Spring naar bijdragen

christendom en haar feestdagen


Aanbevolen berichten

Sjaloom Michiel,

Dat ligt er natuurlijk aan. Als God wil dat je Hem per se op een voorgeschreven dag eer brengt, en jij wilt Hem eer brengen, dan behoor je dat natuurlijk op die voorgeschreven dag te doen. Alleen als je gelooft dat voor het brengen van eer geen voorgeschreven dag bepaald is, wordt het een ander verhaal. De vraag is dan wat jij gelooft en wat GotBalls gelooft.

Overigens vieren verreweg de meeste christenen (katholieken, orthodoxen, protestanten) inderdaad geen sabbat, omdat die enkel voor joden geldt. De zondag is namelijk geen vervanging voor de sabbat, maar een eigen, christelijke feestdag, waarin men Christus' dood en verrijzenis gedenkt. Christenen vieren de zondag dan ook héél anders dan joden de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Shalom Robert,

Quote:
Dat ligt er natuurlijk aan. Als God wil dat je Hem per se op een voorgeschreven dag eer brengt, en jij wilt Hem eer brengen, dan behoor je dat natuurlijk op die voorgeschreven dag te doen. Alleen als je gelooft dat voor het brengen van eer geen voorgeschreven dag bepaald is, wordt het een ander verhaal. De vraag is dan wat jij gelooft en wat GotBalls gelooft.

Overigens vieren verreweg de meeste christenen (katholieken, orthodoxen, protestanten) inderdaad geen sabbat, omdat die enkel voor joden geldt. De zondag is namelijk geen vervanging voor de sabbat, maar een eigen, christelijke feestdag, waarin men Christus' dood en verrijzenis gedenkt. Christenen vieren de zondag dan ook héél anders dan joden de sabbat.

En wat is in de kern van je post nu verschillend met wat ik schrijf? Daarin schrijf ik toch hetzelfde dat de Sabbath niet door Christenen (het overgrote merendeel) wordt gevierd en als ze dat wel zouden doen, dan zou het niet op zondag zijn. Als je wilt stellen dat God eren alleen kan op de Sabbath (wat Gotballs doet), is dat prima, maar moet je niet zeggen dat Christenen iets verbreken wat gegeven is voor het Joodse volk, alsook daarbij stellen dat Sabbath zondag zou zijn. Als we daarnaast Romeinen 14 leggen is de dag dat we God eren met toegewijde diensten dan urgent? En als dat niet urgent is welk gebod wordt dan verbroken?

Ik zie niet in waar je heen wilt en waar we iets anders zeggen, dan wat spraakverwarring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik dacht toch echt dat het als een belediging bedoeld was beste Jeffrey. Nu dat niet zo blijkt te zijn wil ik oprecht mijn excusses aanbieden voor mijn reactie daarop.

Maar wat is dan geen menselijke traditie. Hoe vier jij het dan en waaruit blijkt dat dat geen menselijke traditie is?

Is goed. Ik vergeef het. Maar dan hoop ik dat je vanaf nu ook beseft (wat klinkt dit zwaar zegverbaasd.gif) dat ik nooit maar dan ook nooit bewust mensen of geloven/stromingen (wil) beledig(en). Dat is nooit mijn intentie geweest en zal het ook nooit zijn.

Wat ik voornamelijk met Kerst onder menselijke traditie opvat is het naar de kerk moeten en je volproppen met eten. Dat versta ik voornamelijk onder menselijke traditie. Ik vind eten lekker maar ik vind het belachelijk om bewust op die dag ineens uit te pakken. Dat kan ook op een andere dag wel. Daar heb je niet apart Kerst voor nodig (wat uitgegroeid is tot een ''familiedag'').

En met naar de kerk moeten doel ik op mensen die alleen met Kerst naar de kerk gaan maar verder nooit. Het spijt me maar dit klinkt misschien voor sommigen hard. Of ga niet (dus ook niet alleen met Kerst) of ga vaker (ik wil niet meteen zeggen altijd). Dat soort dingen kan ik dus totaal niet tegen met die intenties.

Hoe ik het vier? Ik vier het door God groot te maken en op een andere manier groot maken dan door de ''gemiddelde'' liedjes die je normaal zingt maar wel met kerstliederen natuurlijk. En God danken dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven aan ons zodat wij vrij zouden worden van de wet en zo in vrijheid mochten/mogen gaan leven. Het mag best wel gevierd worden dat de grootste Man die de aarde ooit gehad heeft toen is geboren en op wonderbaarlijke wijze in leven is gebracht (nu doel ik dus op de manier dat Maria zwanger is geworden). Het is DE gebeurtenis zo ongeveer. Als dat niet was gebeurd was het ook niet gebeurd dat Hij voor ons zou sterven dus er is heel wat meer gebeurd dan veel mensen soms denken. (en ook meer dan ik denk dat weet ik wel zeker)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar zoals je vast weet is er in de vroege kerk best wel discussie geweest over de vraag in hoeverre christenen zich aan joodse gebruiken moesten houden, en blijkbaar vond men toen niet dat de sabbat een vereiste was om christen te kunnen zijn. Maar jij bent het dus duidelijk niet eens met die beslissing?

Oke wees ff open minded..

Wie volg je nou eigenlijk Jezus of de Mens ?


Samengevoegd:

Maar de christenen na Jezus opstanding hebben besloten om de wetten van Mozes te verwerpen ? Owja en wat zei Jezus dan ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deuteronomium 14

Reine en onreine dieren

3 Gij zult niets eten, dat een gruwel is. 4 Dit zijn de dieren die gij eten moogt: rund, schaap en geit; 5 hert, gazel, antiloop, steenbok, das, wilde os en wild schaap; 6 elk dier, dat gespleten hoeven heeft – namelijk de beide hoeven geheel gekloofd – en herkauwt onder de dieren, moogt gij eten. 7 De volgende echter zult gij niet eten van de dieren die herkauwen of geheel gespleten hoeven hebben: de kameel, de haas, en de klipdas, omdat zij wel herkauwen, maar geen gespleten hoeven hebben; onrein zullen zij voor u zijn.

Deuteronomium 16

Geen heidense praktijken ? Geen gebrekkige offerdieren

21 Gij zult u geen gewijde paal noch enig geboomte planten naast het altaar van de HERE, uw God, dat gij u maken zult. 22 Gij zult u ook geen gewijde steen oprichten, hetgeen de HERE, uw God, haat.

link

In Germanic and Slavic languages, the word "Easter" comes from an ancient pagan goddess of the spring named Eostre. According to myth, Eostre once saved a bird whose wings had frozen during the winter by turning it into a rabbit. Because the rabbit had once been a bird, it could still lay eggs, and that rabbit became the modern Easter Bunny

Alsblieft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oke wees ff open minded..

Wie volg je nou eigenlijk Jezus of de Mens ?

Wie ik volg heeft vrees ik niet zo veel te maken met de discussie, het gaat 'm over wie christenen volgen. knipoog_dicht.gif

Ik denk gewoon niet dat je op basis van Jezus' houding tegenover de sabbat kunt bepalen hoe de houding van christenen moet zijn. Jezus was geen christen, Jezus was een jood, net zoals vele christenen uit de vroege kerk een joodse achtergrond hadden. Zulke problemen stelden zich pas toen ook niet-joden christen wouden worden. Het lijkt me dan ook logisch dat een visie op zulke dingen ook pas geleidelijk gegroeid is, maar is dat de mens volgen in plaats van Jezus? In mijn ogen niet, dat is gewoon realistisch zijn, en beseffen dat een godsdienst groeit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is goed. Ik vergeef het. Maar dan hoop ik dat je vanaf nu ook beseft (wat klinkt dit zwaar zeg
verbaasd.gif
) dat ik nooit maar dan ook nooit bewust mensen of geloven/stromingen (wil) beledig(en). Dat is nooit mijn intentie geweest en zal het ook nooit zijn.

Ik zal proberen het ergens in mijn achterhoofd weg te stoppen. smile.gif

Quote:
Wat ik voornamelijk met Kerst onder menselijke traditie opvat is het naar de kerk
moeten
en je volproppen met eten. Dat versta ik voornamelijk onder menselijke traditie. Ik vind eten lekker maar ik vind het belachelijk om bewust op die dag ineens uit te pakken. Dat kan ook op een andere dag wel. Daar heb je niet apart Kerst voor nodig (wat uitgegroeid is tot een ''familiedag'').

Volproppen met eten is iets waar je zelf voor kiest. Ik vind het persoonlijk erg gezellig en een zeer nuttige tijdsbesteding om op eerste kerstdag met mijn geliefden (familie) een hele middag en avond kwaliteits tijd te hebben. Zo vaak zijn wij niet allemaal samen. En ja daar zit ook lekker eten bij en of je je daarmee volstopt is aan jezelf.

Het is een dag om te vieren. Wij vieren namelijk de geboorte van onze Heer en daar hoort wat mij betreft een feestmaal bij.

Kerstnacht vind ik het fijn om in de kerk te zitten op het moment dat de meeste van mijn broeders en zusters ook weer naar de kerk gaan. Ik ga niet omdat het moet, maar omdat ik wil, ik zou het niet willen missen.

Quote:
En met naar de kerk moeten doel ik op mensen die alleen met Kerst naar de kerk gaan maar verder nooit.

Iedereen is altijd welkom in de kerk. En als die mensen met kerst zich weer aangetrokken voelen tot de kerk dan ben ik blij dat ook die mensen die ik normaal niet zie tegen mag komen en waarlijk als mijn broeder of zuster mag begroeten. Dat ook deze mensen de schuldbelijdenis tegenover de andere mensen afleggen en dat ook deze mensen ter communie gaan. Dat die mensen rond kerst toch nog de kerk opzoeken zonder enige dwang geeft wel aan hoe sterk Jezus is.

En het is niet aan ons om te oordelen over de harten van deze mensen.

Quote:
Het spijt me maar dit klinkt misschien voor sommigen hard. Of ga niet (dus ook niet alleen met Kerst) of ga vaker (ik wil niet meteen zeggen altijd). Dat soort dingen kan ik dus totaal niet tegen met die intenties.

Zo denken wel meer mensen. Maar wat doe jij als je iemand tegenkomt tijdens de kerstdienst die normaal nooit komt?

Quote:
Hoe ik het vier? Ik vier het door God groot te maken en op een andere manier groot maken dan door de ''gemiddelde'' liedjes die je normaal zingt maar wel met kerstliederen natuurlijk.

Je maakt God dus groot door oa liederen te zingen voor Hem. Denk je dat die liederen niet ontstaan zijn uit een menselijke traditie?

Quote:
En God danken dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven aan ons zodat wij vrij zouden worden van de wet en zo in vrijheid mochten/mogen gaan leven. Het mag best wel gevierd worden dat de grootste Man die de aarde ooit gehad heeft toen is geboren en op wonderbaarlijke wijze in leven is gebracht (nu doel ik dus op de manier dat Maria zwanger is geworden).

Als het best gevierd mag worden, waarom accepteer je dan niet dat iedereen in die viering wil delen?

Quote:
Het is DE gebeurtenis zo ongeveer. Als dat niet was gebeurd was het ook niet gebeurd dat Hij voor ons zou sterven dus er is heel wat meer gebeurd dan veel mensen soms denken. (en ook meer dan ik denk dat weet ik wel zeker)

Ik denk dat alle christenen de link tussen geboorte met kerst en de opstanding met pasen wel leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het gevoel dat we in een cirkeltje blijven ronddraaien en dat jij op gelijk welke post antwoordt met 'jamaar, Jezus zei niet dat het mocht!', dus ik heb hier zo meteen niets meer op te zeggen, tot je eens wat duidelijker en uitgebreider uitlegt wat nu volgens jou het hele probleem is, en hoe het volgens jou dan wel concreet moet, want met wat je nu zegt kan ik eigenlijk niets meer aanvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan gewoon normaal antwoordt geven op mijn vraag.

Maarja daar kan ik dus echt niet op antwoorden want dit is een rare vraag. Volgens mij word ik niet seriues genomen door jou, ik weet niet waarom, mischien omdat ik maar gelijk heb ?

Dus je geeft toe dat Eastern heidens is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus je geeft toe dat Eastern heidens is ?

Christendom is Heidens dus in jouw visie, goed om te weten waar je staat. Pasen komt direct voort uit het Pesach feest en welke waarden hebben de Joodse feestdagen voor het Christendom?

Waar wil je heen met dit topic, want het wordt niet duidelijker...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik sta open voor de waarheid, daarom zei ik ook: Wees open mindend.

Wie bepaalt wat Waarheid is en hoe bepaal je dat wat jij beweert als waarheid naar buiten te brengen ook waarheid is?

Quote:
Ik wist toch dat sommige christenen niet zouden luisteren.

Luisteren gebeurd, door zowel de niet-christenen, als de Christenen in dit topic, nu jij. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie bepaalt wat Waarheid is en hoe bepaal je dat wat jij beweert als waarheid naar buiten te brengen ook waarheid is?

Vergelijk Eastern en Pesach van de Thora maar.

Dan weet je wat een leugen is en de waarheid is.

Geloof mij niet, wie ben ik ? Ik kom mischien arrogant over maar wij zouden naar de bijbel moeten luisteren en niet naar stomme valse wolven onder ons die zulke dingen in brengen in het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan gewoon normaal antwoordt geven op mijn vraag.

Zodra jij anderen in hun waarde laat en niet doet of enkel jouw mening christelijk is dan wil je best serieus nemen.

Quote:

Maarja daar kan ik dus echt niet op antwoorden want dit is een rare vraag.

Ook rare vragen zijn te beantwoorden. Jij steld dat Jezus overal zelf toestemming voor moest geven, dan lijkt mijn vraag heel logisch.

Quote:

Volgens mij word ik niet seriues genomen door jou, ik weet niet waarom, mischien omdat ik maar gelijk heb ?

Wat niet is kan nog komen. Het zou wel kortzichtig zijn om te denken dat je dan maar gelijk hebt.

Quote:

Dus je geeft toe dat Eastern heidens is ?

Daar heb ik tot nu toe in dit topic nog geen uitspraak over gedaan. Maar dat wil ik bij deze wel doen. Pasen is van oorsprong heidens (of Joods, precies weet ik het niet), na de intrede van het christendom gekerstend en zo vervolmaakt. En zo een volledig christelijk feest geworden waar wij de opstanding van de Heer vieren. Daarnaast heeft Jezus het nooit verboden anders zou Zijn Kerk het niet vieren.

Wat prachtig dat zulke feesten bestaan om zulke belangrijke gebeurtenissen uit het leven van de Heer te vieren en gedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat dit jouw mening is, ok, daar kan ik mee leven. Maar ik begrijp nog steeds niet waar je nu eigenlijk heen wilt, en ik ben blijkbaar niet de enige. Het lijkt me toch echt zinvoller om eens inhoudelijk duidelijk te maken waar het nu juist om gaat, dan om zoals je nu doet steeds de zelfde statements te maken, en dan tussendoor denigrerende dingen te posten als 'ik wist wel dat men niet zou luisteren'. Daar kan toch niemand iets mee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vergelijk Eastern en Pesach van de Thora maar.

Dan zie je dat Pasen een andere insteek heeft dan Pesach en dan zie je ook dat Jezus zijn dood was tijdens het Pesach feest. Daar wij niet tot het Joodse volk gelden hebben wij niets met het vieren van de uittocht uit Egypte maar veel meer met het lijden en sterven van Christus en Zijn opstanding, vandaar Pasen.

Quote:
Dan weet je wat een leugen is en de waarheid is.

Dat leg ik net uit wat waarheid is tussen die twee.

Quote:
Geloof mij niet, wie ben ik ? Ik kom mischien arrogant over maar wij zouden naar de bijbel moeten luisteren en niet naar stomme valse wolven onder ons die zulke dingen in brengen in het christendom.

Wat maakt iets een wolf? Hoe bepaal jij dat we niet luisteren naar de Bijbel? Toch kunstig dat je de conclusie trekt dat we niet luisteren naar de Bijbel en dat je dan verkondigt wat waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is toch over duidelijk Pasen heidens is ?

Nee hoor. We vieren de opstanding van Christus.

Quote:
Je ziet het toch staan het is overgenomen van een afgod(in) astortha ??

Ik vereer geen vruchtbaarheidsgodin. Ik herdenk dat Christus opgestaan is uit de dood.

Quote:
Als Jezus en Mozes hier nu waren, zouden ze dan mee vieren met ons Astorta en haar stomme eiren ???

Nee. Er valt ook niks mee te vieren omdat op een paar neo-pagans na niemand dat doet. Daarbij, lijkt me een afgod vereren nogal fundamenteel fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid