Spring naar bijdragen

Waar was jij op 9-11?


Aanbevolen berichten

Op dinsdag 11 september 2001 vonden terroristische aanvallen plaats op de Twin Towers van het World Trade Center op de zuidelijke punt van Manhattan in New York en op het Pentagon in de buurt van Washington. Tevens stortte er dicht bij Shanksville, Pennsylvania een vliegtuig neer. Bij deze aanslagen en de neerstorting werd gebruikgemaakt van gekaapte passagiersvliegtuigen en zijn er, volgens de officiële cijfers uit februari 2005, 2.973 mensen gedood uit 63 landen.

De Twin Towers en het gebouw op 7 World Trade Center van het WTC-complex werden geheel vernietigd, enkele andere gebouwen werden wegens de aanzienlijke schade later gesloopt; een sectie van het Pentagon raakte zwaar beschadigd. Het Pentagon gaf 240 vermisten op. Inmiddels staat vast dat 170 van hen zijn omgekomen. Van de 2.973 mensen die bij de aanvallen in New York omgekomen zijn, zijn slechts 1.585 mensen geïdentificeerd op basis van de gevonden menselijke resten. Van de in totaal 19.916 overblijfselen, konden er 10.190 geïdentificeerd worden. Niemand van de inzittenden van de vier betrokken vliegtuigen, inclusief de kapers, heeft de aanslagen overleefd. De totale schade van 9/11 is 20,716 miljard dollar.[1]

In de VS heerste na de aanslagen lange tijd een gevoel van nationale rouw. Over de hele wereld maakten de aanslagen buitengewoon veel indruk. De pers speelde hierbij een grote rol. De aanslag met het vliegtuig dat de zuidelijke toren binnenvloog, was zelfs live op de televisie te zien. Later bleek dat twee filmploegen ook de eerste crash hadden vastgelegd.

(Tekst van Wiki)

250px-National_Park_Service_9-11_Statue_of_Liberty_and_WTC_fire.jpg]

Waar was jij ten tijde van de aanslagen? Wat deed je? Hoe kwam het op je over en wat dacht je? Hebben de aanslagen nog impact op je leven gehad?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zou ik nou gedaan hebben die dag. biggrin.gif

Mjah, ik was op het werk en daar was het op de radio, eerst leek het op een ongeluk, en pas toen ik thuis kwam, merkte ik wat het echt was.

En nee, het heeft totaal geen invloed op mijn leven verder. Als kind was ik erg bang voor de kernbom, en daarbij vergeleken is dit toch écht peanuts.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Das nou 'grappig' wou er net ook een topic over openen.

Ik zat bij een vriend van me 2 huizen verderop op de playstation een spel te spelen. Mijn moeder kwam daar binnen en zei dat er een aanslag was gepleegd op het WTC. Eerlijk gezegd had ik toendertijd (was toen 14) geen flauw idee wat het WTC was. Dat werd me helaas snel duidelijk.

Ik ben altijd gefascineerd geweest door de New Yorkers na de aanslagen. De manier waarop hun de dingen oppakten. Heb ik echt bewondering voor crysmile.gif!

Ik zag gister nog de film over 11 september. Ontroerd werd ik ervan toen ik zag wat die mensen hebben meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had net ontslag genomen als magazijnmedewerker bij een farmaceutisch bedrijf, ik zat thuis, ik weet het nog goed, ik kijk nietsvermoedend naar de tv en zie dat er een soort film aan de gnag is een toren waar rook uit komt, ik ga weer verder waar ik mee bezig was, en kijk nog een keer, iets allerter en hoor dat er commentaar bij gegeven wordt... ik kijk nog eens... ik kijk iets beter... ik denk "Dat is het World Trade Center lijkt wel"... En langzaam maar zeker wordt het me duidelijk, en ben ik net als vrijwel ieder ander de hele dag voor de televisie te vinden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat op m'n werk. Destijds was ik systeembeheerder bij een bedrijf waar één nogal neurotisch figuur werkte. Deze persoon kwam m'n kantoor binnen (ik had destijds nog een eigen kantoor met een groot, eikenhouten bureau.. dat terzijde) en begin op een gespannen manier te vertellen dat er 'een vliegtuig in een flatgebouw was gevlogen, in Amerika'. Ik weet nog dat ik dacht 'big deal, dat soort dingen gebeuren' maar later kwam hij terug om te vertellen dat het om een Boeiing ging en het WTC. Ik heb toen op internet het nieuws een beetje bekeken en toen ik thuis kwam heb ik direkt de tv aan gezet.

Ik was enorm geschokt en ben in de weken er na enorm paranoia geweest. Ik werd bang bij elk vliegtuig. Nu kan ik me nog herinneren dat dat ook wel een beetje kwam door de media. Met name Ruud de Wild (toen nog op 3FM) kon er nogal een grafstemming van maken. Ik dacht echt dat het einde van de wereld spoedig in zicht zou komen.

De impact die het heeft gehad is vooral economisch geweest. De beurzen stortten in zodat zowel ik als mijn ouders met een restschuld kwamen te zitten (wat op zich knap was aangezien ik niet eens wist dat ik aan beursgang deed...).

Dat het wel degelijk het einde van de wereld (of eigenlijk de eindtijd) inluidde heb ik overigens later pas begrepen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was op mijn werk. Op ons kantoorgedeelte stond de radio aan en werd de uitzending onderbroken.

Direct daarna ben ik samen met collega's naar 'de wacht' gelopen, waar een TV staat. Toen zagen we de beelden op CNN. Eerst dachten we dat er sprake was van een ongeluk, tot de nieuwsberichten over meerdere toestellen die naar diverse locaties in Amerika vlogen elkaar opvolgden.

Erg onwerkelijk allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waar was jij ten tijde van de aanslagen? Wat deed je? Hoe kwam het op je over en wat dacht je? Hebben de aanslagen nog impact op je leven gehad?

Ik was op mijn werk en ging eerder naar huis, want ik was ziek...

Mijn ouders waren op vakantie dus ik ben thuis gekomen gelijk naar bed gegaan en hoorde het dan ook een dag later...

Eerst voelde ik denk ik niets, het was onwerkelijk... uiteindelijk werd ik er stil van en heel stiekem dacht ik "gelukkig niet hier in de buurt" (heel ego maar ik dacht het wel). Het heeft me bewuster gemaakt van het geweld in de wereld...

Edit: het maakte pas echt indruk toen ik daar stond een paar jaar later...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zat in mijn studio plaatjes te draaien, en ben daar pas de volgende dag uit gekomen. Het is dat we er met zijn alle weer op worden gewezen – vanaf vorige week vrijdag – dat we moeten opletten voor evt aanslagen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat we geen angst meer hebben, want dan raakt men de controle kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Waar was jij ten tijde van de aanslagen? Wat deed je? Hoe kwam het op je over en wat dacht je? Hebben de aanslagen nog impact op je leven gehad?

Ik kwam terug van school en deed de tv aan....zag toen een vliegtuig in een gebouw vliegen....Er werd gezegd dat het de PLO of Saddam Hussein konden zijn........het bleek dus Al Quaida te zijn....

het besef dat alles zo kwetsbaar is maak dat ik angstig word....

Link naar bericht
Deel via andere websites

pfft, ik kwam thuis, had buiten gespeeld, het was best wel lekker weer, en zat te zappen, gewoon niet zoveel te doen, totdat mijn moeder ineens panisch reageerde, dit was geen film ofzo, bleek dus. Omdat ik, toen 10-jarige, niet zo erg de ernst van de situatie doorhad ging ik naar buiten, wat me zo opviel was dat er gewoon niemand buiten liep, overal stond de tv aan. Was toch wel apart.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar was jij ten tijde van de aanslagen?

Thuis.

Quote:
Wat deed je?

Geen idee.

Quote:
Hoe kwam het op je over en wat dacht je?

Op het moment heel onwerkelijk, vooral toen dat andere vliegtuig in de tweede toren vloog. Toen was het ook zeker dat het geen ongeluk was.

Quote:
Hebben de aanslagen nog impact op je leven gehad?

Nee, totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat bij een vriendin samen met nog wat anderen toen zij een telefoontje kreeg van haar vriend. Die werkte op de vliegbasis en die hadden dus te horen gekregen wat er gebeurt was. Hij zei dat we de tv moesten aanzetten, toen was er nog niets. Maar een paar minuten later kwam het dus op het nieuws.

Natuurlijk was het heftig en alles, maar stiekem aan de ene kant vond ik het ergens terecht/kloppen (afgezien van de vele doden die daar gevallen zijn natuurlijk) 'Amerika altijd met z'n grote bek' , dat dacht ik toen.

Hoe meer nieuws er kwam, hoe verder die gedachte op de achtergrond raakte. Het was vreselijk, maar veel impact heeft het niet op me gehad. Ik heb geen nachtmerries, denk er niet dagelijks aan en al die complottheorieen intresseren me niets.

Ik vind het alleen wel gruwelijk irritant dat de Amerikanen werkelijk waar ieder onderwerp weer richting die datum weten te breien. Alsof er voor en na die datum niets meer is gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik had college (e.o.a. werkgroep ofzo) en iemand vertelde het (of iig dat het pentagon en e.o.a. flat in de fik stonden). En wij geloofden haar eigenlijk helemaal niet, dus staken we er een beetje de draak mee. In de pauze zagen we de tv-beelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zat achter de playstation...

Hoorde mn broertje zeggen : "er is een aanslag gepleegd op amerika!"

Dacht eerst dat het wel zou vallen dus ben lekker verder gegaan met playstation bloos.gif

Half uur later dacht ik laat ik es kijken en toen zag ik het pas... men wat schrok ik...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kwam terug uit school, had tot half 4 les gehad en toen ik thuis kwam zag ik vanaf de schuur dat mijn pa stond te koken met de tv aan. Mijn pa heeft nooit de tv aan als hij staat te koken.

Toen ik binnenkwam merkte ik waarom de tv aanstond en was ik eingelijk vooral helemaal stilgeslagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat thuis weet ik nog. Was toen ook nog wat jonger dus begreep ook niet echt helemaal vanaf het begin wat er aan de hand was, dacht eerst dat het een film was. Later zei m'n vader geloof ik: nee, dit is geen film dit is echt.

Maar vreemdgenoeg vond ik het helemaal niet zo erg, ofzo. Klinkt beetje raar maar ik denk dat ik het toen zag als een van de vele ellendige dingen die je in het journaal zag. Pas toen dat tweede vliegtuig erin vloog drong het pas echt tot me door geloof ik dat het écht erg was.

Ohja: en we keken het in zwart-wit, want de tv was toen stuk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kwam geloof ik uit school, en ging zoals gewoonlijk radio luisteren, hoorde wat over vliegtuig en toren. En zette maar een CD op, vond het niet boeiend.

Rond een uur of vijf belde mijn vader om te vertellen wat er gebeurd was, we hebben toen veel inbelkosten gemaakt met ons modem voor wat foto's e.d smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid