Spring naar bijdragen

Het Nederlandse Koningshuis


Het Nederlandsche Koningshuis  

  1. 1. Het Nederlandsche Koningshuis

    • Afschaffen geldverkwsting
      10
    • Niet mijn ding
      6
    • Mwha t heeft wel wat
      10
    • Behoud het koningshuis!
      18


Aanbevolen berichten

Wat vind Credible nou over het nederlanse koningshuis?

persoonlijk heb ik er niet zoveel aan, in mijn ogen geldverspilling en niet echt nuttig, maar goed ik heb dan ook niet zoveel met cultuur etc.

Wat is jullie mening koningshuis per direct afschaffen of moet iedereen koningshuis gezind zijn? knipoog_dicht.gif

uiteraard komt is er een poll

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Persoonlijk heb ik weinig met ons koningshuis, te weinig stijl, te gewoontjes en trouwen beneden hun stand, dat wil niet zeggen dat het afgeschaft moet worden. Buiten dat iets dergelijks lastig te realiseren valt is het koningshuis ook een belangrijk instituut.

Het zorgt voor een zekere continuiteit en geeft ons een symbool dat boven de partijen staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zonder koningshuis geen koninginnedag widegrin.gif

nee, ik vind het koningshuis wel heel leuk, ik ben wel oranjefan, maar tegelijk ben ik het er wel mee eens dat er veel te veel geld naartoe gaat..

volgens mij kunnen ze het best met wat minder af..

Mr afschaffen, nee, das zeker niet mijn idee

leuk toch, lieve prinsesjes smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder erger ik me altijd aan de EO-bode waar wordt gedaan alsof God het koningshuis heeft ingesteld. Dat is pas middeleeuws.

Dan heb je de bevindelijk-gereformeerden nog niet meegemaakt, die zijn nog een tandje erger. clown.gif

Eens met Eru-lief en Mach.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houden!

Laat ik het zo zeggen. Democratie is niet al te best. Maar het is altijd nog veel beter dan alle alternatieven.

Zo ook met de onze constitutionele monarchie zoals wij die hebbem. Nadelen? Zekers.. Maar wel met de minste nadelen ten opzichte van alle alternatieven.

Ons staatsbestel is niet ideaal, maar het is het beste van de hele wereld omdat er geen alternatieven zijn die beter zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het hoeft niet perse weg, zolang het maar volledig ceremonieel wordt zoals in Zweden. Dus geen burgemeesters meer die door de koningin benoemd worden.

Dat zou inderdaad een verbetering zijn.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dan heb je de bevindelijk-gereformeerden nog niet meegemaakt, die zijn nog een tandje erger.
clown.gif

En dat terwijl de oranjes behoorlijk vrijzinnig zijn. widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ons staatsbestel is niet ideaal, maar het is het beste van de hele wereld omdat er geen alternatieven zijn die beter zijn

Wat is het voordeel van het Nederlandse model tov. het zweedse model?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Afschaffen die rotzooi. Nederland wás al een republiek, dus waarom kan het dat nu niet weer worden?

Ik zie meer in een vazalstaat van het Vaticaan. smile.gif

Een republiek is ook niet zo'n beste oplossing. Kostenbesparend zal het niet echt zijn ivm verkiezingscampagnes en andere onzin. Daarnaast kan een verkiezing voor een president het volk in twee groepen verdelen. Zo als regelmatig in de VS gebeurd. Dat is schadelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zie meer in een vazalstaat van het Vaticaan.
smile.gif

Een republiek is ook niet zo'n beste oplossing. Kostenbesparend zal het niet echt zijn ivm verkiezingscampagnes en andere onzin. Daarnaast kan een verkiezing voor een president het volk in twee groepen verdelen. Zo als regelmatig in de VS gebeurd. Dat is schadelijk.

Al goed, ik ben verder niet kritisch. Zet maar een Habsburger op de troon dan for old times sake. Zolang we die Oranjes maar kunnen lozen. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het koningshuis moet gewoon blijven. Het is een prachtige vertegenwoordiging van Nederland in het buitenland, het is een stuk traditie en een samenleving die haar tradities weg wil gooien begrijpt niet wat een samenleving onder meer in stand houdt. Met de Oranjes hebben we een mooi Nederlands symbool waarmee we kunnen meeleven. Bovendien is het mooi om te zien dat er in elk geval één familie in Nederland is die van etiquêtte weet. puh2.gif

Het koningshuis louter ceremonieel maken is prima, maar dan vind ik wel dat de koningin stemrecht moet krijgen en de ministriële verantwoordelijkheid wat losser mag worden gemaakt. Anders mag de koningin helemáál niks meer zeggen of doen op politiek niveau en dat lijkt mij niet echt eerlijk naar haar toe, zeg maar. Ook zij is immers staatsburger van Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Afschaffen die rotzooi. Nederland wás al een republiek, dus waarom kan het dat nu niet weer worden?

Omdat het niet praktisch is en er geen draagvlak voor is. Het Republikeins genootschap leidt een zieltogend bestaan en de populariteit van de Oranjes is groot, zeker met die blagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weg met die bullshit.

Het is inderdaad een mooi stukje folklore, maar Sarkozy wordt toch een tikkeltje serieuzer genomen in politiek opzicht dan Beatrix. Breekijzeren kunnen we op zat andere manieren ook. Nederland is bepaald niet machtig, sterker nog, onze machtigste periode was nu juist de enige in onze geschiedenis waarin we géén koning of koningin hadden. Alle kwaliteiten die men zo "onmisbaar" acht aan het koningshuis, zijn eenvoudig op te vangen in een republiek. Anderen doen dat ook, dus wij kunnen het ook. De Oranjes zijn 100% misbaar.

Maar, als dat allemaal niet haalbaar is (ik ben in principe republikein, niet dat ik iets tegen koningshuizen op zich heb, wat mij betreft schaffen we de hele adel af (wat er nog van over is), en daarmee dus ook het koningshuis), dan toch maar dat Zweedse model. Óf maak Trix écht staatshoofd, met verantwoordelijkheid enzo, een president met een kroon zeg maar, dan kunnen we haar tenminste afrekenen op haar prestaties.

Maarja, 't is een kwestie van smaak. Als ons systeem objectief het beste ter wereld is, dan is het toch gek dat wij de enigen zijn die erin geloven. Kortom, dat is niet zo, het is een systeem, met voor- en nadelen, en wat je het beste vindt, tsja...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Nederlandse koningshuis is het mooiste culturele erfgoed dat we kunnen wensen. Onder andere de verbondenheid met de geschiedenis komt er in tot uitdrukking. De onafhankelijkheid van ons land wordt gesymboliseerd door het huis van Oranje. Niet in de laatste plaats door de band met de man die zich ongetwijfeld de grootste Nederlander alle tijden mag noemen: Willem van Oranje.

Ook ben ik een tegenstander van het verder uitkleden van de koninklijke bevoegdheden. Als wij willen dat ons staatshoofd een monarch is dan zullen we moeten aanvaarden dat daar enkele privileges aan vast zitten. We kunnen niet enerzijds zeggen dat we een koning of koningin aan het hoofd van de natie willen hebben en anderzijds haar iedere verantwoordelijkheid ontnemen. Op een koning van spek en bonen, naar Zweeds model zit niemand te wachten.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Al goed, ik ben verder niet kritisch. Zet maar een Habsburger op de troon dan for old times sake. Zolang we die Oranjes maar kunnen lozen.
rofl.gif

Stel ik hier enig rooms-katholiek oud zeer vast...? crysmile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]Wat is het voordeel van het Nederlandse model tov. het zweedse model?

Het voordeel ten opzichte van die Zweedse poppenkast is dat wij een koningin hebben die de naam koningin nog dragen mag en dat ze in Zweden het koningschap hebben gedegradeerd tot handjes geven en zwaaien. Dat heeft niets meer met het staatshoofd zijn te maken.


Samengevoegd:

Quote:

Afschaffen. Het is middeleeuws dat een persoon staatshoofd word, en niet democratisch gekozen is.

Middeleeuws? Ik zou bijna zeggen prehistorisch...

Maar goed, dat feit op zich zelf zegt helemaal niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat vind Credible nou over het nederlanse koningshuis?

persoonlijk heb ik er niet zoveel aan, in mijn ogen geldverspilling en niet echt nuttig, maar goed ik heb dan ook niet zoveel met cultuur etc.

Wat is jullie mening koningshuis per direct afschaffen of moet iedereen koningshuis gezind zijn?
knipoog_dicht.gif

uiteraard
komt
is er een poll

Helemaal mee eens!! Afschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja inderdaad, dat ding kost meer aan onderhoud dan dat ie gebruikt wordt. Zelf ben ik ook voorstander van een republiek. Al dat poes pas met etiketten enzo echt niet belangrijk in mijn ogen. Trixie behoort tot 1 van de rijkste mensen ter wereld met dr 2,5 miljard dollar. Zelf had ik dit bedrag nog wat hoger geschat maar goed elke dag een nieuwe hoed is ook niet goedkoop puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja inderdaad, dat ding kost meer aan onderhoud dan dat ie gebruikt wordt. Zelf ben ik ook voorstander van een republiek. Al dat poes pas met etiketten enzo echt niet belangrijk in mijn ogen. Trixie behoort tot 1 van de rijkste mensen ter wereld met dr 2,5 miljard dollar. Zelf had ik dit bedrag nog wat hoger geschat maar goed elke dag een nieuwe hoed is ook niet goedkoop
puh2.gif

Volgens mij is dit al oud nieuws. Volgens mij waren bij die berekeningen de onroerende zaken meegerekend. Deze zijn echter van de staat en niet van Beatrix zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid