Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

dat wil niet zeggen dat wij belangrijker zijn. dieren hebben de mogelijkheid gewoon niet om hetgeen te doen waar jij het over hebt.

Wie belangrijker is maakt mij niet zo veel uit, hangt ook een beetje af van je definitie van belangrijk... Maar wat bedoel je hiermee precies te zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 310
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

ik vind wel dat mensen belangrijker zijn! ik heb liever dat mn kat doodgaat dan mn moeder. dieren hebben geen ziel btw, dus als ze dood zijn zijn ze dood.

een dier heeft geen ziel? natuurlijk wel! ze gaan ook naar de hemel. daar geloof ik heilig in. btw ik heb liever dat mijn moeder dood gaat dan mijn kat> puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Euthanasie

Ik heb de stelling geponeerd dat de liefde kan worden verheven boven de wet (
) en in sommige gevallen daar zelfs strijdig mee is zoals hieronder betoogd.

Mag ik deze stelling toepassen op euthanasie? Ik denk van wel. Als iemand wordt geconfronteerd (even het uiterste genomen) met ondraaglijk en bovendien uitzichtloos lijden (Even aannemende dat deze diagnose juist is) dan vind ik dat die persoon er voor moet kunnen kiezen om euthanasie te laten plegen. Is dit in strijd met de wet? Ja, want Gij zult niet doden want euthanasie is het voortijdig, actief (in de meeste gevallen) en versneld beëindigen van een leven en valt strikt genomen onder het doden van een mens (Mening).

Je zou kunnen zeggen van God heeft ons het leven gegeven, daar mogen we niet zelf beëindigen. Hebben wij ervoor gekozen om te leven dan? Hebben wij ervoor gekozen om deze soms "hel op aarde" te doorleven? Mogen we dan alstublieft ook de vrije keuze hebben om ondraaglijk en uitzichtloos en daarmee zinloos (mening) lijden voortijdig en actief te beëindigen.

"Ja maar als christen krijg je daar niet mee te maken als je op God vertrouwd". Dit is naar mijn mening een duidelijk geval van struisvogelpolitiek. Ik zag laatst nog op TV iemand met keelkanker die zonder euthanasie een zeer langzame verstikkingdood zou sterven (Dat moet ongetwijfeld met extreme angsten gepaard gaan). Nou ga je me niet vertellen dat wij als christen gevrijwaard zijn hiervan en dat is nog maar 1 voorbeeld. Daar komt bij dat wij als christenen onze naaste lief moeten hebben als onszelf en dus zelfs al heb je de stelling dat een christen niet geconfronteerd wordt met ondraaglijk en uitzichtloos lijden, dat onze ongelovige medemens dit zeerzeker wel voor de kiezen krijgt. Is het je naaste liefhebben als jezelf dat voor die mensen te verbieden. NEE.

Men zou in kunnen brengen of het nog maar de vraag of euthanasie strijdig is met 'gij zult niet doden' als je bedenkt dat veel mensen zonder de huidige medische mogelijkheden om het leven bijna eindeloos te rekken allang zonder zo'n lange lijdensweg overleden zouden zijn. Laten we het woordenboek er hiervoor even bij pakken (online van Dale)

Doden = 1 van het leven beroven => dooddoen, doodmaken, kapotmaken, vellen; <=> sparen.

Als je deze definitie hanteert dan valt euthanasie onder doden. Ik begrijp je opmerking wel in die zin dat het tijdstip van overlijden, met euthanasie en alle middelen om iemand in leven te houden, verlaat kan worden maar als we deze definitie hanteren blijft het doden = doodmaken. Even resumerend is het tijdstip van euthanasie geen criterium voor al dan niet classificeren van de euthanasie als doodmaken.

Ik heb heel bewust gekozen voor de woorden ondraaglijk en uitzichtloos. Het gevaar is namelijk een hellend vlak moet ik toegeven. Het andere uiterste is dat mensen die even in een depressie zitten of levensmoe zijn zonder pardon euthanasie kunnen plegen. Het luistert dus heel nauw en vergt goede bewaking door ethische commissies over wanneer wel en wanneer niet euthanasie toe te passen

Tot zover een betoog voor euthanasie in geval van ondraaglijk en uitzichtloos lijden.

Als christen veracht ik euthanasie, als diegene ongelovig is en euthanasie pleegt dan zal hij sterven in zijn zonden, oftwel hij laat zich niet uit zijn lijden verlossen, maar zal juist meer lijden.

Wat is erger?

lijden met genade om nog te kunnen lachen en God te kunnen leren kennen.

of naar het dodenrijk gaan en uiteindelijk naar de hel?

En als christen euthanasie plegen is ook verkeerd, want je lijden kan een zegen voor een ander zijn en uiteindelijk tot eer van God, waarom zou je als christen euthanasie plegen?

- God kan je genezen en dat gebruiken om te laten zien hoe machtig en groot Hij is

- of Hij kan je door je lijden je gebruiken om te getuigen voor de mensen die in je kamer liggen (in het ziekenhuis) je kunt degene die ongelovig zijn en op sterven liggen tot de Heer brengen.

- Je kunt misschien zelf gered worden, als je dacht dat je een christen was maar het niet was.

- of christenen die voor je bidden leren krachtiger te bidden.

- of christenen groeien in het geloof door jou lijden.

Waarom euthanasie plegen als God je nog zo geweldig kan gebruiken?

euthanasie plegen bij jezelf is arrogant, Je laat daardoor zien dat je liever uit je lijden verlost ben dan dat een ongelovige gered kan worden.

Waarom voor je zelf kiezen?

Kies niet voor jezelf maar voor God breng Hem de glorie in alles wat je moet doorstaan, ook al lijkt Hij soms zo ver weg, Hij staat recht naast je en zegt: "Kom Ik zal je wel troosten en nabij zijn, je hebt niks te vrezen, want Ik, je vader ben bij je."

God kan iedereen gebruiken om mensen tot Hem te brengen, ook al lijkt het zo vaak dat het niet zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar haal je dat vandaan?

dat een dier een ziel heeft? nou dat kan na mijn idee niet anders. dieren kunnen ook trauma's hebben en zo. als je geen ziel hebt kan zoiets na mijn idee niet. en waarom zou god dieren gemaakt hebben als ze niet bij hem mogen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ lailahaillallah: waren het niet dat we op een christelijk jongeren forum zitten waarbij we niet uitgaan van allah...

Het is en blijft denk ik een moeilijk onderwerp en ik merk dat ik vaak het struisvogel effect toepas: ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee...

Hoewel ik wel een verschil maak tussen passieve en actieve euthanasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, van God (wat overigens gewoon hetzelfde betekent als Allah) zeggen wij toch ook dat Hij leven het geeft en leven weer neemt? Dat is hét argument tegen euthanasie. Overigens vind ik dat er een heel groot grijs gebied zit als je het gaat hebben over levens geven en nemen. Wij christenen vinden het wel normaal om operaties, medicijnen, orgaandonatie, ivf, etc. te ondergaan. Waar trekt men de grens dan? Wanneer mag je wel medisch ingrijpen en niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, denk dat het handig is om 'leven' te definieren. Als je na tien jaar coma weer zwaar gehandicapt bijkomt en vervolgens de rest van je 'leven' totaal afhankelijk bent van anderen. Is dat dan nog wel leven te noemen?

Of moet je als christen iedere medische zorg weigeren 'omdat God leven geeft en leven neemt', zeg maar een soort survival of the fittest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat mensen die zo verkankerd zijn dat ze letterlijk al aan het rotten zijn voordat ze überhaupt overleden zijn een spuitje mogen krijgen als ze erom vragen.

Een familielid van mij is huisdokter en gaat hij vanwege het plegen euthanasie op dit soort patienten niet naar de hemel, dan vraag ik me af of ik daar nog wel naar toe wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Een familielid van mij is huisdokter en gaat hij vanwege het plegen euthanasie op dit soort patienten niet naar de hemel, dan vraag ik me af of ik daar nog wel naar toe wil.

Denk jij dat e.e.a ook met "gewone" medicatie kan geschieden?

Kijk hier maar, daar lees je meer over palliatieve zorg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een beetje creepy hoe mensen hier reageren over de waarde van leven. In hoeverre moet je een maatschappij sturen naar een goede keus, of mensen gewoon de keus geven de verdoemenis in te gaan.....

Ik kies dan zelf liever voor het tweede. Mensen hebben een vrije keus gekregen van God, mij dunkt dat deze ook geldt voor zichzelf van het leven beroven. Hoe hij er daarna mee om gaat is wat mij betreft aan God.

Ik heb voldoende ideologische democratieen gezien, die zeggen allemaal de waarheid in pacht te hebben, vormen een eenpartijstaat om de mensen naar die verlossing te brengen en dat gaat ten koste van iedereen. Wij maken allen fouten, geen enkele leer is geheel zonder fouten, waarom zouden we dan onze mening aan een ander op moeten leggen hoe iemand moet handelen? Shi'ieten geloven ook dan hun God de ware is en dwingen in Iran iedereen naar hun maatstaven te leven. Onze God heeft dat juist niet gedaan, hij geeft levensrichtlijnen, maar stelt mijns inziens niet dat we verplicht zijn deze aan iedereen op te leggen. Calvijn veroordeelde ook mensen tot de doodstraf, terwijl we nu de doodstraf als inhumaan zien....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, er is zeker ondragelijk lijden, alleen iemand zacht aanraken en die persoon daarmee al ondragelijke pijn bezorgen, hoewel de morfine al op de hoogst mogelijke dosis zat. MOet je je voorstellen dat zo iemand gewassen moet worden. Degene die de persoon moet wassen zorgt voor een complete marteling. En dat elke dag weer. Laat staan dat het bed verschoont moet worden.... Elke dag weer, ondragelijke pijnen en geen hogere pijnstilling meer mogelijk dan levensbekortende....

Ja, zo iemand mag van mij verzoeken om beeindiging en gezegend is de arts die daar aan mee wil werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oh, er is zeker ondragelijk lijden, alleen iemand zacht aanraken en die persoon daarmee al ondragelijke pijn bezorgen, hoewel de morfine al op de hoogst mogelijke dosis zat. MOet je je voorstellen dat zo iemand gewassen moet worden. Degene die de persoon moet wassen zorgt voor een complete marteling. En dat elke dag weer. Laat staan dat het bed verschoont moet worden.... Elke dag weer, ondragelijke pijnen en geen hogere pijnstilling meer mogelijk dan levensbekortende....

Ja, zo iemand mag van mij verzoeken om beeindiging en gezegend is de arts die daar aan mee wil werken.

Eén van de bij-effecten van de hoogst mogelijke morfinedosis krijgen is dat het een levensverkortende werking heeft. Het is zeg maar onmogelijk om lang te leven op de maximale dosis morfine per dag. Dus in die zin denk ik niet dat dit een vaak voorkomende situatie is. Dit is iig ook het idee van palliatieve sedatie, iemand gewoon zo drogeren dat die persoon de pijn niet/ zo weinig mogelijk meer voelt. En waarbij die drogerende middelen ook tevens het levenseinde bespoedigen. In mijn ogen is dat iig al weer een beter middel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft al het leven geschapen,ook dat van ons,en moeten we daar niet heel blij om zijn?

God geeft en God neemt geldt ook hier weer.

Zie het leven als een gift en niet als een last.

Wie zijn wij om het leven van God weg te nemen?

Ook al lijd diegenege zeer hevig,God zal wel de juiste tijd weten wanneer het voor hem tijd is.

Met dieren is dit hetzelfde,we gaan in tegen God en de natuur,de meeste dieren zullen echt niet willen dat hun leven wordt weggenomen door de mens omdat hun het 'zielig' vinden.Ook al lijdt het arme diertje zo erg.

Kortom,euthanasie is Godslastering,ik ben het er niet mee eens.God geeft en God neemt.Laten we geen God spelen.

Want het is eignlijk gewoon moord.

Ook al lijdt je zo erg,vertrouw op God. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook al lijdt je zo erg,vertrouw op God.
flower.gif

Leuke slogan.. laat het op t-shirts printen en ga er mee naar 's lands ziekenhuizen..

Maar ok, toch even een vraagje. Van Xanten.. dit is dus jouw mening, jouw kijk op de wereld, jouw levensbeschouwing en daar is niets mis mee.. maar vind je ook dat de wetgeving in Nederland van dezelfde strekking moet zijn? Oftewel, jouw visie op het leven voor iedereen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid