Spring naar bijdragen

Vleesetende planten


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Nou eh.. Om het topic enige levensvatbaarheid te geven, welke heb je zelf allemaal?
puh2.gif

2 x sarracenia

4 x venusvliegenval

1 x vetblad

1 x kaapse zonnedauw

1 x nephentes

Overigens zijn bijna alle bovenstaande planten zich aan het splitsen dus na het overpotten heb ik er waarschijnlijk 2 a 3 keer zoveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben hier het venusplantje en zonnedauw. Als je trouwens naar de Kalmthoutse heide in België gaat kun je heel gemakkelijk een hele hoop zonnedauw in het wild vinden.

Verder vind ik het stoer om exotische bomen te telen, ik heb hier naast me een bananenboom staan en in onze tuin staat een vijg en een olijvenboom. Verder hebben we een paar terrariums en paludariums die vol staan met exotische planten.

De leukste manier om ze te telen is af en toe een stekkie / vrucht meenemen uit de dierentuin en die opkweken. Of gewoon pitten uit gecomsumeerde vruchten opkweken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij hebben hier het venusplantje en zonnedauw. Als je trouwens naar de Kalmthoutse heide in België gaat kun je heel gemakkelijk een hele hoop zonnedauw in het wild vinden.

Verder vind ik het stoer om exotische bomen te telen, ik heb hier naast me een bananenboom staan en in onze tuin staat een vijg en een olijvenboom. Verder hebben we een paar terrariums en paludariums die vol staan met exotische planten.

De leukste manier om ze te telen is af en toe een stekkie / vrucht meenemen uit de dierentuin en die opkweken. Of gewoon pitten uit gecomsumeerde vruchten opkweken.

En dat vinden ze goed bij de dierentuin widegrin.gif ?

Ik heb volgens mij geen vleesetende planten, het is hier een vliegvriendelijk mileu puh2.gif .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind vleesetende planten ook wel lol, weer eens wat anders. In het bos bij ons in de buurt is ook een veld te vinden met vleesetende plantjes (ze zijn namelijk vrij klein en blijven dit ook). Ik weet verder niet hoe ze heten, maar wel erg leuk om naar te kijken...

In Nederland komen geloof ik alleen het Vetblad en het Zonnedauw voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vetblad

inguicula_vulgaris.JPG' target='_blank'>=http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeeldingpuh2.gifinguicula_vulgaris.JPG

zonnedauw

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeeldingbig-smile.gifrosera_intermedia1.jpg

Had mijn emailnotificatie niet aanstaan dus ik zag niet dat er al zo vaak gereageerd was.

als iemand me ff kan uitleggen hoe ik een url kan plaatsen liefst zonder smileys bedoel ik dus

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn vader vind ze mooi, dus ik ga er binnenkort 1 kopen voor binnen.

Wel €8,50
noparty.gif

Je kunt op internet een helehoop info vinden:

http://users.skynet.be/triplebee/venus.html

http://www.carnivora.nl/verzorgingspdf/verzorging%20Dionaea%20 Muscipula.pdf

Download hier een filmpje van de plant in actie!(9.2MB)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet nog wel ergens een hele goeie faq op inet. Als iemand me zegt hoe ik een url kan plaatsten zet ik die hier wel even neer.


Samengevoegd:

Quote:

Zo lang die maar niet binnen een week dood gaat vind ik het best.

Ik kan je verzekeren dat met zo'n instelling de plant binnen een paar weken dood is. En dat terwijl de meeste planten wel een jaar of 10 kunnen worden.

Ga je schamen....

(Je hebt het hier tegen iemand die nooit iets zomaar dood zou laten gaan pas op) engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet alle insecten zijn hulpeloze slachtoffers van insectenetende planten.

De vleesvlieg bijvoorbeeld heeft een aanhangsel aan elke poot. Net als de klimijzers van een bergbeklimmer stellen deze hem in staat langs de neerwaarts gerichte haren van de bekerplant omhoog te klauteren. Als de eitjes van de vleesvlieg uitkomen, voeden de larven zich met de rottende insecten. Zodra het dan de tijd is om zich te verpoppen, boren ze gaatjes in de beker waaruit ze ontsnappen.

De rupsen van een kleine vlindersoort ontsnappen door de lastige haren van de bekerplant met een web te bedekken.

Sommige spinnen weven geraffineerd hun web in het bovenste deel van de bekerplant, zodat ze eerste keus hebben uit alle nieuwsgierige insecten.

En minstens één spinnensoort heeft een speciale huid die hem in staat stelt in de verterende sappen van de plant te schuilen als er gevaar dreigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja bizar mooi heh de natuur?

Een van mijn trompetbekerplanten scheid een verdovende nektar af zodat de insecten gedrogeerd worden en zodoende makkelijker tot prooi worden.

De venusvliegenval "weet" of hij een levende prooi te pakken heeft door voelharen. Als de val geactiveerd wordt door iets anders zal hij weer opengaan.

Sommige vleesetende planten leven in simbiose met insecten. Deze insecten verteren de prooi voor hem en de plant leeft van de uitwerpselen. Scheelt de plant weer verteren.

En zo kan ik nog wel even door gaan.

Hoe je het ook bekijkt: de natuur is een wonder.

Oh ja Vleesetende planten produceren in verhouding meestal bizar hoge bloemstengels zodat de bestuivende insecten niet opgegeten worden ook zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Quote:
"Aime" schreef het volgende:

Niet alle insecten zijn hulpeloze slachtoffers van insectenetende planten.

Nature always finds a way smile.gif

Houd je al je planten buiten of heb je er ook binnen staan? Volgens mij heb je minstens 1 exotische vleeseter, moet je die dan voeren?

Wat is de grootste vleesetende plant? Wat is jouw grootste vleesetende plant? Wat is je favoriet? Zijn er vleesetende planten die kleine reptielen of zoogdieren eten?

Heb zelf btw zonnedauw, venus vliegenval en blaasjeskruid gehad. Voor klein blaasjeskruid, zie:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid