Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik ben de laatste tijd verslaafd geraakt aan een Anime-serie genaamd "Death Note".

In deze serie krijgt een jongeman een boek in handen met daarbij de gebruiksaanwijzing:

"Als je een naam in dit boek opschrijft en je denk bij het schrijven aan het gezicht van de persoon die erbij hoort, dan zal deze persoon binnen 40 seconden sterven aan een hartaanval. Je kan ook een andere doodsoorzaak opschrijven alsook een tijdstip van overlijden opgeven."

Je moet aan het gezicht denken, want als die voorwaarde er niet bij had gezeten, dan zouden mensen met dezelfde naam doodgaan.

De betreffende jongeman besluit het boek te gebruiken om elke crimineel die hij kent om zeep te helpen.

Mijn vraag is: Stel jij krijgt zo'n boek. Wat zou je doen? Zou je het überhaupt gebruiken? Zo ja hoe? Zou je ook criminelen vermoorden? Of Bin Laden? Of de hele Hamas top? Of juist Bush? Of voor persoonlijk gewin?

En wat nou als erbij wordt verteld dat je daden geen invloed hebben op of je naar de hemel gaat?

Ik weet niet of ik het zou gebruiken, ik zou het waarschijnlijk wel willen testen, maar dan op een dier. (Dit is wel lastig, je moet dan het uiterlijk van het betreffende dier zo goed in je hoofd hebben dan je het kan onderscheiden van een soortgenoot.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

zo snel mogelijk dat boek in de fik steken :S Serieus zoiets zou te gevaarlrijk zijn, mijn hersens zouden iedereen beginnen voorstellen daar heb je echt geen controle over.

+ Ik denk bij alles in beelden dus ik zou nogal wat moorden aanrichten widegrin.gif

maarja je moet wel eerst de naam schrijven dus das minder gevaarlijk.

Ik zou het toch in brand steken, kwil ook niemand dood, en nee ook geen hitler of whatever. Als mijn daden geen invloed zouden hebben of ik naar de hemel ga dan zou ik het nog niet doen. Ik ben geen geschikt persoon om anderen kwaad aan te doen, hoe "stout" ze ook mogen zijn.

Op een dier uittesten seg :s das even erg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf bang dat ik mijn grens ga verleggen.

Eerst zullen het de gruwelijkste mensen zijn die onvindbaar zijn en vrij rond lopen, dan zullen het iets minder vreselijke mensen zijn. Ik ben bang dat het uiteindelijk zou gaan betekenen dat het mensen zijn die mij op één of andere manier in de weg staan en die ik liever kwijt dan rijk ben. Wie weet eindigt het wel bij iemand die een leuke baan heeft die ik wel graag zou willen hebben.

Ik zou om die reden niet willen dat dit boek bestaat, zodat ik niet op dat moment kom waarin ik me afvraag of ik het tegen een gruwelijk gevaar voor de mensheid gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen het niet zouden gebruiken hoor...tlijkt me iets te gruwelijk en onhartelijk om zoiets te doen.

Ik denk juist dat heel veel mensen het gaan gebruiken, zelfs mensen die vooraf zouden zeggen het niet de gebruiken.

Trouwens, met zo'n boek heb je ook een vreselijke macht. Je kunt iedereen vermoorden die je wilt. Met zo'n boek kun je aardig wat wereldleiders je bevelen opleggen.

Ik vraag me af hoeveel mensen daar als het er op aan komt, daar toch nee tegen zeggen. Ik heb niet de indruk dat de mens echt goed met macht om kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja.. ik zou het zo snel mogelijk vernietigen denk ik. Ik zou het in ieder geval niet aan iemand anders geven en de verleiding zou uiteindlijk veel te groot worden voor mij bloos.gif.

Is trouwens wel een geniale manier om zelfmoord te plegen nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

O help... Weten we niet allemaal wat mensen doen als ze te horen krijgen dat de verf op dat bankje nog nat is? Precies, ze moeten toch even voelen, even uitproberen. Toch even controleren of dat wel écht zo is. Dus als mensen zo'n boek in handen krijgen en je vertelt de werking ervan... nosmile.gif

Ja, daar houdt tot nu toe alleen The Black Mathematician rekening mee hier. Mensen proberen dingen uit als het kan. Altijd. Als je wilt dat iemand vooral op díé knop drukt, dan moet je hem waarschuwen dat hij vooral toch níét op die knop moet drukken en dan een ongeloofwaardig gruwelijk gevolg eraan geven als hij het tóch doet. Hij zal het niet geloven en het toch uitproberen.

Wees eens eerlijk: zou jij het dan meteen geloven als iemand je zo'n boek in handen drukt en de werking uitlegt? Wie zegt dat diegene geen onzin uitkraampt? Net zoals diegene die zei dat als je op die knop drukte, de wereld zou vergaan? Maar de wereld verging niet toen je het toch probeerde. Logisch, want zo'n knop is niet te maken, dat wist jij ook wel. Daarom kon je het veilig proberen.

Dus als je zo'n boek krijgt, dan weet je ook dat het onzin is. Zoiets is immers absoluut niet te maken, dat is gewoon onzin. Even voel je het kriebelen, want stel je voor... Maar je wuift het weg en zegt tegen de schenker dat hij nu wel onzinnig bezig is. Je eist van hem dat hij het demonstreerd, maar dat kan natuurlijk niet. Aldus de schenker. Wat voor jou des te meer bewijs is dat het onzin is.

Je handen trillen, wat toch wel gek is. Het is maar een doodgewoon leeg boekje, met een wat vreemde voorkant. Beetje creepy voorkant, maar verder gewoon een boekje. Iemand doden door enkel zijn naam op te schrijven en zijn gezicht voor je te zien, stel je voor zeg... Nee, je zult de schenker laten zien wat voor bullshit het is. Je schrijft zijn naam op, ziet zijn gezicht voor je en...

De man valt na veertig seconden neer. Haha, erg leuk hoor, roep je, heel mooi geacteerd. Sta maar weer op. Maar de man staat niet op. Zuchtend beweeg je snel je vuist naar hem toe, zodat hij die vast wel zal ontwijken en zo zichzelf zal verraden. Maar hij doet dat niet. Nu ben je verbaasd. Je schudt hem door elkaar en roept dat hij niet zo flauw moet doen.

Maar het is duidelijk: in hem zit geen leven meer. Je voelt zijn hals, zijn pols. Geen hartslag. Geen adem. Niets. Mensen proberen dingen uit als het kan. Altijd. Dus ze komen er snel achter dat het boekje daadwerkelijk werkt. En dan, dan breekt de hel los. Want het boekje is vreselijk laagdrempelig. Zó laagdrempelig, dat je zelfs nog niet naar de hel gaat als je iemand doodmaakt. God keurt het dan dus goed, dat kan niet anders. Zo denken mensen dan.

En dan wordt het heel moeilijk om de gevolgen ervan te zien. Want omdat het zo gemakkelijk gaat, en je over het algemeen degenen die je zo doodmaakt niet ziet, zie je niet in wat je eigenlijk doet. Dat de consequenties van je akties eigenlijk heel onomkeerbaar zijn. Net zoals bij de bommenwerper boven Hiroshima. Toen de bom ontplofde, was het eerste wat hij riep: "Oh my God, what have we done?" Toen pas zag hij de verschrikkelijke, onomkeerbare consequenties.

En die piloot zag ze meteen. Met zo'n boek zie je de consequenties niet meteen. Pas een tijdje later hoor je dat degenen die je hebt opgeschreven, ook echt allemaal dood zijn. Schrijven is zo gemakkelijk, is zo snel gedaan. Iemand neerschieten of neersteken geeft meteen impact. Je moet er echt moeite voor doen en je ziet degene sterven. Maar bij het schrijven in zo'n boekje is dat er allemaal niet. Ik denk dat je in eerste instantie ook echt helemaal niet doorhebt wat je nu eigenlijk doet.

Ik heb zelf de vreemde neiging om als er op een website een link genaamd "Klik hier niet op" staat, dat dan ook echt niet te doen. Waarom, weet ik niet. Misschien omdat ik niet aan het schrikken gemaakt wil worden, of behoorlijk schuw ben op internet. Maar ik heb dat ook met bijvoorbeeld echte knoppen, ook al zouden ze duidelijk grappig bedoeld zijn. Ik vind het ook een prima gewoonte van mij.

Waarom? Omdat als er dan op een boekje "Niet lezen" staat, ik dat dan ook echt niet doe. Daar te schuw voor ben. En dat kan handig zijn als het bijvoorbeeld een écht dagboek is. Natuurlijk, als het op de voorkant van een gewoon leesboek staat, wordt het anders. Maar op zomaar een boek dat ik niet ken, dan niet. Net zoals met links op internet. Ik vertik het. Toen een user hier ooit zo'n link had in zijn signature, heb ik er ook nooit op geklikt. Anderen wel en ze merkten dat ze zo uitgelogd werden.

Ik denk daarom dat als iemand mij zo'n boek zou geven, ik hem zuchtend terug zou geven en hem zou verzoeken om me met rust te laten. Heb wel betere dingen te doen. Heb geen zin om voor gek te worden gezet, of als het écht is, een moord op mijn geweten te hebben. Ik denk dus dat die schuwheid van mij, die sommigen misschien wat overdreven zullen vinden, me dan prima bescherming zal bieden tegen dat soort onzin. Maar help, het idéé alleen al... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of ik het zou gebruiken, ik zou het waarschijnlijk wel willen testen, maar dan op een dier. (Dit is wel lastig, je moet dan het uiterlijk van het betreffende dier zo goed in je hoofd hebben dan je het kan onderscheiden van een soortgenoot.)

En de naam van het dier kennen. En dat is moeilijk. Want hoe weet je nu of het dier, Kees, Truus of Henk heet? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

"Als je een naam in dit boek opschrijft en je denk bij het schrijven aan het gezicht van de
persoon
die erbij hoort, dan zal deze
persoon
binnen 40 seconden sterven aan een hartaanval. Je kan ook een andere doodsoorzaak opschrijven alsook een tijdstip van overlijden opgeven."

Quote:
Ik weet niet of ik het zou gebruiken, ik zou het waarschijnlijk wel willen testen, maar dan op een
dier
. (Dit is wel lastig, je moet dan het uiterlijk van het betreffende dier zo goed in je hoofd hebben dan je het kan onderscheiden van een soortgenoot.)

Je verbreekt je eigen regel hier. Eerst zeg je persoon, daarna begin je over een dier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En de naam van het dier kennen. En dat is moeilijk. Want hoe weet je nu of het dier, Kees, Truus of Henk heet?
widegrin.gif

Bokito

Overigens heb ik helemaal niks aan zo'n boek. Er is werkelijk niemand die ik dood wens en ik pretendeer al helemaal niet over iemands leven te kunnen beslissen. Als ik 'm kreeg kon ik 'm handig als collegeblok gebruiken ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Bokito

Overigens heb ik helemaal niks aan zo'n boek. Er is werkelijk niemand die ik dood wens en ik pretendeer al helemaal niet over iemands leven te kunnen beslissen. Als ik 'm kreeg kon ik 'm handig als collegeblok gebruiken ofzo.

Nee dat klinkt fijn. 'Jan Peter Ba-' en half Nederland is dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee je kan niet gummen... Je schrijft de naam van de bepaalde persoon in het boek en binnen 40 seconden krijgt die een hartaanval... Hoewel.. je kan een aanleiding van de dood in het boek schrijven, dan bepaal jij wanneer die dood gaat... Dus gummen denk et niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En de naam van het dier kennen. En dat is moeilijk. Want hoe weet je nu of het dier, Kees, Truus of Henk heet?
widegrin.gif

Bij naamloze dieren gaat het moeilijk. Veel huisdieren hebben wel een naam.

Quote:

[...]

[...]

Je verbreekt je eigen regel hier. Eerst zeg je persoon, daarna begin je over een dier.

Nitpicker. In de serie wordt voorzover ik weet niet gezegd dat het niet werkt bij dieren. Anyway, probeer je het uit en het werkt niet betekent dat inderdaad niet meteen dat het ook bij mensen niet werkt. Dan kan de volgende vraag zijn: Ga je het vervolgens toch op mensen uitproberen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Bij naamloze dieren gaat het moeilijk. Veel huisdieren hebben wel een naam.

[...]Nitpicker. In de serie wordt voorzover ik weet niet gezegd dat het niet werkt bij dieren.

Er wordt ook niet gezegd dat het niet werkt op planten...

In dat geval besluit ik het onkruid in mijn tuin een naam te geven en zo om ver te halen.

Oftewel, het idee is dat het alleen werkt op mensen. Dat wordt expliciet gemeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wees eens eerlijk: zou jij het dan meteen geloven als iemand je zo'n boek in handen drukt en de werking uitlegt? Wie zegt dat diegene geen onzin uitkraampt? Net zoals diegene die zei dat als je op die knop drukte, de wereld zou vergaan? Maar de wereld verging niet toen je het toch probeerde. Logisch, want zo'n knop is niet te maken, dat wist jij ook wel. Daarom kon je het veilig proberen.

Ik ben serieus goedgelovig, ik geloof echt alles wat ze me zeggen... dus ja ik zou het zeker niet durven proberen.

En dat zou ik nooit doen, in gelijk welke omstandigheden. In het echte leven ben ik zelfs verdrietig als iemand een vlieg of mug doodslaat, dusja widegrin.gif

Kben daardoor dus wel vrij zeker van mezelf op dat vlak hoor.


Samengevoegd:

Volgens mij ben je niet echt "in" God, als je in staat bent zulke dingen te doen...

Maarja dat denk ik he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee je kan niet gummen... Je schrijft de naam van de bepaalde persoon in het boek en binnen 40 seconden krijgt die een hartaanval... Hoewel.. je kan een aanleiding van de dood in het boek schrijven, dan bepaal jij wanneer die dood gaat... Dus gummen denk et niet
smile.gif

Correctie: je schrijft iemands naam op, neemt daarbij zijn gezicht in gedachten, en dan sterft hij. Dat zei The Black Mathematician ook al. Anders zou inderdaad iedereen met die en die naam sterven.

Ik met mijn grote fantasie vraag me dan weer af: hoe zou de wereld eruitzien als het boek gewoon in de handel zou zijn, iedereen hem ook heeft en ook gewoon kan gebruiken? Ongestraft, want als God er al niet voor straft, wie is de mens dan om dat wél te doen? Welke gewoonten zouden er dan ontstaan in de samenleving?

Ik stel me dan voor dat je dan niet zomaar meer je naam aan iemand geeft. Namen worden dan zeer kostbaar, nog kostbaarder dan e-mailadressen. Je zult dan zelfs nog eerder iemand je pincode geven dan je naam, zó privé wordt je naam dan. Immers, als je iemand je naam geeft, dan kan hij je heel eenvoudig met slechts je naam doodmaken. Het kan dan zijn dat iedereen aanvankelijk nicknames verzint. Pas aan personen die je héél erg vertrouwd, geef je dan je echte naam.

Het kan dan zomaar gebeuren dat ouders voor hun kinderen al nicknames bedenken en overheden mogelijkheden bieden om enkel met de nickname het kind aan te geven. Een nickname hoeft dan geen rare naam als Oogje te zijn, maar gewoon een normaal pseudoniem. Er zullen dan discussies losbarsten over wat een naam nu een naam maakt. En of een bij de overheid geregistreerde naam wel een nickname kan zijn. Erg lustig met het experimenteren daarmee zal men wel niet zijn.

Wat echter ook kan, is dat mensen maskers gaan dragen, zodat het gezicht niet te zien is. Bedrijven kunnen dan werkelijk goud geld verdienen met het ontwerpen en produceren van trendy of klassieke maskers in allerlei soorten en maten. Hobbyisten zullen dan zelf maskers maken, die helemaal hun persoonlijkheid vertegenwoordigen. Ook hier geldt dan: alleen voor personen die je héél erg vertrouwd, doe je je masker af.

De echt professionele vermommingen kunnen dan veel meer in zwang komen. Technieken waarmee nu CIA-agenten die undercover moeten gaan zeer professioneel en vooral onherkenbaar vermomd worden, zullen dan voor het publiek beschikbaar zijn. Alleen zullen die vermommingen waarschijnlijk véél duurder zijn dan gewone maskers. Arme mensen zullen dan wel maskers moeten blijven dragen. Maskers, die je natuurlijk niet zomaar van het gezicht kunt afrukken. Er zullen sloten op zitten.

Er zullen dan ook discussies op gang komen over hoeveel men minimaal van het gezicht moet zien om de boekmoord te kunnen plegen. Is het bijvoorbeeld al voldoende om de mond af te dekken om je te beschermen tegen het boek? Men ziet dan immers niet je héle gezicht, want de mond is weggeplakt. Maar ook híérmee zal men waarschijnlijk niet te lustig willen experimenteren. Dus zal men voor de zekerheid wel het héle gezicht bedekken of vermommen.

Mensen zullen dan verschillende maskers kunnen bezitten, voor verschillende gelegenheden. Galamaskers, sportmaskers, erotische maskers, dat soort dingen. Maar ook de vermommingenindustrie zal niet stilstaan. Stoere kaken, elegante ogen, ruige baarden, sjieke pruiken, je hoeft er echt niet meer elke dag hetzelfde uit te zien. Mensen kunnen elkaar dan flink verwarren door elke dag zich anders te vermommen. Er zullen daarvoor etiquêttes en waar nodig wetten worden geschreven.

Ik denk dan dat het meer een combinatie van nicknames en maskers/vermonningen zal zijn. De naam zal heel kostbaar worden en mensen zullen hun ware gezicht letterlijk niet zomaar meer laten zien. Als dan iemand plotseling dood neervalt op straat, of gewoon een hartaanval krijgt, dan zal men meteen er vanuit gaan dat iemand weer eens geschreven heeft. Maar ook als iemand op andere wijze sterft, zal men meteen kijken wie de naam van het slachtoffer in het boek heeft kunnen schrijven.

Niet dat de moordenaar in kwestie dan gestraft kan worden, want zoals al gezegd, waarom straffen als God dat ook niet doet en het boekmoorden dus goed is? Waarschijnlijk zal men dan wel handelingen bestraffen die het iemand mogelijk maken het slachtoffer om te brengen. Iemand ongewenst het masker of de vermomming afrukken, of zijn of haar naam openbaar maken, zullen dan ernstigere misdrijven zijn dan verkrachtingen of mishandelingen.

Conventionele moorden zullen dan denk ik nog wel worden gepleegd. Want als je iemand graag wilt ombrengen, maar je weet zijn echte naam niet of hebt zijn echte gezicht nooit gezien, tja, dan maar met een pistool. En kinderen die willen moorden hebben ook geen keuze, aangezien het boek angstvallig uit de handen van kinderen zal worden gehouden. En van verstandelijk beperkten, overigens. Deze moorden zullen echter wél gewoon strafbaar blijven, want de straffeloosheid geldt immers enkel voor de boekmoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid