Spring naar bijdragen

Drie-Eenheid


Aanbevolen berichten

In het jaar 325  formuleerde een concilie van bisschoppen in Nicea een geloofsbelijdenis waarin werd verklaard dat de Zoon van God „waarlijk God†was evenals de Vader „waarlijk God†was. Een deel van die geloofsbelijdenis luidde:

„Zij echter die zeggen dat er [een tijd] was dat [de Zoon] niet bestond, of dat Hij niet bestond voordat hij werd geboren, of dat Hij uit niets tot bestaan kwam, of die betogen dat de Zoon van God van een verschillend wezen of een verschillende substantie is, of dat hij geschapen is, of aan wijziging of verandering onderhevig is — over dezulken spreekt de Katholieke Kerk de banvloek uit.â€

Aldus werd iedereen die geloofde dat de Zoon van God niet even eeuwig als de Vader was of dat de Zoon geschapen was, aan de eeuwige verdoemenis prijsgegeven. Men kan zich voorstellen welk een druk om zich te schikken hierdoor op de massa van gewone gelovigen werd uitgeoefend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 213
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Aime

En wat gebeurd er met jou als jij in de drie-eenheid zou geloven?

Er is geen banvloek meer. Iedereen is vrij te geloven wat hij wil.

Los van de concilie en die hele ban zijn er nu heel veel mensen die vrijuit en zonder invloed van wat dan ook geloven in de drieeenheid. De protestanten die hadden kunnen breken met het katholieke standpunt maar dat niet hebben gedaan. Eenvoudig weg omdat het in de schrift zagen terug komen. (sola scriptura).

De eenige ware God heeft 1 ware zoon. En deze zijn 1 (echad). Je kan ze niet ontvlechten. Daarmee zou je zijn zoonschap tekort of wellicht zelfs teniet doen denk ik.

Mensen uit evangelische kringen hebben ook vaak gebroken met bepaalde protestanten dogma's (kinderdoop). Maar nog steeds de drieeenheid.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag uzelf eens af:

1. Kan ik één schriftplaats vinden waarin het woord „Drieëenheid†voorkomt?

2. Kan ik één schriftplaats vinden waarin wordt gezegd dat God bestaat uit drie afzonderlijke personen, Vader, Zoon en heilige geest, maar dat de drie slechts één God zijn?

3. Kan ik één schriftplaats vinden waarin staat dat de Vader, de Zoon en de heilige geest in elk opzicht — in eeuwigheid, macht, positie en wijsheid — gelijk zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1. Kan ik één schriftplaats vinden waarin het woord „Drieëenheid†voorkomt?

kan ik één schriftlaats vinden waarin het woord ,,bijbel" voorkomt?

Kan ik één schriftplaats vinden waarin het woord ,,christendom" voorkomt?

Het is al duizend keer gezegd, het is een theologische benaming voor een stukje bijbelse leer. Eén woord is makkelijker dan elke keer weer de hele leer te vertellen, voor mensen die op de hoogte zijn van de betekenis iig.

Net zoals ik met het woord 'bijbel' ook niet alle bijbelboeken hoef op te noemen en te vertellen wat voor iets dat dan is, zo'n boek.

Quote:
2. Kan ik één schriftplaats vinden waarin wordt gezegd dat God bestaat uit drie afzonderlijke personen, Vader, Zoon en heilige geest, maar dat de drie slechts één God zijn?

Kan ik één schriftplaats vinden waar de complete heilsgeschiedenis in detail staat beschreven?

Zo'n schriftplaats is totaal nutteloos. Je hebt de bijbel waar het in staat. Waarom wil je dan ook nog een bepaalde schriftplaats hebben? Is de bijbel soms te dik voor je?

Voor die mensen heb je dan zo'n term drie eenheid. En wil je vervolgens uitleggen wat het is, dan kun je alsnog er een boekenkast mee vullen. Dus de bijbel is al erg compact wat dat betreft.

Quote:
3. Kan ik één schriftplaats vinden waarin staat dat de Vader, de Zoon en de heilige geest in elk opzicht — in eeuwigheid, macht, positie en wijsheid — gelijk zijn?

In elk opzicht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

over de bijbel:

Een andere keer kwam een heiden naar Hillel (een rabbi) en vroeg : "Leer mij de hele Tora, ter-wijl ik op één been sta.†Hillel antwoordde: „Dat wat jij haat, doe dat je naaste niet aan. Dit is de hele Tora, de rest is daar verklaringen op. Ga heen en leer dat.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

@aimee

Ze zijn helemaal niet in elk opzicht gelijk. Ze hebben allemaal een unieke rol binnen de Godheid. Echter de zoon van God heeft alle macht wijsheid en sterkte ontvangen van de vader. (De zoon is onderworpen aan de vader en krijgt van de vader)

Op 5,12

zeggende met luider stem: Het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom, en de wijsheid en de sterkte, en de eer en de heerlijkheid en de lof.

En wat betreft eeuwigheid: De alpha en omega, het begin en het eind (Wat zowel van Jezus als van de vader gezegd wordt) lijkt mij genoeg.


Samengevoegd:

En wat betreft positie:

Van de zoon:

Op 7,17

want het Lam, dat in het midden van de troon is,

Wat betreft de vader:

Op 6,16

en zij zeiden tot de bergen en tot de rotsen: Valt op ons en verbergt ons voor het aangezicht van Hem, die gezeten is op de troon, en voor de toorn van het Lam;

De heilige geest:

Op 4,5

En van de troon gingen bliksemstralen, stemmen en donderslagen uit; en zeven vurige fakkels brandden voor de troon; dit zijn de zeven Geesten Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vraag uzelf eens af:

1. Kan ik één schriftplaats vinden waarin het woord „Drieëenheid†voorkomt?

Aimé kun jij mij één schriftplaats noemen waar letterlijk staat: "Jezus is de aartsengel Michael"?

Dacht ik even dat alleen Ft van de oneerlijke en slechte redeneringen was, maar het lijkt een kwaad te zijn dat meerdere WTG'ers bezoedelt. Wat je hier doet is gewoon goedkoop en laag. Ik ga er maar vanuit dat je dat niet wist voordat ik je er nu op wijs.

Quote:
2. Kan ik één schriftplaats vinden waarin wordt gezegd dat God bestaat uit drie afzonderlijke personen, Vader, Zoon en heilige geest, maar dat de drie slechts één God zijn?

3. Kan ik één schriftplaats vinden waarin staat dat de Vader, de Zoon en de heilige geest in elk opzicht — in eeuwigheid, macht, positie en wijsheid — gelijk zijn?

nee, maar ik kan je wel alle schriftplaatsen (of i.i.g. genoeg) geven die allemaal diezelfde kant op wijzen. Wat je dan kunt doen is óf de conclusies ervan geloven, óf niet. Maar als je ze niet gelooft, zul je af moeten dingen op één of meerdere bijbelteksten. Dat is dan voor jouw verantwoordelijkheid. Als Jezus zelf claimt de Eerste en de Laatste te zijn, en alle aanwijzingen erop wijzen dat Hij daarbij refereert naar JEHOVAH die óók de Eerste en de Laatste is, dan is dat duidelijk genoeg. Alleen wil je het verstandelijk kennelijk niet accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschillende mensen hebben zo hun uitleggingen, ga op je gevoel af. niet op je emoties, dat is vleselijk. je weet wat ik bedoel, je geleidegids: de heilige geest. handsup.gif

Je hebt zoveels stromingen omdat ieder het op zijn "eigen" manier wilt uitleggen.

"

Hieronder zie je wat keizer constatijn heeft "verzonnen" op basis van de vele geschriften die nu zijn samengebundeld tot de bijbel.

de gevolg van de geloofsbelijdenis van nicea is, dat de huidige "christendom" zulk rare uitleg heeft, (met alle respect trouwens, sommige weten niet beter)

Wat is de "geloofsbeleidenis van nicea? link hieronder

link

Jesus: bestond/bestaat

Heilige gees: Bestaat

god: bestaat

Als je dat weet is het voldoende, er zijn al zoveel uitleggingen stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid