Spring naar bijdragen

Getuigen is niet passend in de kerk


Getuigenissen geven in de kerkdienst   

  1. 1. Getuigenissen geven in de kerkdienst

    • Behoord een onderdeel te zijn van de samenkomst
      4
    • is onbijbels
      3
    • is opbouwend
      19
    • ???
      2


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn aandacht werd getrokken naar een stuk op de voorpagina van Credible. het ging over het volgende:

\"Getuigenis niet welkom in de kerkdienst\"

link

Ik zelf vindt dat dit wel een onderdeel kan zijn van een kerkdienst,

\"... telkens als gij samenkomt, heeft 'n ieder iets :

een psalm, of een lering, of een openbaring, of een tong, of een uitlegging ; dat alles moet tot stichting geschieden ...\" {1-Cor 14:26}

Hoe denken jullie hier over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 98
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

De dominee heeft gelijk, hoort niet in een dienst thuis.

De keuzemogelijkheden zijn wel extreem beperkt trouwens. De keuze is dus: hoort niet in de dienst (of viering) thuis. Die staat er niet, dus ik kies niks...
widegrin.gif

Probeer dat eens bijbels te weerleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik mis de optie, niet in de eredienst, maar wel op andere momenten

Je hebt gelijk ik wilde hem aanpassen maar ik was te laat, dan had ik dat binnen 5 minuten moeten doen.


Samengevoegd:

Ik denk wel dat een getuigenis gebracht kan worden in een ere dienst, volgens mij kan je God daar mee verheerlijken. En het is tot opbouw van het lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat een viering of eredienst daarvoor niet zo geschikt is. Een viering is toch vooral bedoeld om tot God te bidden en naar zijn Woord te luisteren. En natuurlijk nog meer, als je met een viering van doen hebt waarin sacramenten worden toegediend. Maar in bijvoorbeeld catechesegroepjes, als artikelen in het kerkblad, of gewoon op andere gelegenheden dan een viering kunnen getuigenissen juist weer heel mooi en zingevend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Getuigenis is ontzettend belangrijk, en hoort zeker thuis in de dienst. Een getuigenis heeft kracht, en ik heb vaker gehoord dat een getuigenis ook meteen profetisch is, wat dus betekent dat wat er verteld wordt in de getuigenis, bijvoorbeeld een genezing, direct weer gebeurt. En genezing hoort sowieso thuis in de dienst knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal,

Mijn aandacht werd getrokken naar een stuk op de voorpagina van Credible. het ging over het volgende:

\"Getuigenis niet welkom in de kerkdienst\"

Ik zelf vindt dat dit wel een onderdeel kan zijn van een kerkdienst,

\"... telkens als gij samenkomt, heeft 'n ieder iets :

een psalm, of een lering, of een openbaring, of een tong, of een uitlegging ; dat alles moet tot stichting geschieden ...\" {1-Cor 14:26}

Hoe denken jullie hier over?

is een "getuigenis" een "psalm", is het een "lering", is het een "openbaring", iets in "tongentaal" of een "uitlegging"? Volgens mij niet, dus op basis van 1 Kor.14 gaat het niet werken

(niet gestemd omdat de poll opties te beperkt zijn)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens moet ik zeggen dat getuigenissen die hier en daar in vieringen van baptistengemeenten heb gehoord, me nooit hebben gestoord. Vaak vond ik het ook best wel wat hebben; het kan bemoedigend en inspirerend werken als iemand een ontroerend verhaal heeft. Ik denk daarom wel dat zo'n getuigenis helemaal niet erg hoeft te zijn. Maar dan wel het beste aan het begin of het einde van de viering (en sowieso niet in een Mis).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

is een "getuigenis" een "psalm", is het een "lering", is het een "openbaring", iets in "tongentaal" of een "uitlegging"? Volgens mij niet, dus op basis van 1 Kor.14 gaat het niet werken

En zelfs áls het wel in dat vers in te lezen zou zijn, dan nog heb je met de context van dat vers te maken. Paulus beschrijft in dit vers hoe het in de gemeente van Korinte toegaat. Daar gaat hij hierná iets over zeggen. Hij gaat al die verschillende uitbundige inbreng in de erediensten reguleren, ordenen, beperken, onder het motto: 'want God is geen God van wanorde, maar van vrede'; de gemeente van Korinte moet niet eigenwijs zijn.

Op basis van die context kun je dus niet zeggen: 'als het in 1 kor 14: 26 genoemd staat, is het bijbels, dus prima'. Maar eerder: 'als het in 1 kor 14: 26 genoemd staat, heeft Paulus ervoor gewaarschuwd dat het niet ten koste moet gaan van Gods orde in de dienst'.


Samengevoegd:

Overigens, als je 1 kor 14:26 graag heel serieus wil nemen, waarom dan niet ook 1 kor 14:34-37? (oftewel: waarom zouden vrouwen in de eredienst dan wél mogen getuigen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

is een "getuigenis" een "psalm", is het een "lering", is het een "openbaring", iets in "tongentaal" of een "uitlegging"? Volgens mij niet, dus op basis van 1 Kor.14 gaat het niet werken

(niet gestemd omdat de poll opties te beperkt zijn)

Het gaat erom dat een ieder iets heeft wat opbouwend is voor de gemeente

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik me bedenk: Vaak heb ik getuigenissen gehoord van mensen die al een tijdje gevolgd werden. Bijvoorbeeld dat er telkens voorbeden werden gedaan voor iemand en dat deze persoon later een getuigenis komt geven. Of een zendeling die de gemeente financieel steunt. Op deze manier krijg je wel een proces waarbij mensen in de gemeente zich verbonden voelen met elkaar. Ik vind het ook altijd wel fijn om te weten hoe het nu met iemand gaat als hij of zij net iets heeft meegemaakt en hoe hij God daarin ervaren heeft.

Ik denk dat een getuigenis ook opbouwend voor je geloof kan werken. Als iemand bijv in een soortgelijke situatie zit, het even niet meer ziet zitten en het verhaal hoort, kan dat die persoon hoop geven. Nogmaals een bevestiging te krijgen dat God het in zijn hand houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de gereformeerde traditie is de eredienst de dienst van Gods Woord het is de plek om onderwijs te ontvangen van God door de prediking van het Woord. (Overigens zijn er in Grefoland heel wat ontwikkelingen met betrekking tot de eredienst waar het Woord (Prediking) niet meer zo centraal staat).

Er is niets mis met persoonlijke getuigenissen, maar als het goed is, is er een relatie met God en ik moet eerlijk zeggen, ik ken weinig mensen die heel veel over van alles binnen hun relatie (tussen man en vrouw) vertellen aan een hele grote groep. Het is iets intiems.

Kortom, geen enkel probleem met de getuigenis, maar doe maar niet in de eredienst (tenzij het een belijdenisdienst is, dan zou het kunnen zijn dat er een stukje vrij gemaakt kan worden gemaakt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen 19:10

      

En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.

Dit zegt genoeg voor mij. Getuigenis betekend in de oorspronkelijke taal: doe het nog een keer. Zodra je stopt met het vertellen van God's daden stoppen ook de wonderen en tekenen. Ook de Psalmen staan vol met de daden van God en dat je je daar elke dag weer over kan verheugen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Openbaringen 19:10

      

En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.

Dit zegt genoeg voor mij. Getuigenis betekend in de oorspronkelijke taal: doe het nog een keer. Zodra je stopt met het vertellen van God's daden stoppen ook de wonderen en tekenen. Ook de Psalmen staan vol met de daden van God en dat je je daar elke dag weer over kan verheugen.

Het gekke is dat vele getuigenissen die worden gegeven binnen de evangelische kerken tot eer van de persoon zelf zijn. (I been there, done that...)

Met enige regelmaat zie je een soort van dramatisch verleden waaruit Jezus hen dan verlost heeft of zou hebben. Een getuigenis waar de doop op volgt, zonder getuigenis geen doop. Toch kan men dit niet Bijbels weerleggen, daar werden mensen gedoopt zonder een grootst verhaal vooraf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Openbaringen 19:10

      

En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie.

Dit zegt genoeg voor mij. Getuigenis betekend in de oorspronkelijke taal: doe het nog een keer. Zodra je stopt met het vertellen van God's daden stoppen ook de wonderen en tekenen. Ook de Psalmen staan vol met de daden van God en dat je je daar elke dag weer over kan verheugen.

Het woord voor "getuigenis" wat hier gebruikt wordt, is "martyria":

1) a testifying

a) the office committed to the prophets of testifying concerning future events

2) what one testifies, testimony, i.e. before a judge

(strongs 3141)

het wordt in de evangelieën vaak gebruikt als het om de rechtzaak gaat waarin Jezus veroordeeld wordt (zie hier). Het is dus niet (per definitie) een getuigenis zoals wij dat woord meestal gebruiken, maar een getuigenis zoals je voor een rechtbank hebt, een uiteenzetting van feiten, een (oog)getuigenverslag, een weergave van de waarheid (hopelijk), etc.

We moeten dus getuigen van de waarheid van Jezus, maar dat betekent dus wel dat dat "getuigen" sterke associaties heeft met rechtzaken qua terminologie. Het gaat om getuigen in de zin van de waarheid vertellen als (oog)getuige. Ik weet niet of dat de inhoud is van de vele getuigenissen die in kerkdiensten gehouden worden, maar daar zou het wel om moeten draaien bij een getuigenis?

En dan is het nog maar de vraag of een dergelijk getuigenis in de dienst thuishoort of elders. Ik kan zo snel geen voorbeeld geven van een persoonlijk getuigenis in een OT of NT-dienst ergens in de bijbel. Een dergelijk getuigenis kan in ieder geval wel erg opbouwend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En dan is het nog maar de vraag of een dergelijk getuigenis
in
de dienst thuishoort of elders. Ik kan zo snel geen voorbeeld geven van een persoonlijk getuigenis
in
een OT of NT-dienst ergens in de bijbel.

Twee zielen, één gedachte... en dat dan ook nog eens op hetzelfde tijdstip gepost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Getuigenissen van mensen die vertellen over hoe God in hun leven heeft gewerkt, horen niet thuis in de eredienst. ,,Waar de mens centraal komt te staan, is de eer aan God in het geding.''

Hier ben ik het in ieder geval niet mee eens. Getuigenissen draaien juist om God. Ik heb bij een getuigenis nog nooit het idee gehad dat de mens centraal stond eigenlijk....

Verder zou ik eigenlijk ook geen redenen kunnen bedenken waarom een getuigenis niet binnen de dienst thuis zou horen.

Ik zou er persoonlijk dus geen enkel probleem mee hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben wel eens getuigenissen.

Dat zijn lang niet allemaal hele wonderlijke supergenezingen met bliksems verhalen ofzo. Soms getuigt er wel iemand van dat die bijvoorbeeld genezen (zonder die bliksems) is, maar vaak over hoe God de persoon geholpen heeft in moeilijke tijden, of hoe God iemand weer terug naar het geloof gebracht heeft, etc.

Zaken die erg mooi zijn, maar als je om de spektakel verhalen komt het vaak een tegenvaller zal zijn.

Zoals Hopeloos al schreef 'Getuigenissen draaien juist om God.' Niet om de persoon die het vertelt, niet om een hoop spektakel zucht oid.

Getuigenissen hebben we wel in bijv. een getuigendienst (ik meen één keer per jaar) waar tijd ingepland is. Soms ook wel eens een getuigenis in een reguliere kerkdienst. Altijd ordelijk, ingepland in de tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gekke is dat vele getuigenissen die worden gegeven binnen de evangelische kerken tot eer van de persoon
zelf
zijn. (
I been there, done that...
)

Laatst zag iemand een protestantse kerkdienst (zo'n plaats waar christenen samen kwamen) en de dominee kwam er eerlijk voor uit dat hij niet gelooft in de lichamelijke opstanding van christus.

Daar zie je maar weer. De kerk predikt vrijzinnigheid.

Dan is het niet zo gek dat mensen gewoon thuis blijven.

"been there, done that"

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid