Spring naar bijdragen

Maarten Luther


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Allemaal voorbeelden hoe andere mensen zijn omgegaan met bepaalde woorden van Luther na zijn dood. Dus nogmaals:

het is de schuld van Luther dat anderen op de loop gaan met zijn woorden? Heeft Wilders ook weer een smoes...

Dat is juist precies wat Wilders zegt: dat hij niet verantwoordelijk is voor wat anderen nav zijn woorden doen. Dit is een debat waarin de mensen sterk van mening verschillen. Tegenwoordig neigt men ernaar te zeggen dat iemand gewoon kan zeggen wat hij wil en verder geen verantwoordelijkheid heeft als dit anderen inspireert tot het doen van kwaad. Ik geloof dat dit ook was wat Machiavelli werd aangerekend toen hij Il Principe publiceerde, maar misschien kan zijn naamgenoot daar meer over vertellen.

Wanneer zet iemand aan tot kwaad? Als Luther schrijft "dood aan de Joden", en iemand leest dat 100 jaar later en denkt "ik heb het altijd al stilletjes gewild, maar als zelfs Luther het zegt, dan moet ik maar eens aan de slag gaan" (absurd voorbeeld, maarja, het gaat om het idee), treft Luther dan geen enkele blaam? Ik betwijfel dat en denk dat iedereen in enige mate verantwoordelijkheid draagt voor het effect van wat hij zegt of schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oja, wat is het verschil dan? Volgens mij is inspiratie, als je het nuchter bekijkt, precies dat: het lenen/ jatten van elementen van iets of iemand anders die in je straatje liggen.

Ik vind het geen inspiratie als jij je opvattingen hebt en ontdekt dat er een Aantjes bestaat die geschikt is om te gebruiken bij het propageren van je opvattingen. Inspiratie is dat die Aantjes ook daadwerkelijk bijgedragen heeft aan je opvattingen. Het meer is dan een leuk bronnetje wat je kunt gebruiken om je opvattingen kracht bij te zetten.

Dat is het verschil wat ik ermee bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, Luthers antisemitisme kwam inderdaad niet uit het niets maar paste in het antisemitisme dat al eeuwen leefde, maar door daarin mee te gaan heeft ook Luther bijgedragen tot die traditie van antisemitisme (ok, eigenlijk klopt dat niet, antisemitisme is als ik het goed heb een betrekkelijk recente uitvinding, bij Luther en anderen was het antijudaïsme) waarin ook het nazi-denken haar wortels had. Luther kon natuurlijk niet voorzien dat men eeuwen later zes miljoen joden zou vermoorden en daarbij zijn teksten zou aanhalen als legitimatie, dat zou hij misschien zelf vreselijk gevonden hebben, maar die teksten waren er wel degelijk en hebben wel degelijk meegespeeld, al is het onrechtstreeks en binnen een lange lijn van antijudaïstische denkers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Gorthaur" schreef het volgende:

Heb je voor mij even de link naar dat stuk?

Ik wil even de bronvermelding nakijken.

Uiteraard, komen ze:

Quote:
^ "The assertion that Luther's expressions of anti-Jewish sentiment have been of major and persistent influence in the centuries after the Reformation, and that there exists a continuity between Protestant anti-Judaism and modern racially oriented anti-Semitism,
is at present wide-spread in the literature; since the Second World War it has understandably become the prevailing opinion."
Johannes Wallmann, "The Reception of Luther's Writings on the Jews from the Reformation to the End of the 19th century", Lutheran Quarterly, n.s. 1 (Spring 1987) 1:72-97.

Protestantse bron.

Verder:

Quote:
^ For similar views, see:

Berger, Ronald. Fathoming the Holocaust: A Social Problems Approach (New York: Aldine De Gruyter, 2002), 28.

Rose, Paul Lawrence. "Revolutionary Antisemitism in Germany from Kant to Wagner," (Princeton University Press, 1990), quoted in Berger, 28);

Shirer, William. The Rise and Fall of the Third Reich, (New York: Simon and Schuster, 1960).

Johnson, Paul. A History of the Jews (New York: HarperCollins Publishers, 1987), 242.

Poliakov, Leon. History of Anti-Semitism: From the Time of Christ to the Court Jews. (N.P.: University of Pennsylvania Press, 2003), 216.

Berenbaum, Michael. The World Must Know. (Baltimore: Johns Hopkins University Press and the United States Holocaust Memorial Museum, 1993, 2000), 8–9.

Met de bronnen lijkt me op het eerste gezicht weinig mis.

Met name in de Middeleeuwen waren de Christenen algemeen antisemitisch, maar Luther wordt toch wel gezien als degene die het mdideleeuws antisemitisme nieuw leven heeft ingeblazen, heeft gecontinueerd.

De Joden werden pas uit een aantal duitse staten gegooid nadat Luther de mensen hen daartoe aan had gezet. Hoe kan dat dan, MarinusCopy? Als iedereen in die tijd ongeveer even antisemitisch was?

Hier wat letterlijke woorden van Luther:

Quote:
"Wiki" schreef het volgende:

In the treatise, Luther wrote that the Jews are a "base, whoring people, that is, no people of God, and their boast of lineage, circumcision, and law must be accounted as filth."[1] They are full of the "devil's feces ... which they wallow in like swine,"[2] and the synagogue is an "incorrigible whore and an evil slut ..."[3] He argues that their synagogues and schools should be set on fire, their prayer books destroyed, rabbis forbidden to preach, homes razed, and property and money confiscated. They should be shown no mercy or kindness,[4] afforded no legal protection,[5] and these "poisonous envenomed worms" should be drafted into forced labor or expelled for all time.[6]
He also seems to advocate their murder, writing "[w]e are at fault in not slaying them."[7]

Meer info (al eerder aan bod gekomen):

Quote:
"Wiki" schreef het volgende:

]The
prevailing scholarly view[8]
since the Second World War is that the treatise exercised a major and persistent influence on Germany's attitude toward its Jewish citizens in the centuries between the Reformation and the Holocaust.

@ HenkG:

Quote:
"HenkG" schreef het volgende:

Allemaal voorbeelden hoe andere mensen zijn omgegaan met bepaalde woorden van Luther na zijn dood. Dus nogmaals:

het is de schuld van Luther dat anderen op de loop gaan met zijn woorden? Heeft Wilders ook weer een smoes...

Eerder in deze post heb ik wat letterlijke bewoordingen staan, gebruikt door Luther. Leg mij eens uit wat men daar verkeerd aan interpreteerde? Ik denk dat dat precies zo is geinterpreteerd als het bedoeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Joden werden pas uit een aantal duitse staten gegooid nadat Luther de mensen hen daartoe aan had gezet. Hoe kan dat dan, MarinusCopy? Als iedereen in die tijd ongeveer even antisemitisch was?

Nou, hooguit omdat Luthers ideeën via de boekdrukkunst een groter publiek bereikten. Overigens was de vervolging van joden een standaard gegeven in Europa. Zo had Luther in het begin juist kritiek op de anti-semitische houding van de RKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zit een atheist hier nu Luther te verdedigen?
puh2.gif

Nou, hij had een paar hele goeie dingen die de vrijheid van levensovertuiging een zet in de goede richting heeft gegeven. En verder vind ik de neiging om de grote namen van de diverse levensovertuigingen zwart te maken een beetje triest. Ja Darwin was een rascist: dat was normaal in die tijd. En ja Luther was anti-semiet: ook dat was niet bepaald een verrassing. En doet het er werkelijk toe of Adolf H. zich een christen of atheist noemde? Nou das dus een beetje mijn mening

(en ik mag graag advocaat van de duivel spelen bij tijd en wijle.)


Samengevoegd:

Quote:

Misschien omdat ie een nog grotere hekel heeft aan katholieken onder het motto 'een vijand van mijn vijand is mijn vriend'?

In feite vind ik papen leuker dan de andere christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"MC" schreef het volgende:

Nou, hooguit omdat Luthers ideeën via de boekdrukkunst een groter publiek bereikten.

Ahh. Die mensen hadden die ideeen toch al in zijn algemeenheid, zei je eerder, ze waren immers antisemitisch? Is dat dan erger geworden door Luther? Is dat niet zo'n beetje wat ik zeg? knipoog_dicht.gif

Quote:
"MC" schreef het volgende:

Overigens was de vervolging van joden een standaard gegeven in Europa. Zo had Luther in het begin juist kritiek op de anti-semitische houding van de RKK.

Ja, omdat Luther sowieso een enorme lading kritiek had op de RKK. Dat kon er vast nog wel bij. Later, toen hij zelf boeken is gaan schrijven en zijn eigen ideeen is gaan uitwerken, maakte hij het nog een stuk bonter dan de RKK in lange tijd heeft gedaan. Misschien wel ooit.

Quote:
"MC" schreef het volgende:

Nou, hij had een paar hele goeie dingen die de vrijheid van levensovertuiging een zet in de goede richting heeft gegeven.

Dat zeg ik ook he, hij heeft ook goede dingen gedaan. Maar als je je afvraagt of hij vredelievend was of niet, zoals de topicstarter, vind ik dat je hier niet omheen kan.

Quote:
"MC" schreef het volgende:

En verder vind ik de neiging om de grote namen van de diverse levensovertuigingen zwart te maken een beetje triest. Ja Darwin was een rascist: dat was normaal in die tijd. En ja Luther was anti-semiet: ook dat was niet bepaald een verrassing.

Dat is omdat die grote namen vaak een enorme invloed hebben, mensen te veel waarde gaan hechten aan alles wat ze zeiden terwijl het toch gewoon mensen waren. Met hun fouten en zwaktes.

Quote:
"MC" schreef het volgende:

En doet het er werkelijk toe of Adolf H. zich een christen of atheist noemde? Nou das dus een beetje mijn mening

Voor mij niet, dat het geen Christen is, is voor mij duidelijk. Bush noemt zichzelf ook Christen. Je bent geen Christen omdat je jezelf als dusdanig betitelt, imho.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de Lexikon für Theologie und Kirche geven Luthers werken naast een „uitgesproken zendingsdrang†ook blijk van „buitensporige woede†en een „gebrek aan nederigheid en liefdeâ€.

Toen de boerenopstand uitbrak en er in de vorstendommen veel bloed vloeide, werd Luther om zijn mening over de opstand gevraagd. Hadden de boeren gegronde redenen om over hun leenheren te klagen? Luther koos niet voor een antwoord waardoor hij de steun van de meerderheid van het volk zou behouden. Hij geloofde dat Gods dienstknechten gehoorzaam moesten zijn aan de machthebbers (Romeinen 13:1). In een openhartige veroordeling zei Luther dat de opstand krachtig onderdrukt moest worden. „Steek, sla, wurgâ€, zei hij. Dat antwoord, aldus Hanns Lilje, kostte Luther „zijn tot dan toe ongekende populariteit als volksheldâ€. Bovendien hebben Luthers latere verhandelingen over de joden die zich niet tot het christendom wilden bekeren — vooral Over de joden en hun leugens — ervoor gezorgd dat de schrijver door velen als anti-semitisch werd bestempeld.

Sinds de dagen van Luther is de lutherse Kerk nauw verbonden geweest met de politieke regeringen van de wereld. Als deze regeringen in een oorlog verwikkeld raakten, hebben de leden van deze kerk niet geaarzeld het zwaard op te nemen om hen die door deze machten als politieke vijanden waren geclassificeerd, te doden, zelfs als dit betekende een medelutheraan om het leven te brengen. Dit kwam bijzonder duidelijk tot uiting tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen Duitse lutheranen ter ondersteuning van de nazi’s tegen medelutheranen in andere landen streden. Hoe tegengesteld is dit aan het ware christendom en aan Jezus’ verklaring: „Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde onder elkaar hebtâ€! — Joh. 13:35.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm. Zo weet ik ook wel wat over Jehovah's Getuigen in Nazi-Duitsland he, die schreven een paar brieven aan de overheid waarin ze zeiden dat ze de regering steunden en niet dol waren op Joden etc.

Beetje de pot verwijt de ketel hoor, die 2e alinea.

Heeft er al één Jehovah Getuige een andere in een oorlog of conflict gedood?


Samengevoegd:

Quote:

Hmmm. Zo weet ik ook wel wat over Jehovah's Getuigen in Nazi-Duitsland he, die schreven een paar brieven aan de overheid waarin ze zeiden dat ze de regering steunden en niet dol waren op Joden etc.

Beetje de pot verwijt de ketel hoor, die 2e alinea.

Een boek die heel wetenschappelijk uit de doeken doet waar het antisemmitisme vandaan komt en is kunnen uitlopen op een holocaust :In Gods Naam van David I.Kertzer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het zo: heel de wereld had de Holocaust nodig om in te zien dat anti-semitisme iets verschrikkelijks was. Ik denk dat Europeanen van alle levensbeschouwelijke geaardheden zich schuldig hebben gemaakt aan de holocaust. Tot en met de gevangenen in de kampen aan toe!! Laten we ajb niet elkaar de zwarte piet toespelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Uiteraard, komen ze:

Ik vroeg de link, de URL van waar je het vandaan haalde. Zo dat ik zelf de annotatie kon volgen. Dus waar de voetnoten staan, welke beweringen er aan gekoppeld worden, van wie ze afkomstig zijn, die dus.

Dus ik zou het op prijs stellen als je me de hyperlink van die "wiki" zou willen geven.

Zou je me die willen geven?

Of het een protestant is kan me trouwens betrekkelijk weinig schelen. Ik ben benieuwd naar de geschiedwetenschappelijke achtergrond en de context van de bewering.

Wat luther heeft gezegd is mij ook wel bekend, maar het ging mij om die eerder geplaatste specifieke beweringen over de inspiratie en betekenis...

Je haalt er nu van alles bij wat voor mijn vraag niet zo relevant is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar kan iemand mij behalve de link die ik van wikipedia heb, andere links geven waarin wordt uitgelegd hoe Luther dacht over het gebruik van geweld en hoe hij dacht over de religieuze legitimatie ervan? Alvast bedankt!

gr. mackie


Samengevoegd:

Overigens bedoelde ik niet Martin Luther King...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou bijvoorbeeld eens een kijkje kunnen nemen in zijn grote catechismus waar hij ingaat op het vijfde gebod. Dan is het mogelijk om op basis daarvan zelf een oordeel te vormen over de standpunten van Maarten Luther.

Hier zijn mening over het vijfde gebod:

link

Mocht je interesse verder gaan dan kan ik je de rest van de website ook aanraden, je komt er op een hele aardige manier in aanraking met Luthers leven en werk:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid