Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

PINKSTEREN 2007

De jaarkring brengt ons in zijn keer

de allerschoonste vreugde weer,

als weer de Geest des Heren wordt

op zijn discipelen uitgestort

Vlammen die op hun hoofden staan,

nemen de vorm van tongen aan,

opdat zij rijk aan woorden zijn

en vol van liefde, sterk en rein.

De menigte der volken heeft

omdat hun taal voor allen leeft.

Men schimpt: Zij zijn vol zoete wijn,

die door de Geest bevleugeld zijn.

Juist vijftig dagen na het feest

van Pasen kwam de heilige Geest,

de spanne tijds vanouds gesteld,

waarop de wet der vrijheid geldt.

Wij buigen ons ootmoedig neer,

en bidden U, getrouwe Heer,

geef da vandaag ook ons doorstraalt

de Geest die van de hemel daalt.

Wanneer het hart geheiligd is,

vervul het met uw lafenis,

scheld Gij ons onze schulden kwijt

en geef ons vrede in deze tijd.

Doe ons de Vader en de Zoon

aanschouwen in de hoge troon,

o Geest van beiden uitgegaan,

wij bidden U gelovig aan.

(hymne uit de Lauden van Pinksteren)

Het is weer zover: vandaag gedenken we dat de heilige Geest eens werd uitgestort over de apostelen en tot op de dag van vandaag over vele gelovigen. De heilige Geest is niet langer meer enkel voorbehouden aan koningen, profeten en priesters, maar beschikbaar voor elke gelovige die de Heer wil volgen.

In dit topic kun je je gedachten plaatsen over Pinksteren en wat het met jou doet. Natuurlijk kun je ook vertellen hoe je het gaat vieren en wat jouw kerk of gemeente allemaal gaat doen. Opdat ook op Credible.nl Pinksteren gevierd mag worden.

Een gezegend Pinksterfeest toegewenst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou Robert, het spijt me, maar ik trap af met een nuchtere reactie: Pinksteren doet me weinig. Dit komt ook doordat ik me er niet echt mee bezig houd. 1e pinkerdag moet ik bij de dierenbescherming zijn om de kattenbakken schoon te maken en de dieren eten te geven, tweede pinksterdag moet ik van 10:00 tot 17:00 werken.

Maar dan nog, iedereen fijne dagen toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ACh ja, ik had ook volop genietend van de regen op Opwekking kunnen staan. Straks eerst twee kerkdiensten meedrummen waarin ook niet zo heel veel bijzonders gebeurd, 's middags een meeting met wat mensen en morgen gewoon lekker niksen.

Hoe zou je Pinksteren moeten vieren? Toch opzich ook wel een van de grotere gedenkdingen uit het rijtje...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij deze wil ik alle gebruikers en meelezers van dit forum een Zalig Pinksteren toewensen. Vandaag staan we ook stil bij de geboorte van de Kerk.

Ik ga zo naar de Mis waar ook een gregoriaans koor aanwezig zal zijn om dit hoogfeest te vieren.

In gebed zullen wij verbonden zijn.

Heer, door het mysterie van Pinksteren heiligt Gij uw Kerk bij alle volkeren en talen, Verbreid over de wijde wereld de gaven van de heilige Geest. Herhaal het Pinksterwonder: raak met uw Geest het hart van uw gelovigen zoals bij de eerste verkondiging van het evangelie is gebeurd. Door onze Heer Jezus Christus uw Zoon die met U leeft en heerst in de eenheid van de heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een onschatbaar waardevolle gedenkdag. Drie keer naar de mis waarbij ik drie keer zelf de eer heb om als acoliet te mogen dienen. Verder is het een dag van contemplatie en stilte. Het is de gelegenheid bij uitstek om de heilige Geest de ruimte geven om te spreken.

Veni, Sancte Spiritus, reple tuorum corda fidelium, et tui amoris in eis ignem accende.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had me deze Pinksteren anders voorgesteld... gisteren is m'n oom overleden. Na 7 jaar vechten tegen kanker. Wat wel mooi is, dat het feit dat we Pinksteren vieren vandaag wel een soort troost is. Want we herdenken dat de Trooster is gekomen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gecondoleerd SilverUnicorn

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er dit jaar, net als bij Kerst en Pasen, in de dienst weinig van heb meegekregen. Het koor dat ik leid moest vandaag zingen in een voor mij vreemde kerk en omdat ik dan toch gespannen ben kan ik me slecht concentreren op de dienst. Bovendien kon ik niet bij de belijdenis van mijn zwager zijn. nosmile.gif Nou ja, morgen ga ik nog naar een zangdienst, dan zal ik me er hopelijk wat beter op richten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij deze wil ik alle gebruikers en meelezers van dit forum een Zalig Pinksteren toewensen. Vandaag staan we ook stil bij de geboorte van de Kerk.

Dat de kerk uit de heidenen begonnen is met Pinksteren, berust m.i. op een misvatting. Bij het Joodse Pinkstergebeuren was geen enkele heiden betrokken. Het duurde zelfs ongeveer 10 jaar, eer de eerste heidenen, die tot geloof gekomen waren, Heilige Geest ontvingen.

Quote:
Heer, door het mysterie van Pinksteren heiligt Gij uw Kerk bij alle volkeren en talen, Verbreid over de wijde wereld de gaven van de heilige Geest. Herhaal het Pinksterwonder: raak met uw Geest het hart van uw gelovigen zoals bij de eerste verkondiging van het evangelie is gebeurd. Door onze Heer Jezus Christus uw Zoon die met U leeft en heerst in de eenheid van de heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen.

Amen.

Het Pinksterwonder voor ons, heidenen, vond onzichtbaar plaats, toen Paulus in Galaten 4.6 schreef, dat God de Geest die in Jezus was, ook in onze harten uitgezonden heeft, die roep: Abba, Vader.

Wat slechts eenmaal zichtbaar plaatsvond (om iets uit te beelden), was al VAN DEN BEGINNE (1 Joh.1.1.).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Pinksteren vond ik altijd een feest waar ik geen bal van begreep als kind, mensen kregen vlammetjes boven het hoofd en daar fantaseerde ik dan over verder... (in gedachten zag ik dan mensen met verschroeid haar).

Tegenwoordig vind ik het nog steeds een moeilijk onderwerp, ik ga al gauw nadenken over hoe ik de Heilige Geest ervaar, zo ook gister morgen in de kerk. Ik moest toen terug denken aan momenten in mijn leven dat ik een ervaring had, maar ook aan de momenten dat ik het misschien niet eens bewust door had. De voorganger zei dat een ervaring met de Heilige Geest een warm gevoel geeft, waarbij ik me afvroeg of wel elk warm gevoel een ervaring met de Heilige Geest zou zijn...

Kortom, het roept bij mij altijd een hoop vragen op, maar geeft me ook moed als ik aan de ervaringen denk die gepaseerd zijn.

@ SilverUnicorn: Gecondoleerd, sterkte!

@ P.Strootman: We hebben hier geen discussie over wanneer de kerk nu wel of niet ontstaan is, daar kun je een nieuw topic over openen of zoeken of er al een topic over bestaan. knipoog_dicht.gif

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjulliewel allemaal smile.gif

Ondanks het verdriet is er ook goed nieuws: mijn oom was niet gelovig en kapte gesprekken erover ook altijd af, maar nu het zo slecht met hem ging heeft hij op eigen verzoek gesprekjes met een dominee gehad én hij wilde graag dat de dominee wat zegt tijdens de herdenkingsdienst. Niks voor mijn oom normaal gesproken... wat toch hoop geeft dat hij toch voor Jezus gekozen heeft! En dan is het geen definitief afscheid smile.gif Dus toch een fantastische pinksterboodschap!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dankjulliewel allemaal.

Ondanks het verdriet is er ook goed nieuws: mijn oom was niet gelovig en kapte gesprekken erover ook altijd af, maar nu het zo slecht met hem ging heeft hij op eigen verzoek gesprekjes met een dominee gehad én hij wilde graag dat de dominee wat zegt tijdens de herdenkingsdienst. Niks voor mijn oom normaal gesproken... wat toch hoop geeft dat hij toch voor Jezus gekozen heeft! En dan is het geen definitief afscheid
smile.gif
Dus toch een fantastische pinksterboodschap!

Is dat niet erg kort door de bocht geredeneerd?

Zo simpel is het toch niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid