Spring naar bijdragen

christendom en haar feestdagen


Aanbevolen berichten

Michiel: dat weet ik, maar voor mij gaat dit op voor gelijk welk feest. Over de inkleding kan je zo je vragen hebben, maar wat voor mij doorslaggevend is, is de kern van het feest. Net zoals Valentijn niet draait rond kitscherige hartjes, maar rond liefde, en Pasen niet rond lekkere chocolade, maar rond de verrijzenis van Christus, en kerstmis niet rond opgesierde sparren, maar rond de geboorte van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom dan volgens de bijbel zou ik moeten bekeren...

Als je ziet dat opebaringen alleen maar praat over dat Babylon gezondigd heeft tegen de Here en het OT praat dat Babylon gezondigd heeft tegen de Tempel van de Here.

En het gaat niet over de tempel van Jeruzalem, neen ik denk van niet. Ik denk de nieuwe tempel die Jezus zou gaan bouwen zonder handen binnen 3 dagen na zijn Dood.

We moeten dus opschieten, voordat we die plagen ontvangen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja tuurlijk simpel toch.

Bedoel je hier dat je willens en wetens de eenheid die Jezus wou probeert te verbreken door iedereen zijn zet het zelf maar in elkaar geloof te laten knutselen?

Quote:
Vertel gewoon tegen GOd dat je hebt gezondigd. En vraag om vergiffenis.

Ik ben aan het begin van de vasten nog ter Biecht gegaan daarin heb ik om vergeving gevraagd en vervolgens ook gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jer 51,7

Babel was in de hand des HEREN een gouden beker die de gehele aarde dronken maakte; van zijn wijn dronken de volken, daardoor werden zij verdwaasd.

Op 17,4

En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.

Begrijp je het ???


Samengevoegd:

Door die heidense praktijken te vieren ga je naar de hel.

link

[schelden is niet nodig]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jer 51,7

Babel was in de hand des HEREN een gouden beker die de gehele aarde dronken maakte; van zijn wijn dronken de volken, daardoor werden zij verdwaasd.

Op 17,4

En de vrouw was gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen, en de onreinheden van haar hoererij.

Begrijp je het ???

Nee sorry. Dan zal ik eerst de Bijbel erbij moeten pakken om op te zoeken in wat voor een kontekst het staat. Losse stukjes uit zijn verband rukken kan iedereen namelijk. Het is nu kwart over elf en ik heb een lange en zware dag achter de rug. Zo'n zin heb ik daar niet in. Verder geef je ook niet aan wat je er mee wil zeggen dus is het vrij nutteloos.

Quote:


Samengevoegd:

Door die heidense praktijken te vieren ga je naar de hel.

[schelden is niet nodig]

Dus door God te vereren en aanbidden (want dat doe je met pasen) ga je naar de hel. Wat een prachtig geloof heb jij. Ga je ook naar de hel als je het licht niet 7 keer aan en uit doet voordat je een ruimte binnenstapt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aimé: ik ben het wel met je eens dat deze commercie weinig tot niets te maken heeft met het geloof. Nu, volgens mij heeft het ook niet veel meer te maken met het heidendom, ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die aan een oude godin denken als ze een lekker paasei verorberen. Het is een vorm van commercie, niet meer, niet minder. Ik denk dat je de lol van een mooie kerstboom in de living en paasklokken en al die dingen gewoon kan zien als een vrij onschuldig vermaak. Als christen vier je zulke feesten als het goed zit om een heel andere reden, en wat daar bij komt aan leuke commerciële dingen doet er in mijn ogen niet eens zo veel toe.

Dat is uw mening Iriacynthe mijn mening is dat men aanbidding zo zuiver mogelijk dient te houden.

Ik zou me Jezus Christus in onze tijd moeilijk kunnen voorstellen als iemand die kinderen op zijn schoot neemt en hen dan allerlei leugen-verhaaltjes verteld over klokken,Sinterklazen dennebomen en noem maar op.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Bij de Getuigen wel, die mogen niets anders gedenken dan alleen de dood van Christus.

Blijkbaar weet je toch nog niet alles.pas op Aimé heeft rap een reden tot een feestje hoor! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerstmis(mitrha)

Pasen(astorte)

Stop wat je doet nu, en vraag om vergiffenis. smile.gif


Samengevoegd:

Ow maar God hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd en geleerd ??

En hij zegt: Gaat weg van Mijn wetsverkrachters ik ken jullie niet!


Samengevoegd:

Sommige zijn gewoon SATANS SYNAGOGEN!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als de christelijke feestdagen heidens waren geweest, dan had God de Kerk alláng op het matje geroepen. En dat heeft Hij niet gedaan, anders zouden we nu die feesten niet vieren.

Soms kan Godsvertrouwen zó simpel zijn...

De illustraties van 'het onkruid en de tarwe' en van 'de wijngaard' leren me toch iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Stop wat je doet nu, en vraag om vergiffenis.
smile.gif

Houd toch eens op met die oneliners van je.

Je bereikt er toch niks mee, hoogstens wat irritatie.

Weet je waarom niet? Omdat het algemeen bekend is dat er op die christelijke dagen vroeger heidens feesten waren. Maakt ook helemaal niets uit. Het gaat er om welke inhoud het feest heeft wat wij vieren. En wij aanbidden geen Mithras op kerst, maar we vieren de geboorte van Christus, onze Heer.

Die vergelijking met het OT gaat ook mank, want dat Joodse volk aanbad God juist niet, maar vereerde afgoden. Dat werd ze kwalijk genomen.

Het werd hun niet kwalijk genomen dat ze jongens besneden, God El noemde, een variant van een deel uit het Gilgamesj epos in de Torah hebben opgenomen (verhaal over de zondvloed), etc. Om maar eens wat "heidense zaken" te noemen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De illustraties van 'het onkruid en de tarwe' en van 'de wijngaard' leren me toch iets anders.

Mij niet. Want het onkruid aanbidt God niet en het tarwe wel. Dus als de Kerk God aanbidt en niemand anders, dan moet ze wel het tarwe zijn. Je hebt dus gelijk dat God het goede en het kwade samen laat opgroeien. Maar God corrigeert en vermaant het goede, dus degene die God aanbidt, opdat het goede het goede blijft. Zoals de Kerk dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kerstmis(mitrha)

Pasen(astorte)

Stop wat je doet nu, en vraag om vergiffenis.
smile.gif

Had ik even eerder niet verteld dat dit soort one liners enkel irritatie opwekken. Lees je eigenlijk wel wat anderen schrijven?

Quote:


Samengevoegd:

Ow maar God hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd en geleerd ??

En hij zegt: Gaat weg van Mijn wetsverkrachters ik ken jullie niet!

Uit hetzelfde stuk:

15 Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn. 16 Aan hun vruchten zul je hen herkennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken of vijgen van distels?

Quote:


Samengevoegd:

Sommige zijn gewoon SATANS SYNAGOGEN!

Dit kun je vast zeker zeer grondig onderbouwen. rofl.gif

Tot nu toe heb je ons nog niet verteld in welke gemeente/huiskring/kerk/wat dan ook je actief bent. Je gaat me toch niet vertellen dat jij voor een visie staat waar miljarden verschillende varianten van het christendom bestaan? Was de opdracht van Jezus Christus immers niet om de eenheid te bewaren? Waarom geef jij geen gehoor aan deze oproep tot eenheid en heb je je niet aangesloten bij een kerk of gemeente?

Of heb je je wel aangesloten bij een bepaalde gemeente die er nogal extremistische denkbeelden op na houd maar wil je dat nog niet vertellen omdat mensen er dan gelijk door heen prikken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet je waarom niet? Omdat het algemeen bekend is dat er op die christelijke dagen vroeger heidens feesten waren. Maakt ook helemaal niets uit. Het gaat er om welke inhoud het feest heeft wat wij vieren. En wij aanbidden geen Mithras op kerst, maar we vieren de geboorte van Christus, onze Heer.

Ik snap die hele link met Mithras ook niet, hoewel het niet eens zo'n probleem zou zijn, heeft de hele ontwikkeling van het Kerstfeest helemaal niets met het verChristelijken van het Mithrasfeest te maken. Men wilde een feest ter ere van Christus'geboorte, die kon men maar niet vaststellen, dus heeft men uiteindelijk een symbolische datum gekozen, nl. de tijd dat de dagen weer langer werden om de komst van het licht dat Christus is, te benadrukken. Maar niks geen Mithras. (Shit, dubbele ontkenning, mwah, die laat ik staan, anders dan valt echt elke samenzweringsgedachte weg. devil.gifrofl.gif )

Dan de koppeling Pasen-Astarte (niet 'Astorte'). Er is een hoop discussie geweest in de vroege Kerk over de juiste datum van Pasen, maar Astarte speelt hier weer geen enkele rol in. Ik meende trouwens dat Astarte gereserveerd was voor Maria, koningin der hemelen. rofl.gif

Het grappige is dat dit soort beschuldigingen zélf eigenlijk een heidense corrumpering zijn van het geloof, en dát valt een stuk harder te maken. Deze beschuldigingen zijn veelal bedacht door de neo-sectes uit de 19e eeuw en verder uitgewerkt door 'Da Vinci code' achtige onderzoekers in deze eeuw. Wiens brood men eet... yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik snap die hele link met Mithras ook niet, hoewel het niet eens zo'n probleem zou zijn, heeft de hele
helemaal niets met het verChristelijken van het Mithrasfeest te maken.

In Rome tijdens de periode van dat het christendom nog niet zo populair was / er christenvervolging was, hebben christenen de viering van de geboorte van Christus gepland op die feestdag van Mithras, om zo zeg maar hun feestdag te maskeren.

Althans, zoiets staat mij bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In Rome tijdens de periode van dat het christendom nog niet zo populair was / er christenvervolging was, hebben christenen de viering van de geboorte van Christus gepland op die feestdag van Mithras, om zo zeg maar hun feestdag te maskeren.

Althans, zoiets staat mij bij.

Heb je daar wat meer informatie over dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Saturnalia waren een zeven dagen durend Romeins feest dat van 17 tot 24 december ter ere van Saturnus, de god van de landbouw, werd gehouden.

Het feest werd gekenmerkt door luidruchtig feestvieren, drinken, pretmakerij, dansen, het geven van geschenken en het versieren van de huizen met altijdgroene bomen.

De 25ste december, de geboortedag van de zonnegod Mithras, oorspronkelijk de Babylonische god van het licht, werd het hoogtepunt van de zeven dagen durende viering.

In een poging de heidenen te bekeren en degenen die waren afgedwaald tot zulke wereldse praktijken, terug te winnen, heeft de roomse Kerk in het midden van de vierde eeuw de geboortedag van Mithras ’gekerstend’ en de datum en de gebruiken overgenomen; ze werden echter bestempeld tot een viering van de geboorte van Jezus Christus. Zo werd Kerstmis geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Saturnalia waren een zeven dagen durend Romeins feest dat van 17 tot 24 december ter ere van Saturnus, de god van de landbouw, werd gehouden.

Het feest werd gekenmerkt door luidruchtig feestvieren, drinken, pretmakerij, dansen, het geven van geschenken en het versieren van de huizen met altijdgroene bomen.

De 25ste december, de geboortedag van de zonnegod Mithras, oorspronkelijk de Babylonische god van het licht, werd het hoogtepunt van de zeven dagen durende viering.

Ok, dus jij koppelt nu de Saturnalia aan de Mithrasverering? Heb je daar wat onderbouwing bij?

Quote:

In een poging de heidenen te bekeren en degenen die waren afgedwaald tot zulke wereldse praktijken, terug te winnen, heeft de roomse Kerk in het midden van de vierde eeuw de geboortedag van Mithras ?gekerstend? en de datum en de gebruiken overgenomen; ze werden echter bestempeld tot een viering van de geboorte van Jezus Christus. Zo werd Kerstmis geboren.

Onderbouw deze beschulding naar de Kerk van Jezus Christus (ook jouw Kerk, mind you) ook maar even.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom word er zoveel met modder gegooid? Er word van alles geroepen over zogenaamde heidense feesten. Dat christenen dingen over zouden nemen en zich daarmee de hel in werken en dat soort fratsen. Mensen laat je toch niet verleiden om mee te gaan in dat soort vreemde beredeneringen. Mensen die niet willen weten zullen niet weten, mensen die niet willen horen zullen niet horen. Sommigen zeggen wel te willen horen en open te staan, maar tonen geen luisterend oor. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze zeggen God te willen volgen, maar veroordelen twee regels verder de medemens om haar gebruiken, zonder na te gaan of enige vorm vermaning wel op zijn plek is...

Wat is nou eigenlijk een heiden? Er word mee gestrooid alsof het een verschrikkelijk vies woord, iets wat je maar beter niet kan zijn. "Ik denk dat kerst heidens is, dus degenen die het vieren zijn heidenen" zo lijkt de stelling kort genomen. Volgens het oude testament is iedere niet-Jood een heiden, kortom de meesten van ons dus.

Wij hebben de wet niet meer nodig om tot God te komen. In het OT hadden ze daar het heilige der heiligen voor, omdat ze de genade nog niet hadden die Jezus ons zou brengen door zijn werk. De tekst is al eerder aangehaald dat je de (oud testamentische) wet kan volgen, omdat jij dat wil doen voor God. Als een ander dat niet doet, dan is dat zijn keus, maar daarom is hij niet minder.

Dé opdracht voor christenen is het uitdragen van het evangelie. Evangelie betekent de goede boodschap en de goede boodschap is dat Jezus voor ons aan het kruis is gestorven, onze zonden heeft meegenomen naar de dood, weer is opgestaan en ons zo vrij heeft gemaakt van zonden. Dáár draait het om en dat zou de leidende gedachte moeten zijn als er gediscusieerd word over recht of krom.

Ben je verkeerd bezig als je herdenkt dat Jezus is geboren en je noemt het kerst? Als de discussie zou bestaan om het ontstaan van bepaalde gebruiken op de kaart te zetten om vervolgens te bekijken wat we daarmee kunnen om voor ons zelf ons leven beter in te richten... Niet omdat een ander dat vindt of op wil leggen, maar omdat je voor jezelf op die manier dichter bij God kan komen.

De wet van het oude verbond is niet ineens waardeloos, maar is ook niet meer een vereiste om direct in het aanzien van God te zijn. Goed stelt maar één voorwaarde en die is dat je Jezus aanneemt als je verlosser...

Afgezien hoe het woord heiden gedefinieerd wordt en of we dat wel of niet zijn, zijn we vooral heiligen. Wij zijn heilig in de ogen van God. Niet dat wij zonder zonden zijn, maar God beschouwt ons niet meer als zondaars. We leven misschien wel mét zonde, maar niet langer ín de zonde. Tenminste... degenen die Jezus werkelijk aannemen als hun verlosser.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid