Spring naar bijdragen

Vleesetende planten


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Eten ze ook grote stukken vlees of alleen vliegjes?

En hebben jullie wel eens gehoord van planten die dood gaan als hun 'baasje' dood gaat? Van verdriet zeg maar.. Iemand heeft mij daar ooit iets over verteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je kunt op internet een helehoop info vinden:

Download
een filmpje van de plant in actie!(9.2MB)

Nogal een schrijfwonder op die bovenste site zeg...

Quote:
Dit gebeurt op volgende manier.

Op de bladeren zijn 6 tastharen aanwezig. Als één haar, of meerdere haren, binnen de 20 seconden aangeraakt wordt, zal het blad toeklappen binnen de seconde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nature always finds a way
smile.gif

Houd je al je planten buiten of heb je er ook binnen staan?

De venusvliegenvallen en trompetbekerplanten staan buiten. Deze planten MOETEN de winter buiten meemaken als je ze binnenlaat missen ze hun equivalent van de winterslaap en sterven ze het jaar daarop af.

De kaapse zonnedauwen (drosera capensis) kunnen buiten, maar die hoeven geen winterrust sterker nog het is nadelig voor ze. Mijn vetbladen zijn mexicaans en staan ook binnen. beide soorten zijn subtropisc, maar kunnen vanaf maart-april weer naar buiten

Alle bovenstaande soorten hebben zo veel mogelijk zon nodig en doen het van de lente tot de herfst het beste buiten. Een raam op het zuiden kan vaak ook wel. Het zijn allemaal exotische soorten maar wel min of meer compatible aan ons klimaat.

De laatste die ik heb is een nephetus. Dit is een tropische bekerplant die staat in een aquarium bij de verwarming in een laagje water. De temperatuur is 25 graden de luchtvochtigheid 100% en nog wil het kreng niet. Niet aan beginnen dus,

Volgens mij heb je minstens 1 exotische vleeseter, moet je die dan voeren?

De nephentes is een heel makkelijke eter. Afhankelijk van de grootte van de bekers en de soort kunnen ze van alles aan. Insecten zijn de bedoeling, maar muizen, ratten, kikkers, melk, ei en zelfs chocolakan ie ook aan zegt men.

Wat is de grootste vleesetende plant?

Dat moet ik even nazoeken. soorten zijn de vleesetende bromelia's, Veel nephentussoorten, en de sarracenia's. Maar denk eerder in decimeters dan in meters

Wat is jouw grootste vleesetende plant?

De nephetes is redelijk groot maar tijdelijk vegetarisch want geen vallen. De tweede is de paarse tromperbekerplant (sarracenia purpurea) en die heeft bekers van 25 cm hoog.

Wat is je favoriet?

1)De venus vliegenval: vreselijk bizar plantje, antropomorfisch want ik zie het meer als een huisdier vanwege de bewegelijkheid en bijbelvriendelijk want evolutionair niet verklaarbaar. Om dit laatste te compenseren krijgen ze enkel kruisspinnen en lieveheersbeestjes te eten.
knipoog_dicht.gif

2 Kaapse zonnedauw: het onkruid der vleeseters. Makkelijk te kweken maar aantrekkelijk om zijn bewegelijkheid en buitenaardse uiterlijk

3 sarracenia: De bladeren zijn niet alleen intrigerende vallen, maar ook vreselijk mooi. Vriendlief gebruikt ze graag in bloemstukken bijvoorbeeld

Zijn er vleesetende planten die kleine reptielen of zoogdieren eten?

Ja de meeste bekerplanten eten soms kleine kikkers en heel soms wel eens een muis maar erg gebruikelijk is dat niet

Heb zelf btw zonnedauw, venus vliegenval en blaasjeskruid gehad. Voor klein blaasjeskruid, zie:

Blaasjeskruid heb ik nog niet, maar die moet ik eens uit een sloot plukken is volgens mij niet eens verboden.


Samengevoegd:

Wat geef je een vlees etende plant te eten?

Vang je vliegen of insecten ofzo?

Of ga je naar de plaatselijke slager voor een biefstuk
puh2.gif

Insecten en spinnen verdienen de voorkeur, maar alles wat eiwitten bevat is eetbaar. Wel heb je een grote kans dat de plant er ziek van wordt. Goed alternatief voor insexten is een stukje hardgekookt eiwit van een ei. ik geef mijn zonnedauwen ook wel eens een stukje gekookt vlees; vind ie lekker.

Als er insecten zijn kunnen ze prima hun eigen eten vangen. En het is ook niet zo dat de planten uithongeren of zo. De meesten kunnen maanden zonder eten. Op den duur worden ze wel zwakker. Maanden lijkt lang maar veel soorten kunnen tientallen jaren oud worden. Dus eten moet ie wel af en toe.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat is leuk! Ik had nog zo'n computerspelletjes beeld in m'n hoofd
widegrin.gif
, zo'n plant die echt hapt naar alles wat langskomt.

De venusvliegenval is één van de weinige soorten die dat kan. Best een beetje eng om te zien. Ze zien er gewoon agressief uit.


Samengevoegd:

Quote:

En hebben jullie wel eens gehoord van planten die dood gaan als hun 'baasje' dood gaat? Van verdriet zeg maar.. Iemand heeft mij daar ooit iets over verteld.

Wellicht geven dode baasjes niet zo goed water als levende?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Euhmm nou ik was er niet bij, maar ik denk niet dat hij het me zou vertellen als dat de oorzaak was. smile.gif Maar goed, ik heb er later jammer genoeg nooit meer iets over kunnen vinden.

Maar geloven jullie dat planten gevoelens hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Euhmm nou ik was er niet bij, maar ik denk niet dat hij het me zou vertellen als dat de oorzaak was.
smile.gif
Maar goed, ik heb er later jammer genoeg nooit meer iets over kunnen vinden.

Maar geloven jullie dat planten gevoelens hebben?

Nee, ik denk niet dat een plant gevoelens heeft. Mijn planten hebben iets wat op een zenuwstelsel lijkt en hoewel dat voor een plant bijzonder spectaculair is is het heel rudimentair allemaal. Voor gevoelens heb je volgens mij minimaal hersenen nodig (even afgezien van metafysische entiteiten dan; ik bedoel fysieke levensvormen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

@MC wel tegenstijdig, je planten kunnen niet voelen en vinden(dat is de conclusie die mij logisch lijkt) en toch iets lekker vinden
knipoog_dicht.gif

heheheh. Dat is idd een slordige antropomorfe aanduiding. Laten we zeggen dat het plantje duidelijk positief reageert. Het blaadje grijpt het stukje vlees min of meer beet en begint erover heen te kwijlen.

Ik ga ervanuit dat de planten geen greintje bewustzijn heeft, maar bij een plant die zo actief op zijn omgeving reageert is het makkelijk om het een beetje als een huisdier te zien.

Little Shop Of Horrors174_MainPicture.jpg

(Ik met mijn prijswinnende venusvliegenval)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou echt kwijlen. Bij detectie van een prooi scheidden veel soorten verteringssappen af. Sommige soorten schijnen dat in zulke mate te doen dat het aan kwijlen doet denken. Maar bij de meeste soorten valt dat wel mee. Overigens ziet het "kwijl" van mijn zonnedauws eruit als schitterende dauwdruppeltjes.

DroseraCapensis.jpg

d.cape.jpg

200px-Drosera_capensis_bend.JPG

De venusvliegenval plet zijn prooi wel min of meer tussen de bladhelften maar kauwen: nee. de prooi word ook niet echt opgegeten, maar voor een deel opgelost en geabsorbeert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het wel hip. Maar eigenlijk eet hij niet echt dus, maar absorbeert hij de voedingsstoffen uit de vlieg (o.i.d.) ?

Dat is ongeveer hetzelfde hoe het bij jou en mij gaat hoor: (MC gaat proberen dit zo smaakvol mogelijk te vertellen maar helemaal zal dat niet lukken)

Veel mensen denken dat eten wat in je maag en darmen zit in je lichaam zit. Puur technisch gezien is dit niet het geval. Het makkelijkst is dit voor te stellen om het lichaam te zien als een klosje garen. Het buisje in het midden is dan het spijsverteringsstelsel.

En daar gebeurt dus precies hetzelfde als bij een VEP. Eten word voor een deel opgelost en opgenomen en de rest word weer afgescheiden. bij dieren gaat het enkel veel efficienter dan bij planten. Veel VEP-en eten dus echt op een manier die in principe ongeveer hetzelfde is als een dier.

Er zijn trouwens ook planten waarbij het minder evident is. bromelia's hebben bijvoorbeeld een door een rozet gevormde kelk. Daar staat water in en in dat water verdrinken af en toe insecten. Die rotten daar op een natuurlijke manier weg, en veel bromelia's profiteren van de voedingsstoffen die op die manier vrijkomen. Het is moeilijk te bepalen of dit als vleeseter beschouw moet worden of niet.

Over het algemeen word een plant een vleeseter genoemt als er "opzet" in het spel is. Dus als de plant er op gebouwt is om insecten te vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb er wel erg interesse voor gekregen ik wil er wel en paar, lekker goed verzorgen enzo

eigenlijk die op deze site staan allemaal link

Zijn ze een beetje duur want ons dichtsbijzijnde tuincetrum is wel aantal kilometers van me vandaan dus dan weet ik hoeveel geld ik mee moet nemen widegrin.gif

Leuk topic knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De meeste tuincentra zijn verschrikkelijk slecht in het verzorgen van de planten en laten ze meestal in een verloren hoekje dood gaan. Dus even flink zoeken op de afdeling kamerplanten. De leukste en interessantste plant by far is de venus vliegenval. Daarbij is ie nogal makkelijk te houden voor een vleeseter.

Ik maak even een lijstje voor je met planten die je in een gemiddeld tuincentrum vaak aantreft en die maakelijk te houden zijn.

Venusvliegenval (Dionaea Muscipula)

Kaapse Zonnedauw (Drosera Capensis)

alle Trompetbekerplanten (Sarracenia)

De tropische bekerplanten (Nephentes) zijn heel mooi, heel duur en heel moeilijk te houden. Just don't.

Word niet te enthousiast en begin met bijv 3 planten uit de 3 door mij genoemde soorten. Bij ons ben je dan 10-15 Euro kwijt dus dan is het nog te overzien als het misgaat.

Nu ja succes iig en ik hoor het hier wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de bekerplant uit de tropen kan men altijd nog een kasje maken op het balkon met een Valliantverwarming er in ,en dat is goed te doen als je maar voor verse gehakt zorgt.

Mensen zouden is meer van de vlees verslindende plant moeten houden ,ze zijn mooi en vriendelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor de bekerplant uit de tropen kan men altijd nog een kasje maken op het balkon met een Valliantverwarming er in ,en dat is goed te doen als je maar voor verse gehakt zorgt.

Mensen zouden is meer van de vlees verslindende plant moeten houden ,ze zijn mooi en vriendelijk.

Ja, maar het punt is: je kunt beter met de makkelijkere planten beginnen. De door mij genoemde planten willen enkel veel zon en veel (zacht) water. Bij nephentes moet je idd al aan de gang met een kasje oid dat maakt hem al gelijk veel duurder. En wat betreft ander voer dan insecten: zorg wel dat je het vlees eerst even kookt ivm bacterien en zo

Maar: de planten zijn bijna allemaal even mooi. En ze zijn niet gevaarlijk voor mens of huisdier. (Nu ja de grote bekerplanten verschalken nog wel knaagdieren af en toe, dus hou je hamster bij je nephentes miranda uit de buurt. Just in case.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid