Levi 145 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Onchristelijk gedachtengoed hoort niet thuis op een christelijk forum en is dus verwijderd. Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Quote: Er is dus een duidelijk opmerkelijk verschil tussen de God van de Koran en de God van de bijbel. Je hebt het over het Godsbeeld, het Godsbeeld van Adam was ook anders dan die van Mozes en later Christus. Het waren telkens openbaringen van dezelfde God, Mohammed heeft op basis van die openbaringen een nieuwe religie gesticht, waar het om dezelfde God gaat alleen de belangrijkste openbaring (Jezus Christus) wordt ontkent, net als binnen het Jodendom. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Admod note: Offtopic posts verwijderd. Nogmaals het verzoek om ontopic te blijven. Link naar bericht Deel via andere websites
Nunc 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 10:05:38 schreef Kyran het volgende: Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in Allah. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in een zonnebloem. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in massamoordenaar als hitler. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in een hoop stront. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in zandkorrel. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in de paashaas. Denk je dat God het leuk vindt als je Hem aanbidt als zonnebloem, hoop stront, zandkorrel, de paashaas of hitler? Misschien klopt je kort-door-de-bocht-redenering dus niet helemaal? Verder betekent God's alomtegenwoordigheid dat Hij in principe overal in de schepping aanwezig is, in de zin dat er niks buiten Hem om gebeurt. Maar toch verbood Hij om geschapen objecten te aanbidden. Dat God erbij of erin aanwezig is, omdat Hij bij Zijn schepping aanwezig is, betekent nog niet dat je dan ipv Hem iets uit de schepping kan aanbidden. De vraag is dus nog maar of 'alomtegenwoordig' ook slaat op concepten zoals godsbeelden, of fictieve concepten zoals de paashaas. En als het islamitische godsbeeld van Allah anders is dan dat van de christenen, dan kun je je ook afvragen of God het leuk vind om op de verkeerde manier aanbeden te worden (omdat mensen denken dat Hij heel anders is dan Hij eigenlijk is). Als het islamitische beeld niet klopt, dan is het (ten dele) fictief en hoe kan God aanwezig zijn in iets wat fictief is? Link naar bericht Deel via andere websites
Israël 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Quote: Op vrijdag 27 april 2007 23:31:46 schreef RobertF het volgende: [...] Ik getuig dat er geen godheid is dan God, ik getuig dat Mohammed Gods boodschapper is. Zo kan hij ook vertaald worden en dan klinkt het al heel anders, dacht ik zo. En ook als je zegt "er is geen god dan God," kan dat nog kloppen. Het bijven vertalingen, maar de eerste zit iets in. De tweede is minder sterk. In het arabisch ?sh'hadu ?n l? ilaha ill?-llah. Er worden met reden denk ik 2 verschillende woorden gebruikt, maar het kan ook voorkomen uit de polytheïstische voorgeschiedenis van de arabieren. Quote: Op vrijdag 27 april 2007 23:31:46 schreef RobertF het volgende: [...] Fi albad kana al Kalimat wa al Kalimat kana 3inda Allah wakana Kalimat huwa Allah (Johannes 1:1, in het Arabisch) U zei? Ik volg je niet helemaal hier. Allah wordt hier gebruikt om God te vertalen toch? Ik ontken niet dat dat dezelfde betekenis heeft. Wat ik meer bedoel is dat God Zichzelf als YHWH heeft geopenbaard en dat dat niet vervangen wordt met Allah door Arabische christenen. In onze Bijbels staat ook God en niet YHWH. Voor persoonlijk hangt Allah ook te nauw samen met het godsbeeld uit de Koran waardoor ik wel moeite heb om het te gebruiken, maar het kan wel. Het staat overigens ook in Indonesische Bijbels. Gb Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Sjaloom Israël, In de Koran wordt Hij dan ook gewoon aangeduid met God, oftewel Allah. Net zoals in het Nieuwe Testament zul je er de naam van God inderdaad niet vinden. Ik wilde enkel aangeven dat Allah voor Arabische christenen en moslims geen naam is zoals Jahwe dat is, maar een aanroeping, net zoals de aanroeping God. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 13:54:11 schreef Nunc het volgende: [...] Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in een zonnebloem. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in massamoordenaar als hitler. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in een hoop stront. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in zandkorrel. Als God werkelijk Alomtegenwoordig is, dan kun je God ook vinden in de paashaas. Denk je dat God het leuk vindt als je Hem aanbidt als zonnebloem, hoop stront, zandkorrel, de paashaas of hitler? Als je bij Hitler toch nog God voor ogen kunt zien, dan is je geloof heel groot denk ik. Als je in zoiets kleins als een zandkorrel God kunt zien, dan getuigt dat van een groot geloof. Quote: Misschien klopt je kort-door-de-bocht-redenering dus niet helemaal? Dat zou kunnen hoor, ik reageerde ook erg intuitief. Onder God's alomtegenwoordigheid verstond ik: "God is overal aanwezig" En overal betekent dan voor mij ook letterlijk overal. Daarom dacht ik dat God ook te vinden is in concepten, denkbeelden en zelfs iets fictiefs. Was dat niet het geval, dan gebeurt er blijkbaar iets buiten God om (God is er niet aanwezig), dat strookt weer niet met Gods Almacht. Link naar bericht Deel via andere websites
Borkdude 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Ik sluit me bij RobertF aan in de zin dat er maar één God is en dat daarom de moslims dezelfde God aanbidden als wij. Binnen de christelijke wereld kun je dezelfde vraag neerleggen. Iemand die God ziet vanuit de Dordtse leerregels (Goddelijke verkiezing en verwerping), aanbidt deze dezelfde God waarvoor je als mens moet kiezen (Arminianisme)? Ik vind het zelf nogal lomp om te zeggen van niet. Men heeft simpelweg niet hetzelfde beeld van God, maar men aanbidt weldelijkelijk dezelfde God, er is er maar één. Link naar bericht Deel via andere websites
Nunc 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 17:58:47 schreef Borkdude het volgende: Ik vind het zelf nogal lomp om te zeggen van niet. of iets 'lomp' is of niet, heeft absoluut niks te maken met of iets 'waar' is of niet. Quote: Men heeft simpelweg niet hetzelfde beeld van God, maar men aanbidt weldelijkelijk dezelfde God, er is er maar één. Mooi, dus wat doen we dan als christenen allemaal nog moeilijk? Ik denk dat ik zo wel tien religies kan verzinnen (letterlijk zelf verzinnen of misschien bestaan ze al wel) die dan ook wel die ene God aanbidden, maar een stuk leuker, aangenamer, makkelijker, vrijer, logischer etc zijn. Of maakt het wel uit of het beeld goed is of niet? En als 'de kwaliteit van het beeld' wel uitmaakt, is het dan uberhaupt nog relevant of 'God' in een slecht godsbeeld nu wel of niet naar de echte God verwijst? Is het belangrijk om te weten of de inca-god waarvoor levende slachtoffers hun hart werd uitgerukt als offer naar dezelfde verwijst als de christelijke God (even ervanuit gaande dat hij in z'n eentje was)? Ik zou niet weten waarom het relevant is, aangezien het godsbeeld zo vervormd is, dat het puur een accademische kwestie wordt. Feitelijke relevantie heeft het niet, want in alle relevante eigenschappen (behalve 'de enige god zijn') verschillen ze. Dat twee religies over één God praten, kan best betekenen dat ze het over dezelfde hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als ik over sinterklaas spreek, en jij over de bischop van Smyrna, hebben we het dan over dezelfde persoon? Misschien dat 'sinterklaas' in de verre verte nog naar de bischop verwijst waar hij van afgeleid is. Het is nog steeds een man met een mijter en staf (wellicht) maar de bischop van Smyrna (en de sint natuurlijk ook) hebben zoveel meer eigenschappen dan dat. Zijn ze dan hetzelfde of niet? Of als iemand verliefd is op actrice X (voeg je eigen favoriete actrice in) die zo'n mooie romantische rol speelde in film Y, is die persoon dan ook echt verliefd op die actrice, of alleen op de rol die ze speelde in die film? Misschien is ze in het echt wel een volkomen a-romantisch kreng? Het mogen dan beide beelden zijn van X (namelijk de filmrol en hoe we haar in het dagelijks leven kennen) maar het ene beeld is een stuk beter dan het andere. En ik zou niet durven zeggen dat iemand verliefd is op actrice X, als hij alleen maar verliefd is op een rol die X in e.o.a. film speelde, ondanks dat X in die film gewoon dezelfde was als X in het echt. Er is immers maar één actrice X. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 28 april 2007 Rapport Share Geplaatst 28 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 23:16:33 schreef Nunc het volgende: Mooi, dus wat doen we dan als christenen allemaal nog moeilijk? Maar goed, de verschillende Christenen onderling hebben ook een nogal afwijkend Godsbeeld. Waar leg jij de grens dan? Ik volg in deze in ieder geval Lumen et gentium. Islamieten aanbidden dezelfde God als wij, net als de Joden. Desondanks blijft de noodzaak aanwezig om te blijven bekeren omdat men toch in min of meerder mate gevangen zit in de structuren van de zonde. Link naar bericht Deel via andere websites
Nunc 0 Geplaatst 29 april 2007 Rapport Share Geplaatst 29 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 23:42:39 schreef Pius_XII het volgende: [...] Maar goed, de verschillende Christenen onderling hebben ook een nogal afwijkend Godsbeeld. Waar leg jij de grens dan? een goede vraag, maar wel een vraag als: "soms is het zwaar bewolkt, en soms een heldere lucht, maar waar leg je precies de grens?". Een heel duidelijke grens w.b.t. het christendom is de apostolische belijdenis. Daarmee kader je al een helehoop af. Link naar bericht Deel via andere websites
P. Strootman 0 Geplaatst 29 april 2007 Rapport Share Geplaatst 29 april 2007 Quote: Op zondag 29 april 2007 09:07:20 schreef Nunc het volgende: [...] een goede vraag, maar wel een vraag als: "soms is het zwaar bewolkt, en soms een heldere lucht, maar waar leg je precies de grens?". Een heel duidelijke grens w.b.t. het christendom is de apostolische belijdenis. Daarmee kader je al een helehoop af. INDERDAAD! Link naar bericht Deel via andere websites
Borkdude 0 Geplaatst 29 april 2007 Rapport Share Geplaatst 29 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 23:16:33 schreef Nunc het volgende: [...] of iets 'lomp' is of niet, heeft absoluut niks te maken met of iets 'waar' is of niet. Dat is zo, maar ik denk bovendien dat het ook niet waar is, zoals ik ook heb gepoogd uit te drukken. Nogmaals, er is maar één God, maar er zijn vele godsbeelden, ook in de christelijke theologie. Dat het Islamitische godsbeeld afwijkt van een christelijke godsbeeld, dat geloof ik best. Maar ook binnen de christelijke wereld zijn die verschillen erg groot, terwijl ze op papier natuurlijk best dicht bij elkaar lijken te liggen, middels een belijdenisgeschrift. Link naar bericht Deel via andere websites
P. Strootman 0 Geplaatst 29 april 2007 Rapport Share Geplaatst 29 april 2007 Op zondag 29 april 2007 09:59:24 schreef P. Strootman het volgende: [...] INDERDAAD! Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 29 april 2007 Rapport Share Geplaatst 29 april 2007 Quote: Op zaterdag 28 april 2007 23:16:33 schreef Nunc het volgende: Dat twee religies over één God praten, kan best betekenen dat ze het over dezelfde hebben, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als ik over sinterklaas spreek, en jij over de bischop van Smyrna, hebben we het dan over dezelfde persoon? Misschien dat 'sinterklaas' in de verre verte nog naar de bischop verwijst waar hij van afgeleid is. Het is nog steeds een man met een mijter en staf (wellicht) maar de bischop van Smyrna (en de sint natuurlijk ook) hebben zoveel meer eigenschappen dan dat. Zijn ze dan hetzelfde of niet? In dit geval is de conclusie "Sinterklaas bestaat niet" gerechtvaardigd. Maar serieus: dat kan je tot op zekere hoogte natuurlijk zeggen. Als Sinterklaas zodanig afwijkt van de bisschop van Smyrna, dat die eerste eigenlijk meer een soort fictie is, dan kan je zeggen dat Sinterklaas niet "echt" bestaat. Zelfde geldt voor de actice X en het personage Y dat ze speelt. En ook misschien wel voor God zoals de moslims 'm zien en God zoals christenen 'm zien. In dat geval is er geen sprake van een "andere" God, net zomin als dat James Bond een "andere" Sean Connery is. Link naar bericht Deel via andere websites
Vrezende 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Als ik het nu goed heb is Jezus dus God? Corrigeer me als ik het niet goed heb. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Quote: Op maandag 30 april 2007 11:41:08 schreef Vrezende het volgende: Als ik het nu goed heb is Jezus dus God? Klopt. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Quote: Op maandag 30 april 2007 11:41:08 schreef Vrezende het volgende: Als ik het nu goed heb is Jezus dus God? Corrigeer me als ik het niet goed heb. Terug naar het topic. Je hebt het goed: Jezus = Allah. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Anders grijpen de moderators eens in... Splitsen die boel. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Quote: Op maandag 30 april 2007 17:39:38 schreef Dostojevski het volgende: Anders grijpen de moderators eens in... Wij kunnen ook niet alles. Ik had hier nog niet gekeken, zal dit nu doen. En als het uit de hand loopt is het altijd mogelijk om daar een topicreport van te maken. Daar wordt namelijk wel zo snel mogelijk altijd naar gekeken. Admod note: offtopic posts verwijderd Voor discussies over de Drie-eenheid en de tweenaturenleer wil ik graag verwijzen naar de topics die daar over gaan, zodat het hier inderdaad ontopic kan blijven. Link naar bericht Deel via andere websites
Dostojevski 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Ik heb net de voorwaarden voor Topic Report bekeken, maar het leek me niet van toepassing. Het topic loopt niet uit de hand, maar wordt alleen verziekt door allerlei zijwegen. Geef Vrezende/ Strootman hun topic over de tweenaturenleer/ drieëenheid en alles is opgelost. En onderschat jezelf niet: jullie kunnen echt wel alles. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Quote: Op maandag 30 april 2007 17:45:54 schreef Dostojevski het volgende: Ik heb net de voorwaarden voor Topic Report bekeken, maar het leek me niet van toepassing. Het topic loopt niet uit de hand, maar wordt alleen verziekt door allerlei zijwegen. Geef Vrezende/ Strootman hun topic over de tweenaturenleer/ drieëenheid en alles is opgelost. Uit de hand lopen kun je ook breed opvatten. Het loopt in die zin enorm uit de hand in de zin van het constant offtopic gaan. Van mij mag hier volgende keer best een TR over. Quote: En onderschat jezelf niet: jullie kunnen echt wel alles. Teveel eer. Link naar bericht Deel via andere websites
Eli7 0 Geplaatst 30 april 2007 Rapport Share Geplaatst 30 april 2007 Admod note: Offtopicpost verwijderd, inclusief feedback op de verkeerde plaats. BOT graag. Quote: Op vrijdag 27 april 2007 10:32:32 schreef The end het volgende: Van de week zag ik het weer op tv: Protesterende moslims, die in hun protesten weer de naam van Allah uitten. Wat mij dan opvalt bij de Nederlandse tv is dat men standaard het woord Allah vertaalt met God. Ik heb er al eens een discussie met iemand over gehad die beweerde dat de naam God iets algemeens is en daar dus ook Allah onder kan vallen. Ik vind het wel een beetje kort door de bocht. Bij het woord God ga ik altijd uit van de Christelijke God uit en vindt niet dat hier een Allah onder mag vallen, want als je in God geloofd dan geloof je ook in zijn zoon Jezus die voor ons is gestorven en opgestaan. Dit geloven moslims niet en dus vind ik een vertaling van Allah in God onterecht. Wat is jullie mening hierover? Link naar bericht Deel via andere websites
Borkdude 0 Geplaatst 1 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2007 Quote: Als ik het nu goed heb is Jezus dus God? Corrigeer me als ik het niet goed heb. Jezus is de Zoon van de onzichtbare God. Hij maakt God zichtbaar, kenbaar en toegankelijk voor ons. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 1 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 1 mei 2007 Voor mij is Allah een woord dat God betekent. De Islam duidt hiermee de ene God aan zoals die zich aan Abraham kenbaar maakte. Als je nu zegt Allah is een andere dan dat wat wij christenen God noemen, dan zeg je dus eigenlijk ook dat de God van het christendom een andere is dan die van Abraham. Jezus is dan ook niet Isa. Luke is dan ook iemand volledig anders dan Lucas, Christ is niet dezelfde als Christus en Christus is iets volledig anders dan Christos. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten