Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik had het hier over een individu die uit religieuze overwegingen iemand anders het euthanasie-recht wil ontnemen..

Democratie start altijd bij een individu dat zijn eigen normen algemene geldigheid wil geven.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Waarom vergelijk je met nazi-wetten?

Omdat de nazi-wetgeving omtrent euthanasie en de Nederlandse zo opmerkelijk op elkaar lijken.

Quote:
Hoe kan het nou dood maken zijn als je in het hiernamaals toch doorleeft?
knipoog_dicht.gif

ik neem aan dat de smiley betekent dat je geen werkelijke interesse hebt?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik heb het hier over euthanasie voor wilsbekwamen, niet over het vergassen van kindertjes met Down. Maar goed daar ging Godwins Law. Dan mag ik ook:

Natuurlijk mag jij ook. Het feit dat er priesters zijn geweest met nazi-sympathiën is irrelevant zoals je zelf al door hebt.

Godwins wet is helaas voor jou hier niet van toepassing. Of wil je beweren dat als we ontwikkelingen waarnemen die richting nazi-praktijken gaan, dat we dan moeten zwijgen, uit angst voor Godwin?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dan is het alleen wel belangrijk wat je onder 'beroven' verstaat; bij ingestemde euthanasie is dat namelijk niet het geval.

En valt daarmee niet onder (althans de Van Dale definitie) moord.

touché. Je hebt gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 310
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Godwins wet is helaas voor jou hier niet van toepassing. Of wil je beweren dat als we ontwikkelingen waarnemen die richting nazi-praktijken gaan, dat we dan moeten zwijgen, uit angst voor Godwin?

Jij neemt ontwikkelingen waar die op nazipraktijken lijken niet ik. Overigens is er in naam van jouw ideologie meer gemoord dan Hitler aan mensen heeft laten euthaniseren denk ik dus wie is hier de Nazi Christen? knipoog_dicht.gif

Doe jezelf een lol en smijt niet te licht met termen als nazi. Je bereikt er alleen maar mee dat ik je totaal niet serieus meer neem in dit topic. Been there, done that. Geld ook voor die mensen die Euthanasie is Moord schreeuwen want die geven duidellijk aan dat ze evenveel van het onderwerp snappen als een gemiddelde creationist van evolutie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@marinuscopy, dat er vroeger fouten zijn begaan door christenen dat is inderdaad waar, maar om dan alle christenen over een kam te scheren gaat in mijn optiek ook wat ver.

gr. mackie

Precies, (zie knipoog_dicht.gif ) en niet te vergeten de verdere relativering daarna. Ik ben voor euthanasie en mijn motieven om daarvoor te zijn zijn zuiver. Het heeft niets met het nazigedachtengoed te maken. Ik zie euthanasie als een daad van mededogen om nutteloos lijden te voorkomen en niet als eugenetisch middel. Dat is alvast een belangrijk verschil. Ja ik heb in bepaalde gevallen ook begrip voor euthanasie van wilsonbekwamen, hoewel ik hoop dat ik nooit voor zo'n beslissing zou komen te staan. Ik heb wel uitgebreid met mijn partner besproken wanneer "de stekker" eruit mag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jij neemt ontwikkelingen waar die op nazipraktijken lijken niet ik.

Dat zei ik he.

Quote:
Overigens is er in naam van jouw ideologie meer gemoord dan Hitler aan mensen heeft laten euthaniseren denk ik dus wie is hier de Nazi Christen?
knipoog_dicht.gif

STEL dat ik dat ooit ontkend had, STEL dat ik dat niet zelf met enige regelmaat noem, dan zou je bijna een sterke opmerking hebben gemaakt. Nu is het eerder een beetje, eh, sneu, eigenlijk.

Quote:
Doe jezelf een lol en smijt niet te licht met termen als nazi.

Ik doe mezelf een lol, ik smijt zelden met dat soort termen, behalve als ik ze van toepassing acht.

Even serieus: vind jij dat ik moet zwijgen om jou een plezier te doen, als ik er van overtuigd ben dat we bewegen in een richting waarin eerst de mensen "met beperkte kwaliteit van leven", dan de gehandicapten, en vervolgens de joden en de homosexuelen er aan gaan?

Quote:
Je bereikt er alleen maar mee dat ik je totaal niet serieus meer neem in dit topic. Been there, done that. Geld ook voor die mensen die Euthanasie is Moord schreeuwen want die geven duidellijk aan dat ze evenveel van het onderwerp snappen als een gemiddelde creationist van evolutie.

Waarom overschreeuw je jezelf toch steeds zo, en waarom kan het er maar niet bij je in dat er mensen zijn die zich ergens wel in verdiept hebben, ergens wel kennis van hebben, en toch een andere mening hebben dan jij? Als je graag een potje wil trivianten over dit onderwerp mag dat. Je verliest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even serieus: vind jij dat ik moet zwijgen om jou een plezier te doen, als ik er van overtuigd ben dat we bewegen in een richting waarin eerst de mensen "met beperkte kwaliteit van leven", dan de gehandicapten, en vervolgens de joden en de homosexuelen er aan gaan?

Oh pe-lease, we hebben het hier over mensen met uitgezaaide kanker, ouderen die wegrotten in verzorgingskampen en eventueel baby's die worden geboren met een defect in de genen voor de huid waardoor ze een grote open wond zijn voor de paar dagen dat ze leven. Ik heb het niet over gelukkige mongooltjes, handtasjes en overige, ik heb het over mensen die niets hebben dan uitzichtloos lijden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh pe-lease, we hebben het hier over mensen met uitgezaaide kanker, ouderen die wegrotten in verzorgingskampen en eventueel baby's die worden geboren met een defect in de genen voor de huid waardoor ze een grote open wond zijn voor de paar dagen dat ze leven. Ik heb het niet over gelukkige mongooltjes, handtasjes en overige, ik heb het over mensen die niets hebben dan uitzichtloos lijden...

Ja, daar hadden de nazi's het ook over. Klein beginnen is altijd handig.

Je mag het in het belachelijke trekken zoveel je wil, maar voor iemand die loopt te blaten over kennis van zaken, laat je niet merken je werkelijk in het onderwerp verdiept te hebben.

Maar misschien vind je je imago van relnicht belangrijker dan een normaal gesprek te voeren. Prima hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je verliest.

Nee, dat deed jij al grandioos toen je over Nazi's begon...


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ja, daar hadden de nazi's het ook over. Klein beginnen is altijd handig.

Je mag het in het belachelijke trekken zoveel je wil, maar voor iemand die loopt te blaten over kennis van zaken, laat je niet merken je werkelijk in het onderwerp verdiept te hebben.

Maar misschien vind je je imago van relnicht belangrijker dan een normaal gesprek te voeren. Prima hoor.

Ad Hominem, je zakt met de seconde dieper.....


Samengevoegd:

Laat ik het even helemaal terugtrekken naar mezelf. Ik vind dat ik mag sterven als ik de behoefte daartoe voel. WTF heb jij daar mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, dat deed jij al grandioos toen je over Nazi's begon...


Samengevoegd:

[...]

Ad Hominem, je zakt met de seconde dieper.....


Samengevoegd:

Laat ik het even helemaal terugtrekken naar mezelf. Ik vind dat ik mag sterven als ik de behoefte daartoe voel. WTF heb jij daar mee te maken?

Wil je rellen, of wil je een serieus gesprek? In dat eerste heb ik geen interesse, en voor dat tweede ben ik beschikbaar zodra je weer normaal kan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar alle waarschijnlijkheid zijn de naziwetten van het slachten van mensen met een spuitje ten voorbeeld geweest voor de slachtwetten die we nu in dit land hebben,met een mooi woord euthanasie of te wel MOORD van staatwege.

Ach bok op, je weet beter dan dat. Je bent maf , maar niet dom sar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wil je rellen, of wil je een serieus gesprek? In dat eerste heb ik geen interesse, en voor dat tweede ben ik beschikbaar zodra je weer normaal kan doen.

Doe efkes normaal. ik ga even terug naar de basis van euthanasie. Mogen menden die dood willen sterven? Ik denk dat dat in geval van wilsbekwamen geen issue zou moeten zijn. Als ik zeg vanwege hopeloze kanker dood wil... welk recht heb jij om daar inspraak op te willen hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoewel je het niet schijnt te merken, doe ik bij jou altijd mijn best het gesprek normaal te houden. Maar als je alleen maar wenst te rellen, dan kan je dat prima zonder mij af.

Nou naar normaal dan.

Stel ik heb een bijzonder agressieve vorm van kanker en ik wil stoppen met leven.... Vind je dat je dan het recht hebt om anders voor mij te bepalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou dat is een grote stap voorwaarts alvast.

Welnee, ik heb nooit iets anders beweerd. Ik zei al, als je nou eens wat minder vooringenomen en zwart/wit mensen zou benaderen, zou je mensen ook wat minder tekort doen.

Quote:
Geloof je dat er mensen zijn die anderen willen doden om verder lijden van die ander te voorkomen?

Ja. Ik geloof dat mensen vanuit zeer goede bedoelingen zich ernstig kunnen vergissen.

Quote:
Zijn dat dan ook Nazipraktijken?

Ik had het over nazi-wetten. Probeer nou gewoon de discussie zuiver te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lijkt me handig om niet met "o wat belachelijk" en Godwin's law te smijten, maar gewoon inhoudelijk de vergelijking tussen Nederlandse euthanasiewetgeving en Nazi-euthanasiewetgeving te vergelijken. Zit er niet een enorm verschil in het motief? Dwz, nazi-wetgeving was bedoeld om voor de "sterken" een ideale natie te creëren, en de uitroeiing van zwakken (joden, gehandicapten, eigenlijk iedereen die afweek van het Arisch ideaal) die die sterken "terughielden" was daar onderdeel van. Ik kan me voorstellen dat zowel de abortus- als de euthanasiewetgeving in Nederland dat soort motieven kan voeden (bejaarden die zich tot last voelen en zich dus maar laten euthanasiëren; mensen die de maatschappij niet willen belasten met een gehandicapt kind en dus abortus willen). Maar het motief om tot "onze" wetgeving te komen is anders, daar gaat het vooral om "zelfbeschikkingsrecht" (goed, mijns inziens een verkeerde opvatting daarvan, vooral als het gaat om abortus). Ik kan me voorstellen dat mensen die via die weg onze huidige wetgeving ondersteunen, het aanstootgevend vinden als dit gelijk wordt gesteld aan naziwetgeving.

Het motief van beide wetssystemen is in mijn ogen een diepe minachting voor het leven, en een ongezond vertrouwen in de maakbaarheid van het leven door ongewenst leven uit te roeien. Ik zie geen diepwezenlijk verschil, alleen een verschil in de uitvoering.


Samengevoegd:

En overigens, ik respecteer dat mensen dat aanstootgevend vinden. Maar mensen die tevens pleiten voor vrijheid van meningsuiting hebben weinig grond om meningen die ze toevallig aanstootgevend vinden te negeren, belachelijk te maken of te verbieden. Ik vind de Nederlandse authenasiepraktijk ook aanstootgevend, hoor je me ook niet over klagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is dat hele blabla over zelfbeschikkingsrecht en het "recht" op een menselijke dood dan alleen maar misleidende propaganda van D66 enzo?

Nee hoor, dat is, denk ik, heel oprecht.

Het is, nog nauwkeuriger, het oprechte gevolg van een denkwijze die het leven in essentie minacht.

Quote:
Ik zie daar weinig minachting in terug. Ik denk wel dat het uiteindelijk
leidt
tot minachting van het leven, maar zoals zo vaak met foute wetgeving, ontwaar ik wel goede bedoelingen achter de bedenkers ervan.

Ik denk dat het andersom is. De goede bedoelingen + minachting voor het leven leveren dit soort wetgeving op.

Quote:
Verbieden zou idd krom zijn, belachelijk maken is lomp maar valt binnen de vrijheid van meningsuiting en negeren mag, lijkt me.

tuurlijk

Quote:
Vrijheid van meningsuiting betekent nog geen plicht om het debat aan te gaan. Het is alleen erg jammer voor een discussie op een forum als bepaalde mensen alleen maar gaan roepen "wat een belachelijke mening!" Heb dan ook het geduld, de vriendelijkheid of de arrogantie om die stommerds uit te leggen waarom hun mening zo belachelijk is.

Jup. Maar goed, ik klaag niet, MC is het serieuze gesprek aangegaan volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lijkt me handig om niet met "o wat belachelijk" en Godwin's law te smijten, maar gewoon inhoudelijk de vergelijking tussen Nederlandse euthanasiewetgeving en Nazi-euthanasiewetgeving te vergelijken. Zit er niet een enorm verschil in het motief? Dwz, nazi-wetgeving was bedoeld om voor de "sterken" een ideale natie te creëren, en de uitroeiing van zwakken (joden, gehandicapten, eigenlijk iedereen die afweek van het Arisch ideaal) die die sterken "terughielden" was daar onderdeel van. Ik kan me voorstellen dat zowel de abortus- als de euthanasiewetgeving in Nederland dat soort motieven kan voeden (bejaarden die zich tot last voelen en zich dus maar laten euthanasiëren; mensen die de maatschappij niet willen belasten met een gehandicapt kind en dus abortus willen). Maar het motief om tot "onze" wetgeving te komen is anders, daar gaat het vooral om "zelfbeschikkingsrecht" (goed, mijns inziens een verkeerde opvatting daarvan, vooral als het gaat om abortus). Ik kan me voorstellen dat mensen die via die weg onze huidige wetgeving ondersteunen, het aanstootgevend vinden als dit gelijk wordt gesteld aan naziwetgeving.

Dank u, ik ben het voor een deel niet met je eens, maar het is prettig en genuanceerd iig. Het idee dat ik mocht het ooit zover komen de spreekwoordelijke stekker eruit trek bij mijn vriend of visa versa dan vergelijkbaar ben met mongooltjes vergassende nazi's zou even verrassend als hilarisch zijn als het niet zo'n serieus onderwerp voor me was. Ik zie het "vermoorden" van degene die het meest voor me betekend om hem lijden te besparen als een bijna ultieme daad van liefde.


Samengevoegd:

Quote:

Jup. Maar goed, ik klaag niet, MC is het serieuze gesprek aangegaan volgens mij.

[ignore modus off]tuurlijk jongen[ignore modus on]knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid