zou bestaan uit alle 'wereldgodsdiensten'.)

Het is niet 'netjes' om over een gebedskleedje te lopen terwijl er een moslim op bid. (dat gebedskleedje is meestal ongeveer 50 cm in de breedte bij 1 meter) dus 1 meter vóór zich. Want de plek (gebedskleedje) dient 'rein' te zijn. Met 'rein' wordt er bedoeld dat het niet vies is en dat er geen urine of wat dan ook op zit. Dat is waarom de moslims op hun sokken of op blote voeten bidden. Omdat er misschien de kans bestaat dat ze op iets 'onreins' hebben getrapt buiten met hun schoenen. Voor de rest kan je gewoon naast ze staan of vóór hun lopen terwijl ze aan het bidden zijn, zolang je maar ong. 1 meter afstand houdt aan de voorkant tot de plek waar hun voorhoofd komt als ze knielen. En aan de zijkant hoef je geen afstand te houden, zolang je m maar niet wegduwt :-P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat heb ik ook meegemaakt in Egypte en bij een supergrote ziekenhuis in Utrecht. Was er een 'hoekje' met een Mariabeeldje, kaarsjes en een paar bijbels, en ook zo een 'islamitische hoekje' en ook zo een 'hindoestaanse hoekje'? meen ik.

Ah, nou dat hadden ze op die camping niet hoor. Maar wat ik wel extra mooi vond (i.t.t. op Schiphol) is dat we dezelfde bidrichting hadden. Ik bid altijd naar het oosten en in Egypte bidden de moslims ook die kant op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is er een speciale reden om naar het oosten te bidden?
smile.gif

Jup, in de richting van de opgaande zon als symbool voor de verrezen Christus. Dit is overigens voor mijn individuele (getijden)gebed vooral een keuze van mijzelf hoor. Maar wel in navolging van de normale gebedsrichting in katholieke kerken - voor de tridentijnse ('oude') Mis is het volgens mij zelfs verplicht om dat in een kerk te doen die op 't oosten gericht is.

Overigens - en Trotse Moslim moet mij maar corrigeren als 't niet klopt - mogen moslims juist niet op het moment zelf van de opgaande zon bidden, omdat dan zou kunnen lijken alsof ze de zon zelf aanbidden. Bij katholieken is dat voor zover ik weet nooit een issue geweest (maar wij knielen ook voor beelden en weten dan in ieder geval zelf drommels goed dat we die niet aanbidden devil.gif )


Samengevoegd:

Quote:

Die symboliek van de opgaande zon, en Christus als licht van de wereld, als ik het goed heb. Kerken werden vroeger ook vaak in die richting gebouwd, maar da's een beetje uit de mode geraakt.

Ja, dat krijg je met zo'n lang verhaal, dan is er altijd weer iemand sneller ... flower.gif Maar die 'mode', dat heeft dus met Vaticanum II te maken, want voor de 'nieuwe' Mis is het niet meer verplicht hem die kant op te vieren (vind ik wel jammer; ik vind de symboliek erachter prachtig en ben altijd blij om in een 'geooste' kerk* te zijn).

* Die zijn trouwens voor nog wel meer dingen handig ... ze zijn bruikbaar als kompas! (hetgeen ik dan in Antwerpen onlangs ook prompt gedaan heb) widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid