Spring naar bijdragen

Het Nederlandse Koningshuis


Het Nederlandsche Koningshuis  

  1. 1. Het Nederlandsche Koningshuis

    • Afschaffen geldverkwsting
      10
    • Niet mijn ding
      6
    • Mwha t heeft wel wat
      10
    • Behoud het koningshuis!
      18


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik ben erg voor een gekozen staatshoofd met weinig macht.

De werkelijke macht moet bij het parlement liggen.

(dus geen presidentiele-democratie, zoals USA, Rusland, etc)

En wat zou de meerwaarde hiervan zijn tov. de huidige situatie. In effect verandert er dan namelijk niets.


Samengevoegd:

Quote:

Er is een ding dat ik raar vind aan het het hele koningingebeuren. We hebben op school lmet staatsinrichting geleerd dat de monarch in NL in principe voor de sier is, de macht ligt bij het parlement. Maarrr, de koning(in) heeft wel invloed. En wat het is, mogen we niet weten. Het geheim van Noordeinde, ziet u. Ik vind het niet zo passen in het concept van een moderne, liberale, democratische staat. Jullie ideeen?

Het past er misschien niet mooi naadloos in en in sommige opzichten is het wellicht een verouderd concept, maar het is wel een concept dat werkt. Onze koningin staat, ondanks haar voorkeuren, vrij duidelijk boven de partijen, is een uitstekend ambasadricce (of hoe de correcte spelling ook is) en symbool voor ons land.

Doordat zij niet gekozen is, niet gebonden aan een beperkt ambsttermijn en van jongs af aan hiervoor opgeleid is hebben wij een proffessioneel staatshoofd die niet onderhevig is aan de waan van de dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het past er misschien niet mooi naadloos in en in sommige opzichten is het wellicht een verouderd concept, maar het is wel een concept dat werkt.

Eh.... in de wedstrijd het werkt versus het werkt niet staat het anders 2-4. Met Willem I, Willem II en vooral Willem III werkte het niet. Ook bij Juliana was het geregeld een puinzooi - ook al was het volk daar dol op, voor de regering van het land was het niet goed. Feitelijk hebben alleen Wilhelmina en Beatrix hun werk goed gedaan.

Quote:
Onze koningin staat, ondanks haar voorkeuren, vrij duidelijk boven de partijen, is een uitstekend ambasadricce (of hoe de correcte spelling ook is) en symbool voor ons land.

Doordat zij niet gekozen is, niet gebonden aan een beperkt ambsttermijn en van jongs af aan hiervoor opgeleid is hebben wij een proffessioneel staatshoofd die niet onderhevig is aan de waan van de dag.

In de geschiedenis ligt genoeg te bewijs om de bewering dat iemand die niet gekozen, niet gebonden aan een ambtstermijn en van jongs af aan is opgeleid voor de functie ook daadwerkelijk professioneel zal zijn, effectief te ontkrachten.

Ik verbaas me er altijd weer over als mensen een principiële discussie over monarchie versus democratie weten te verengen tot een functioneringsgesprek over Beatrix.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Sacerdos vergeet idd dat de Republiek in feite een monarchie was met de Oranjes aan het hoofd. Alleen heeft dit eventjes moeten groeien. In de 17e eeuw was er denk ik écht sprake van een Republiek, Maurits en Frederik Hendrik moesten zich nog echt bewijzen. Maar die laatste heeft een monarchie gevestigd zou je kunnen zeggen, ook al was Johan de Witt een incidentje natuurlijk. Juist toen is die irrationele liefde van het volk voor de Oranjes op z'n dodelijkst geweest.

Verder hulde aan Sacerdos. Zijn argumentatie wordt onderschat in dit topic. En leve de republiek. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid