Spring naar bijdragen

Laten we God, Allah noemen


Aanbevolen berichten

Gister op Netwerk was te zien dat Bisschop Muskens er voor pleitte dat we God voortaan Allah zouden noemen.

\"Muskens: laten we God voortaan Allah noemen

Hilversum (ANP) 13 augustus 2007 - Wat betreft Tiny Muskens, bisschop van Breda, kan God net zo goed Allah worden genoemd. \"Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?'', aldus Muskens gisteravond in het televisieprogramma Netwerk.\"

Ik vind het een beetje raar. Met alle respect ik vind dat deze Bisschop een beetje heel erg leuk vind om op de TV te komen. (Dat andere woord zal ik maar niet noemen). Maar dan niet om de leer van Rome te verkondigen en het evangelie uit te dragen, maar altijd zaken die tegen het gezag van Rome ingaan en om tegen zaken aan te schoppen en zichzelf in de picture te zetten. Of zo komt het op mij over.

Wat vinden wij hier nou van, dat we God Allah zouden noemen? Goed idee of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik heb de topics hierover niet kunnen vinden dus ik d8 ik start er 1. Maar waarom vind je het slecht. Het is tog gewoon het Arabische woord voor God.

is ergens in dit topic wel te vinden puh2.gif

Het gaat me overigens niet om de term Allah op zich, maar om degene die er mee aangeduid wordt.


Samengevoegd:

Quote:

Dante: laten we God voortaan Jezus noemen

Dat gebeurt al vaak genoeg... En ik moet zeggen dat ik daar echt niet zo goed tegen kan.

Laatst zat ik in een kerk waarin Jezus werd bedankt omdat Hij ons had geschapen... verbaasd.gif

Sorry hoor, maar dat vind ik echt niet kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze opmerking van bisschop gaat niet tegen de orthodoxe katholieke Leer in. Volgens de katholieke Kerk aanbidt iedereen die zegt één God te aanbidden, direct (islam) of indirect middels goden die uit de ene God voortkomen (hindoeïsme), dezelfde God als zijzelf. Er is immers maar één God, dus kan het niet anders dat ook moslims dezelfde God aanbidden als wij.

Alle godsbeelden, zowel van het christendom als de islam als om het even welke natuurgodsdienst, zijn daarom allemaal "slechts" menselijke beelden van die ene, niet te omvatten God. De ene juister dan de ander, de meesten ook flink in tegenstrijd met elkaar, en die van de christelijke traditie het meest juist. Want meerdere goden, dat bestaat natuurlijk niet in een consequent monotheïstische religie.

Om echter met zijn allen God nu Allah te noemen, klinkt mij toch wel wat onzinnig in de oren. In het Midden-Oosten is Allah inderdaad gewoon een woord voor God, maar hier niet. Het zou eerder juister zijn als moslims hier God gewoon God zouden noemen als ze Nederlands spreken. En dat wij God alleen Allah noemen als we in het Midden-Oosten zouden verblijven. Niet álles hoeft immers van onze kant te komen. Beter nog zou een ieder God moeten kunnen noemen zoals hij of zij gewend is, zonder dat dat onbegrip zou moeten opleveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat gebeurt al vaak genoeg... En ik moet zeggen dat ik daar echt niet zo goed tegen kan.

Laatst zat ik in een kerk waarin Jezus werd bedankt omdat Hij ons had geschapen...
verbaasd.gif

Sorry hoor, maar dat vind ik echt niet kloppen.

Het was enigzins sarcastisch bedoeld knipoog_dicht.gif

Ik ben het niet eens met de term Allah, ik bedoel, ook al betekend het hetzelfde...

Ik ken niet veel moslims die God zeggen ipv Allah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze opmerking van bisschop gaat niet tegen de orthodoxe katholieke Leer in. Volgens de katholieke Kerk aanbidt iedereen die zegt één God te aanbidden, direct (islam) of indirect middels goden die uit de ene God voortkomen (hindoeïsme), dezelfde God als zijzelf. Er is immers maar één God, dus kan het niet anders dat ook moslims dezelfde God aanbidden als wij.

Alle godsbeelden, zowel van het christendom als de islam als om het even welke natuurgodsdienst, zijn daarom allemaal "slechts" menselijke beelden van die ene, niet te omvatten God. De ene juister dan de ander, de meesten ook flink in tegenstrijd met elkaar, en die van de christelijke traditie het meest juist. Want meerdere goden, dat bestaat natuurlijk niet in een consequent monotheïstische religie.

Om echter met zijn allen God nu Allah te noemen, klinkt mij toch wel wat onzinnig in de oren. In het Midden-Oosten is Allah inderdaad gewoon een woord voor God, maar hier niet. Het zou eerder juister zijn als moslims hier God gewoon God zouden noemen als ze Nederlands spreken. En dat wij God alleen Allah noemen als we in het Midden-Oosten zouden verblijven. Niet álles hoeft immers van onze kant te komen. Beter nog zou een ieder God moeten kunnen noemen zoals hij of zij gewend is, zonder dat dat onbegrip zou moeten opleveren.

dus het Hindoeisme is geen afgoderij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat gebeurt al vaak genoeg... En ik moet zeggen dat ik daar echt niet zo goed tegen kan.

Laatst zat ik in een kerk waarin Jezus werd bedankt omdat Hij ons had geschapen...
verbaasd.gif

Sorry hoor, maar dat vind ik echt niet kloppen.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Het was in het begin bij God. Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. (Joh 1:1-3)

Staat toch echt duidelijk dat Jezus God is en dat niets is ontstaan zonder Jezus hoor knipoog_dicht.gif

Maar das eigenlijk weer een andere discussie...

Maar als mensen God Allah willen noemen, waarom niet. In arabische landen noemen christenen God ook Allah, niets mis mee. Ik ben alleen Nederlands, dus ik noem God God, of de Vader, of Jezus, of de Heilige Geest. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Velen en ook mijn kerk vindt dat we allemaal dezelfe God aanbidden. De vraag is of dit waar is. Allah betekend inderdaad God, en ook noemde Jezus god waarschijnlijk Allaha in het aramees.

Probleem is dat er verwarring zal ontstaan want! Allah is in weze niet hetzelfde qua godsbeeld als Jahweh (jehova). Maar in essentie is het weer wel hetzelfde. Probleem is wat ik zeg over dezelfde God als die van Moslims kan voor hen uiteraard net zo onwaar zijn als hun beeld over die van mij.

Onze vader Allah? zou voor hen als een regelrechte belediging klinken omdat wij het aardse met allah vereenzelvigen en dat is verboden volgens de Koran. Overigens noemen zij Allah niet een vader.

Het lijkt mij dan ook een verwarrend idee om een Arabisch woord ipv ons Hollandse woord voor God te gebruiken. Anders zouden we ook Señor moeten kunnen gebruiken ipv God of Dio ipv ...etc.

Wat ik denk is dat de monsenieur dit gezegd heeft omdat hij diep in zijn hart hoopt dat moslims en christenen elkaar vinden en vereenigen in de naam van God maar bovenal in het woord God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom everliving,

Wat versta jij onder afgoderij?

Valse goden aanbidden. Maar ik heb in de katechismus nix kunnen vinden dat het hindoeisme indirect God aanbidt. Zou ik ook heel raar vinden en dan kan ik de RKK leer ook nie meer serieus nemen. Dat de moslims de Schepper aanbidden geloof ik ook wel, al had de kerk misgien in de katechismus da punt wat uitgebreider kunnen omschrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik vind het zo'n onzin om voor te stellen dat we God Allah moeten gaan noemen. Waarom? Omdat de moslims in iets totaal anders geloven, dan de christenen. God is geen Allah. Ik ben het ermee eens dat de vertaling misschien wel overeen komt, maar we zijn hier in Nederland, en God is God. Dit zou alleen maar toevoegen aan de verwarring, en niet de verwarring verminderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Valse goden aanbidden. Maar ik heb in de katechismus nix kunnen vinden dat het hindoeisme indirect God aanbidt. Zou ik ook heel raar vinden en dan kan ik de RKK leer ook nie meer serieus nemen. Dat de moslims de Schepper aanbidden geloof ik ook wel, al had de kerk misgien in de katechismus da punt wat uitgebreider kunnen omschrijven.

Sjaloom everliving,

Het hindoeïsme gelooft in één God, Die zich manifesteerd in al die verschillende godengedaanten. Daar ze vooral de nadruk leggen op die goden en die ene God nauwelijks direct aanroepen (voor zover ik weet), lijkt die ene God er echter niet naar voren te komen. Maar het hindoeïsme laat wel duidelijk zien dat als iemand dezelfde God aanbidt, het nog niet hoeft te zijn dat hij het juiste godsbeeld heeft.

Het hindoeïsme is strijdig met het katholieke geloof, vanwege het geloof in reïncarnatie met het bijbehorende kastenstelsel, het geloof dat God zich in de gedaanten van meerdere geloven presenteert en zo nog wel meer dingen. Toch kun je in het hindoeïsme ook hier en daar wijsheden vinden die wel een kern(tje) van waarheid bevatten. Zo schijnt het hindoeïsme ook een soort van genadeleer te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even een vriendin te plagiëren: Allah, God, Dieu, Senor, het betekent allemaal hetzelfde. Ik vind het wel grappig dat Muskens dit punt wil maken, tegelijkertijd ook duidelijk makend dat idd moslims, christenen en hindoes in dezelfde God geloven (maar elk een ander beeld van Hem hebben).

Maar Wilders zal wel weer kamervragen stellen en een motie indienen om imam Muskens per direct uit te zetten naar een of ander vaag klooster waar hij geen schade kan uitrichten. knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind van niet. Het verschil moet er blijven toch? Christenen staan bekend om vredelievend terwijl moslims met Allah bekend staan om hun radicaliteit... en wij hebben Jezus en hun hebben MOhammed..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat Jezus God is, en verheerlijkt is.

Ik geloof niet dat de Allah van de Koran & Islam de ware God van Israël is, onze God en Vader van de Here Jezus Christus, die zijn leven voor de mensheid gaf; de mens met Zichzelf verzoenende was.

Ik weet dat "Allah" in een aantal landen als God vertaald wordt.

Ik geloof dat de Roomse Kerk dogmatisch en Schrifttuurlijk de plank volledig misslaat, wanneer zij zegt dat Joden, Christenen & Moslims eenmaal dezelfde God aanbidden.

Ik geloof dat Muskens de geest van onderscheiding der geesten mist op dit punt, dus overeenkomstig maar iets onzinnigs roept!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe bepaal je eigenlijk dat het dezelfde God is, doordat deze god ongeveer dezelfde geschiedenis heeft gehad, of gebaseerd is op een andere godsdienst? Ik kijk zelf liever naar het karakter eigenlijk. De God die ik ken, en dien, is vol liefde en genade, en gaf Zijn Zoon voor ons, voor mij en jou persoonlijk. De God die ik ken wil een persoonlijke, intieme relatie met ons. Dat is niet de god die de moslims kennen, en daarom geloof ik ook niet dat zij onze God aanbidden. Wie dan wel? Tja, de islam is ontstaan door een "engel" die zich voordeed als Gabriël, maar dat duidelijk niet was. Als de engel vals was, geloof ik ook dat de god vals is.

Maar dit alles doet niets af aan het woord "Allah", dat gewoon God betekent, en zoals ik al zei door arabische christenen ook gewoon op die manier gebruikt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe bepaal je eigenlijk dat het dezelfde God is, doordat deze god ongeveer dezelfde geschiedenis heeft gehad, of gebaseerd is op een andere godsdienst?

Sjaloom Mark1987,

Heel simpel: omdat er maar één God is, kan het niet anders dan dat zij die één God aanbidden ook dezelfde God aanbidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Mark1987,

Heel simpel: omdat er maar één God is, kan het niet anders dan dat zij die één God aanbidden ook dezelfde God aanbidden.

Maar wie zegt dat ze God aanbidden? Er staat ook in het oude testament dat afgoderij verboden is, en dat mensen andere goden aanbaden (denk aan baäl), dat was God ook niet, maar voor die mensen was het een god. Zo bedoel ik het eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allah is puur de titelaanduiding zoals wij God gebruiken. Het is dus puur, en sorry dat het misschien wat oneerbiedig klinkt, een soortaanduiding en geen naam. In die zin zou ik er niet echt moeite mee hebben. Wel kan het zijn dat er sneller verwarring optreedt als mensen over Allah spreken, want welke Allah bedoelen ze. Dit geldt in een aantal streken dus al als aandachtspunt.

En ja, dan kom je toch op een duidelijk verschil uit wat betreft de invulling van de godheid. Want de christelijke God kent een bredere/diepere manifestatie dan Allah van de islam. Of het werkelijk om een andere godheid gaat, weet ik niet, maar dus wel dat christenen anders/ruimer naar God kijken. God is meer dan de koning boven ons, wat toch vooral de nadruk heeft binnen de islam. Wij kennen God als Iemand die niet alleen boven ons, maar ook met/onder ons, ja zelfs in ons is/wil zijn.

Aan de andere kant zou het best kunnen dat het de gespreksdrempel wat lager maakt en daarmee dus de ingang om God werkelijk aan de wereld te laten kennen. Dat daarbij als christenen/joden de godsduiding dan aan zouden moeten passen, pleit juist voor deze godsdiensten wat mij betreft. Want er is blijkbaar bij hen de meeste ruimte tot aanpassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allah en God zijn voor mij dezelfde. Als je de koran er bij gaat halen en dan de verschillen opzoekt, zoek je in de verkeerde richting. Want er zijn ook honderden verschillende christelijke stromingen met dezelfde God.

Ik zou God alleen geen Allah noemen. Daar gaat het ook niet om, het

gaat er om dat je je beseft dat we allen (christenen en moslims) tot dezelfde God bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid