Spring naar bijdragen

De Anglicaanse Kerk


Aanbevolen berichten

Zoals de meeste van ons wel weten rommelt het een beetje in deze kerk.

Een artikel van vandaag:

’Alternatieve bijeenkomst?’

Anglicanen dreigen met boycot tienjaarlijkse bisschoppenconferentie

Geplaatst door Theo Borgermans op

ma 23 jul '07 om 06:57u (Bron: Nederlands Dagblad/ RKnieuws.net)

LONDEN (RKnieuws.net) - Voor tientallen leiders van Anglicaanse Kerken in Afrika, Azië en Latijns-Amerika is het naar eigen zeggen onmogelijk om volgend jaar naar de tienjaarlijkse bisschoppenconferentie te komen. Ze denken erover een alternatieve bijeenkomst te houden.

In een verklaring, die door de Zuidelijke anglicaanse leiders is uitgegeven nadat ze vorige week in Londen hebben vergaderd, wordt dreigende taal gesproken. Het is voor hen onaanvaardbaar dat Amerikaanse anglicanen naar de conferentie komen, terwijl zij niet breken met hun homobeleid. De behoudende anglicanen vinden het onacceptabel dat in de Episcopaalse Kerk vier jaar geleden een openlijk homoseksuele bisschop is gewijd. Ook kunnen ze het niet verkroppen dat behalve de homoseksuele bisschop ook een aantal Afrikaanse bisschoppen niet mag komen. Zij hebben in de VS bezwaarde gemeenten onder hun hoede.

In de verklaring, die is getiteld ’Dit is een kritieke tijd’, staat dat het zonder verzoening niet mogelijk is samen avondmaal te vieren. "En als wij aanwezig zijn, maar niet deelnemen, zal dat pijnlijk onze gebrokenheid aantonen.’’

Volgens de Zuidelijke bisschoppen zijn er verzoeken binnengekomen om een alternatieve samenkomst te houden van ’getrouwe’ anglicaanse leiders. Daar wordt nu over nagedacht.

De geestelijke leider van de Anglicaanse Kerk Rowan Williams (foto) heeft voorlopig nog niet op de dreigementen gereageerd. Naar verluidt wordt er binnenkamers echter druk overleg gepleegd om een boycot te voorkomen. (tb)

Bron: link

Hoe heeft het zover kunnen komen, en wat is een mogelijke oplossing?

Misschien zijn er hier mensen die wat meer kunnen uitleggen over de verhoudingen binnen deze kerk en welke verschillende groepen hierin een rol van betekenis hebben.

Mij ontgaat het een beetje met de high en low church en dan nog de verschillende gebieden die elk hun eigen beleid kunnen voeren (of hoe het dan ook gaat, dat weet ik dus niet)

Kortom meer een centraal anglicaanse kerk topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Tja, wat valt er te zeggen, de Anglicaanse Kerk werd altijd bijeengehouden door het cesaropapisme. En nu dat langzaam wegvalt door de secularisering van de westerse maatschappij, ontbeert het aan centraal gezag.

Das wel een heel moeilijk woord dat cesarnogwattus. Ik kan het niet in de van dale vinden. Zou je het misschien uit kunnen leggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, wat valt er te zeggen, de Anglicaanse Kerk werd altijd bijeengehouden door het cesaropapisme. En nu dat langzaam wegvalt door de secularisering van de westerse maatschappij, ontbeert het aan centraal gezag.

cesaropapisme*

cesaropapisme, (samenstelling, gevormd door de woorden caesar = keizer en papa = paus) de samenvoeging van de geestelijke en de wereldlijke macht...

Kan je dit eens uitleggen? Ik snap er namelijk nog geen bips van, noem me maar blond ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

cesaropapisme*

cesaropapisme, (samenstelling, gevormd door de woorden caesar = keizer en papa = paus) de samenvoeging van de geestelijke en de wereldlijke macht...

[/i]

Kan je dit eens uitleggen? Ik snap er namelijk nog geen bips van, noem me maar blond ofzo...

Dat de staat de baas is in de Kerk. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Anglicaanse Kerk is denk ik vooral een voorbeeld van hoe het niet moet.
rofl.gif

Dat zien we nu. Maar wat doen ze dan 'fout'? En hoe zouden ze het beter kunnen doen?


Samengevoegd:

Quote:

De koningin is de baas van de Anglicaanse kerk

Maar de koningin zit nog steeds op haar troon. Dan zou het toch nog goed moeten gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar de koningin zit nog steeds op haar kroon. Dan zou het toch nog goed moeten gaan?

Dat kklopt, symbolisch enzo. smile.gif Maar het hele apparatus er omheen is langzaamaan weggebroken, de staat heeft eigenlijk geen invloed meer in de kerk. Dat lijkt positief, maar de staat is wel het enige dat de hele Anglicaanse kerk bijeen heeft gehouden, ze is zo ontzettend gemelleerd van samenstelling. En nu het middelpunt er uit is, vliegt het alle kanten op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar de koningin zit nog steeds op haar kroon.

Auw!

===

Overigens kan cesaropapisme lange tijd goed gaan, maar in de middeleeuwen heeft de katholieke kerk ook ontdekt dat de vermenging van wereldlijk en kerkelijk gezag op den duur tot problemen leidt. Het was wel wat anders dan cesaropapisme zoals de Anglicaanse kerk het kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens kan cesaropapisme lange tijd goed gaan, maar in de middeleeuwen heeft de katholieke kerk ook ontdekt dat de vermenging van wereldlijk en kerkelijk gezag op den duur tot problemen leidt. Het was wel wat anders dan cesaropapisme zoals de Anglicaanse kerk het kent.

Inderdaad, ondanks alle rotzooi die er geweest is, heeft het er wél voor gezorgd dat het pausschap onafhankelijk bleef, over het algemeen. Doordat de paus een staat had, kon hij zich verdedigen, en zich als een machtsfactor neerzetten. Dat vinden we nu zo'n beetje afschuwelijk om te horen, maar anders was het met het Petrusambt net zo afgelopen als met de patriarch van Constantinopel, die eigenlijk steeds de spreekbuis van de keizer en later de sultan was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De patriarch van Constantinopel is volgens mij enkel een spreekbuis van zichzelf, zijn gemeenschap en wellicht de heilige geest. Ik kan me niet voorstellen dat zo een man zich in de tegenwoordige tijd nog de wet laat voorschrijven door bijvoorbeeld de president van Turkije.

De koningin verliest dan wel daadwerkelijke macht in de staat, dat wil toch niet automatisch inhouden dat ze ook macht in de kerk moet inleveren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het blijft maf dat je anno 2007 als bisschop lid bent van The House of Lords

Oh, dat wist ik niet eens. smile.gif

Quote:

De patriarch van Constantinopel is volgens mij enkel een spreekbuis van zichzelf, zijn gemeenschap en wellicht de heilige geest. Ik kan me niet voorstellen dat zo een man zich in de tegenwoordige tijd nog de wet laat voorschrijven door bijvoorbeeld de president van Turkije.

Kan je de laatste dagen van Arafat nog herinneren in z'n belegerde compound? Zo is het ook al jaren met de patriach van Constantinopel.

Quote:
De koningin verliest dan wel daadwerkelijke macht in de staat, dat wil toch niet automatisch inhouden dat ze ook macht in de kerk moet inleveren?

Ik ken het oorzakelijk verband niet, ik weet wel dat dát de praktijk is. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Kan je de laatste dagen van Arafat nog herinneren in z'n belegerde compound? Zo is het ook al jaren met de patriach van Constantinopel.

Nog steeds? Nu al enkele honderden jaren lang (of iig tientallen). Hoe zou er dan een nieuwe patriach kunnen komen?

En is dit dan ook de reden dat de patriach van Moskou het gezag van Constantinopel niet accepteerd?

Misschien een appart topic over de Oosters-Ortodoxe Kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, dat wist ik niet eens.
smile.gif

Yep, je hebt er de Lords Spirituals en de Lords Temporal. De Lords Spirituals vertegenwoordigen de kerken en zijn er lid zolang ze de kerkelijke functie bekleden, de Lords Temporal zijn overige leden, die voor het leven lid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Yep, je hebt er de Lords Spirituals en de Lords Temporal. De Lords Spirituals vertegenwoordigen de kerken en zijn er lid zolang ze de kerkelijke functie bekleden, de Lords Temporal zijn overige leden, die voor het leven lid zijn.

Ik had laatst een artikel gelezen (volgens mij op rknieuws.net) waarin stond dat ze dat wouden veranderen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid