Spring naar bijdragen

Zeven nieuwe wereldwonderen


Aanbevolen berichten

Zeven nieuwe wereldwonderen gekozen

LISSABON - Mensen over de hele wereld hebben zeven nieuwe wereldwonderen gekozen: de Chinese Muur, de antieke stad Petra in Jordanië, het Christusbeeld in Rio de Janeiro, de ruïnesteden Machu Picchu in Peru en Chichen Itza in Mexico, het Colosseum in Rome en het mausoleum Taj Mahal in India.

De nieuwe wonderen werden zaterdagavond in de Portugese hoofdstad Lissabon bekendgemaakt. Ruim 100 miljoen mensen spraken sinds begin dit jaar op internet of per sms hun voorkeur uit. ?Nog nooit in de geschiedenis hebben zo veel mensen deelgenomen aan een wereldwijd besluit?, aldus actrice Hilary Swank tijdens de presentatie.

De nieuwe lijst moet een alternatief zijn voor de oude lijst van zeven wereldwonderen, die al ruim 2000 jaar wordt gehanteerd. De verkiezingen waren een initiatief van de Zwitserse filmmaker Bernard Weber. Van de oude selectie met uitsluitend wonderen rond het oosten van de Middellandse Zee zijn immers alleen de piramides van Gizeh nog werkelijk te zien. Zij kregen zaterdagavond de titel Erewereldwonder toegekend.

In totaal deden 21 wonderen mee aan de verkiezingen. De lijst was samengesteld door een jury, nadat iedereen een bouwwerk of monument van voor het jaar 2000 had kunnen voordragen.

Bij de laatste openbaar gemaakte tussenstand in mei stonden nog vier Europese ?wonderen? in de top tien. In tegenstelling tot het Colosseum haalden Stonehenge, de Eiffeltoren en de Akropolis de beste zeven niet. Chichen Itza, de Chinese Muur, Machu Picchu, Petra en de Taj Mahal behoorden toen al tot de favorieten.

De organisatie wilde met de verkiezingen de culturele dialoog en wederzijdse culturele waardering stimuleren. De nieuwe lijst moet ook een afspiegeling zijn van de maatschappelijke prestaties buiten Europa en het Midden-Oosten. Initiatiefnemer Weber kwam im actie nadat radicale moslims in 2001 enkele historische Boeddhabeelden in Afghanistan hadden vernietigd.

De VN-organisatie UNESCO, die een eigen lijst hanteert van door mensen gemaakte en natuurlijke werelderfgoederen, weigerde elke ondersteuning. De organisatie sprak over een particulier initiatief dat niet zou kunnen bijdragen aan een langdurige bescherming van de gekozen locaties.

De Academie van de Chinese Muur moedigde landgenoten massaal op hun nationale trots te stemmen. ?De Chinese Muur miste 2000 jaar geleden een kans toen de Grieken de Zeven Wereldwonderen samenstelden. Het zou enorm jammer zijn als we deze keer weer niet op de erelijst terechtkomen?, aldus de Academie. De poging slaagde klaarblijkelijk, evenals de Braziliaanse actie voor het Christus-beeld.

Bron: link

Er zijn dus 7 nieuwe wereldwonderen gekozen. Ikzelf vind het wel een goede lijst geworden.

Machu Picchu

2029_Machu-Picchu.jpg

Chichen Itza

Chichenitza.jpg

Colosseum

colosseum.jpg

Petra

new_petra_small.jpg

Chinese muur

ch11_muur.jpg

Taj Mahal

taj_mahal.jpg

Christusbeeld in Rio de Janeiro

rio_janeiro.jpg

Wat vinden jullie van de lijst? Is het goed zo, of hadden er dingen weggemoeten, en wat had er dan voor in de plaats kunnen staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

in de eerste instantie vond ik dat de acropolis er ook bij had gemogen, maar ik kende Machu Picchu, Chichen Itza en Petra eigenlijk niet..

Ik vind de lijst wel erg mooi..

Zeker dat Christusbeeld in Rio de Janeiro vind ik zoo gaaf! Zoals Hij daar uitkijkt over de stad.. Prachtig yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind helemaal niet dat je zo wereldwonderen kunt "kiezen". Dit zijn niet 7 wereldwonderen, maar 7 favoriete trekpleisters voor de mensen die stemden.

Waarom zijn het "wonderen"? Wat is er zo wonderlijk aan?

Ik vind er wel een aantal mooi en er zitten er een paar tussen die ik ook wel als een mogelijk wereldwonder zou kunnen bestempelen. Maar voor de rest, neuh, niks wonderlijks aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou eerder de pyramides in Egypte als door mensen gemaakte wereldwonderen beschouwen, als de verhalen erover waar zijn. Die dingen schijnen namelijk met een bijna enge nauwkeurigheid te zijn gebouwd en je schijnt nog geen nagel tussen die stenen te kunnen krijgen. Die pyramides zo namaken blijkt ook bepaald geen sinecure te zijn. Ongelooflijk zoals men dat in die tijd al had kunnen maken.

Men zou dus niet naar de schoonheid van gebouwen moeten kijken, maar naar hoe vrijwel onmogelijk het in de betreffende tijd moet zijn geweest om zo'n bouwwerk te maken. Of hoe moeilijk het misschien vandaag de dag is om zo'n bouwwerk te maken. Ik denk dat de pyramides dan toch echt hoger scoren dan zo'n (overigens prachtig) Christusbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is abstract, niet te meten en niet te vergelijken en af en toe lijkt het ook niet van deze wereld te zijn puh2.gif (zoveel zie ik het niet knipoog_dicht.gif). Het zou wel zoiets moeten zijn eigenlijk!

Maargoed... waarom was de Vaalserberg geen keuzepuh2.gif, of de Veluwe?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opzich vind ik de hele natuur wel een wereldwonder yes.gif

Verder vind ik de lijst onzinnig:

Quote:
De Academie van de Chinese Muur moedigde landgenoten massaal op hun nationale trots te stemmen.

Zo is het nogal logisch dat de Chinese Muur erin zit (overigens vind ik dat idd wel een wereldwonder)smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat die niet door mensen zijn gemaakt, toch?
knipoog_dicht.gif

De Veluwe is anders redelijk kunstmatig aangelegd, als men niet had ingegrepen was het nu een woestijn geweest. knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Ter promotie van Afrika: het grootste van klei gemaakte gebouw ter wereld, de Grote Moskee van Djenné in Mali:

Great_Mosque_of_Djenn%C3%A9_3.jpg


Samengevoegd:

Jammer natuurlijk dat de prachtige steden uit de middeleeuwse Ashanti-cultuur verloren zijn gegaan. Of althans, de gebouwen, want Kumasi bestaat natuurlijk nog steeds. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe raad je 't zo.
puh2.gif

Maar eerlijk is eerlijk. Erg kunstig om van klei zo'n gebouw neer te zetten. Ik heb net gelzen dat het op de wereld erfgoed lijst staat.

Is de gehele stad uit klei opgetrokken? Of bouwen ze tegenwoordig wel met steen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

die piramides horen bij de 7 klassieke wereldwonderen (piramides van gizeh of cheops), waarschijnlijk dat ze daarom niet bij de moderne wereldwonderen worden gerekend.

Das niet helemaal waar. Gizeh is gewoon het enige wereldwonder dat nog bestaat. En een of andere Zwitser wilde daarom een nieuwe lijst maken met de 7 mooiste nog bestaande bouwwerken.

Egyptenaren waren terecht zwaar beledigd dat hun piramide niet automatisch op de nieuwe lijst kwam en wilden toen niet eens meer meedoen.

Die enige reden dat Cristo Rei op de lijst staat is dat er vanuit Brazilië de afgelopen tijd enorm campagne is gevoerd tot aan de regering en de kerk toe. Dat 75 jaar oude beeld stelt architectonisch echt niks voor, zeker niet als je het afzet tegen iets als Angkor Wat, dat niet eens op de nieuwe lijst staat. rofl.gif

En als je het hebt over een echt "wonder" dan denk ik eerder aan het Paaseiland of Stonehenge.

Zo hebben we nu 7 nieuwe wereldwonderen en 1 "ere kandidaat" zoals ze het maar hebben genoemd, denken ze. Maar ik vind het een lijst van niks. Gewoon laten doen door een team van deskundigen. Het lijkt zo wel een idols verkiezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar eerlijk is eerlijk. Erg kunstig om van klei zo'n gebouw neer te zetten. Ik heb net gelzen dat het op de wereld erfgoed lijst staat.

Net als overigens de Tongo Shrines, en dat is niks meer dan een stel potten in het rotsachtig berggebied van Noord-Ghana. Viel me zwaar tegen en was voor mij reden om op een andere manier naar de wereld erfgoedlijst te kijken.

Wat wél weer heel speciaal is, is de moskee in Larabanga, ook Noord-Ghana. Gebouwd uit modder + een houten geraamte, en als ik me goed herinner staat hij er al sinds de 13e eeuw - dat itt die in Mali, die wel uit die tijd stamt, maar het huidige exemplaar is een nagebouwde versie uit de 19e eeuw ofzo.

Larabanga:

4480406_b8c54c2725.jpg

Quote:
Is de gehele stad uit klei opgetrokken? Of bouwen ze tegenwoordig wel met steen?

Als je in steden, zelfs kleine, komt, zie je de half-voltooide betonnen geraamtes overal staan (te weinig geld om het af te bouwen, uiteraard). Maar als je buiten de binnenstad komt, tenzij je echt in miljoenensteden bent oid, dan zit je al snel in de met klei/ modder gebouwde huizen. Het mooiste is nog Tamale, momenteel de snelst groeiende stad van Afrika (nu 300.000 inwoners geloof ik), met een "modern" centrum, gigantische moderne moskee, netjes geasfalteerd, en midden in datzelfde centrum ook het "paleis" van de chief. Helaas heb ik er geen foto van, maar het ziet er ongeveer zo uit:

linksalgemeen.jpg

rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid