Spring naar bijdragen

De Anglicaanse Kerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Gek vind ik het ook niet, maar ik begrijp Thorgrems optimisme dus ook wel
widegrin.gif

Maar dat er aan wat katholiek minded clubje binnen die kerk zit, maakt die hele kerk het niet. De low church zie ik echt niet bij de RKK aansluiten. En het midden en deels de High church ook niet echt, qua theologie is daar de kloof toch veel te groot voor (zie link 39 artikelen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

’Geen provocatie’

Homobisschop wil huwen

Geplaatst door Theo Borgermans op

za 25 aug '07 om 00:09u

NEW YORK (RKnieuws.net) - De bekende Amerikaanse episcopaalse bisschop V. Gene Robinson is van plan, luttele weken vóór de start van de Lambethconferentie, burgerlijk te huwen met zijn vriend. Dat meldt Catholic News Agency (CNA) onder aanhaling van de gezaghebbende Church of England Newspaper.

De episcopaalse bisschop werd in 2003, ondanks het feit dat hij uitkwam voor zijn homoseksuele geaardheid, verkozen tot bisschop van New Hampshire. Die keuze werd later door de Episcopaalse Conventie, het hoogste gezagsorgaan van anglicanen in de Verenigde Staten, bevestigd. Robinsons wijding leidde tot grote verdeeldheid in de Verenigde Staten zowel als onder anglicanen wereldwijd. Volgens sommigen is zelfs een schisma nakend, ook nu al verscheidene bisschoppen te kennen hebben gegeven dat zij niet aan de Lambethconferentie deelnemen indien de episcopaalse Kerk haar standpunt inzake de priesterwijding van homoseksuelen niet herziet.

De Lambethconferentie is het belangrijkste overleg van anglicaanse bisschoppen uit de hele wereld, dat slechts om de tien jaar gehouden wordt. Mgr. Robinson ontkent in een gesprek met BBC Radio 4 dat zijn huwelijk bedoeld is als provocatie. “De datum is de vijfde verjaardag van mijn verkiezing tot bisschop. Een geschikte datum, vonden wij.†Robinson zei nog dat hij niet van plan is af te treden, want zijn verkiezing beschouwt hij als “een levenslange roepingâ€.

Bron: link

Dat is ongunstig. Ik denk dat dit de stemming er niet beter op zal maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het wel degelijk een provocatie van die knakker.

Op zich zo je het zo kunnen zien. Maar voor hem is het natuurlijk ook een onhoudbare situatie zo. Hij heeft al erg lang een relatie en woont neem ik aan al vele jaren ongehuwd samen, dat is toch ook niet zoals de kerk het wil? De kerk heeft toch liever dat mensen trouwen ipv samenwonen? Zomaar een gedachtengangetje hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zich zo je het zo kunnen zien. Maar voor hem is het natuurlijk ook een onhoudbare situatie zo. Hij heeft al erg lang een relatie en woont neem ik aan al vele jaren ongehuwd samen, dat is toch ook niet zoals de kerk het wil? De kerk heeft toch liever dat mensen trouwen ipv samenwonen? Zomaar een gedachtengangetje hoor.

Hij was al getrouwd. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O, dat wist ik niet. Met zijn vorige partner?

Een vrouw, waarbij hij een kind heeft (of meerdere, dat weet ik niet)

Quote:
Maar hoe dan ook, als je kunt scheiden voor een kerk dan kun je er ook hertrouwen neem ik aan.

Tja, een homohuwelijk bestaat in mijn ogen niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch wel knap dat een gescheiden man het tot bisschop schopt. Dan is het celibaat helemaal zo slecht nog niet.
knipoog_dicht.gif

Nou, er zit (als ik wikipedia moet geloven) nog wel meer vreemds bij die man. Het is überhaupt vreemd dat die man het tot bisschop heeft geschopt. En daar zijn er, gezien het probleem binnen die kerk wel een hele hoop meer mee eens. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Anglicaanse leider voert spoedoverleg over homo's

20-09-2007

LONDEN -- Rowan Williams, hoofd van de Anglicaanse kerk [Aartsbisschop van Canterbury], voert deze week spoedoverleg met de Amerikaanse bisschoppen. Zo wil hij een scheuring binnen de Anglicaanse gemeenschap over homoseksualiteit voorkomen. Dat heeft het bureau van Williams gisteren bekendgemaakt.

Het overleg heeft vandaag en morgen in een hotel in de Amerikaanse stad New Orleans plaats. Williams wil van de Amerikanen garanties dat zij geen andere homoseksuelen tot het bisschopsambt toelaten en geen toestemming geven voor de inzegening van homoseksuele relaties. De 77 miljoen Anglicanen in de wereld zijn diep verdeeld over homoseksualiteit. De Anglicaanse kerken in Azië, Afrika en Latijns-Amerika, waar de kerk in tegenstelling tot het Westen een grote bloei doormaakt, wijzen homoseksualiteit als zondig af.

(ANP/AFP) - Spits

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Engelse Kerk wacht uittocht om vrouwelijke bisschoppen

Geplaatst door Theo Borgermans op woensdag 28 mei 2008 om 12:10u (Bron: RD)

LONDEN (RKnieuws.net) - De Kerk van Engeland staat een massale uittocht van priesters en leden te wachten. Als de synode van de kerk het besluit van de bisschoppenconferentie om ook vrouwen toe te laten tot het bisschopsambt overneemt, zullen veel traditionele anglicanen de kerk verlaten. Dat meldde de Engelse krant The Telegraph eerder deze week.

Tijdens een besloten bijeenkomst van zo’n vijftig bisschoppen, vorige week in een hotel in Market Bosworth, stemde een krappe meerderheid voor de plannen om verder te gaan met de revolutionaire hervormingen binnen de kerk. Ook stelde de vergadering dat eventuele plannen om bisdommen te creëren waar alleen mannelijke priesters welkom zijn, moeten worden tegengegaan.

Als de synode van de Kerk van Engeland, die in juli bijeenkomt, het besluit van de bisschoppen overneemt, zullen naar verwachting honderden priesters overlopen naar de Rooms-Katholieke Kerk, waar de priesterwijding voor vrouwen wordt afgewezen.

Tijdens de vergadering in Market Bosworth bleken de bisschoppen sterk verdeeld te zijn over de vraag hoe de toekomstige problemen het hoofd moet worden geboden. Zo pleitte aartsbisschop dr. Rowan Williams voor het creëren van aparte bisdommen waar vrouwelijke bisschoppen niet welkom zijn. „Weliswaar zal dat een verdere scheiding binnen de kerk teweegbrengen, het komt echter overeen met de beloften die begin jaren ’90 aan de orthodoxe priesters zijn gedaanâ€, aldus de aartsbisschop.

De vergadering was echter van mening dat er geen speciale voorzieningen getroffen hoeven te worden voor de tegenstanders van de vrouwelijke priester.

Eerder deze maand publiceerde de bisschop van Manchester een rapport waarin hij waarschuwde dat de kerk „een roerige en onzekere periode†tegemoetgaat als er geen voorzieningen worden getroffen voor de tegenstanders van de vrouwelijke priester. Volgens het rapport zullen veel priesters en gemeenten de kerk verlaten. De bisschop van Ebbsfleet verklaarde dat hij zich gedwongen voelt de kerk te verlaten. Volgens hem denken zo’n 800 collega’s er ook zo over.

Een woordvoerster van de groep Women and the Church stelt echter dat het besluit van de bisschoppen „de beste weg voor de toekomst van de kerk†wijst.

Eerder deze maand riepen meer dan 700 vrouwelijke priesters de bisschoppen ertoe op niet in te gaan op de wensen van de orthodoxe priesters.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer al dat gedoe in zo,n prachtkerk als de Anglicana.

Ze zijn daar een ding vergeten dat de Kerk niet bevoegd is tot het wijden van vrouwen tot priester.Hadden ze zich daar aan gehouden hadden ze niet al die moeilijkheden gehad .

Gebed voor de Anglicana is op zijn plaats. pray.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

’Geen hoop meer voor anglicanen’

Geplaatst door Theo Borgermans op vrijdag 20 juni 2008 om 07:55u (Bron: Nederlands Dagblad)

JERUZALEM (RKnieuws.net) - De anglicaanse aartsbisschop van Nigeria, Peter Akinola, ziet ,,geen hoop meer’’ om de eenheid in de Anglicaanse Kerk te bewaren.

Akinola is komende week voorzitter van een conferentie van orthodoxe anglicaanse kerkleiders in Jeruzalem.

Daar moet blijken hoe zij hun positie zien binnen de anglicaanse kerkfamilie - onder het leiderschap van de aartsbisschop van Canterbury - en of ze op een formele breuk of afscheiding aansturen.

Alleen ,,berouw en bekering’’ van de zusterkerken in de Verenigde Staten en Canada kan de anglicaanse eenheid nog redden, aldus Akinola, maar die kans acht hij gering.

De Nigeriaanse kerkleider schrijft dat in een theologisch ’handboek’ voor de ’Wereldwijde Anglicaanse Toekomstconferentie’ (Gafcon), dat gisteren verscheen.

Onder de duizend deelnemers in Jeruzalem zijn 280 van de in totaal ongeveer 880 anglicaanse bisschoppen ter wereld, meest uit Afrika en Latijns-Amerika.

De Anglicaanse Kerk bevindt zich op een splitsing van wegen, staat elders in het handboek. Net als in de zestiende eeuw, toen ,,de Katholieke Kerk in Engeland moest kiezen of ze zich met Rome of met Genève zou verbinden’’.

,,Nu, vijf eeuwen later, verschijnt er opnieuw een punt waar de wegen uiteengaan. Het kan lijken of het hierbij gaat om een keuze inzake afwijkende seksualiteit, maar in de kern gaat het om de vraag of er één Woord is en één Heer.’’

Sinds 2003 wordt de anglicaanse kerkfamilie verscheurd door de benoeming van een homoseksueel samenlevende bisschop in de Verenigde Staten en het inzegenen van homorelaties in de Amerikaanse en Canadese anglicaanse kerken.

Het handboek onderkent dat die kerken zich daarbij geleid voelen door de Geest om antwoorden op vragen van vandaag te vinden. Daar tegenover stelt het handboek de waarheid van God en het evangelie dat levens kan veranderen.

Drie weken na ’Gafcon’, dat op 29 juni eindigt, begint in Canterbury de officiële bisschoppenconferentie van de anglicaanse ’wereldkerk’.

Het grootste deel van de 280 Gafcon-bisschoppen boycot deze Lambeth-conferentie, omdat ze geen vertrouwen hebben in de procedure en de afloop. Een aantal bisschoppen gaat na Jeruzalem wel naar Canterbury.

De crisis kan niet langer voortduren, schrijft aartsbisschop Akinola. Nu moet duidelijk worden of de Anglicaanse Kerk voor een nieuw geloof kiest of trouw blijft aan Christus.

Akinola verklaart te hopen en te bidden voor herstel van ,,ware eenheid in het lichaam van Christus, door een onvoorwaardelijke omarming van Hem die tegen iedereen die wil luisteren zegt: Als je mij liefhebt, zul je mijn geboden bewaren’’.

De Lesbian and Gay Christian Movement, een lobbygroep van christenhomo’s, noemt de Gafcon-deelnemers ’separatistisch’ en ’homofoob’ en zegt dat kerkleiders in de derde wereld de macht in de Anglicaanse Kerk willen overnemen.

Bron: Rorate

Gebed voor de Anglicaanse kerk lijkt me op zijn plaats. candle-smiley.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jammer, jammer.

stomme scheurmakers. Als ze nou gewoon ff afkondigen dat het priester ambt niet open staat voor mensen met een homoseksuele relatie, dan voorkom je een hoop ellende.

Maar dat staat al jaren daarvoor open. Overigens spelen er meer zaken dan slechts deze kwestie en is een scheuring nog niet bepaald een feit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, maar dit dreigt wel een aanleiding te worden. Hoewel natuurlijk dit allemaal wel wat overdreven op me over komt, die kerk blijft wel bestaan. Er komen hoogstens weer een paar anglicaanse mini kerkgenootschapjes bij.

Maar ik snap niet dat ze dit conflict zo ver hebben laten komen.

Maar gewoon ervoor zorgen dat het er niet meer voor open staat. Ik denk dat daar best een meerderheid ook voor is. Volgens mij is de probleem groep vooral die Amerikaanse vrijzinnigen. Die hebben dan gewoon lekker pech, als die vrijzinnigen dan zelf op ramkoers gaan en scheurmakers worden, dan wordt de orthodoxe vleugel iig weer wat sterker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk een beetje van jullie op eigenlijk.. Waar bidden jullie voor, dat de Anglicaanse Kerk hoe dan ook 'Één' blijft? Of bidden jullie voor de terugkeer naar de Waarheid van Gods Woord en als dat niet gebeurd kan het zomaar eens tijd worden dat mensen de vals geworden kerk verlaten (althans, dat is dan weer een behoorlijk protestantse visie)..

Jammer dat J.C. Ryle niet meer leeft smile.gif


Samengevoegd:

Zuiver hypothetisch zou ik bijvoorbeeld veel eerder lid worden van de hypothetische Conservatieve Anglicaanse Kerk dan van de Anglicaanse Kerk in deze vorm..

Daarnaast heb ik ook niet echt het idee (wat Machiavelli suggereerde) dat de Low Church (die vrijzinnige en/of moderne anglicanen) bij de protestanten zou kunnen gaan en dat de High Church dan wel 'Katholiek' zou worden..

Ik denk dat die 'High Church' eerder conservatief anglicaans en dus juist niet zo snel aansluiting zullen zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Diak heeft hier in het verleden eens gepost dat er in het verleden al eens een redelijk aantal High Church geestelijken, leken en gehele parochies de overstap naar de katholieke kerk gemaakt hebben.

Waar ik voor bid? Dat de eenheid bewaard mag blijven worden in deze kerk en dat men het eens kan worden over wat de wil van God volgens hun is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kijk een beetje van jullie op eigenlijk..

Naar mij opkijken is een vrij natuurlijke reactie hoor.knipoog_dicht.gif

Quote:

Waar bidden jullie voor, dat de Anglicaanse Kerk hoe dan ook 'Één' blijft? Of bidden jullie voor de terugkeer naar de Waarheid van Gods Woord en als dat niet gebeurd kan het zomaar eens tijd worden dat mensen de vals geworden kerk verlaten (althans, dat is dan weer een behoorlijk protestantse visie)..

Eenheid in Gods Waarheid. Kerkscheuring? Mja, mogelijk dat die binnenkort noodzakelijk wordt, misschien dat die alllang noodzakelijk is. Daarvoor bidden doe ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid