Spring naar bijdragen

Drie-Eenheid


Aanbevolen berichten

Ik kon hier geen topic over vinden dus ik hoop maar dat die er nog niet is.

Ik raak in de war van bidden en de drieëenheid. Eén van de standaardzinnetjes die bij ons worden gebruikt aan het eind van het gebed is: \"in Jezus'naam\"\". Zo van we vragen het niet namens onszelf maar namens Jezus. Maar een gebed richt je aan God en Jezus is God (of iig een gedeelte daarvan). Dus eigenlijk bid je tot God in Gods naam. Maar dit klinkt voor mijn gevoel niet logisch. Kan iemand mij dit uitleggen?

Dankjewel

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 213
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

tja dat is een beetje standaart geworden. Jezus zegt alles wat je in Mijn naam vraagt zal je gegeven worden dus daarom zijn er mensen gaan bidden en hun gebed te eindigen op: in Jezus naam.

Zelf gebruik ik het niet meer standaard omdat het dan vind ik persoonlijk inhoudsloos wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja ik ook, maar ook in Jezus' naam en ik vind dat verwarrend en vraag me eigenlijk af waarom we(??) dat doen

Ja, ik weet het dus niet zeker, maar volgens mij doen katholieken dat niet, maar hou maar ten goede. knipoog_dicht.gif

Ik heb E-line wel eens gevraagd waarom Gereformeerden het wel doen, maar ik ben het weer vergeten. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus zegt alles wat je in Mijn naam vraagt zal je gegeven worden dus daarom zijn er mensen gaan bidden en hun gebed te eindigen op: in Jezus naam.

Alles wat we in Zijn naam vragen zal gegeven worden. Dit omdat Jezus de enige Middelaar is tussen God en mensen die voorspraak kan doen om iet bij God "gedaan" te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Alles wat we in Zijn naam vragen zal gegeven worden. Dit omdat Jezus de enige Middelaar is tussen God en mensen die voorspraak kan doen om iet bij God "gedaan" te krijgen.

Precies. De reactie van Pius en Gusto verrast me dan ook nogal, het is (ook voor katholieken) een volstrekt normale vorm, geheel Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Precies. De reactie van Pius en Gusto verrast me dan ook nogal, het is (ook voor katholieken) een volstrekt normale vorm, geheel Bijbels.

nooo.gif Niet in de zin dat Jezus Zélf de rol van voorspreker krijgt. Want dat gevoel krijg ik dus bij zo'n gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de naam van
de Vader
, de Zoon
en
de Heilige Geest. Vlieger gaat niet op dus.
widegrin.gif

Als jij wil vliegeren moet je dat zelf weten, maar ik reageer niet om slimmigheidjes uit te halen, maar om een inhoudelijke reactie te geven. Het kruisteken geeft al aan dat wij wel degelijk gewoon zijn, ook, in de naam van Jezus te bidden. Maar ook los daarvan, het is een volstrekt normale gebedsvorm in onze Kerk, om te bidden in de naam van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als jij wil vliegeren moet je dat zelf weten, maar ik reageer niet om slimmigheidjes uit te halen, maar om een inhoudelijke reactie te geven.

Je neemt het zwaarder dan dat ik het bedoelde. flower.gif

Quote:
Het kruisteken geeft al aan dat wij wel degelijk gewoon zijn, ook, in de naam van Jezus te bidden.

Wat betreft het kruisteken vind ik de vraag van Verity helemáál relevant, want als je alledrie al noemt, dan blijft er niets meer over om voorspraak aan te vragen. In het Gereformeerde gebed functioneert Jezus kennelijk als voorspreker. Dat vind ik wezenlijk wat anders.

Quote:
Maar ook los daarvan, het is een volstrekt normale gebedsvorm in onze Kerk, om te bidden in de naam van Jezus.

Doe es een gebed dan, dan hebben we vergelijkingsmateriaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, gewoon het eerste dat ik tegenkom als ik even google, de vespers van 10 september:

God, Gij zijt het licht dat nooit ondergaat. Wij bidden U in dit avonduur: verlicht onze duisternis en vergeef genadig het kwaad dat wij bedreven hebben. Door onze Heer Jezus Christus uw Zoon, die met U leeft en heerst in de eenheid van de heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen.

Amen.

Klinkt die zin je niet een beetje bekend?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

OK, gewoon het eerste dat ik tegenkom als ik even google, de vespers van 10 september:

God, Gij zijt het licht dat nooit ondergaat. Wij bidden U in dit avonduur: verlicht onze duisternis en vergeef genadig het kwaad dat wij bedreven hebben.
Door onze Heer Jezus Christus uw Zoon, die met U leeft en heerst in de eenheid van de heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen.

Amen.

Klinkt die zin je niet een beetje bekend?

Ja, in de zin van dat ik dit bij de Lauden ook tegen kom, een aantal maal. Maar ik vind dit (van mijn part dan gevoelsmatig) zó iets anders dan: "dit vragen wij u in Jezus'naam". Dat klinkt veel meer voorsprekers-achtig

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, in de zin van dat ik dit bij de Lauden ook tegen kom, een aantal maal. Maar ik vind dit (van mijn part dan gevoelsmatig) zó iets anders dan: "dit vragen wij u in Jezus'naam". Dat klinkt veel meer voorsprekers-achtig

Je komt het als het goed is inderdaad nogal vaak tegen. Ik vrees dat ik nog niet helemaal snap wat er mis is met dat "voorspreker-achtige". Spreekt Jezus niet voor ons bij de Vader dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je komt het als het goed is inderdaad nogal vaak tegen. Ik vrees dat ik nog niet helemaal snap wat er mis is met dat "voorspreker-achtige". Spreekt Jezus niet voor ons bij de Vader dan?

Maar op een hele andere manier als dat de heiligen dat doen, en dat gevoel krijg ik dus bij die term. Dat Jezus'Godheid wat wordt gebagatalliseerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wellicht moet je de Hebreeënbrief dan nog maar eens lezen.
widegrin.gif

I know, opzich is die uitspraak heel Bijbels, maar welke gevoelwaarde heeft het? (je doelt op dat: middelaar tussen mens en God?). Want Heiligen, en Maria zijn op een hele andere manier middelaars, dat zorgt ook voor een hoop taalverwarring. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

volgens mij weten gereformeerden het zelf ook geeneens
puh2.gif
(ik heb het nergens in mijn gereformeerde opvoeding mee gekregen waarom ze dat deden.) Ik denk dat mijn vorige redenering wel klopt eigenlijk in het geval van de gereformeerden dan
knipoog_dicht.gif

Ik als gereformeerde weet het dan weer wel, en heb dat ook meegekregen. God de Vader is de Rechter. Wij kunnen niet tot Hem naderen dan door Jezus Christus, als je 'door' Jezus Christus tot de Vader komt ziet Hij niet jou ongerechtigheid, maar die van Zijn Zoon.

Jezus Christus is de Enige Weg tot de Vader, niemand kan tot de Vader komen dan door Hem. Dat is de reden waarom (Gereformeerden iig) eigenlijk altijd bidden 'In Jezusnaam', eigenlijk zeg je 'Dit vraag ik niet op mijn verantwoordelijkheid, maar ik doe het via de enige voorspraak in de hemel. Jezus Christus'.

Daarnaast is Efeze 5 voor mij wel zo duidelijk dat wij dienen te bidden 'in de Naam van Jezus, de Christus 'Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus;' ofwel.. Wanneer je dankt, voor de dingen, dank God (de Vader) in de Naam van onze Heere Jezus Christus.

Het is een beetje het zelfde als hoe Christus bid aan zijn Vader in de Lythostrotos en zegt 'Vader, indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan mij voorbij gaan, maar niet mijn wil, maar Uw wil geschiede'.. Dat probeer ik ook altijd in mijn 'Om Jezus Wil' te leggen.

Ik moet soms eerlijk bekennen dat ik bid voor dingen die eigenlijk helemaal niet veranderd zie worden. 'Heere God, wilt u mij helpen in de strijd tegen %zonde%, niet omdat ik dat verdiend heb maar om Jezus wil.. Ik vind zondigen soms zo fijn, niet om het zondigen maar het voelt vaak zo natuurlijk. Daarom ook dat 'niet om mijn wil, maar omdat Christus dat wil'..

'Niet omdat wij het verdiend hebben, maar omdat Jezus Christus dat verdiend heeft' of 'Niet omdat wij het verdiend hebben, maar door het bloed van onze Heere Jezus Christus'.. Amén

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar op een hele andere manier als dat de heiligen dat doen, en dat gevoel krijg ik dus bij die term. Dat Jezus'Godheid wat wordt gebagatalliseerd.

Tsja, anders dan ik hier zo nu en dan uit de randen van het christendom hoor beweren, geloven we toch echt dat Jezus, nog steeds, mens is. En als mens onze zonden gedragen heeft en zo onze voorspreker voor God is geworden.

Natuurlijk is de Triniteit een onbeschrijfelijk moeilijk concept. Het is niet voor niets dat binnen de kortste keren een van onze moslimbroeders zich in dit topic kwam melden om te vertellen dat als je alleen wenst te accepteren wat simpel genoeg is om in vijf minuten uit te leggen, je nog moslim kan worden. Veel ketterijen, en veel nogal simplistische varianten zoals de Islam, zijn menselijke bedenksels omdat de Triniteit te ontzagwekkend ingewikkeld is voor ons verstand.

Maar van een christen mag je iets anders verwachten. Niet ons begrijpen, en dus ons beperkte menselijke verstand, is de basis voor ons geloven, maar ons geloven is de basis voor ons begrijpen.

Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Nunc enorm nauwkeurig kan beargumenteren DAT Jezus de tweede Persoon Gods is, twee onvermengde naturen heeft, en dat er nog twee Personen Gods zijn, maar niet eens een poging doet dat mysterie werkelijk met de ratio te bedwingen. Wij weten dat het zo is, maar welke arrogantie is er nodig om het te willen doorgronden? (Om maar te zwijgen van de nog grotere arrogantie om de werkelijkheid te ontkennen omdat we haar niet begrijpen, zoals onze unitaire vrienden, en onze moslimbroeders doen)

Ik snap je probleem met de term "voorspreker" nu wel, geloof ik, maar dat is denk ik een semantische kwestie. Natuurlijk is er een onoverbrugbaar verschil tussen de heiligen en Jezus. De heiligen bidden met ons en voor ons, zoals wij ook voor elkaar kunnen bidden. Maar de Heer der mensen, die als geen ander het lijden van de mens gekend heeft en gedeeld heeft, en die de zonden van de mensheid gedragen heeft, spreekt voor ons met een gezag dat van een totaal andere orde is. Maar Hij spreekt wel degelijk voor ons! Zou Hij immers niet voor ons spreken, dan zou Hij zijn eigen offer verloochenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

I know, opzich is die uitspraak heel Bijbels, maar welke gevoelwaarde heeft het? (je doelt op dat: middelaar tussen mens en God?). Want Heiligen, en Maria zijn op een hele andere manier middelaars, dat zorgt ook voor een hoop taalverwarring.
smile.gif

Is het dan zo 'andersmiddelaar' dat je niet in conflict komt met het 'Er is maar één middelaar Gods én der mensen, de mens Jezus Christus?'. Eigenlijk snap ik het ook wel ja...

Middelaar als 'voorspraak der heiligen' en 'Middelaar die bemiddeld heeft tussen God en de mensen, waardoor er voor de heiligen nog wat te bemiddelen valt'? Daarnaast bid Onze Lieve Heere Jezus Christus natuurlijk geduriglijk (SV-woord, ik hou van dat woord) voor de uitbreiding van zijn koninkrijk en de toebrenging van de uitverkorenen tot Zijn lichaam.

Dat wat diakio zegt deed komt inderdaad wat ik zeer simplistisch beschreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid