Spring naar bijdragen

De Nationale Bijbeltest 2007


Aanbevolen berichten

Aankomende dinsdag om 20:25 op Nederland 2 is het weer zo ver, de nationale Bijbeltest.

De TVgids.nl zegt er het volgende over;

Quote:

Thema: De vreemdeling en de Bijbel. Bekende Nederlanders zoals Herman Finkers, Ernst Daniël Smid, Marian Mudder, Frans van Deursen, Marc de Hond, Sharon Kips én kleurrijke groepen uit de samenleving worden op speelse wijze getest op hun Bijbelkennis. Wie weet het meest over de Bijbel op het gebied van humor, liefde en symbolen? In diverse categorieën strijden verschillende publieksgroepen tegen elkaar, live in de studio. De Gereformeerden uit Staphorst binden de strijd aan met de Katholieken uit Limburg, maar ook worden de lammen en de blinden onderworpen aan de Bijbeltest. Misschien zorgen de boeddhisten, islamieten en joden voor een verrassende winnaar? Met een categorie Bijbel en Humor maakt Herman Finkers in ieder geval een goeie kans om als onderdeel van het vak prominenten een goeie voldoende te halen! Vreemd Toeristen, zakenlieden, sporters bij Nederlandse voetbalclubs, vluchtelingen, asielzoekers en illegalen. Omgaan met vreemdelingen is iets van alle eeuwen. Maar wie is eigenlijk de vreemdeling? Is dat de niet-Nederlander of ook degene die zich vreemd voelt in onze hedendaagse maatschappij? Vreemdelingen kom je overal tegen. De ene vreemdeling wordt omarmd, de andere is op een minder positieve manier onderwerp van maatschappelijk debat. De problemen zijn niet nieuw, de kansen zijn niet nieuw, maar elke tijd vraagt om een eigen invulling. De Bijbel biedt talloze aanknopingspunten als het gaat om het omgaan met vreemdelingen. En misschien is zo'n vreemdeling wel de winnaar van de Nationale Bijbeltest van dit jaar!.

Of ikzelf meedoe weet ik nog niet. Wellicht de dag erop of dezelfde avond via internet. Daarnaast staan katholieken leken niet echt bekend als Bijbel lezers (alhoewel mijn score vorig jaar erg redelijk was, al zeg ik het zelf).

Bij deze dus een topic waar we over de Bijbel test kunnen praten. Het kan me zo voorstellen dat er net als vorig jaar weer wat discutabele vragen inzitten. En natuurlijk kunnen we ook de scores hier neerzetten.

Score lijst:

widegrin.gif 10 Jipke

applaus-smiley.gif 9,5 Kimberly-18

applaus-smiley.gif 9,3 Jellyfish

big-smile.gif 8,8 ?eva-

big-smile.gif 8,8 Hester

big-smile.gif 8,6 KennethB

big-smile.gif 8,6 wateengedoe2

big-smile.gif 8,5 Marieke

big-smile.gif 8,3 Pius_XII

big-smile.gif 8,3 Raido

big-smile.gif 8,1 Audiophile

big-smile.gif 8,1 holla

big-smile.gif 8,1 Joëlle

big-smile.gif 8,1 Nunc

big-smile.gif 8,1 Rafox

big-smile.gif 8,1 snuffie

big-smile.gif 8,1 The Black Mathematician

big-smile.gif 8,1 TimonK

big-smile.gif 8,1 zoveel vragen nu nog antwoorden

smile.gif 7,9 Gilrea

smile.gif 7,9 Gusto

smile.gif 7,9 krokeledokus

smile.gif 7,6 hopeloos

smile.gif 7,6 taam

smile.gif 7,4 Dostojevski

smile.gif 7,1 Annia

smile.gif 7,1 Corientje123

smile.gif 7,1 Ireacynthe

smile.gif 7,1 Gorthaur

smile.gif 7,0 Light Jr.

smile.gif 7,0 tigerente

copper2.gif 6,7 Ann

copper2.gif 6,3 cp

copper2.gif 6,3 jeroeno

copper2.gif 6,2 ThijsK

copper2.gif 6,0 Mark1987

copper2.gif 6,0 Wonderfulstar

copper2.gif 6,0 Verity

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 108
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Toen ik in dubio raakte, kelderde mijn cijfer gelijk al met enkele punten naar beneden (van een 9 naar een 7 is vrij dramatisch). Dus nu ik uiteindelijk katholiek ben, zie ik het treurig in...
puh2.gif

Ik herinner me vaag dat ik op die tekst slechter scoorde dan op mijn examens bijbelwetenschap, maar wat ik daar nu uit moet concluderen over bijbelwetenschap van katholieken weet ik ook niet. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

vorig jaar een 9.7 ben benieuwd wat er dit jaar gebeurd, het was mijn eerste jaar bijbel test ooit en ik was toen dood zenuachtig hihi

dit jaar ben ik benieuwd of er weer van die rare vragen zoals vorig jaar tussen zitten met broodje vis en al die gekke dingen...

De bijbel en de vreemdeling word ook nog wel bijzonder, waarom weet ik niet ik vind het een bijzonder thema...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand inlees tips? (en een tip als de Bijbel in zijn geheel lezen lijkt me weinig nuttig, ik doel op specifieke stukken)

Daar ben je een beetje laat mee, maar de Bijbelgids (uitgegeven in 2004) is een goeie ... Ik heb me ditmaal voorbereid, omdat ik dacht dat ik op 1 nov. aan een lokale Bijbelquiz mee zou doen. Maar die gaat niet door cry.gif Anyway, het is altijd handig, wat meer kennis van den Bijbel en de context van de maatschappij toen.

En ik merk ook dat de manier van Bijbellezen die ik onlangs heb opgepikt (2 verzen/dag en op zondag 4 verzen/dag, en dan ook goed de voetnoten doornemen) echt véél doet voor het begrip en het onthouden ... Ik heb de afgelopen week 'toevallig' heel veel over Romeinen en 1 Kor. geschreven, want daar ben ik mee begonnen knipoog_dicht.gif) Duurt wel ff voordat je zo door de gehele Bijbel heen bent natuurlijk, maar dat is het zeker waard big-smile.gif

Vorig jaar had ik een 7,3 ... moet dit jaar beter kunnen! (en oh oh, wat zal ik ontzettend afgaan als het niet zo is puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

30 juist van totaal 42 vragen (71%).

Score: 35 van totaal 60 beschikbare punten.

Net op internet gedaan. Ik was te laat om het voor de tv te doen. Omdat ik hierdoor sommige antwoorden had gehoord (ik ben snel naar de computer gerend om koptelefoon met muziek op te doen), heb ik die expres fout gedaan. Dus eerlijk gebleven knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid