Spring naar bijdragen

De Anglicaanse Kerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 87
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Hoe heeft het zover kunnen komen, en wat is een mogelijke oplossing?

Misschien zijn er hier mensen die wat meer kunnen uitleggen over de verhoudingen binnen deze kerk en welke verschillende groepen hierin een rol van betekenis hebben.

Mij ontgaat het een beetje met de high en low church en dan nog de verschillende gebieden die elk hun eigen beleid kunnen voeren (of hoe het dan ook gaat, dat weet ik dus niet)

Kortom meer een centraal anglicaanse kerk topic.

Het beste is een Anglicaan vragen, maar daar zijn er niet zoveel van in Nederland. puh2.gif

Als eerst dit probleem:

Dit speelt al een tijdje. Dus dat je in de VS kennelijk iemand die praktiserend homo is bisschop kan worden. Dat gaf een nogal groot conflict, zelfs zover dat nu een deel van de VS onder het gebied van Engeland valt, het deel dat dus problemen heeft met die wijding. Dus heb je in de VS zeg maar twee Anglicaanse gebieden.

Het zit een beetje vast daar, omdat men het niet vind kunnen, maar aan de andere kant de aartsbisschop niet graag een kerkscheuring heeft. Dus, het zit een beetje vast daar.

Verder over het bestuur van de kerk, er is de Lambeth Conference, waar dit artikel een beetje over gaat, Een soort van concilie waar de bisschoppen samen komen, de boel evalueren en plannen maken. De invloed van het koningshuis is meer symbolisch, al hoewel er iets met de aanstelling van de aartsbisschop (de primus inter pares van de kerk) te maken heeft, maar dat kan ook een meer symbolisch iets zijn natuurlijk (denk aan de rol van de koningin bij ons met het aanstellen van de regering.

Als men mij om oplossing zou vragen (puh2.gif) zou ik zeggen dat men die Lambeth Conference sterker moet maken. En zorgen dat als er zoiets is wat er nu speelt, daar een bindende afspraak over moet komen. Misschien is dat al zo, en zijn ze bang voor een scheuring, dat zou ik niet weten.

Wat betreft verschillen onderling: Men heeft als basis van de leer nog steeds de Negenendertig artikelen.

Verder stelt McGrath (zelf Anglicaan) dat er qua theologische samenhang ernstig verzwakt is doordat men sinds 1970 in bepaalde kerken andere liturgische vormen gingen gebruiken ipv het book of common prayer.

Dat high en low church is high zeg meer 'katholieker' en low zeg maar 'protestanter', en vaak ook wat evangelischer, in de brede zin van het woord. Qua vorm was de Anglicaanse kerk altijd wat katholieker dan zeg maar onze protestantse kerken, maar qua theologie zijn ze protestant. Dat high-low is meer de verhouding van die zaken. Die schommeling is niet helemaal nieuw, want toen het koningshuis nog veel over de kerk te zeggen had, zag je ook verplaatsingen bij bepaalde vorsten.

Ik kan het ook niet helemaal goed uitleggen, maar wikipedia vind ik het wel goed doen:

high church

low church

Als ilustratie: in de bewging in de RKK die de Tridentijnse mis weer meer terug wilde (waar de paus nu ook aan tegemoet gekomen is) zou ik als het de Anglicaanse kerk was typisch high church noemen.

Maar het gaat wel verder dan dat, zie daarvoor de links.

Wat betreft de scheiding tussen kerk en staat en hoe het zich uit met benomingen van bisschoppen, house members, etc.

Engeland houdt meer vast aan haar tradities. Heel langzaam veranderen er dingen. Zo is er al wat veranderd in de aanstelling van members uit het house of lords (adel, die er tot hun dood daar kon zitten enzo). En ik meen dat de huidige premier nog wat wilt veranderen in het aanstellen van de aardsbishop. Maar dat zal wel heeeeel langzaam veranderen, GB kennende.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Weer een nieuw nieuws artikel:

Onduidelijkheid over dissidentie bij anglicanen VS

Geplaatst door Theo Borgermans op

di 21 aug '07 om 14:00u (Bron: Christian Today)

NEW YORK (RKnieuws.net) - Volgens schattingen hebben al zevenduizend episcopaalse gemeenschappen in de Verenigde Staten aansluiting gezocht bij Afrikaanse anglicaanse bisdommen, die maar al te blij zijn de behoudsgezinde anglicaanse dissidenten op te nemen.

De Rwandese anglicaanse Kerk, die als een van de eersten missiebisschoppen voor de ontevreden Amerikaanse ongelovigen aanstelde, zou 2.000 anglicaanse congregaties uit de Verenigde Staten onderdak bieden.

Amerikaanse liberale anglicaanse gelovigen, die vinden dat het geloof met zijn tijd en de culturele veranderingen moet meegaan, vinden de schattingen overtrokken. Volgens hen hebben hooguit zeventig episcopaalse parochies elders onderdak gezocht.

Bron: link

Kan iemand mij uitleggen wat er hier aan de hand is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee. Misschien valt het in de zin met zoals ik eerder vermelden, dat kerken zich bij een ander kerk gebied aansluiten (zoals dus bij bijv. de church of England). Dan zou het zelfde hier 't geval zijn maar dan bij Afrika. Als 't zelfde hier aan de hand is, gaat het dus om dat ze dus niet eens zijn met de besluiten van VS (zoals dus een praktiserende homoseksuele bisschop benoemen).

Stel je voor: de aartsbisschop in Nederland stelt iemand aan als bisschop die praktiserend homoseksueel is. De paus is het er niet mee eens, gaat in gesprek, maar dat gesprek zit een beetje vast (de man staat niet te springen om een scheuring, maar kan het niet tolereren). Nu zijn een hoop Nederlandse bisschoppen het er niet mee eens, en besluiten dat ze zich bij de kerkprovincie van Duitsland en België aan sluiten.

Zoiets is er een beetje gaande. Rekening houdend met dat het gezag van de paus binnen de RKK groter is natuurlijk.

Als er nu wat anders aan de hand is dan ik schets, dan weet ik het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja zoiets zal het dan wel zijn denk ik. Ze zijn het er niet mee eens en sluiten zich dus bij een andere kerkprovincie/bisschop aan en vallen dus onder zijn gezag. Duidelijk. Maar uiteindelijk blijft het toch dezelfde kerk, dus wat schiet je er mee op?

Lijkt me best een vreemde gewaarwording eigenlijk, daar bisdommen normaal geografische grenzen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar uiteindelijk blijft het toch dezelfde kerk, dus wat schiet je er mee op?

Volgens mij hebben ze ook niet een probleem met de kerk maar vooral met die provincie/man. Die hebben iemand aangesteld. Door dus naar een andere provincie over te stappen geef je een signaal af en tevens willen ze blijkbaar niet onder een provincie staan die dat soort dingen toe heeft gelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens mij hebben ze ook niet een probleem met de kerk maar vooral met die provincie/man. Die hebben iemand aangesteld. Door dus naar een andere provincie over te stappen geef je een signaal af en tevens willen ze blijkbaar niet onder een provincie staan die dat soort dingen toe heeft gelaten.

Mjah, het gaat veel dieper, dit zijn aanleidingen, de oorzaak ligt in het ontbreken van een sterk centraal gezag, en de macht van de vrijzinnigen. Die Kerk staat op de rand van splitsing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, het gaat veel dieper, dit zijn aanleidingen, de oorzaak ligt in het ontbreken van een sterk centraal gezag, en de macht van de vrijzinnigen. Die Kerk staat op de rand van splitsing.

Maar een sterk centraal gezag heb je niet zomaar. De lambethconference zou dat moeten zijn.

Die scheuring met dat clubje in de VS proberen ze juist te voorkomen, daarom ettert het zo door...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar een sterk centraal gezag heb je niet zomaar. De lambethconference zou dat moeten zijn.

Die scheuring met dat clubje in de VS proberen ze juist te voorkomen, daarom ettert het zo door...

Dat gaat ook niet lukken, ze gaan splitsen, binnen een jaar of 3.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou kunnen, dat die vrijzinnigen er uit stappen of er uit gezet worden. Imo misschien ook wel niet zo erg. En de schade valt waarschijnlijk nog wel 'mee', in het totaal plaatje dan.

Ik 'denk' dat ze nu hopen dat die bisschop er nog mee gaat stoppen, pensioen ofzo en dan hopen dat men de volgende keer wat slimmer zijn om niet de boel op de kast te jagen met dergelijke benoemingen. Maar dat lost het probleem ook niet op, tenzij de vrijzinnigheid uitsterft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ze kunnen helemaal niet splitsen. Ik had namelijk de hoop dat de gehele Anglicaanse kerk terug zou keren naar de katholieke kerk, en het liefst zo snel dat ik het nog meemaak.
widegrin.gif

Die kans acht ik toch niet zo groot. widegrin.gif

In theologie zijn ze protestants. (Zie bijv. ook de 39 artikelen)

Wellicht een oxford movement achtig clubje die dat doet, maar van de rest verwacht ik dat niet.

En splitsing, ach, het is niet zo dat die kerk in twee gelijke stukken uit elkaar valt ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor zover ik op kan zoeken was dat op 5 november 2006. Toen is de eerste vrouw tot bisschop gewijd. O nee dat was hoofd bisschop, even verder zoeken.

Zo'n 33 jaar geleden deed de kerk van Engeland uitspraken dat er geen fundamentele bezwaren waren, en zo'n 22 jaar geleden werdt in de VS de eerste vrouwlijke bisschop aangesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, toen de vrouwelijke bisschopswijding kwam, keerden hele parochies terug naar Rome. We hebben al gekkere dingen gezien.

Zo gek vond ik dat niet. Binnen de Anglicaanse kerk heb je binnen de highchurch een wat RK gerichte stroming zitten, zoals de Lowchurch meer Evangelisch is. Als je tussen verschillende partijen in zit is dat bij een beslissing aan de randen te verwachten. Het zelfde nu, maar dan nu met de meer vrijzinnige tak in de VS die in conflict staat met de rest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zo gek vond ik dat niet. Binnen de Anglicaanse kerk heb je binnen de highchurch een wat RK gerichte stroming zitten, zoals de Lowchurch meer Evangelisch is. Als je tussen verschillende partijen in zit is dat bij een beslissing aan de randen te verwachten.

Gek vind ik het ook niet, maar ik begrijp Thorgrems optimisme dus ook wel widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid