Spring naar bijdragen

geloofsstijlen (test)


Aanbevolen berichten

We hebben een paar dagen geleden les gehad over verschillende geloofsstijlen. Daarbij gebruikten we een vragenlijst die je geloofsstijl zeg maar opmeet. Nu kun je die lijst ook op internet vinden, en daar kun je je resultaten vergelijken met anderen enzo, best interessant. Ik heb een credible-gebruikersgroep gemaakt op die website, zo kunnen we eens zien hoe het zit op dit forum, en in hoeverre die resultaten verschillen van de andere (voornamelijk Vlaamse en katholieke) testpersonen.

De test meet eigenlijk twee dingen: ten eerste de verhouding tussen geloof en ongeloof, ten tweede de verhouding tussen letterlijk en symbolisch denken. Die metingen worden uitgezet op een assenstelsel, waardoor je vier verschillende vlakken krijgt, die elk staan voor een bepaalde stijl van denken over geloven: van letterlijk gelovig (wordt hier orthodoxie genoemd, spreekt denk ik voor zich) tot symbolisch gelovig (de zogenaamde tweede naïviteit) tot letterlijk ongelovig (de zogenaamde externe kritiek, kort gezegd de atheïsten en positivisten) tot symbolisch ongelovig (de relativisten, de mensen voor wie elk geloof best is omdat ze uiteindelijk allemaal even onwaar en dus compleet inwisselbaar zijn).

Het klinkt misschien wat abstract zo, maar als je de test maakt krijg je je resultaten mooi uitgetekend in een duidelijk assenstelsel.

Wie benieuwd is naar de test mag eens klikken op link . Om deel te nemen vul je de code 'A00096B' in, de code voor de groep 'credible' die ik aangemaakt heb. Dan krijg je eerst een paar algemene vragen die gebruikt worden om de achtergrond van de testpersonen te situeren, en daarna een hoop stellingen ivm geloven.

Nadien kun je je eigen resultaten bekijken, maar ook de resultaten van alle mensen die meegedaan hebben aan het onderzoek (eventueel ook geordend volgens geslacht, leeftijd,...) en de resultaten van de credible-groep. Uiteraard kun je ook wat meer uitleg lezen over de verschillende categorieën.

Wie wil mag zijn of haar resultaat hier delen en vertellen in hoeverre dit verrassend of net herkenbaar is, maar dat hoeft niet. Algemene discussie over de zinvolheid van de test, of over bepaalde tendensen in de resultaten, of wat dan ook, kan natuurlijk ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zit volgens de test in orthodox en tweede naïviteit. Ik ben een stuk orthodoxer dan het gemiddelde van credible (van de testresulaten natuurlijk). widegrin.gif

Ik heb:

External Critique : 1

Relativism : 2

Second Naiveté : 5

Orthodoxy : 4

Dat ik iets bij 'Relativism' heb staan en 'Orthodoxy' 4 is komt denk ik door de vraag van Maria, dat ze tot haar dood maagd gebleven is. Mijn geloof vraagt wat dat betreft alleen dat geloof dat Maria maagd was toen ze in verwachting van Jezus was (ben het niet eens met de vraagstelling van die test... nosmile.gif ).

Verder waren er nog een paar vraagjes waar ik niet een 1 maar een 2 invulde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had zelf ook dat probleem, dat sommige vragen nogal afhangen van hoe je het interpreteert. Ik herinner me dat er een vraag was in de trant van 'enkel geloof maakt het leven zinvol' of zoiets, maar ja, wat is dat dan? Is dat christelijk geloven? Is dat geloven in God? Ik denk wel dat je in iets moet geloven, al is het maar in de liefde, in vriendschap, enzovoort om zinvol te kunnen leven, maar ik weet niet of ze dat nu met de vraag bedoelen.

Als iemand het graag weet, ik had zelf (dacht ik, ik heb de test al even geleden gedaan):

externe kritiek: 3

relativisme: 4

tweede naïviteit: 5

orthodoxie: 2

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het valt me eigenlijk op dat credible zowel op tweede naïviteit als op orthodoxie best hoog scoort.

Je moet voor de lol ook eens kijken naar de resulaten per streek, Nederland wijkt opvallend af van alle Vlaamse provincies.

Maar is dat ook niet omdat deze test over het algemeen door orthodoxe Nederlanders wordt gemaak?


Samengevoegd:

Quote:

Een heel punt erbij? Lijkt me wat overdreven.
puh2.gif

Nou, eerlijk is eerlijk, het is wel een heel katholieke test. yes.gif Niet alleen over Maria trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid