Spring naar bijdragen

Vleesetende planten


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Nee, dan kan ik de soort identificeren en je meer gericht advies geven. Maar wat bijna altijd goed is: in de pot laten staan, in een zonnig raamkozijn zetten op een schoteltje water. De grond moet altijd vochtig zijn en je hoeft niet bang te zijn voor te natte grond. Het zijn moerasplanten.

Let wel: sommige vleeseters kunnen hier juist niet tegen dus daarom vroeg ik om een foto.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoewel mijn Oma gezegt zou hebben: "In de hongerwinter had je wel anders gepiept"

Ja ja maar dan hadden wij wel die tulp verslonden maar niet onze boezemvrienden de vleesetende planten,je eigen huisgenoten worden niet opgegeten,we geven hen te eten als is dat allerlaaste voedsel. knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, stel ik wil een vleesetende plant, bij mij in de keuken. Er komen vliegen, bijen en wespen opeens zomaar binnenvliegen. Als hij op de vensterbank in de keuken staat heeft hij geen direct zonlicht, doch wel voldoende licht wat wordt weerkaatst vanuit de achtertuin. Weet iemand welke vleesetende plant ik moet kopen en waar je die kan kopen? Lijkt me uiteindelijk toch best wel een grappig plantje smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk weet ik dat. Ten eerste heb je vast wel een raam wat een paar uur zon heeft en anders heeft je tuin wel een paar uur zon. mits goed getimed zijn het prima buitenplanten. Als je naar de meeting komt kan ik je wel een venusvliegenval doen, wat mij betreft de interessantste plant is die er bestaat.

OK Drosera capensis (Kaapse zonnedauw) vind bijna alles prima. En daar heb ik er toevallig ook wat van over. Ik heb er 200 0f zo (meesten een paar mm doorsnee) maar toch zeker wel 20 geschikt om over te potten.

Overleven doet ie waarschijnlijk wel zonder direct zonlicht, maar erg goed zal ie het niet doen.

De enige mainstreamplant die zonder direct zonlicht kan is nephentes, maar om die te houden is huilen met de pet op. De zonminnende planten die algemeen verkrijgbaar zijn zijn sarracenia's, venusvliegenvallen, en diverse soorten zonnedauw en vetblad, maar die willen gelijk idioot veel zon.... minimaal vier uur per dag, liefst 8 uur direct zonlicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voedingsloos water is nummer 1 (regenwater, gedestileerd water of gedemineraliseerd water)van de regels. Zon is nummer twee. Zoek een plek met zon, zorg dat je water hebt zonder iets er in en ik geef je een Goliath-kloon. (Is een VV-Val met grote happers). Die kun je ook nog eens dood laten gaan, want ik heb hem gesplitst. Dus ergens gaat er niets verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 10 months later...

Quote:

hoeveel % energie halen die lieve plantjes uit insectjes, en hoeveel % uit de grond?

Energie word geleverd door de zon en om een of andere reden hebben de meeste soorten heel veel zonlicht nodig. Water zijn ze meestal ook dol op want de meeste soorten zijn moerasplanten. Tot zover zijn het tamelijk gewone planten. Maarrrrrr..... ze groeien vrijwel zonder uitzondering op zeer voedingsarme grond. Vrijwel alle overige voedingsstoffen worden betrokken uit insecten. Dit heeft als voordeel dat ze kunnen groein op plekken waar de meeste planten accuut zouden "verhongeren"

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid